Purchasing Power Parity

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Purchasing Power Parity

#1 Bericht door prajak » donderdag 10 mei 2012, 15:55

Wie doet er mee met onderzoeken naar……?

Ik heb al wat gevonden en dat is alleen voor landen in Europa….

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal ... ain_tables

en ga hier eens naar de tweede optie, comparative price levels….

en zie NL staan op afgerond 107, Montenegro (Hee ! Waar ken ik dat land van, heeft niet een straatarme Thai die eerst in een zandbak woonde daar een eiland gekocht ?) op 59, en ik zie Ome Sam staan op 92, wat een goedkoopte-eiland toch, en Soeki-Akie op 128.

Terug op de homepage druk je methodology en dan het allerlaatste woord ‘here’ en je krijgt na enige tijd een excel sheet met … allerlei. Je kunt ook naar ‘reference metadata’ en dan houdt de vrolijkheid van het olijke zoeken op, de noeste arbeid wordt een last en eigenlijk weet ik al genoeg: als Thailand op het niveau wordt geplaatst van Montenegro krijg ik 59/107 is 55%, vergelijkt men Thailand met de Bulgaren dan is het ook armoe troef, kortom, ik word hier helemaal niet vrolijk van.

Wie helpt met zoeken naar cijfers van de VN voor Aziatische landen ? Want die VN heeft een vette pot geld voor dit soort onderzoeken. Unesco misschien ?

Doe jullie ook wat ?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Purchasing Power Parity

#2 Bericht door RuudThai » donderdag 10 mei 2012, 16:29

Nee, ik help NIET meezoeken! Ik vind het volslagen onzin om iets wat je mogelijk in de toekomst zou kunnen overkomen maar wat redelijkerwijs absoluut niet te verwachten valt, uit te gaan zoeken.
IK lijd niet aan een dwangmatig forumschrijverssyndroom o.i.d. ..... ;) :cheesy: :cheesy: :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Purchasing Power Parity

#3 Bericht door prajak » donderdag 10 mei 2012, 16:33

Jij gelooft er niet in, dat is wel duidelijk. Maar er zijn andere meningen over.....

Maar om dan de dwangmatigheid naar boven te halen; mag ik je op jouw eigen tellerstand wijzen ? Die is ook niet mis.
Maar een olifant heeft altijd de dikste, zoals je weet...... ;)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Purchasing Power Parity

#4 Bericht door RuudThai » donderdag 10 mei 2012, 16:37

prajak schreef:Jij gelooft er niet in, dat is wel duidelijk. Maar er zijn andere meningen over.....

Maar om dan de dwangmatigheid naar boven te halen; mag ik je op jouw eigen tellerstand wijzen ? Die is ook niet mis.
Maar een olifant heeft altijd de dikste, zoals je weet...... ;)
En de langste.....! :oops: :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Purchasing Power Parity

#5 Bericht door prajak » donderdag 10 mei 2012, 16:38

We hebben het forum nu prive. De rest slaapt al............
Zie je morgen weer.

jannampla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 151
Lid geworden op: vrijdag 08 september 2006, 23:02
Locatie: Deventer

Re: Purchasing Power Parity

#6 Bericht door jannampla » donderdag 10 mei 2012, 17:08

Prajak,

Ik heb nu ff geen tijd om te zoeken, maar ik heb het destijds al een keer gevonden over bij dat verhaal over de ANW.
Voor de Philippijnen ( ging over de weduwe van een vriend van me ) zou dat betekenen dat ze 50 % terug zou gaan .
Meende dat Thailand ook op 50 % stond .
Zal morgen wel eens zoeken en dan de link plaatsen.
If you are dumb enough to feed the troll you deserve to be trolled.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Purchasing Power Parity

#7 Bericht door prajak » donderdag 10 mei 2012, 17:34

Graag ! Niet omdat het ooit komt maar je weet maar nooit. De pot is leeg in NL en men gaat op zoek naar......
Al denk ik dat mensen die alleen AOW hebben er buiten vallen. Die willen ze niet terug in NL......kosten ze te veel....

jannampla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 151
Lid geworden op: vrijdag 08 september 2006, 23:02
Locatie: Deventer

Re: Purchasing Power Parity

#8 Bericht door jannampla » donderdag 10 mei 2012, 22:57

Hallo Prajak,

De link kan ik helaas niet beter aangeven dan zo :
http://www.rijksoverheid.nl/...woonland ... leiding-va...
Heb bij nakijken hier gezien dat die link niet werkt .
Kan het hele PDF-document waarin dat staat wel kopieren en hier plakken maar is zo'n 23 blz.
Om je tevreden te stellen zal ik pogen het hele PDF-document naar je PB te mailen.
In ieder geval voor Thailand is het percentage 50 % .
Groeten,

Jan
If you are dumb enough to feed the troll you deserve to be trolled.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Purchasing Power Parity

#9 Bericht door prajak » vrijdag 11 mei 2012, 04:29

Dank. Zal vanavond eens kijken, er zal wel weer niks op TV zijn......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Purchasing Power Parity

#10 Bericht door prajak » vrijdag 11 mei 2012, 17:19

Artikel in pdf formaat in grote dank ontvangen. Ik heb het doorgeworsteld (of zeg je doorworsteld...) en wat me het meest opviel is dat tijdens de parlementaire behandeling geen enkele politieke partij protesteerde tegen de korting die het gewoon is. Maar eerlijkheidshalve merk ik op, dat het ging om aanvullende uitkeringen die zijn omschreven als volgt...

" Met de Wet woonlandbeginsel in de sociale zekerheid beoogt de regering de kinderbijslag, het kindgebonden budget, de nabestaandenuitkering en de vervolguitkering van de WGA-uitkering bij export naar landen buiten de EU1 aan te passen aan het kostenniveau van het land waar een kind of de uitkeringsgerechtigde woont..."

Het ging dus niet om oudedagsvoorzieningen zoals AOW en invaliditeitsuitkeringen zoals WAO.

En ik denk dat het er voor de AOW niet zonder aanvullende bepalingen gaat komen want...dat heb ik uitgelegd. Ruudthai heeft aangekondigd niet te willen meedenken met dit stuk maar hij heeft aangegeven terug te gaan naar NL en zal er geen last van hebben als het wel komt. Goed, IK WEL, ik ben wel het slachtoffer als mijn AOW wordt gekort dus ik zoek het uit.

Dat pdf bestand is erg lang en saai en ik ga het hier niet plaatsen want dan krijgt Chang een hartverzakking en hij heeft het al moeilijk genoeg. Dus stuur me een PB met jouw emailadres als je het wil hebben.

Wel, de PPP lijst is opgesteld door de Wereldbank wat dat ook moge zijn; ik denk een verzameling erudiete en het allemaal goed bedoelende en vet betaalde hotemetoten en die vinden dat Thailand een prijspeil heeft dat precies 50% is van het peil in Nederland. Dus als het er komt voor de AOW dan kost het me de helft van de AOW dus een 400 E per maand, de met ruime hand toegekende vakantietoeslag inbegrepen......

Nou ja, dat is het dan. Moge het nimmer komen, of na mijn dood. Want 'na mij de zondvloed' zei ooit Hansje Brinker of Brinkers. Want zelf daarover is men het in polderland niet eens......

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Purchasing Power Parity

#11 Bericht door RuudThai » vrijdag 11 mei 2012, 18:06

prajak schreef:Ruudthai heeft aangekondigd niet te willen meedenken met dit stuk maar hij heeft aangegeven terug te gaan naar NL en zal er geen last van hebben als het wel komt. Goed, IK WEL, ik ben wel het slachtoffer als mijn AOW wordt gekort dus ik zoek het uit.
"Après nous le déluge" was geen uitspraak van Hansje Brinker maar van Madame de Pompadour gezegd tegen Louis XV.... :giggle:
En ik heb niet aangegeven terug te gaan naar Nederland maar te overwegen om terug te gaan naar NL. En die overwegingen betreffen de toekomst van onze zoon, die ik hier zowel qua opleiding als daarna een goede baan niet zie zitten. En de andere overweging is een zakelijke die ik hier verder niet zal toelichten maar waarvoor het mogelijk beter is dat wij in Nederland gaan wonen.

Ik weet nu al dat GroenLinks in elk geval het woonlandbeginsel voor sociale uitkeringen en AOW niet in haar verkiezingsprogramma zal opnemen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Purchasing Power Parity

#12 Bericht door Henk Korat » vrijdag 11 mei 2012, 21:05

Wat ik begrijp Prajak, ben je op zoek naar een index die de koopkracht van verdieners in een bepaald land hebben. Dus wat zou de correctie voor Thailand op de AOW zijn, als het woonlandprincipe zou worden toegepast. Ja, dat is moeilijk.

Je kan naar deze site gaan:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... _GDP_(PPP)

maar die vertelt alleen wat over de inkomsten (BBP of GDP) per captiva en niet wat de inwoner van dat land er mee kan doen (koopkracht).

Beter is te kijken naar de Big Mac Index en die is te vinden op deze site:

http://www.economist.com/blogs/graphicd ... ly-chart-3

maar de Economist heeft het dan over overwaardering of onderwaardering van een valuta. Toch denk ik dat deze index een goed gevoel geeft wat Purchasing Power van een inwoner in een land is en daar zoek je toch naar?

Er zijn wel meer van deze indices, Ik zal, tussen de projecten door, verder zoeken.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Purchasing Power Parity

#13 Bericht door prajak » vrijdag 11 mei 2012, 23:49

GL doet dus niet mee aan die hype als het AOW betreft, en ook wat betreft sociale uitkeringen en daaronder valt alleen nog de WAO want Wajong is buiten NL al afgeschaft (op een restgroep na). Kinderbijslag en zo betreft volksverzekering en geen sociale uitkering; de andere dingen zijn al 'aangepakt'. Ik ben benieuwd wat andere klubs in hun programmaboekjes opnemen al weet je maar nooit wat in het kader van een coalitie nog wordt 'weggegeven'.

Henk Korat, ik ga eens snuffelen maar ik heb de indruk dat men in NL de mening al klaar heeft gebaseerd op de Wereldbank cijfers. Tja, dan wordt het 50%.

Maar ik lees net dat de economie in de EU langzaam gaat aantrekken met de nadruk op langzaam en dan gaat de stoom wat van de ketel. En misschien zijn de plannen van Hollande om de rigide procentenjacht wat te matigen zo slecht nog niet. Even wat meer nadruk op groei. Bij iemand met zo'n naam verwacht je toch alleen maar nuchterheid ?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”