Nachtrust hersteld...

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Nachtrust hersteld...

#1 Bericht door prajak » dinsdag 10 september 2013, 01:10

“Een goede nachtrust verlengt het leven”
(Frau Dr Oettker)

Vier maanden heeft het geduurd, sodemarie, af en toe geen oog dicht gedaan van gejank en geschreeuw.

Ieder uur wakker, soms er uit, alarm af, naar de deur, de tuin in, brullen en een steen gooien. Soms op de hor slaan, een keer er doorheen....en Kai boos op me, nee niet vanwege de hor, maar het beddengoed werd ineens rood...... Pleister BV heeft aan me verdiend.

Wij hebben zeven katten waarvan twee kater-geweest met samen zeven poten, twee katers in wording en nog te jong om van jetje te geven, een ouwe poes-geweest van 12 jaar zeg maar een Sara, een jonge poes-geweest van nog geen jaar en een poes met alles ‘drop en dran’ maar met de juiste injectie en vooral: op tijd geprikt.

Dat lokt vechtlustige katers aan uit de buurt die ook nog wel bereid zijn een potje te ‘numpelen’ en dat geeft teringherrie en wanneer doen ze dat: juist, precies op de uren dat ik wil pitten of me een siësta veroorloof.

En ik veroorloof me er twee per dag, ik kan dat betalen, dus om 11 uur leg ik me even te rusten en rond 14 uur opnieuw. Pensionado zijn is een vermoeiende bezigheid hoor ! Want je moet gaan liggen, opstaan, weer gaan liggen, echt, daar wordt de mens moe van. En lui.....

Dus maar eens nagedacht. Samen met Kai.

Een muur om de tuin heen. Er staat nu een muurtje van niks en een muur van 2,5 meter hoog houdt geheid alle vreemde katten buiten en die van mij binnen maar de bijna 100 m erfgrens van muur voorzien is niet alleen begrotelijk maar ook ontsierend. Je gaat het contact met ‘buiten’ missen en juist dat contact stellen wij enorm op prijs.

Wij hebben zo ruim en open contact met alle buren, allemaal Thaise mensen, dat een gesloten muur absoluut geen optie is voor ons.

Dan een doorzichtige muur. Ik kom op dat idee in de tuinwinkel waar een Thaise meneer 5 kilo ‘zoveel’ komt bestellen en omdat ik het niet versta blijf ik kijken wat er wordt afgewogen.

>>>

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nachtrust hersteld...

#2 Bericht door prajak » dinsdag 10 september 2013, 01:11

(2)

Gaten ! Men snijdt voor hem 5 kilo gaten af. De gaten zijn nog duur ook, 160 baht per kilo. Da’s niet niks.

Groene gaten. Je koopt het in de afmeting van 10 bij 10 meter compleet maar kunt in de winkel een stuk laten afsnijden. Kijk, daar heb ik wat aan en begin te tekenen. Als ik nou eens.....

En dan ga ik bouwstenen inslaan voor de muurtjes, grote zakken cement, zand en grind ook voor de onderlaag, vooral palen die straks de gaten moeten dragen.

Of Kai even naar de heren naay chaang wil gaan ? Da’s nou jammer, de heren zijn voorlopig druk bezig met de bouw van een huis.

Dan maar zelf. Ik vind mezelf een handig baasje en kan palen zagen en in de menie zetten. Kai en ik ruimen samen de randen van de tuin op en dan is het wachten op de heren techneutologen.

Kijk, dit is dan het resultaat aan vier kanten van ons erf.

Afbeelding

De open ruimte gaan we opvullen met bloemigheden en over een jaar hebben we een gebloemde muur in volle glorie.

En geen vreemde kat meer binnen gehad. Geen katerig gejeremieer meer naar niet-krolse poezen, geen vechtpartijen meer tussen katers waar ik moet optreden of de dag er na naar de dierenarts moet voor hechtingen, nee, rust in de tent.

Heeft een paar centen gekost maar je moet maar denken, een goede nachtrust verlengt het leven. Van de katten, van Kai, van pleegjunior en van mij.

En dat is wat waard. Toch ?

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: Nachtrust hersteld...

#3 Bericht door Pieter1947 » dinsdag 10 september 2013, 03:43

Prima idee prajak.

morgen ook maar eens naar de winkel.2 1/2 meter hoog, is dat genoeg of is de hoogte bij jou 3 meter Prajak?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nachtrust hersteld...

#4 Bericht door prajak » dinsdag 10 september 2013, 04:49

Twee meter vanaf bodemplaat huis, dus vanaf de grond naast het huis ietskes meer, zeg 2,20 m. Je ziet dat de paal niet doorloopt naar de grond. Montage is met wapeningijzer (heet dat zo ?) en dan lassen.

Een kat ontsnapt door zich achter het muurtje te laten vallen tussen muur en gaas. Daar zit te weinig draad. Daar ga ik wat aan doen want ik heb gekozen voor stenen met gaten dus een ijzerdraadje is er snel tussen gedraaid.

Ach, als de vreemde beesten maar buiten blijven, daar is het vooral voor gedaan. De ontsnapte kat komt wel terug aan de poort als de maag gaat knorren....

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nachtrust hersteld...

#5 Bericht door RuudThai » dinsdag 10 september 2013, 12:27

In gewoon volièregaas klimmen ze zonder meer in, dat zie ik wel bij mijn volière.
Maar in dat soort plastic gaas hebben ze te weinig houvast dus dat lijkt te kunnen werken. Maar vlak die beesten niet uit, ze zijn zeer inventief! Ze zouden er bijv. een gat in kunnen bijten, zeker als er aan de andere kant een verleidelijke poes zit. Of een sexy kater :giggle: .
En verder zal het niet zo erg UV-bestendig zijn, dus dan vallen er na een paar maanden vanzelf de gaten in... Heb ik altijd met die rotte plastic tuinslangen :evil: .
Thaise kwaliteit :( .

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Nachtrust hersteld...

#6 Bericht door soulwy » dinsdag 10 september 2013, 13:57

Zo zie je maar dat je van slapeloze nachten heel erg creatief kan worden!
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Nachtrust hersteld...

#7 Bericht door Hua Thale » dinsdag 10 september 2013, 14:32

Beetje opwaarderen dan maar het is eigenlijk allebei precies het zelfde maar dan anders.
Of ze blijven binnen of buiten het terrein. ;)


Afbeelding

http://www.vego.nl/kattenschrikdraad/we ... erking.htm
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nachtrust hersteld...

#8 Bericht door prajak » dinsdag 10 september 2013, 15:29

Ik twijfel of het plastic is. Lijkt me een touwsoort. Je kunt het knopen en dat gaat bij plastic niet. Kippengaas kan ook maar is aanmerkelijk duurder en dat roest dan weer.

Schrikdraad, tja, de buren hebben een hummel van 1 jaar rondkruipen. Daar zet ik geen schrikdraad op.

Ik zie wel.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Nachtrust hersteld...

#9 Bericht door foppo » dinsdag 10 september 2013, 15:39

In mijn vorige woning had ik katten schrikdraad om en op de vogel volière.
Werkt echt fantastisch en was niet zo duur in de aanschaf.
Ik heb nooit last van katten gehad.
Een paar dagen voor de verhuizing die boel verwijderd en wat denk je....nog diezelfde dag trok een kat uit de buurt een half vogeltje door het gaas.
Dus echt leren doen ze niet.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nachtrust hersteld...

#10 Bericht door prajak » dinsdag 10 september 2013, 15:42

Nu zie ik wel ineens hoe V@go zijn brood verdient. :giggle2:

Maar kun je met dat draad 100 m afdekken ? Misschien meer dan een set nodig ? Zal eens op die site gaan kijken.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Nachtrust hersteld...

#11 Bericht door v@go » dinsdag 10 september 2013, 17:34

prajak schreef:Nu zie ik wel ineens hoe V@go zijn brood verdient. :giggle2:
ook voor de lange afstand verkrijgbaar en draadloos
Afbeelding
en handig pocket formaat
Afbeelding
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Nachtrust hersteld...

#12 Bericht door Hua Thale » woensdag 11 september 2013, 03:05

Een honderd meter stelt niks voor.
Uiteraard bovenaan het hek gemonteerd de zak en stijg leidingen geisoleerd .
Geen probleem dus voor kinderen instabiel of niet oplettende mens.

Zaklampstroomstootwapen ( hoeveelpunten is dit met scrabble) is voor andere zaken wat minder 'troep' geeft made in China. :thumbsup:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nachtrust hersteld...

#13 Bericht door dutch » woensdag 11 september 2013, 03:16

Hua Thale schreef:
Zaklampstroomstootwapen p:
Even terzijde,maar dat was een hersenkraker voor mij hoor,met m'n lees problemen momenteel :thumbsup:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Nachtrust hersteld...

#14 Bericht door Hua Thale » woensdag 11 september 2013, 04:25

In het Engels klinkt het toch weer een stuk minder agressief.
(Niet geschikt voor dieren)

Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nachtrust hersteld...

#15 Bericht door ron » woensdag 11 september 2013, 04:39

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”