Electronische aangifte

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Electronische aangifte

#1 Bericht door menan » woensdag 16 januari 2013, 08:03

In 2012 heb ik een volledig jaar gewoond in Thailand. In 2011 ruim een half jaar.
Nu belde ik de belastingdienst op en vroeg om een C-formulier. Ze zeiden mij dat ik elektronische aangifte kan doen en dat ik daarvoor een elektronische handtekening moet aanmaken en opsturen naar Nederland.
zo gezegd zo gedaan.
Nu heb ik een aangifteformulier gedownload van 2011 omdat 2012 pas in maart beschikbaar komt. Wanneer ik aanvink dat ik niet in Nederland belastingplichtig wil zijn, slaat het formulier op tilt en geeft vervolgens aan dat ik geen aangifte op deze wijze kan doen.
Dus toch maar weer eens bellen en vragen wat ik nu moet doen. Vorig jaar heb ik 15 keer met ze moeten bellen omdat ze niet in staat waren de post naar het juiste adres op te sturen in Thailand. Vervolgens hebben ze ingevoerd dat ik aangegeven had dat ik in Nederland belasting wilde betalen en een naheffing kreeg van 4500 euro. Na meermalen gebeld te hebben hebben ze het formulier er bij gezocht en zagen inderdaad dat ik aanhad gegeven dat ik NIET als belastingplichtig in Nederland aangemerkt wilde worden.
Wanneer je dan denkt dat ze even het vinkje in het systeem kunnen wisselen dat is dat toch erg te veel van het goede gedacht. Want de belastingdienst geeft aan dat ze het dan wel niet leuker kunnen maken maar wel gemakkelijker. Nu dit leek me dus niet zo moeilijk.

Niets is minder waar natuurlijk. Ik moest maar betalen en een bezwaarschrift indienen. Nou, ik heb ze gek gebeld. Elke week. en wanneer je dan denkt dat ze je na 10 x toch wel kunnen vinden was het toch soms verbazingwekkend dat ze niets over mijn situatie in het systeem konden vinden. Gelukkig had ik de namen en telefoonnummers opgeschreven van diegenen die ik al had gesproken. Maar die konden ook niks meer doen of waren ziek, zwak, misselijk of op vakantie. Uiteindelijk hebben ze het dan toch intern geregeld zonder bezwaarschrift. Maar ik moest 6 maanden wachten voordat ik eindelijk een beschikking kreeg waarin stond dat IK 4500 euro kreeg. Toch een verschil van 9000 euro. Maar wat je vooral ervaart is de onmacht die het systeem bij je oproept. Vooral als het om veel geld gaat.

Dus nu hoopte ik eindelijk eens van hun stommiteiten verlost te zijn en verdomd, nu moet ik weer bellen om te vragen hoe ik nu aangifte moet doen en dus NIET als belastingplichtige in Nederland aangemerkt wil worden. Het is toch niet te geloven.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Electronische aangifte

#2 Bericht door menan » woensdag 16 januari 2013, 09:30

Kleine aanvulling:
Ik ben 3 x doorverbonden en ze hebben 2 verschillende adressen in het systeem. Ik heb in november persoonlijk een adreswijziging doorgegeven in de brievenbus van het belastingkantoor te Apeldoorn. Ze hebben het niet. Er is niks gewijzigd en en zal ook niks gewijzigd worden. Of ik even een nieuwe adreswijziging wil opsturen. Anders kunnen ze niks.

En een C-aangifte is natuurlijk verkeerd. Maar dat weten jullie natuurlijk ook wel. :lol: . Krijg nu een M-formulier. Duurt wel 13 weken. Dus na april? Kunnen we niet garanderen. Naar het juiste adres? Nee, want wij hebben geen adreswijziging. Ok, stuur maar naar het oude adres.

Wanneer ik Nederland ben ga ik met de adreswijziging zelf achter de computer zitten op het belastingkantoor. Dan weet ik zeker dat het er goed in staat. Zullen ze dat toestaan? :mrgreen: :mrgreen:

Ik ben al weer 3 ergernissen verder. Zal wel vervolgd worden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Electronische aangifte

#3 Bericht door prajak » woensdag 16 januari 2013, 10:09

Ik weet niet beter dan dat...

een M biljet is over het jaar van emigratie
een C biljet als je een vol jaar buiten NL woont.

Is dat dan veranderd ?

En die adreswijziging, dat is wel erg stom. Ik dacht dat men een centraal adresbestand hanteert. Dat is dus ook al veranderd.

En dan kan het noodlot nog meespelen. Jij geeft een nieuw adres door en jouw voormalige gemeente is laat met doorgeven van jouw uitschrijving. Dan komt net in die periode een 'kruis controle' van de bestanden van gemeente en belastingdienst en floept bij jouw naam een rood lampje aan en gaat een zoemertje af. Dan moet iemand een beslissing nemen.... Tja, en dan heb JIJ het fout, niet de gemeente.

Dan dat keuzevakje wel/niet binnenlands belastingplichtig. Normaliter worden aangiftebiljetten door een 'lezer' gehaald en niet meer handmatig ingetypt. Maar als een biljet onleesbaar, onbegrijpelijk of bij de post beschadigd binnenkomt, en dat laatste zal bij jou gebeurd zijn, dan wordt het wel handmatig gedaan. En dan kunnen fouten optreden door slordigheid of andere oorzaken.

Het is uiterst vervelend als je verstikt zit in techniek die fout loopt. Alsof je bent als in die film, ik word oud en weet het niet meer precies, maar ik meen 'jumpin' jack flash' waar een meneer wordt opgeslokt door de PC.....

(Klopt, effe gespiekt, 1986, met Whoopie Goldberg....)

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Electronische aangifte

#4 Bericht door menan » woensdag 16 januari 2013, 10:15

Ik begreep dat ik een M-formulier toegestuurd krijg omdat ik als NIET belastingplichtige in Nederland wil worden aangemerkt, maar of dat er iets mee te maken heeft weet ik ook niet. Ik zal weer eens bellen.

Ik was weer begonnen in Kafka. Iets Kafkaiaans deze hele toestand? Je komt er in ieder geval nooit uit.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Electronische aangifte

#5 Bericht door prajak » woensdag 16 januari 2013, 10:20

Kijk eens hier...

http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl ... _invullen/

Ik lees het zo dat het M biljet is voor jaren waarin je een stuk in NL heb gewoond. Ik lees ook dat je die niet online kunt invullen maar dat kan achterhald zijn.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Electronische aangifte

#6 Bericht door RuudThai » woensdag 16 januari 2013, 10:37

prajak schreef:Ik weet niet beter dan dat...

een M biljet is over het jaar van emigratie
een C biljet als je een vol jaar buiten NL woont.

Is dat dan veranderd ?

En die adreswijziging, dat is wel erg stom. Ik dacht dat men een centraal adresbestand hanteert. Dat is dus ook al veranderd.

En dan kan het noodlot nog meespelen. Jij geeft een nieuw adres door en jouw voormalige gemeente is laat met doorgeven van jouw uitschrijving. Dan komt net in die periode een 'kruis controle' van de bestanden van gemeente en belastingdienst en floept bij jouw naam een rood lampje aan en gaat een zoemertje af. Dan moet iemand een beslissing nemen.... Tja, en dan heb JIJ het fout, niet de gemeente.

Dan dat keuzevakje wel/niet binnenlands belastingplichtig. Normaliter worden aangiftebiljetten door een 'lezer' gehaald en niet meer handmatig ingetypt. Maar als een biljet onleesbaar, onbegrijpelijk of bij de post beschadigd binnenkomt, en dat laatste zal bij jou gebeurd zijn, dan wordt het wel handmatig gedaan. En dan kunnen fouten optreden door slordigheid of andere oorzaken.

Het is uiterst vervelend als je verstikt zit in techniek die fout loopt. Alsof je bent als in die film, ik word oud en weet het niet meer precies, maar ik meen 'jumpin' jack flash' waar een meneer wordt opgeslokt door de PC.....

(Klopt, effe gespiekt, 1986, met Whoopie Goldberg....)
Ik kreeg over 2006, het jaar dat ik emigreerde, begin 2007 een M-biljet toegezonden. Dat kon niet electronisch.
Vorig jaar verwachtte ik belasting terug te kunnen vragen over 2011 en deed toen gewoon electronisch aangifte. Volgens mij zie je daar niet welk type biljet dat is. Vroeger een T-formulier of voor het buitenland een Tm, maar nu heet het alleen maar Aangifte 2011 (of ik heb niet goed opgelet maar het interesseerde me ook niet zo).

Ik heb toen op advies van de belastingdienst mijzelf opgegeven als binnenlands belastingplichtige want dan heb je een aantal voordelen zoals het in aanmerking komen van de heffingskortingen en bepaalde aftrekposten. Ik kreeg daarom dan ook al mijn betaalde belasting van 2011 terug.

Prajak, de gemeente kan nooit laat zijn met het doorgeven van je uitschrijving. Het is hetzelfde systeem als wanneer je een overschrijving doet van je Nederlandse bankrekening naar een Thaise: ergens op een bepaald tijdstip per werkdag worden al die opdrachten doorgestuurd. Als de gemeente de mutatie heeft verwerkt in het GBA-systeem (en dat gebeurt ter plekke als de aangifte van verhuizing binnenkomt), wordt die dezelfde nacht via het centrale punt in het land doorgegeven aan de afnemers w.o. de belastingdienst.

Die adreswijziging bij de belastingdienst is een crime: mijn adres in Thailand had ik bij vertrek uit Nederland keurig bij de gemeente opgegeven en de post van de belastingdienst kwam daar ook keurig aan. Maar toen ik verhuisde naar het nieuwe adres in Thailand en dat in al mijn correspondentie met de belastingdienst vermeldde en hen daar ook specifiek op wees, werd dat niet opgepakt en zodoende wordt nu, na 2,5 jaar op het nieuwe adres wonend, nog steeds alle post van hen naar ons oude adres gestuurd. Niet zo erg, want dat huis bezitten we nog steeds en we komen er regelmatig dus dan pikken we de spullen wel op. Maar wel dom. :o

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Electronische aangifte

#7 Bericht door menan » woensdag 16 januari 2013, 10:49

wel, ineens gaat de vaart er in.

Ik belde met de afdeling buitenland en zij vertelden mij inderdaad dat ik een C-formulier moet hebben. Ze zou het toesturen.
Maar paranoia als ik ben, vroeg ik of ze dan de aanvraag voor toezending van het M-formulier er uit konden halen als ze daar al zelf niet aan zouden denken. Antwoord: Er staat helemaal geen aanvraag voor een M-formulier in. :lol: :lol: .
Het is toch niet te geloven. Had ik net een uur geleden aangevraagd.

Terwijl ik aan het bellen was wordt ik door Belastingdienst Almere gebeld. Dat is vlug. Aardige man. Vertelde mij vervolgens dat ze mijn adreswijziging al hadden ontvangen, maar dat een medewerker vergeten was het vinkje code 25 (postadres) weg te halen.

Mijn aanvraag van 10 minuten daarvoor voor een c-formulier kan niet meer ongedaan gemaakt worden. Gaat naar mijn oude postadres. Eenmaal in het systeem.....

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Electronische aangifte

#8 Bericht door RuudThai » woensdag 16 januari 2013, 10:59

Menan, maar over het jaar dat je deels in Nederland en deels in Thailand woonde MOET je toch een M-formulier invullen. Als je je tenminste hebt laten uitschrijven uit de GBA van je gemeente.
Dit staat op de pagina betreffende de aangifte uit het buitenland:
"Let op!

Als u een deel van het jaar in Nederland hebt gewoond, dan moet u gebruikmaken van het M-formulier. U kunt in dat geval niet digitaal aangifte doen."

Zie: hier

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Electronische aangifte

#9 Bericht door menan » woensdag 16 januari 2013, 11:02

RuudThai schreef:Menan, maar over het jaar dat je deels in Nederland en deels in Thailand woonde MOET je toch een M-formulier invullen. Als je je tenminste hebt laten uitschrijven uit de GBA van je gemeente.
Dit staat op de pagina betreffende de aangifte uit het buitenland:
"Let op!

Als u een deel van het jaar in Nederland hebt gewoond, dan moet u gebruikmaken van het M-formulier. U kunt in dat geval niet digitaal aangifte doen."

Zie: hier

Dat klopt. Wanneer je een gedeelte van het jaar in Nederland hebt gewoond, dan moet je een M-formulier aanvragen. Wanneer je het gehele jaar in het buitenland hebt gewoond, dan moet je een C-formulier aanvragen.
Voor mij geldt het laatste.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Electronische aangifte

#10 Bericht door RuudThai » woensdag 16 januari 2013, 11:32

Dus dan heb jij ook al eens het M-formulier ingevuld lijkt mij. En vind je electronische aangifte niet een stuk makkelijker? Dat gefröbel op zo'n formulier met een enorme toelichting waar je telkens van in de war raakt vind ik maar niks. Electronisch is veel helderder en het is meteen op de bestemde plek. :thumbsup:

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Electronische aangifte

#11 Bericht door menan » woensdag 16 januari 2013, 11:45

RuudThai schreef:Dus dan heb jij ook al eens het M-formulier ingevuld lijkt mij. En vind je electronische aangifte niet een stuk makkelijker? Dat gefröbel op zo'n formulier met een enorme toelichting waar je telkens van in de war raakt vind ik maar niks. Electronisch is veel helderder en het is meteen op de bestemde plek. :thumbsup:

Nee, want in 2011 woonde ik gedeeltelijk in Nederland. Pas in 2012 woon ik volledig in Thailand. daarom moet ik voor het eerst een C-formulier (=2012) invullen.
Dit kan niet elektronisch, want wanneer ik aangeef dat ik niet belastingplichtig in Nederland, slaat het programma vast en geeft het aan dat ik een papieren aanvraag moet doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Electronische aangifte

#12 Bericht door RuudThai » woensdag 16 januari 2013, 16:13

"Nee, want in 2011 woonde ik gedeeltelijk in Nederland".
Dan heb je over dat jaar toch aangifte gedaan met een M-formulier? En als dat is verwerkt mag je de volgende jaren gewoon electronisch aangifte doen volgens mij. Als je geen M-formulier over 2011 hebt ingevuld is er een 'missing link' en dan lukt het inderdaad mogelijk niet om over 2012 normaal electronisch aangifte te doen.

Maar zó bekend ben ik niet met die regeltjes, dit spruit voort uit logisch nadenken.... :Whistle: :giggle: .
Er zit hier een belastingambtenaar op het forum die zich tot nu toe muisstil houdt.... of het nog niet is opgevallen. Misschien kan hij de oplossing geven? :idea:

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Electronische aangifte

#13 Bericht door menan » woensdag 16 januari 2013, 16:24

RuudThai schreef:"Nee, want in 2011 woonde ik gedeeltelijk in Nederland".
Dan heb je over dat jaar toch aangifte gedaan met een M-formulier? En als dat is verwerkt mag je de volgende jaren gewoon electronisch aangifte doen volgens mij. Als je geen M-formulier over 2011 hebt ingevuld is er een 'missing link' en dan lukt het inderdaad mogelijk niet om over 2012 normaal electronisch aangifte te doen.

Maar zó bekend ben ik niet met die regeltjes, dit spruit voort uit logisch nadenken.... :Whistle: :giggle: .
Er zit hier een belastingambtenaar op het forum die zich tot nu toe muisstil houdt.... of het nog niet is opgevallen. Misschien kan hij de oplossing geven? :idea:
Dat gaf ik al aan. Ik heb inderdaad gewoon een aangifte gedaan over het jaar 2011 met een M-formulier, waarbij ik tot 1 juni 2011 in Nederland heb gewoond.
Omdat ik in 2012 het hele jaar in Thailand heb gewoond, moet dat nu met een C-formulier, maar kan niet elektronisch.

Dat heb ik op verschillende manieren gevalideerd. a. Ik heb gebeld met de belastingdienst. b. Ik heb de site van de belastingdienst gelezen en c. dat kun je zelf ook proberen... Ik heb als test de elektronische aangifte gedownload van 2011. Bij het invullen kwam ik bij de vraag of ik wel of geen premie wilde afdragen in Nederland. Dat wilde ik dus niet en toen sloegen alle vragen dicht en gaf het programma aan dat ik een schriftelijk formulier diende aan te vragen. Wanneer ik aan zou hebben gegeven dat ik in Nederland premies wilde gaan betalen dan kon ik gewoon doorgaan. Het heeft dan mi te maken met wel of niet loonheffing e.d af te dragen in Nederland of je wel of niet elektronisch aangifte kunt doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Electronische aangifte

#14 Bericht door prajak » woensdag 16 januari 2013, 16:30

Ik denk dat die fase van de automatisering nog niet rond is. Jammer, Menan, investeer in een goede leesbril en een zacht zitkussen en doe die 'zit' met pijn in het hart. Neem er een lekker drupke bij....

Ik heb in 36 jaar meer dan 10.000 van die dingen ingevuld, met de pen en de laatste tien jaar ook aan het scherm, en ik heb het ook overleefd......

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Electronische aangifte

#15 Bericht door menan » woensdag 16 januari 2013, 16:39

prajak schreef:Ik denk dat die fase van de automatisering nog niet rond is. Jammer, Menan, investeer in een goede leesbril en een zacht zitkussen en doe die 'zit' met pijn in het hart. Neem er een lekker drupke bij....

Ik heb in 36 jaar meer dan 10.000 van die dingen ingevuld, met de pen en de laatste tien jaar ook aan het scherm, en ik heb het ook overleefd......

Ik laat het toch maar doen. :lol: Ik zet alleen een handtekening. Ik stuur hem op naar de boekhouder en voor mij is het dan in ieder geval klaar.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”