Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

Medelingen, tips en opmerkingen.
Moderators: Chang, Patriot
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#1 Bericht door Chang » woensdag 27 maart 2013, 17:32

De afgelopen dagen ben ik achter de schermen van dit forum druk doende geweest met het voorkomen van een claim met betrekking tot overschrijding van het auteursrecht. Het lijkt nu met een sisser af te lopen. Dergelijke claims liggen onevenredig hoog en zullen naast de (persoonlijke) financiële schade een eventueel gevolg hebben voor het voortbestaan van het forum, dat risico is het mij niet waard!

Ik ben verzocht (lees gesommeerd) om een aantal berichten en topics te verwijderen omdat hierin de exclusiviteit van het auteursrecht wordt aangetast, Het gaat hierbij om publicaties van Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. zonder deeplink.

Er kunnen echter nog meer auteursrechtelijk beschermde artikelen foutief op het forum staan vermeld, het moderatorteam zal hier actief naar op zoek gaan. Indien wij deze tegenkomen zullen wij deze verwijderen. U helpt ons een handje als u een dergelijk bericht bij het moderatorteam meldt.

Auteursrechtelijke beschermde artikelen mogen niet zonder toestemming worden gepubliceerd. Het is echter veelal wel toegestaan om een deeplink te plaatsen die verwijst naar de originele openbaarmaking (zonder daarbij het artikel te kopiëren). Foutief geplaatste auteursrechtelijk beschermde artikelen zullen door het moderatorteam zonder opgaaf van reden worden verwijderd. Binnen het forumreglement zal binnenkort hierover een paraaf worden opgenomen, hierin staat dan duidelijk omschreven wat binnen het wettelijk kader is toegestaan. Indien dit is toegevoegd zullen wij dat in dit topic kenbaar maken.

Met vriendelijke groet,

Chang

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#2 Bericht door RuudThai » woensdag 27 maart 2013, 17:45

En dan zeggen ze dat ambtenaren miereneukerig zijn.... [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#3 Bericht door prajak » woensdag 27 maart 2013, 17:46

Vervelend allemaal. Maar....

Wat is een deeplink ?

Wat mag wel en wat niet ?

Ik lees een artikel in de Luttelgeestse Luttelaar waar ik op ben geabonneerd en knip en plak een stuk hier. Mag dat ? Is alles wat in de krant staat automatisch door auteursrecht beschermd ?

We hebben een moppentrommel. Stel, ik plaats een oeroude mop van Max Tailleur. Mag dat ? Een mop van Youp van 't Hek ? Een spreuk van Toon ? Een spreuk van Vondel ?

Ik plaats wel eens een eigen vertaling van wat in de Bangkok Post staat. Mag dat ?

Het is gecompliceerd tegenwoordig. Als alles met een 'deeplink' moet wordt de leesbaarheid aangetast en wordt van lezers een extra actie verwacht. Dat is jammer. Maar geen forum meer is nog veel erger. Dus we zullen wel moeten......

We horen wel.

Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#4 Bericht door Chang » woensdag 27 maart 2013, 18:05

prajak schreef:Wat is een deeplink ?
Een deeplink is een rechtstreekse linkvermelding naar de bron (hetgeen in je adresbalk staat), bijv. http://www.nationmultimedia.com/nationa ... 02827.html
Wat mag wel en wat niet ?

Ik lees een artikel in de Luttelgeestse Luttelaar waar ik op ben geabonneerd en knip en plak een stuk hier. Mag dat ? Is alles wat in de krant staat automatisch door auteursrecht beschermd ?

We hebben een moppentrommel. Stel, ik plaats een oeroude mop van Max Tailleur. Mag dat ? Een mop van Youp van 't Hek ? Een spreuk van Toon ? Een spreuk van Vondel ?

Ik plaats wel eens een eigen vertaling van wat in de Bangkok Post staat. Mag dat ?

Het is gecompliceerd tegenwoordig. Als alles met een 'deeplink' moet wordt de leesbaarheid aangetast en wordt van lezers een extra actie verwacht. Dat is jammer. Maar geen forum meer is nog veel erger. Dus we zullen wel moeten......

We horen wel.

Wat wel en wat niet mag zal worden uitgezocht. Als dat nodig blijkt te zijn zowel voor Nederlands recht als voor Thais recht. Hiervan zal ik binnen het forumreglement een paraaf schrijven. Tot die tijd lijkt het mij raadzaam om bij herpubliceren van artikelen altijd een juiste bronvermelding (deeplink) te geven. Let wel, het gaat hierbij alleen om auteursrechtelijk beschermde artikelen.

Chang

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#5 Bericht door prajak » woensdag 27 maart 2013, 18:09

"...herpubliceren van artikelen altijd een juiste bronvermelding (deeplink) "

Juist. Dus een stukje pennen mag mits met duidelijke bronvermelding.

En of er auteursrecht op zit weet je niet altijd. Ik heb een abonnement op de internetversie van de krant met de V en daar staat niks over auteursrecht.

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 772
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2011, 20:03

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#6 Bericht door mai mi tang » woensdag 27 maart 2013, 19:12

RuudThai schreef:En dan zeggen ze dat ambtenaren miereneukerig zijn.... [|(
Foei! Ruud :lol: Let een beetje op je taalgebruik :crazy:

Ik hou het op mierencopuleren :lol: :lol: :lol:
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#7 Bericht door prajak » donderdag 28 maart 2013, 01:01

Mierenneuken en mierenneuker zijn woorden uit de 'Dikke' mits met respectievelijk met 3 en 2 n-en heren. En de betekenis is muggenziften en muggenzifter; juist, met resp 2 en 1 n.....

Auteursrecht gaat om geld en pecunia non olet zoals je weet.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#8 Bericht door Hua Thale » donderdag 28 maart 2013, 01:26

Lees dit eens even door chang.(De rest mag het ook natuurlijk)

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... rijke.html

De meeste kranten staan een intro van een paar regels gewoon toe (Tussen de 50 en 75 woorden) zonder opstandig te worden.
Geen Bronvermelding zoals je hier regelmatig ziet is natuurlijk gemakzucht en niet nodig ook gratis ere wie ere toekomt.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#9 Bericht door Pieter » donderdag 28 maart 2013, 01:29

Binnenkort naar thailand of noord korea verhuizen met het forum. Www.thailandforum.co.th


Pieter. Maar telegraaf .. Net als in 40 45 ... Nog steeds heel fout
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#10 Bericht door Hua Thale » donderdag 28 maart 2013, 02:06

Veelal hier http://www.tmg.nl/nl/algemene-gebruiksvoorwaarden te vinden prajak voor "Gewone" mensen dus nogal moeilijk te begrijpen zonder een vakman kom je hier niet echt uit.
Laatst gewijzigd door Hua Thale op donderdag 28 maart 2013, 04:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#11 Bericht door prajak » donderdag 28 maart 2013, 04:24

Een vonnis uit 2010 al. Loopt daar beroep tegen ? Tijd voor wetgeving maar dat loopt zoals zo vaak jaren achter....

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#12 Bericht door Hua Thale » donderdag 28 maart 2013, 04:45

Hier nog maar eentje dan prajak.

http://www.socialned.nl/herpubliceren-l ... #more-2423

De BRON vermelding met een hyperlink (Als je er op klikt en dan ook op die site terecht komt) is een "Must"

Korte intro mag niet (Zeggen ze) maar och voor wat hoort wat. :Whistle:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#13 Bericht door prajak » donderdag 28 maart 2013, 07:41

Ik verwacht dat dit forum voor artikelen in NL media haar kleur zal verliezen; het zal nauwelijks mogelijk zijn meer te pennen dan een link naar het artikel en er bij te zetten "Over deze materie heeft de Luttelgeestse Luttelaar een artikel gepubliceerd en daarvan is dit de link......luttelaar.xyz

Maar het heeft ook voordelen: er kan meer geschreven worden over Thailand al hoeft men in april niet op mij te rekenen na a.s. maandag.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#14 Bericht door Hua Thale » donderdag 28 maart 2013, 08:27

Zal wel meevallen je kent het gezegde denk ik.

Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Auteursrechtelijk Beschermde Artikelen

#15 Bericht door RuudThai » donderdag 28 maart 2013, 08:34

prajak schreef:Ik verwacht dat dit forum voor artikelen in NL media haar kleur zal verliezen; het zal nauwelijks mogelijk zijn meer te pennen dan een link naar het artikel en er bij te zetten "Over deze materie heeft de Luttelgeestse Luttelaar een artikel gepubliceerd en daarvan is dit de link......luttelaar.xyz

Maar het heeft ook voordelen: er kan meer geschreven worden over Thailand al hoeft men in april niet op mij te rekenen na a.s. maandag.
Ach, het zal allemaal wel meevallen, de enige zeurkousen tot nu toe zijn die lui van de Telegraaf.... nou, dan negeren we die voortaan toch! Ze kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen als ze zo zitten te mieren om flutzaken. Ze zien zeker hun oplage dalen en denken hierdoor meer klanten te krijgen. Doei!! :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Mededelingen, tips en opmerkingen”