Inkomstenbelasting/volksverzekering, welk land is duurder ?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Inkomstenbelasting/volksverzekering, welk land is duurder ?

#1 Bericht door prajak » maandag 17 december 2012, 17:35

Dit wordt helemaal niet interessant dus ga maar snel weg. Droge kost ! En nog verbeelde zaken ook. Ik mijmer maar wat.

En dat komt omdat ik af en toe tegen verzoeken om vrijstelling van belasting en/of premie volksverzekering aanloop waar de Nederlandse belastingdienst een ei op moet leggen. En dat is soms een windei waar je dan tegenaan moet blazen en dan krijg je ineens, vaak althans, jouw zin.

Wij krijgen vrijstelling op grond van het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting tussen Nederland en Thailand. Hoe heet dat ? Ter voorkoming van DUBBELE belasting..etc.

Kijk, daar zit de crux.

Ik breng in herinnering de bijdrage van geacht forumlid SIRC in het item ‘vrijstelling ..etc…2011’. En hij schreef…

“ De belastingverdragen zijn eigenlijk opgemaakt om dubbele belasting te voorkomen. Aan een dubbele NIET belasting was bij de ondertekening van het verdrag niet gedacht. Maar in het verdrag is geen subjekt to tax opgenomen. Dus moet een nieuw verdrag opgemaakt worden. Zolang heeft NL geen rechten om over de pensioen belasting te heffen…”

Stel je nu eens voor dat Nederland het verdrag in die zin wil wijzigen: als Thailand niet heft dan hebben wij geen recht op de vrijstelling. Wel, ik denk dat het zal werken als de bekende rode lap op de stier en dat men slapende Thaien wakker maakt en wij ineens wel een heffing aan de broek krijgen….

En Thailand moet in het andere geval wel willen meewerken en zal die centjes liever zelf hebben, in de staatskas of in de economie. Want wat ik aan de belastinggaarder (ontevreden mensen zeggen wel ‘belastinggraaier’) betaal kan ik niet op de markt uitgeven; om maar een zijstraat te noemen.

Het is maar de vraag of het verdrag wordt gewijzigd.

Wat wel kan is dat Nederland eenzijdig zal proberen het ons moeilijk te maken. Aandringen dat je bewijst dat je in Thailand belasting betaalt; dat wordt steeds meer gevraagd. En de vrijstelling weigeren en het op een procedure aan laten komen; welke belastingplichtige met een AOW-tje en een bedrijfspensioentje kan dat betalen ? Het zou zo maar het knijp- en piepsysteem kunnen betekenen.

Kijk, een verdrag gaat voor de nationale wetten, zelfs voor de grondwet. Maar laat een kiene belastinginspecteur nu eens zeggen dat het verdrag in casu toepassing mist ? Hoe zou dat vallen bij de rechter en daarna bij de politiek ?

Ik ben geen doemdenker, wel een rekenaar. Ik heb me aan het rekenijzer gezet. En dan krijg je dit als we geen vrijstelling inkomstenbelasting meer zouden krijgen voor ons bedrijfspensioen (BP in de sommetjes onderaan). Let wel: we krijgen wel vrijstelling premie volksverzekering ! En als NL over alles heft ook een stukje van de algemene heffingskorting. Ik wil niet te technisch worden.

En ik ga uit van een heffend Thailand; weet goed: we hebben nog steeds geluk dat Thailand niet heft. Ik tel bij Thailand dan mee een algemene vrijstelling van 60.000 baht en twee vrijstellingen voor een echtpaar van ieder 30.000 baht.

Maak de borsten maar nat; hier komen de cijfers !

1A; de situatie nu als Thailand gaat heffen.
AOW 10 k euro; NL heft NUL
BP 10 k euro; TH heft 13.000 baht (de koers stel ik op 40).
1B; de situatie als NL het verdrag negeert en Thailand niet heft.
NL heft over 20 k euro; 350 euro.

Verschil: een paar tientjes euro.

2A.
AOW 10 k euro; NL heft NUL
BP 20 k euro, TH heft 71.000 baht.
2B.
NL heft over 30 k euro; 1.430 euro.

Verschil: 345 euro Thailand duurder.

3A.
AOW 10 k euro; NL heft NUL
BP 30 k euro, TH heft 159.000 baht.
3B.
NL heft over 40 k euro; 4.424 euro.

Verschil: NL duurder 449 euro

4A.
AOW 10 k euro; NL heft NUL
BP 40 k euro, TH heft 279.000 baht.
4B.
NL heft over 50 k euro; 8.594 euro.

Verschil: NL duurder: 1.619 euro.

5A.
AOW 10 k euro; NL heft NUL
BP 50 k euro, TH heft 429.000 baht.
5B.
NL heft over 60 k euro; 13.174 euro.

Verschil: NL duurder 2.449 euro.

Dus tot en met een inkomen uit NL van 30 k euro waarvan 10 k euro AOW zijn de verschillen niet indrukwekkend.

Nederland is pas duurder bij de hogere inkomen en dat komt door het schijventarief. In Thailand is het maximale tarief 37% en dat wordt bereikt bij een belastbaar inkomen van 4 miljoen baht. In Nederland ga je al naar de schijf van 42% bij een belastbaar inkomen (in 2012) van ruim 56.000 euro.

Dus waar maken we ons druk om met een AOW-tje en een bescheiden bedrijfspensioen ?

Goed dat je niet hebt doorgelezen.
Laatst gewijzigd door prajak op dinsdag 09 april 2013, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Pensioenen, AOW en inkomstenbelasting

#2 Bericht door jomel17 » maandag 17 december 2012, 22:12

Heb wel door gelezen.. bedankt, weer een zorg minder want ik blijf onder de 30k [|)
หลงรัก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pensioenen, AOW en inkomstenbelasting

#3 Bericht door prajak » woensdag 19 december 2012, 07:20

En voor degenen die straks roepen dat ik niet kan rekenen: er komen nieuwe tarieven aan in Thailand. En die tarieven staan hier....

http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... -tax-rates

Mijn artikel is gebaseerd op de oude tarieven. En ik begin niet opnieuw; pakken jullie het rekenijzer maar...!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Pensioenen, AOW en inkomstenbelasting

#4 Bericht door Henk Korat » woensdag 19 december 2012, 09:14

Dank je Prajak, heel verhelderend. :clap: :clap:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

porcelei
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 09:03

Re: Pensioenen, AOW en inkomstenbelasting

#5 Bericht door porcelei » woensdag 26 december 2012, 16:50

bedankt Prajak.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkomstenbelasting/volksverzekering, welk land is duurde

#6 Bericht door prajak » zondag 24 november 2013, 06:43

De nieuwe belastingtarieven in Thailand.

De schijven gaan in 2014 als volgt kosten... 5, 10, 15, 20, 25, 30 en 35 procent.

Daarmee wordt verlaten het stelsel van... 5, 10, 20, 30 en 37 procent. Je ziet dat het toptarief iets is gezakt.

Hoe groot zijn de schijven ?

Tot 150 k belastbaar inkomen (dus na aftrekposten en gezinskortingen) NUL procent belasting.

Tussen ...
150 en 300 k ..... 5 procent
300 tot 500 k ..... 10
500 tot 750 k ..... 15
750 k tot 1 M ..... 20
1 tot 2 M ..... 25
2 tot 4 M ..... 30
Boven 4 M ..... 35 procent

Ik heb niets gelezen van wijzigingen in de aftrekposten en gezinskortingen. Wel lees ik dat de nieuwe tarieven de overheid volgend jaar 27 miljard baht gaan kosten. Maar ik begrijp het, jullie ook, het gaat reuze goed met dit land dus bruin kan het trekken, toch ?

Ik heb hier ooit een plaatje gezet met daarin het omslagpunt wanneer Thailand goedkoper is dan Nederland. Daar zal iets in verschuiven maar ik voel me niet geroepen dat helemaal opnieuw te gaan berekenen; de verschuiving zal geen aardbeving laten zien.

En nu dit cijfer.

6,5 M mensen in dit land verdienen minder dan 150 k baht per jaar. 1,4 M tussen 150 en 300 k per jaar. 700 k Mensen tussen 300 en 500 k per jaar. 20 K mensen verdienen meer dan 4 M per jaar.

Hum....eens even optellen, dat zijn net geen 9 M mensen van de 68 M mensen in dit land. Is die andere 59 M dan verdienend tussen 500 k en 4 M per jaar ?

Nee hoor, denk ik.

Daar zitten de gastarbeiders in en die verdienen bijna niks. Daar zitten ‘wij’ in en wij semi-ouwetjes zijn niet geregistreerd, en daar zitten de Thaise mensen in die net als ‘wij’ niet geregistreerd zijn, daar zitten de mensen in die niks verdienen (de groep tussen 0 en 20 en de ouwetjes zonder pensioen) en daar zitten de andere betalende groepen in.

Waarom staan die cijfers dan niet in het persbericht ? Omdat ik denk dat bij publicatie een paar hotemetoten hun biezen kunnen pakken wegens loslippigheid. Kan iemand dat opzoeken, ergens ? Of is het net zo geheim als onder Stalin het aantal hondendrollen ?

Niet geheim is de leeftijdsopbouw in Thailand. Daar kun je mogelijk wat van leren. De cijfers zijn van juli 2012, toen al minstens een half jaar oud, op vandaag 2 jaar oud denk ik.

http://www.indexmundi.com/nl/thailand/d ... ofiel.html

Maar wel leuk om te lezen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”