Baan opzeggen en gaan..

Vragen en ervaringen voor reizen naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
kdek87
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 02 december 2013, 22:04

Baan opzeggen en gaan..

#1 Bericht door kdek87 » dinsdag 03 december 2013, 20:50

Beste,

Ik loop al een tijdje met het idee in mijn hoofd om naar thailand te gaan voor een periode van minimaal 6 maanden. Ook misschien de omliggende landen bezoeken. Ben al drie keer eerder in thailand geweest waaronder 1 keer 2 maanden. Ben helemaal gek op het land en alles wat het te bieden heeft. Heb genoeg gespaard om die periode door te kunnen komen en ook als ik terug kom heb ik nog een buffer. Nu weet ik dat het leven in thailand heel anders is al dat je er op vakantie heen gaat. In het begin is alles leuk en aardig maar op een gegeven moment wil je toch wat om handen hebben. Nu weet ik dat krijgen van werk vrij lastig is als farang. Maar dat er toch wel mogelijkheden zijn bijv werk doen wat een thai minder goed kan uitvoeren als dat een farang kan. Zo ken ik iemand die in thailand een werk visum heeft verkregen omdat hij Nederlands voedsel kookt. Ik hoop dat iemand mij tips of op/aanmerkingen kan geven over wat ik het beste kan doen of zelfs iets kent waar ik als nederlander aan de gang kan.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Baan opzeggen en gaan..

#2 Bericht door brake034 » dinsdag 03 december 2013, 21:19

Wat is je passie?
Marcel

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 772
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2011, 20:03

Re: Baan opzeggen en gaan..

#3 Bericht door mai mi tang » dinsdag 03 december 2013, 21:25

Dat vind ik een zéér goede en open vraag Marcel…

Reuze benieuwd...
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

kdek87
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 02 december 2013, 22:04

Re: Baan opzeggen en gaan..

#4 Bericht door kdek87 » dinsdag 03 december 2013, 21:36

Mijn passie is om een stuk meer vrijheid te hebben weg uit het benauwde nederland. Kijken hoe het leven in thailand mij bevalt als ik daadwerkelijk woon. Daar eventueel aan de slag te kunnen gaan. Hoef er niet rijk van te worden. Ben niet materialistisch ingesteld. Als ik normaal fatsoenlijk kan leven ben ik al tevreden dus normale woonruimte te eten en te drinken en in het weekend wat leuks kan doen ben ik al tevreden. Ik zie deze periode zelf als een test niks moet alles mag en kan altijd terug ben 26 jaar en heb geen eigen huis en of andere verplichtingen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Baan opzeggen en gaan..

#5 Bericht door Gardensafari » dinsdag 03 december 2013, 23:07

Besef één ding: het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvel.
Nederland kent vele regels, maar Thailand ook.
Verschil is alleen dat die regels in Nederland ook echt worden nageleefd.
In Thailand niet, tenzij dat iemand beter uitkomt.
De "vrijheid" in Thailand is relatief.

Maar aan de andere kant: je eigen geluk nastreven: daar is niets mis mee.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

kdek87
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 02 december 2013, 22:04

Re: Baan opzeggen en gaan..

#6 Bericht door kdek87 » dinsdag 03 december 2013, 23:34

Beste Hans,

ik realiseer dat het inderdaad relatief is. Maar wanneer ik in Bangkok aankom voel ik mij thuis net als vele anderen zullen voelen. Het gevoel dat je uit die geleefde omgeving bent van belastingen en andere regeltjes en verplichtingen. Het na je werk gaan van half 9 tot 5 thuis komen douche tv kijken en naar bed gaan het passieve Ben ik zat daarnaast speelt ook het weer een grote rol hierin mee zeker nu de winter er weer aankomt. Moet er niet aan denken die kou weer te forceren dag in dag uit. Tuurlijk Weet ik dat Thailand ook regels en belastingen Kent maar dat plichtmatige en dat gevoel dat je geleefd wordt heb ik in Thailand niet Misschien is dat ook dat ik er maar max 2 maand non stop Ben geweest dat ik dat niet ervaren heb.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Baan opzeggen en gaan..

#7 Bericht door Jos Flachs » woensdag 04 december 2013, 02:01

kdek87 schreef:Maar dat er toch wel mogelijkheden zijn bijv werk doen wat een thai minder goed kan uitvoeren als dat een farang kan. Zo ken ik iemand die in thailand een werk visum heeft verkregen omdat hij Nederlands voedsel kookt. Ik hoop dat iemand mij tips of op/aanmerkingen kan geven over wat ik het beste kan doen of zelfs iets kent waar ik als Nederlander aan de gang kan.
Nummertje trekken, en achter in de rij aansluiten. :Whistle:

Staar je niet blind op de ene Nederlander die een maasje in de wet gevonden heeft. De Nederlandse cuisine heeft internationaal niet direct een hoge reputatie, en het aantal Nederlandse koks (met werkvergunning) zal niet veel hoger liggen dan één. Heel misschien zit ik er 100% onder, het kunnen er ook twee zijn...

Je kunt kijken of je voor een Nederlands bedrijf kunt werken met een vestiging in Thailand. Maar dan moet je behoorlijk wat in je mars hebben. In dat soort bedrijven is er 1 Nederlander, en dat is een ervaren manager met minstens HBO.

Andere oplossing is om iets zelf op te zetten. Da's niet gemakkelijk. Thais zijn bijzonder creatief in iets zelf opzetten.

De laatste oplossing is de eenvoudigste: volg een opleiding leraar Engels. Ook dan zal je het niet eenvoudig hebben, want de meeste Thaise scholen geven de voorkeur aan een native speaker.

En dan? Laten we aannemen dat je een al dan niet tijdelijke baan weet te vinden. Op een gegeven moment ga je weer terug. Wat ga je dan doen? Tuk tuk rijden of somtam langs de stoep verkopen? Het vinden van een baan is op dit moment geen sinecure in Nederland. Hoe langer je weg bent uit het (NL) arbeidsproces hoe moeilijker het is om daar weer aan de slag te komen.

Verbrand je schepen niet voor je goed alternatief vervoer hebt!

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Baan opzeggen en gaan..

#8 Bericht door jvs » woensdag 04 december 2013, 05:19

Je bent nog jong en ik zeg gewoon doen!Het zal niet meevallen en geloof me maar als je hier een paar maanden hetzelfde doet wordt het ook gewoonte(sleur)De hitte kan hier ook averechts gaan werken.
Ieder moet zijn of haar eigen fouten maken en ervaringen opdoen en dat is voor een ieder weer verschillend.
Als je jong bent kun je je veroorloven om dingen buiten het "normale" te doen.
Beter spijt hebben van iets dat je geprobeerd hebt dan je altijd af te vragen" what if"

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Baan opzeggen en gaan..

#9 Bericht door ron » woensdag 04 december 2013, 05:27

jvs schreef: Beter spijt hebben van iets dat je geprobeerd hebt dan je altijd af te vragen" what if"
Yep. :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Baan opzeggen en gaan..

#10 Bericht door brake034 » woensdag 04 december 2013, 06:59

Mijn onderschrift van enige tijd gelden doet nog steeds opgeld:

If you’re allergic to one place, you’ll be allergic to every place. But it’s not the place outside you that’s causing you trouble. It’s the "place" inside you. Ven. Ajahn Chah

Geluk vind je in jezelf, niet in externe dingen. Ongelukkig in Nederland wordt niet automatisch gelukkig in Thailand.
Daarom vroeg ik wat je passie is, in je passie (koken, muziek, gedichten schrijven etc.) daar vind je je geluk.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Baan opzeggen en gaan..

#11 Bericht door prajak » woensdag 04 december 2013, 09:52

Komen.

Haal een jaarvisum op het consulaat. Orienteer je op wat je kunt gaan doen hier en wat de regeltjes zijn. Hou de zorgpolis aan want je gaat op lange vakantie. Schrijf je niet uit uit NL (en ik meen dat dat ook niet hoeft voor zes maanden).

Bekijk jouw situatie en beslis dan. Succes.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Baan opzeggen en gaan..

#12 Bericht door Jeanette » woensdag 04 december 2013, 11:50

En breek op deze leeftijd je AOW opbouw nog niet af.
Je bent een geheimzinnig figuur kdek87 (Kees de Koning uit 1987 :mrgreen: )
Je reist, spaart (half jaar + buffer = iets met vier nullen?) en bent niet materialistisch. Dan moet je een goede baan hebben. Krijg je die weer terug .... ooit?

Ik leef helemaal met je mee als je praat over de kou in Nederland maar .... het naar je werk gaan van half 9 tot 5, thuis komen, douchen, tv kijken en naar bed gaan, het passieve ben ik zat .... tja ... als je werk verwisselt met strand en zee dan moet ik je bekennen dat ik dat passieve leven in Thailand ook zat ben na 8 weken.

Dus inderdaad, zoek een passie.
En verder gewoon uitproberen zonder je toekomst te verarmen.

:idea:

kdek87
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 02 december 2013, 22:04

Re: Baan opzeggen en gaan..

#13 Bericht door kdek87 » woensdag 04 december 2013, 12:33

Ik heb een mbo opleiding gedaan en heb geen goede baan eerder een simpele baan. Maar heb een leuk centje weten te sparen. Ik ben het helemaal zat op me werk en de bijna krijgskamp omstandigheden worden erger en erger. Ik maak me niet zozeer druk om het feit dat wanneer ik thuis kom ik geen werk heb. Ik kan dan tijdelijk bij me ouders terecht en wat ik al zei ik heb dan nog steeds een buffer achter de hand. Ik zit me wel af te vragen of ik beter ontslag kan nemen of zelf weg gaan. Dus of ik de baan die ik nu heb kan terug krijgen is het antwoord ja. Met passief in nederland bedoelde ik alles stopt al zo vroeg de winkels gaan dicht om 6 uur iedereen zit binnen zeker in de winter. Terwijl in thailand het grootste gedeelte van de dag buiten kunt vertoeven. Wat al eerder wordt aangegeven dat dit een soort vakantie voor mij al zijn. Maar toch wil proberen wat om handen te krijgen.
Mijn limiet voor deze 6 maanden zal rond de 1300 eur per maand zijn en ik ben ervan overtuigd dat ik het hier mee vol hou. Nu weet ik dat de meeste van jullie een stuk meer levenservaring hebben en het vaak andersom hebben gedaan. Eerst alles voor elkaar in nederland. Dan erachter komen toch naar thailand te willen en dat dan ook vaak met een behoorlijk budget. Zo groot dat je je vaak niet meer zorgen hoeft te maken over je financiële siutatie. Ook over de AOW afbouw maak ik mijn geen zorgen als ik een half jaar minder opbouw zal dat niet voor mij de das omdoen wanneer ik 70 ben en kan stoppen met werken uiteindelijk. Mijn idee over alles is ik ben nu nog jong kan nog alles en wil een nieuw uitdaging aan gaan ben bereid alles aan te pakken niks moet alles mag (voor de periode dat ik in thailand zal verblijven). Ik waardeer jullie reacties en tips heel erg. Een andere vraag is waar zal ik me vestigen? Heb een vriend die in bkk woont en samen met zijn thaise vriendin een coffee shop runt. Maar bangkok is leuk voor een paar dagen vind ik niet om voor langere periode te blijven. Ook is het wel fijn om af en toe wat andere nederlanders om je heen te hebben. Want ik weet dat je dat gaat missen naar langere periode is het alleen al om de nederlandse taal te spreken. Ik zat zelf aan een jaarvisum te denken en mijn verzekering in nl zal ik zeker niet opzeggen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Baan opzeggen en gaan..

#14 Bericht door ron » woensdag 04 december 2013, 12:42

" Ik zit me wel af te vragen of ik beter ontslag kan nemen of zelf weg gaan"

Wat is het verschil ,Kevin de Keizer,tussen weg gaan,of ontslag nemen?
2000thb lijkt mij ruim voldoende om per dag mee rond te komen.
Hou ons op de hoogte hoe het je allemaal vergaat op jou trip.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

kdek87
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 02 december 2013, 22:04

Re: Baan opzeggen en gaan..

#15 Bericht door kdek87 » woensdag 04 december 2013, 14:20

Beste ron,

Ik weet niet of het verschil maakt moet ik nog uitzoeken. Wat ik wel weet is dat wanneer ik ontslag neem recht heb op een uitkering en deze kan stil zetten voor een periode van max 6 maand. Dus wanneer ik terug kom mijn uitkering kan starten. Maar weet niet of dit ook geld als ik zelf ontslag neem

Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar Thailand”