Paspoort verloren

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Paspoort verloren

#1 Bericht door BKK_Bert » donderdag 05 december 2013, 17:42

Spoed... denk ik, want ik vertrek as dinsdag 10 dec, 02:05 uur.

Kom er net, thuis bij mijn vriendin, achter dat mijn tasje met paspoort/visa en passbook van de bank niet meer in mijn bezit zijn. Verloren of gestolen, weet ik nu even niet. Weet ook niet precies het tijdstip wanneer het gebeurde en waar het gebeurde. Heb vandaag nogal rondgezworven in BKK

Wat moet ik meer doen dan de ambassade, politie en/of bank contacteren?
Moet ik mijn eigen verzekering contacteren?

Misschien niet de goede topic??
Home is not where you live, but where they accept you.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Paspoort verloren

#2 Bericht door carpediem » donderdag 05 december 2013, 17:46

Proces verbaal bij de politie halen en daarmee naar de ambassade.
Dan naar immigratie voor nieuw stempel.
Bankpassen bokkeren.
Of eerst goed nadenken waar je het bent kwijtgeraakt.
pluk de dag (carpediem)

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Paspoort verloren

#3 Bericht door BKK_Bert » donderdag 05 december 2013, 17:51

carpediem schreef:Proces verbaal bij de politie halen en daarmee naar de ambassade.
Dan naar immigratie voor nieuw stempel.
Bankpassen bokkeren.
Of eerst goed nadenken waar je het bent kwijtgeraakt.
bedankt voor snelle reply.

Bankpassen heb ik nog... er zaten geen pincodes in het tasje, alleen paspoort en passbook.
Home is not where you live, but where they accept you.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Paspoort verloren

#4 Bericht door printen44 » donderdag 05 december 2013, 18:04

Met het politierapport naar de ambassade. Heb je nog ergens een kopie van je paspoort, zal dat zeker helpen. Je zal waarschijnlijk dan een "nood-paspoort" krijgen. Met dat noodpaspoort ga je naar Immigration. In Nederland vraag je een nieuw paspoort aan. Indien je de kans krijgt, laat het politierapport ambtelijk vertalen. Scheel een hoop tijd.

De tijd is erg kort om bij de Ambassade een nieuw paspoort aan te vragen. Zelfs voor een "spoedje", maar je kan het altijd vragen. Een "spoedje" kost wel wat meer duiten.

Ik heb al mijn gegevens, paspoort, visa etc. opgeslagen in een memorystick die ik uiteraard niet op zak draagt. Zeker niet in mijn beurs. Bij verlies of diefstal heb je al mijn gegevens bij de hand. Scheelt een hoop tijd en ellende als je alles opnieuw moet aanvragen.

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Paspoort verloren

#5 Bericht door BKK_Bert » donderdag 05 december 2013, 18:10

printen44 schreef:Met het politierapport naar de ambassade. Heb je nog ergens een kopie van je paspoort, zal dat zeker helpen. Je zal waarschijnlijk dan een "nood-paspoort" krijgen. Met dat noodpaspoort ga je naar Immigration. In Nederland vraag je een nieuw paspoort aan. Indien je de kans krijgt, laat het politierapport ambtelijk vertalen. Scheel een hoop tijd.

De tijd is erg kort om bij de Ambassade een nieuw paspoort aan te vragen. Zelfs voor een "spoedje", maar je kan het altijd vragen. Een "spoedje" kost wel wat meer duiten.

Ik heb al mijn gegevens, paspoort, visa etc. opgeslagen in een memorystick die ik uiteraard niet op zak draagt. Zeker niet in mijn beurs. Bij verlies of diefstal heb je al mijn gegevens bij de hand. Scheelt een hoop tijd en ellende als je alles opnieuw moet aanvragen.
Heb geen kopie paspoort... :(
Kortdag is het zeker, nu ik gezien heb dat de ambassade vrijdag gesloten is... Maar geldt dat ook voor dit soort gevallen dat het dicht is?
Home is not where you live, but where they accept you.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Paspoort verloren

#6 Bericht door printen44 » donderdag 05 december 2013, 18:43

Van Ambassade:

Noodgevallen buiten kantooruren: +66 (0) 819201329 (alleen voor acute consulaire noodgevallen)


Bestolen in het buitenland

Heeft u uw bankpassen of uw paspoort verloren in het buitenland? Of bent u beroofd? Als er niemand is die u kan helpen, kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat terecht.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Paspoort verloren

#7 Bericht door elst99 » donderdag 05 december 2013, 19:55

Een hint voor iedereen die reist, altijd kopieën maken van paspoort, pasfoto's, ticket's, visastempels, plaats ze in " box" voor IPhone of Android, deel dat met iemand, die ingeval van nood het kan openen.
Nu kun jezelf nog regelen maar ingeval een ongeval, kun je door mensen thuis geholpen worden, ik heb dat met mijn zoon gedaan!
Ik heb het ook op een stick, alleen als ik op iemand anders zijn laptop of internetcafé moet afdrukken voor een visum of zo!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Paspoort verloren

#8 Bericht door carpediem » vrijdag 06 december 2013, 01:21

Nederlandse ambassades en consulaten in het buitenland verstrekken nooddocumenten. Een nooddocument kan een noodpaspoort zijn of een laissez-passer. Een laissez-passer wordt alleen uitgegeven als het niet mogelijk is op tijd een noodpaspoort te verstrekken.

Rijksoverheid
pluk de dag (carpediem)

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Paspoort verloren

#9 Bericht door jvs » vrijdag 06 december 2013, 07:38

Altijd een scan maken van al je belangrijke papieren en naar je eigen email sturen,waar ook ter wereld kun je erbij komen.
En de kans dat iemand je account hacked zie ik net zo groot als dat iemand je spullen steelt.
Dit helpt de Op nu niet meer maar de voor de volgende keer misschien een goed les.
Is er nergens een kopie van je paspoort?Immigratie,hotel of id.?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Paspoort verloren

#10 Bericht door ron » vrijdag 06 december 2013, 07:48

jvs schreef:Altijd een scan maken van al je belangrijke papieren en naar je eigen email sturen,waar ook ter wereld kun je erbij komen.
En de kans dat iemand je account hacked zie ik net zo groot als dat iemand je spullen steelt.
Dit helpt de Op nu niet meer maar de voor de volgende keer misschien een goed les.
Is er nergens een kopie van je paspoort?Immigratie,hotel of id.?
Heb ik ook al jaren.
Kan je ten alle tijden bij je kopieen komen.

p.s.Bert,sterkte ermee,hoop dat alles voor elkaar komt. :thumbsup:

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Paspoort verloren

#11 Bericht door stevenl » vrijdag 06 december 2013, 08:34

Je schrijft ook 'passbook', dus Thaise bankboek neem ik aan?

Neem dan ook contact met deze bank op, ik zou er njiet op vertrouwen dat ze het geld niet aan iemand meegeven die met het boekje bij de bank komt, en dus de rekening laten blokkeren.

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Paspoort verloren

#12 Bericht door BKK_Bert » vrijdag 06 december 2013, 09:32

@ stevenl

Ja, ik heb een account bij Kasikorn in Tak.
> Ik heb de rekening intussen leeggehaald.

@ carpediem

Een laissez-passer wordt alleen in uiterste nood uitgegeven, daarmee wordt bedoeld, sterfgeval, ziekte familielid o.i.d.
> Het verlies van een paspoort wordt niet als noodgeval gezien, ook al is het op de dag van vertrek. Dus gewoon domme pech.

Vanochtend ambassade gebeld over hoe en wat. Kon tot 11:00 u terecht (bleek achteraf een foutje van de juffrouw achter de balie te zijn). Ze zijn normaal gesloten voor dit soort zaken.
Vervolgens naar het politiebureau geweest en procesverbaal op laten maken. 1ste keer ging niet goed, politie schreef dat passbook in Hua Mark staat ingeschreven. Terug naar Politiebureau en dit laten verbeteren want dat moet mueang Tak zijn. Ik heb kopieen meegekregen en er waren geen kosten aan verbonden.

Toen naar de ambassade met de boot en moto-taxi. Net optijd binnen. De nodige formulieren ingevuld, ff wachten en ik kon naar het balie-hokje. Papieren afgegeven ter controle en weer ff wachten tot de consul tijd had. 15 minuten later komt hij en legt me e.e.a. uit.
Het zou 2 a 3 (4) werkdagen duren voordat ik het nood paspoort zou kunnen ophalen. Eerst moet er gecontroleerd worden of ik de persoon ben die ik op het formulier ben, dus bericht naar NL en vv.
Daarna wordt het paspoort in KL gemaakt en naar BKK opgestuurd alwaar ik het dan kan ophalen na een e-mail of belletje. Dan kan ik naar immigration voor noodgedwongen verlenging van de visum. Bovendien moet ik nog mijn retourvlucht omboeken. Dus wordt mijn verblijf onvrijwillig verlengd.
Verder nog familie en mijn werk inlichten dat ik (helaas) later terugkeer (een dag of vier, vijf).


1960 bath > Kosten noodpaspoort
1280 bath > Kosten verklaring consul
3240 bath > totale kosten

Komt verder vervoerskosten bij, afhankelijk van waar je in Thailand verblijft.

Allen bedankt voor de antwoorden en tips. [|)
Home is not where you live, but where they accept you.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Paspoort verloren

#13 Bericht door carpediem » vrijdag 06 december 2013, 10:56

Het is alweer meer dan tien jaar geleden dat ik een noodpaspoort gekregen heb nadat ik mijn rugzakje, met alles wat belangrijk was er in, in de taxi naar het vliegveld Don Muang liet liggen. Toen 4 dagen in de taxi gezeten om alles te regelen.
Heb toen van de reisverzekering een gedeelte van de kosten teruggekregen.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Paspoort verloren

#14 Bericht door paknampo » zaterdag 07 december 2013, 08:21

Wat mij is overkomen, denk een jaar of 6 geleden. Vanuit Bangkok taxi naar Pattaya. Bij hotel uitgestapt, bagage werd uit de auto gehaald. Naar de receptie, nou inchecken maar. Zegt mijn vrouw waar is je paspoort. In mijn tas natuurlijk, waarop zij zegt waar is je tas? Heb jij die niet dan? Zie je het voor je, tas was in de taxi achtergebleven. Alle belangrijke papieren pasjes noem maar op erin. Dat is wel even schrikken. Staat even later taxi weer voor t hotel met de tas pfff wat een opluchting. Erg veel mazzel gehad. Zo zie je maar dat kan ook in Thailand.

Gr.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Paspoort verloren

#15 Bericht door printen44 » zaterdag 07 december 2013, 10:24

Het moet nu toch aan alle vakantiegangers naar andere landen, maar eigenlijk ook de immigranten hier wel bekend zijn dat met de huidige digitale technieken, je belangrijke papieren opgeslagen kunnen worden.

Dat kan op een memorystick, maar ook in een mail aan jezelf gericht met als bijlage alle belangrijke papieren.

Toen ik een paar maanden geleden op vakantie naar Afrika ging, had ik alles, tot de e-tickets, bankpassen etc. in een mail aan mijzelf gestuurd plus dat alles nog op een memorystick was opgeslagen.

Bij verlies van heb je de gegevens van het verloren item of items bij de hand. Dat scheelt veel tijd en ergernis. Want weet iemand zijn creditcardnummer uit zijn hoofd of zijn bankpasnummer. Ook je paspoortnummer is vaak onbekend voor je. Maar ook visa, "re-entry permits etc. kunnen opgeslagen worden. Handig als je je paspoort verliest of gestolen wordt.

Uiteraard moet die memorystick zo worden opgeborgen dat hij niet verloren gaat. Maar ook dat kan gebeuren. Daarom stuur ik ook een mail aan mijzelf. Die gaat niet verloren en kan op elke PC met internetverbinding opgevraagd worden.

Heel vroeger was een Ambassade en/of Consul een baken voor hulp bij problemen. Nu is dat, door bezuinigingen op de diplomatieke dienst, veel minder geworden.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”