AOW na 2015

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#61 Bericht door menan » zaterdag 07 april 2012, 17:43

printen44 schreef:Bij familie wonen voor vier maanden per jaar, is nou niet de beste oplossing. Zoals vermeld wordt je dan officieel onderhuurder. Betekend ook dat vaak onderverhuur verboden is bij een huurhuis. Als het een koophuis is, wordt het een soort pension en heeft de eigenaar redelijk wat kosten.

Ik blijf alleen maar glimlachen als ik al die verhalen lees om krampachtig officieel in Nederland te blijven wonen, maar toch ook in Thailand te verblijven. Voor mij is dat van twee walletjes eten en die uitdrukking kan je negatief beoordelen.

Ik snap het eigenlijk ook niet. Of je overwinterd hier in Thailand, dus maximaal acht maanden of je immigreert officieel naar Thailand. En dan maar kritiek uiten op diegene die uitkeringen e.d. misbruiken. Maar ja, voor diegene die zich aangesproken voelen, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Ben jij soms en moraalprediker of een dominee? :lol: :lol:

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: AOW na 2015

#62 Bericht door carpediem » zaterdag 07 april 2012, 18:53

Dan zal ik wel een adres verkrijgen bij het leger des heils als zwerver.
Of kan dat ook niet?
Straks pakken ze ook nog mijn paspoort af als wat te lang weg ben.
Wat een ellende allemaal.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#63 Bericht door Ben » zaterdag 07 april 2012, 19:15

carpediem schreef:Dan zal ik wel een adres verkrijgen bij het leger des heils als zwerver.
Of kan dat ook niet?
Straks pakken ze ook nog mijn paspoort af als wat te lang weg ben.
Wat een ellende allemaal.
http://www.legion-recrute.com/nl// [|)

Of naar Monaco ,leuk voor je woonlandbeginsel 1000 % opslag .

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: AOW na 2015

#64 Bericht door Jeanette » zaterdag 07 april 2012, 22:08

Als je dan toch ergens voordeurdeler moet worden of je huis in Nederland 8 maanden leeg moet laten staan, waarom niet met z'n drieën een huis kopen in Nederland en één in Thailand? Dan wonen er steeds 2 van de 3 in Thailand en 1 in Nederland. :giggle3:

:?: [|) :?:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: AOW na 2015

#65 Bericht door elst99 » zondag 08 april 2012, 03:15

Hoe zie je dat dan?3 eigenaren? Dan blijf je toch voordeurdeler?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: AOW na 2015

#66 Bericht door Jeanette » zondag 08 april 2012, 11:17

elst99 schreef:Hoe zie je dat dan?3 eigenaren? Dan blijf je toch voordeurdeler?
Als je zo lang mogelijk in Thailand wil wonen en in Nederland wil blijven ingeschreven staan, staat je huis 8 maanden leeg of je bent ergens met iemand, vriend of familie, voordeurdeler.

Keuzes ...keuzes .... het leven is vol keuzes. [8)

[|)

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#67 Bericht door menan » zondag 08 april 2012, 11:26

Voor zover ik weet hebben voordeurdelers alleen te maken met mensen met een WWB-uitkering.
Ook mensen die een een beroep doen op Huurtoeslag krijgen hier mee te maken. Inkomens worden nl opgeteld.
Ook bepaalde belastingen gaan omhoog wanneer je deelt met een alleenwonende. Je gaat dan over naar een meerpersoonshuishouding.

Stel je gaat samenwonen met iemand en je hebt beiden een hoog inkomen of doet geen beroep op bv huurtoeslag. Dan is er volgens mij niks aan de hand en kun je dit gewoon doen.
Belastingschijven zoals vroeger bestaan niet meer.

Maar in alle bescheidenheid. Zeker ben ik er niet van. :)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: AOW na 2015

#68 Bericht door Jeanette » zondag 08 april 2012, 11:39

menan schreef:Voor zover ik weet hebben voordeurdelers alleen te maken met mensen met een WWB-uitkering.
Ook mensen die een een beroep doen op Huurtoeslag krijgen hier mee te maken. Inkomens worden nl opgeteld.
Ook bepaalde belastingen gaan omhoog wanneer je deelt met een alleenwonende. Je gaat dan over naar een meerpersoonshuishouding.

Stel je gaat samenwonen met iemand en je hebt beiden een hoog inkomen of doet geen beroep op bv huurtoeslag. Dan is er volgens mij niks aan de hand en kun je dit gewoon doen.
Belastingschijven zoals vroeger bestaan niet meer.

Maar in alle bescheidenheid. Zeker ben ik er niet van. :)
Maar als je bij je ouwe moeder voor 4 maanden intrekt en haar huis 8 maanden als postadres gebruikt krijgt ze geen alleenstaande AOW meer.

Het was eigenlijk een geintje, wonen met lotgenoten, maar het zou kunnen werken. ;)

[|)

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: AOW na 2015

#69 Bericht door Duiker » zondag 08 april 2012, 11:43

Nou zie ik Ruud en Elst nog niet in een huis wonen. :lol:
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#70 Bericht door menan » zondag 08 april 2012, 11:46

Jeanette schreef:
menan schreef:Voor zover ik weet hebben voordeurdelers alleen te maken met mensen met een WWB-uitkering.
Ook mensen die een een beroep doen op Huurtoeslag krijgen hier mee te maken. Inkomens worden nl opgeteld.
Ook bepaalde belastingen gaan omhoog wanneer je deelt met een alleenwonende. Je gaat dan over naar een meerpersoonshuishouding.

Stel je gaat samenwonen met iemand en je hebt beiden een hoog inkomen of doet geen beroep op bv huurtoeslag. Dan is er volgens mij niks aan de hand en kun je dit gewoon doen.
Belastingschijven zoals vroeger bestaan niet meer.

Maar in alle bescheidenheid. Zeker ben ik er niet van. :)
Maar als je bij je ouwe moeder voor 4 maanden intrekt en haar huis 8 maanden als postadres gebruikt krijgt ze geen alleenstaande AOW meer.

Het was eigenlijk een geintje, wonen met lotgenoten, maar het zou kunnen werken. ;)

[|)
Ik ken niet de gevolgen voor alle uitkeringen, maar het zal niet zo ingewikkeld zijn dat uit te zoeken wanneer je je bij iemand laat inschrijven.
De regels en voorwaarden voor uitkeringen veranderen constant. Dus geen idee hoe dit er nu of na 2015 uit zal komen zien.
Maar ingeschreven staan bij mensen die werken of een WAO/WIA en WW-uitkering hebben lijkt geen probleem. Deze zijn persoonsgebonden. Van ander uitkeringen weet ik het niet behalve dan de WWB, Huurtoeslag.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#71 Bericht door menan » woensdag 11 juli 2012, 03:14

carpediem schreef:Bij geen partnertoeslag of minder dan alleenstaande krijg je alleenstaande uitkering.

Uit SVB info extra. het blaadje wat je bij je AOW specificatie krijgt.
Bij verder googelen kwam ik dit tegen

http://www.servicecentrumdrechtsteden.n ... AbJoBhCIPO

Dus geen 70% maar 50%. niet de alleenstaandenuitkering, maar de helft van de gehuwdenuitkering.

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: AOW na 2015

#72 Bericht door Bean » woensdag 11 juli 2012, 04:23

menan schreef:
carpediem schreef:Bij geen partnertoeslag of minder dan alleenstaande krijg je alleenstaande uitkering.

Uit SVB info extra. het blaadje wat je bij je AOW specificatie krijgt.
Bij verder googelen kwam ik dit tegen

http://www.servicecentrumdrechtsteden.n ... AbJoBhCIPO

Dus geen 70% maar 50%. niet de alleenstaandenuitkering, maar de helft van de gehuwdenuitkering.
Nu nog het woonland beginsel en de chaos is compleet.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#73 Bericht door menan » woensdag 11 juli 2012, 04:33

Bean schreef:
menan schreef:
carpediem schreef:Bij geen partnertoeslag of minder dan alleenstaande krijg je alleenstaande uitkering.

Uit SVB info extra. het blaadje wat je bij je AOW specificatie krijgt.
Bij verder googelen kwam ik dit tegen

http://www.servicecentrumdrechtsteden.n ... AbJoBhCIPO

Dus geen 70% maar 50%. niet de alleenstaandenuitkering, maar de helft van de gehuwdenuitkering.
Nu nog het woonland beginsel en de chaos is compleet.
Volgens mijn huidige berekening is de ramp nog groter dan dat het lijkt. Daar is niet tegen te sparen. Alleen de AOW'ers voor 2015 komen er goed mee weg.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW na 2015

#74 Bericht door dutch » woensdag 11 juli 2012, 04:47

menan schreef:[quote="Bean]

Volgens mijn huidige berekening is de ramp nog groter dan dat het lijkt. Daar is niet tegen te sparen. Alleen de AOW'ers voor 2015 komen er goed mee weg.
[/quote]

Als ik vroeger had gedacht;"daar valt niet tegenop te sparen/verzekeren etc",dan had ik nu niets gehad. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW na 2015

#75 Bericht door menan » woensdag 11 juli 2012, 04:59

dutch schreef:
menan schreef:[quote="Bean]

Volgens mijn huidige berekening is de ramp nog groter dan dat het lijkt. Daar is niet tegen te sparen. Alleen de AOW'ers voor 2015 komen er goed mee weg.
Als ik vroeger had gedacht;"daar valt niet tegenop te sparen/verzekeren etc",dan had ik nu niets gehad. ;)[/quote][/quote][/quote]

"Vroeger" was het duidelijk. ik denk nog steeds dat er velen zijn die niet zien wat er na 2015 staat te gebeuren. Alle kleine opgebouwde pensioenen zullen nu nodig zijn om het gat aan te vullen wat er nu valt. Tot je partner 65 wordt moet je het zelf ophoesten. Je verliest met de huidige norm ongeveer 600 euro per maand. Heb je een 10 (in mijn geval 19 jaar) jaar jonger partner dan moet je 10 jaar lang de helft van je AOW zelf ophoesten = 10 x 12 x 600 = 72.000 euro (geen baht) :? . Wie kan dat. Dat wordt een run op de Algemene bijstandswet voor een aanvullende uitkering. Althans in Nederland. Hier zal het slagveld door het woonlandbeginsel plaats vinden. De vernedering wordt zo compleet.

Oh, was ik maar 3 jaar ouder :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”