Accu klemmetje

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Accu klemmetje

#16 Bericht door RuudThai » zaterdag 03 augustus 2013, 12:41

RuudThai schreef:
stevenl schreef:
serpay schreef:volgens de ANWB gaat een accu minder lang mee als er kou in het spel is.
maar in thailand is dit volgens pieter andersom!
2 jaar is standaard hier, soms een jaartje langer.
Ben ik zeker een uitzondering met ruim 4 jaar! Of gewoon, de goede auto met de goede accu gekocht!
Ik weet wel dat een accu in NL nooit langer dan 3 à 4 jaar meeging vanwege vocht en vorst.
Eergisteren was het zover, ik wilde in de stad de auto starten maar er klonk slechts een soort van vermoeide zucht onder de motorkap. De accu was op en liet dat dus merken. Mijn vrouw was er gelukkig bij en die charterde een paar mannen die hem hebben aangeduwd.

Eenmaal in de auto had ik het plotseling gedaan. Ik keek nooit onder de motorkap als andere mannen, ik vulde nooit olie bij in de motor of water in de accu enz.enz. Nou laat ik altijd keurig op tijd de servicebeurten doen, het is nog geen oud wrakje dat olie slurpt en lekt uit alle slangen zoals zoveel hier dus inderdaad, ik kijk nooit. De accu was trouwens van het onderhoudsvrije type dus daar hoef je geen water bij te vullen maar dat snapte mijn vrouw niet. Vrouwen zijn maar zelden technisch behept.... :giggle:
Bij de Isuzu-dealer werd wat verveeld gekeken en gereageerd, het was rond lunchtijd dus de monteurs wilden liever aan de somtam leek het zo.
Goed hoor, we rijden wel verder, doei!

We kwamen uit bij de nieuwe Robinson waar een supermoderne garage naast is gekomen, B-Quik.
En nu zit er een nieuwe accu in van een mij volslagen onbekend merk, Yuasa, type 85 (er staat iets Thais bij maar dat weet ik niet en mijn vrouw is dus niet technisch en kan het niet vertalen :Whistle: ) en onderhoudsvrij. Kosten waren 4290 baht maar ik kreeg 400 baht voor de oude terug dus de kosten waren inclusief installeren 3890 baht. Lijkt mij redelijk, bij de Isuzu dealer werd al over 5000 baht gesproken.
Met de 1e (fabrieks) accu had ik ruim 4 jaar gereden, met de 2e een jaar of 3.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Accu klemmetje

#17 Bericht door Ben » zaterdag 03 augustus 2013, 13:16

Moet dan wel een gel accu zijn maar duur is het niet voor een Isuzu.
En Henkie Kiks kan weer een biertje drinken :clap:

En die vrouw van jou, liet ik een keer naar huis lopen :neus:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Accu klemmetje

#18 Bericht door RuudThai » donderdag 08 augustus 2013, 06:28

Alles komt in drieën, is het gezegde en dat klopt dus.
Een week geleden een nieuwe accu en nu weer een paar dingen.
Gisteren reageerde hij niet meer op de afstandsbediening als je hem op slot wilde doen (maar wel ván het slot!) dus vanmorgen maar naar de dealer. Ik weet niet waar het aan lag maar na een half uurtje hadden ze dat gerepareerd, schade 235 baht. Valt overheen te komen... [$)

Maar een paar dagen geleden zat er een schroef in een voorband die ik er bij een garage uit heb laten halen en meteen het gat laten stoppen voor liefst 100 baht. Echter, die band zag er eigenlijk niet zo jofel meer uit. En de dag erop ging ik tanken en wees de pompbediende me op de andere voorband dat die lucht nodig had. Lucht erbij gedaan maar na een dag zag ik hem alweer minder worden, poreus vermoedelijk. En ook die band liep op z'n eindje qua profiel.

Dus vandaag maar weer naar B-Quik gegaan en 2 nieuwe banden laten omleggen die naar de achterkant gingen, de banden van achter gingen naar voren, die waren nog van vorig jaar.
Kosten 10.580 baht voor 2 Bridgestone 245/70R16 banden. Of dat duur is weet ik niet.

Ik ben trouwens blij dat het zulke grote banden zijn en dat daardoor de auto 'hoog op z'n poten' staat.
Tegenwoordig zie je veel auto's met van die platte bandjes, nog geen 10 cm. op de velgen. (Ook bij veel brommers zie je trouwens die platte bandjes, mode zeker?) Maar als die auto's over verkeersdrempels moeten of een slechte weg met kuilen, dan hoor je de onderkant van de auto over de weg schrapen.... Lijkt me niet zo best voor je wagen. Daar heb ik geen last van! :thumbsup:

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Accu klemmetje

#19 Bericht door Ben » donderdag 08 augustus 2013, 06:54

RuudThai schreef:Alles komt in drieën, is het gezegde en dat klopt dus.
Een week geleden een nieuwe accu en nu weer een paar dingen.
Gisteren reageerde hij niet meer op de afstandsbediening als je hem op slot wilde doen (maar wel ván het slot!) dus vanmorgen maar naar de dealer. Ik weet niet waar het aan lag maar na een half uurtje hadden ze dat gerepareerd, schade 235 baht. Valt overheen te komen... [$)

Maar een paar dagen geleden zat er een schroef in een voorband die ik er bij een garage uit heb laten halen en meteen het gat laten stoppen voor liefst 100 baht. Echter, die band zag er eigenlijk niet zo jofel meer uit. En de dag erop ging ik tanken en wees de pompbediende me op de andere voorband dat die lucht nodig had. Lucht erbij gedaan maar na een dag zag ik hem alweer minder worden, poreus vermoedelijk. En ook die band liep op z'n eindje qua profiel.

Dus vandaag maar weer naar B-Quik gegaan en 2 nieuwe banden laten omleggen die naar de achterkant gingen, de banden van achter gingen naar voren, die waren nog van vorig jaar.
Kosten 10.580 baht voor 2 Bridgestone 245/70R16 banden. Of dat duur is weet ik niet.

Ik ben trouwens blij dat het zulke grote banden zijn en dat daardoor de auto 'hoog op z'n poten' staat.
Tegenwoordig zie je veel auto's met van die platte bandjes, nog geen 10 cm. op de velgen. (Ook bij veel brommers zie je trouwens die platte bandjes, mode zeker?) Maar als die auto's over verkeersdrempels moeten of een slechte weg met kuilen, dan hoor je de onderkant van de auto over de weg schrapen.... Lijkt me niet zo best voor je wagen. Daar heb ik geen last van! :thumbsup:

http://www.b-quik.com/en/promotion.php
Kijk bij de promotions 25 % korting :clap:

Dunlop Grand trek 245/70R16 van 6.400 Bath voor 4.800 Bath
Vredestein Ranger 245/70R16 van 6.000 Bath voor 4.500 Bath

Die Dunlop is een hele goeie Band.

Had je vrouw maar meegenomen waarschijlijk had die de promotie wel gezien :thumbsup: ;)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Accu klemmetje

#20 Bericht door RuudThai » donderdag 08 augustus 2013, 07:43

Ben schreef:
RuudThai schreef:Alles komt in drieën, is het gezegde en dat klopt dus.
Een week geleden een nieuwe accu en nu weer een paar dingen.
Gisteren reageerde hij niet meer op de afstandsbediening als je hem op slot wilde doen (maar wel ván het slot!) dus vanmorgen maar naar de dealer. Ik weet niet waar het aan lag maar na een half uurtje hadden ze dat gerepareerd, schade 235 baht. Valt overheen te komen... [$)

Maar een paar dagen geleden zat er een schroef in een voorband die ik er bij een garage uit heb laten halen en meteen het gat laten stoppen voor liefst 100 baht. Echter, die band zag er eigenlijk niet zo jofel meer uit. En de dag erop ging ik tanken en wees de pompbediende me op de andere voorband dat die lucht nodig had. Lucht erbij gedaan maar na een dag zag ik hem alweer minder worden, poreus vermoedelijk. En ook die band liep op z'n eindje qua profiel.

Dus vandaag maar weer naar B-Quik gegaan en 2 nieuwe banden laten omleggen die naar de achterkant gingen, de banden van achter gingen naar voren, die waren nog van vorig jaar.
Kosten 10.580 baht voor 2 Bridgestone 245/70R16 banden. Of dat duur is weet ik niet.

Ik ben trouwens blij dat het zulke grote banden zijn en dat daardoor de auto 'hoog op z'n poten' staat.
Tegenwoordig zie je veel auto's met van die platte bandjes, nog geen 10 cm. op de velgen. (Ook bij veel brommers zie je trouwens die platte bandjes, mode zeker?) Maar als die auto's over verkeersdrempels moeten of een slechte weg met kuilen, dan hoor je de onderkant van de auto over de weg schrapen.... Lijkt me niet zo best voor je wagen. Daar heb ik geen last van! :thumbsup:

http://www.b-quik.com/en/promotion.php
Kijk bij de promotions 25 % korting :clap:

Dunlop Grand trek 245/70R16 van 6.400 Bath voor 4.800 Bath
Vredestein Ranger 245/70R16 van 6.000 Bath voor 4.500 Bath

Die Dunlop is een hele goeie Band.

Had je vrouw maar meegenomen waarschijlijk had die de promotie wel gezien :thumbsup: ;)
Ze was erbij en we hadden het gezien, maar de promotie geldt alleen als je alle 4 de banden tegelijk vervangt.
Ik had een paar weken eerder moeten komen, toen de Robinson net geopend was want toen hadden ze als promotie dat je bij elke band er eentje gratis kreeg. Maar toen hadden ze bij de Isuzu dealer tijdens de 5000 km. beurt net gezegd dat zowel de accu als de banden nog prima in orde waren..... de lullo's! :evil:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Accu klemmetje

#21 Bericht door RuudThai » maandag 05 oktober 2015, 09:38

RuudThai schreef:
2 jaar is standaard hier, soms een jaartje langer.
Ben ik zeker een uitzondering met ruim 4 jaar! Of gewoon, de goede auto met de goede accu gekocht!
Ik weet wel dat een accu in NL nooit langer dan 3 à 4 jaar meeging vanwege vocht en vorst.
Eergisteren was het zover, ik wilde in de stad de auto starten maar er klonk slechts een soort van vermoeide zucht onder de motorkap. De accu was op en liet dat dus merken. Mijn vrouw was er gelukkig bij en die charterde een paar mannen die hem hebben aangeduwd.

Eenmaal in de auto had ik het plotseling gedaan. Ik keek nooit onder de motorkap als andere mannen, ik vulde nooit olie bij in de motor of water in de accu enz.enz. Nou laat ik altijd keurig op tijd de servicebeurten doen, het is nog geen oud wrakje dat olie slurpt en lekt uit alle slangen zoals zoveel hier dus inderdaad, ik kijk nooit. De accu was trouwens van het onderhoudsvrije type dus daar hoef je geen water bij te vullen maar dat snapte mijn vrouw niet. Vrouwen zijn maar zelden technisch behept.... :giggle:
Bij de Isuzu-dealer werd wat verveeld gekeken en gereageerd, het was rond lunchtijd dus de monteurs wilden liever aan de somtam leek het zo.
Goed hoor, we rijden wel verder, doei!

We kwamen uit bij de nieuwe Robinson waar een supermoderne garage naast is gekomen, B-Quik.
En nu zit er een nieuwe accu in van een mij volslagen onbekend merk, Yuasa, type 85 (er staat iets Thais bij maar dat weet ik niet en mijn vrouw is dus niet technisch en kan het niet vertalen :Whistle: ) en onderhoudsvrij. Kosten waren 4290 baht maar ik kreeg 400 baht voor de oude terug dus de kosten waren inclusief installeren 3890 baht. Lijkt mij redelijk, bij de Isuzu dealer werd al over 5000 baht gesproken.
Met de 1e (fabrieks) accu had ik ruim 4 jaar gereden, met de 2e een jaar of 3.
Dit verhaal schreef ik dus ruim 2 jaar geleden en het geciteerde deel is van anderen.
Maar daar staat ook in dat 2 jaar standaard is voor de levensduur van een accu in Thailand.
Wel, dan heb ik de 1e twee keer geboft want gisteren begaf de accu het opnieuw, na ruim 2 jaar dus.

Ik was met mijn vrouw naar Udon Thani om bij kledingmarkt Bobe (naast de Global House) kleding in te kopen voor haar winkeltje. Nu had ik de laatste weken wel gemerkt dat hij wat moeizamer startte maar ik dacht, 2 jaar oud, dat kan helemaal niet dat hij nu al op is.

Maar helaas, toen wij weg wilden rijden klonk er nog slechts wat gereutel en hij sloeg niet aan.
Hier en daar wat hulp gevraagd en toen kwamen 3 jongemannen proberen hem aan te duwen. Lukte niet waarop eentje z'n eigen auto ging halen, de accu eruit haalde en die verwisselde met de mijne. Toen sloeg de auto aan en haalden ze hun eigen accu er weer uit en zetten de mijne terug.
Ik kon volgens hen terugrijden naar Sakon Nakhon als ik de motor maar niet uitzette....

We bedankten ze vriendelijk voor de hulp plus gaven wat tip voor een glaasje fris ;) en reden naar huis.
Dat lukte allemaal en tegen 8 uur kwamen we in Sakon Nakhon en reden gelijk naar BQuik voor een nieuwe accu. Het bedrijf was nog open en nadat de accu was getest (het kon tenslotte ook een kapotte dynamo zijn) en er was bevonden dat hij te weinig stroom afgaf dus op was werd er een nieuwe ingezet.
Weer van hetzelfde merk als bovenstaand, een ander hebben ze niet. Dus over 2 jaar..... :shock:
Ik kreeg nog wat terug voor de oude en moest 3250 baht bijbetalen wat niet teveel is natuurlijk.

Twee weken geleden moest er een apparaat dat aan de motor vastzit vervangen worden, een metalen ding dat volgens mij iets verdeelt en waarop een verklikkertje zit wat op mijn dashboard een lampje deed opgloeien. Moest dus vervangen worden en kostte bij de dealer 5600 baht.
Maar ik blijf tevreden over deze auto, na ruim 9 jaar heb ik nog maar weinig slijtage gehad. Ja, wat banden en accu's maar bijv. nog nooit de uitlaat en dat was in Nederland wel anders. Maar ja, hier wordt geen pekel gestrooid! :happyno:

hanshu

Re: Accu klemmetje

#22 Bericht door hanshu » maandag 05 oktober 2015, 12:35

nou simpel...ff op de begroting invullen dan...elke 2 jaar accu tje kopen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Accu klemmetje

#23 Bericht door RuudThai » maandag 05 oktober 2015, 12:44

Die begroting is net als de begroting van Nederland...... altijd een tekort! :giggle:

hanshu

Re: Accu klemmetje

#24 Bericht door hanshu » maandag 05 oktober 2015, 13:52

1 groot verschil...bij die van jou weten we wie de schuldige is.. :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”