Vrijstelling van belasting in Nederland...

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Single60Parent
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 180
Lid geworden op: woensdag 07 mei 2008, 06:41
Locatie: Khon Kaen 40000

Vrijstelling van belasting in Nederland...

#1 Bericht door Single60Parent » zondag 03 februari 2013, 07:17

Hoe te handelen...

Ik ben 64 jaar oud, en heb vanuit Nederland een WAO + invaliditeitspensioen.
Sinds 1997 ben ik woonachtig in Thailand, en officieel uitgeschreven in Nederland.
Nu wil ik bij de belastingdienst.,kantoor buitenland in Heerlen een verzoek indienen
om niet meer belastingplichtig te moeten zijn in Nederland...maar in Thailand.
Ik ben inmiddels in het bezit van een Thais ID Nummer, dat hier in Thailand hetzelfde
nummer is als het zogezegde belastingnummer voor de Thaise belastingdienst (sofi-nummer).
Is er iemand op dit forum bekend met hetgeen wat ik wil aanvragen bij de Nederlandse-
belastingdienst of elders?
Ik ben als alleenstaande ouder samen met mijn zoon van 23-jaar oud, alweer ruim 19-jaar woonachtig in de stad Khon Kaen.
H van Mourik - P.O.Box 37 - Khon Kaen 40000 - Thailand.
Mijn zoon werkt en is momenteel woonachtig in Bangkok.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vrijstelling van belasting in Nederland...

#2 Bericht door prajak » zondag 03 februari 2013, 07:56

WAO is belast in Nederland; daar verander je niets aan. Je kunt wel vrijstelling volksverzekering krijgen maar die zul je wel hebben na al die jaren.

Het invaliditeitspensioen is belast in Nederland als het van de staat komt; komt het uit het bedrijfsleven dan kan het zo maar zijn dat Nederland niet mag heffen. Dit is heel feitelijk, daarvoor zou je gewoon de fiscus kunnen vragen.

Ik heb kort geleden iets hierover geplaatst; ik zoek de link even voor je op.

Hebbes:

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=821831

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Vrijstelling van belasting in Nederland...

#3 Bericht door RuudThai » zondag 03 februari 2013, 09:44

Er is hier inderdaad al meer over geschreven, even zoeken bij dit hoofdstuk en je vindt wel wat.
Ik heb ook al eens (meerdere malen zelfs) geschreven dat mijn WAO- en IP-uitkering werden belast in Nederland voor de loonbelasting maar wel met vrijstelling sociale premies en ZFW.
Die belasting ligt tussen 2 en 3 % en voor de hoogste uitkering kun je ook heffingskorting vragen, dus dan betaal je weinig.
En ik kreeg zelfs alles terug van de belastingdienst toen ik teruggave vroeg omdat er in 2011 een fout was gemaakt bij een lijfrenteuitkering waar toen wél de premie werd geheven. Dus behalve die onterecht ingehouden premie kreeg ik bij de aangifte als binnenlands belastingplichtige ook de loonbelasting terug omdat ik dan kon profiteren van diverse aftrekposten en heffingskortingen.

Maar je kunt die berekeningen oefenen op de website van de belastingdienst wat het meest lucratief is: beschouwen als binnenlands of als buitenlands belastingplichtige.

Gebruikersavatar
Single60Parent
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 180
Lid geworden op: woensdag 07 mei 2008, 06:41
Locatie: Khon Kaen 40000

Re: Vrijstelling van belasting in Nederland...

#4 Bericht door Single60Parent » zondag 03 februari 2013, 09:47

Hierbij bedankt voor de duidelijke informatie.
Het heeft voor mij dus geen nut om een verzoek in te dienen bij de belastingdienst.
Ik ben als alleenstaande ouder samen met mijn zoon van 23-jaar oud, alweer ruim 19-jaar woonachtig in de stad Khon Kaen.
H van Mourik - P.O.Box 37 - Khon Kaen 40000 - Thailand.
Mijn zoon werkt en is momenteel woonachtig in Bangkok.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Vrijstelling van belasting in Nederland...

#5 Bericht door prajak » zaterdag 04 januari 2014, 16:25

Ik herinner me dat een forumlid de kat de bel aangebonden heeft; zijn mening was dat WAO niet voor heffing toegewezen is aan Nederland. Ik lees nu op internet een arrest van Hof den Bosch dat dit standpunt afwijst en bevestigt wat praktijk is : WAO is voor heffing toegewezen aan NL want het wordt in het verdrag niet genoemd.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2013:4889

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”