AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

#1 Bericht door prajak » zaterdag 16 maart 2013, 17:10

Neem nu Rika en Rinus Reisgraag ! En ik ken die mensen al heten ze anders. Zijn al 8 jaar onderweg met hun huis op wielen door de nieuwe wereld. Van Alaska tot het puntje van Zuid-Amerika. En geen plannen naar NL terug te keren.

Hoeft ook niet, ze hebben een expat zorgpolis en een postadres waar een familielid de post opent en een scanner in werking zet. Ze hebben beiden staats-overbruggings-pensioen dus de staat beurt de inkomstenbelasting en voor de premie volksverzekering zijn ze vrijgesteld. Hoe ze hem dat hebben gelapt weet ik niet maar misschien sturen ze paspoortstempels op.

Rinus gaat nu AOW aanvragen en partnertoeslag want Rika is jonger. Rinus is van VOOR 1950 dus heeft recht op p-toeslag tot Rika 65 is en uiteraard wordt haar pensioen daarop in mindering gebracht. Men heeft een DigiD en kan eenvoudig de SVB site bezoeken. En Rinus heeft 8 x 2 % korting wegens verblijf in een buitenland. Geen probleem.

Maar nu komt het probleem. De SVB wil best een correspondentieadres in NL in haar computer stoppen maar vraagt ook : waar woon je, land en plaats en straat svp. Helaas, dat is er niet. Men is reizende. Men zit nu in A-land en gaat over een maand naar B-land en dan weer naar A-land terug of misschien wel naar C-land. Er is ruimte en tijd genoeg.

Waarom wil de SVB dat weten ? Controle natuurlijk. Men moet kunnen controleren of men wel samen woont. En verder zijn er de regeltjes: in een aantal landen heb je gewoon geen recht op AOW-toeslagen omdat er geen overeenkomst met NL is gesloten.

Iemand ervaring hiermee ?

Ik heb natuurlijk de SVB site geraadpleegd. Ik vind op het terrein van 'wereldreis' alleen info als je een vrijwillige verzekering sluit. Ja, en die 2% per vol jaar weg. En circusmensen. Maar 'reizenden op 65 en +' worden niet behandeld.

Het zal er mogelijk op uit draaien dat men een tijdelijk adres neemt in A-land en dan de SVB raad vraagt. Camping la Playa sitio zoveel.....maar dat werkt niet als je reizend bent.

udonthani2
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zondag 08 september 2013, 03:28

Re: AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

#2 Bericht door udonthani2 » zondag 08 september 2013, 11:27

Het svb handteerd de spelregels.Die reizigers zullen ook een x per jaar een document van in leven zijn moeten kunnen tonen.Want anders zou mevrouw als janus dood gaat gewoon zijn aow kunnen blijven opstrijken toch.Door dat ze blijven reizen is het onmogelijk te controleren of een van de 2 ergens werkt of bij klust toch.
En regels zijn nu eenmaal regels ook de mensen die in Thailand wonen moeten zich elk jaar verantwoorden aan het svb.En nu is de spookburger aan de beurd want dat beschouwd de overhead ook als fraude.

En dat verhaal van Paspoort stempels slat nergens op.Op Schiphol weten ze precies wanneer iemand naar welk land terwereld iemand vertrekt en de buren slapen ook niet altijd dus de gemeente GAB voerd de controle op.
Als je alles volgens de regels doet is er echter niets aan de hand toch.?

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

#3 Bericht door Pieter » zondag 08 september 2013, 12:16

udonthani2 schreef:Het svb handteerd de spelregels.Die reizigers zullen ook een x per jaar een document van in leven zijn moeten kunnen tonen.Want anders zou mevrouw als janus dood gaat gewoon zijn aow kunnen blijven opstrijken toch.Door dat ze blijven reizen is het onmogelijk te controleren of een van de 2 ergens werkt of bij klust toch.
En regels zijn nu eenmaal regels ook de mensen die in Thailand wonen moeten zich elk jaar verantwoorden aan het svb.En nu is de spookburger aan de beurd want dat beschouwd de overhead ook als fraude.

En dat verhaal van Paspoort stempels slat nergens op.Op Schiphol weten ze precies wanneer iemand naar welk land terwereld iemand vertrekt en de buren slapen ook niet altijd dus de gemeente GAB voerd de controle op.
Als je alles volgens de regels doet is er echter niets aan de hand toch.?
Niet creatieve ambtenaren praten zo

Je moet je niet achter regels verschuilen als het te moeilijk wordt om ........

Ach laat ook maar

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

#4 Bericht door carpediem » zondag 08 september 2013, 13:08

Een oplossing is dat je elke keer dat je je verplaats een adreswijziging aan de SVB toezend.
Per keer 5 minuten werk.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

#5 Bericht door RuudThai » zondag 08 september 2013, 14:33

Ik denk dat hier geen standaardoplossing voor is. Elk geval van 'wereldreis' is weer anders. Sommigen doen over een wereldreis een half jaar, anderen een jaar en een enkeling nog langer.
En daar gelden bijv. voor de GBA ook verschillende termijnen voor.
Persoonlijk contact opnemen met de SVB en het geval voorleggen lijkt mij het beste. Zij zullen tenslotte vast wel ervaring hebben hiermee en een oplossing kunnen geven.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

#6 Bericht door prajak » zondag 08 september 2013, 15:10

En zo is het gegaan. De SVB wist raad. Ik weet niet welke raad maar men is er uitgekomen.

Het probleem zit hem uiteraard in de toeslag. Die krijg je niet in ieder land.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

#7 Bericht door carpediem » zondag 08 september 2013, 15:34

Ben wel benieuwd naar de oplossing.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW als je geen vast woonland en -plaats hebt...

#8 Bericht door prajak » zondag 08 september 2013, 15:35

Ja, maar de oplossing weet ik ook niet en ik ga er niet naar vragen want die mensen en ik zijn ernstig gebrouilleerd.....

Carpediem, ik denk dat ieder geval anders is. Dus overleg......

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”