Alweer woonlandbeginsel

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
lakota-oyanke
kenner
kenner
Berichten: 108
Lid geworden op: maandag 14 november 2011, 07:20
Locatie: Provincie Rayong

Re: Alweer woonlandbeginsel

#16 Bericht door lakota-oyanke » dinsdag 21 februari 2012, 17:27

Ik denk dat Isabel er van uit gaat dat wij die hier permanent wonen armoedzaaiers zijn die niet in staat zijn voldoende inkomen te laten zien danwel geen 8 ton in de bank kunnen houden danwel de combinatie niet halen. Maar Isabel, je weet, of weet niet want je bent duidelijk niet ingevoerd in dit forum, dat velen van ons geen zorgpolis hebben en dus wel poen moeten hebben om die zorg hier in te kopen. Thailand is niet voor armoedzaaiers; zonder hoog inkomen of veel geld haal je het hier niet.

Er zullen er best zijn die wat last gaan hebben van een korting maar als je zo het forum leest wat er is aan koophuizen, grote auto's, beleggingen, 'liggende gelden' -schreef een van de leden-, dan hebben wij hier de mogelijkheid een (nog lang niet bestaande) korting het hoofd te bieden.

Isabel, je zaait paniek ondanks goed gemotiveerd tegengas en ik begin te denken dat je ons graag op een dwaalspoor zet. Wel, doe je best, maar de longstayers onder ons weten wel beter. Wij kennen onze pappenheimers en prikken door jouw paniek heen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Alweer woonlandbeginsel

#17 Bericht door printen44 » dinsdag 21 februari 2012, 17:43

Henk Korat schreef:Ik vind Isabel, dat je nogal ongenuanceerd "jumped to conclusions". Je stelt dat als op de AOW (WAO) uitkering het woonlandprincipe van toepassing was, velen niet meer in aanmerking zouden komen voor een Thais visum.

Vanwaar die wijsheid. Ken jij de persoonlijke omstandigheden van alle Nederlanders met een AOW uitkering in Thailand? Nee dus. Dus niet te voorbarig met je conslusies. :crazy: :crazy:

Het is inderdaad, zoals de vorige sprekers schrijft, paniek (zaaien) om niets.
Je hoeft natuurlijk (nog) niet een conclusie te maken dat het woonlandbeginsel op korte termijn van toepassing zal zijn.

In het algemeen leven de meeste Nederlanders hier met een bedrijfspensioen en een AOW. Sommige hebben nog wat vermogen in Nederland, maar de meeste zijn "Jan Modaal". Als ik de mensen die hier in Chiang Mai wonen en die ik ken, als richtlijn gebruik, is dat "Jan Modaal" de boventoon voert.

Ik kan niet in de economische toekomst kijken, ik ben geen econoom en zeker geen waarzegger. Maar als ik de berichten lees en de economische programma's van BBC en CNN bekijk, dan liggen er nog wat zware economische jaren voor ons.

In het verleden was het zo dat "Jan Modaal" het meeste last had van bezuinigingen. Dat is logisch, want ongeveer 70% van de Nederlanders zijn "Jan Modaal". Ook was het politiek makkelijk om groepen wat extra te laten bezuinigen, die weinig of geen stem konden heffen.

Wanneer er bezuinigd moet worden, nemen de politici eerst de makkelijkste weg, die zo weinig mogelijk stemmen kosten. Nederlanders in het buitenland stemmen nauwelijks en zijn geen politieke factor van betekenis voor politici.

Men zal zeker afwegen welke negatieve factoren er zullen spelen als men het woonlandbeginsel voor de AOW zou willen inbrengen. Wat een zekerheid is dat politici die deze maatregel zouden willen uitvoeren, bijval zullen krijgen van de kiezers en dat zal men dan ook merken in de opiniepeilingen. En politici zijn als de dood voor negatieve opiniepeilingen en juichen als er positieve opiniepeilingen voor hun zijn.

Een factor die wel een rol zou kunnen spelen om het woonlandbeginsel niet in te voeren is het juridische aspect van die maatregel. Ik denk dat er zeker een juridische strijd zal ontstaan of de maatregel wel of niet ingevoerd kan worden en voor welke landen die maatregel kan zijn.

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: Alweer woonlandbeginsel

#18 Bericht door isabel » dinsdag 21 februari 2012, 18:08

Ik denk echt dat ik verkeerd begrepen word hier, ik heb met de brief van Henk Kamp alleen maar willen aantonen dat er voorlopig NIETS aan de hand is, hebben jullie je überhaupt de moeite genomen om die brief eens aandachtig te lezen.

Het is printen die op een ander forum beweert dat in het kader van de nieuwe bezuiniging ronde ook de AOW voor de ratten gaat.
Trouwens lakota-oyanke, de grootste groep ouderen die ik ken leeft van een klein pensioen en aow, jan modaal zoals printen die noemt.

Natuurlijk ken ik ook Benz/Harley rijdende Nederlandse dikke nekken, maar dat zijn er minder dan de modaaltjes die ik ken.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Alweer woonlandbeginsel

#19 Bericht door Gardensafari » dinsdag 21 februari 2012, 22:06

isabel schreef:Ik denk echt dat ik verkeerd begrepen word hier, ik heb met de brief van Henk Kamp alleen maar willen aantonen dat er voorlopig NIETS aan de hand is, hebben jullie je überhaupt de moeite genomen om die brief eens aandachtig te lezen.
Lezen is van veel forumleden al veel gevraagd
Laat staan aandachtig lezen :Whistle:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Alweer woonlandbeginsel

#20 Bericht door Mart » woensdag 22 februari 2012, 01:33

Gardensafari schreef:
isabel schreef:Ik denk echt dat ik verkeerd begrepen word hier, ik heb met de brief van Henk Kamp alleen maar willen aantonen dat er voorlopig NIETS aan de hand is, hebben jullie je überhaupt de moeite genomen om die brief eens aandachtig te lezen.
Lezen is van veel forumleden al veel gevraagd
Laat staan aandachtig lezen :Whistle:
Lees dus eerst eens: http://thailandforum.nl/viewtopic.php?f ... 3#p8140013
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Alweer woonlandbeginsel

#21 Bericht door Edje » woensdag 22 februari 2012, 12:06

Trouwens edje niet zo hoog van de toren blazen, hoe is het met je hotel?[/quote]

Dus normaal commentaar is bij jou hoog van de toren blazen :giggle3: :giggle3: :giggle3:
Welk hotel bedoel je :?: , het forum beter doorlezen en niet af en toe een reactie geven, dan had je geweten hoe het met 'mijn hotel' is gesteld.
Groetjes; Edje

lakota-oyanke
kenner
kenner
Berichten: 108
Lid geworden op: maandag 14 november 2011, 07:20
Locatie: Provincie Rayong

Re: Alweer woonlandbeginsel

#22 Bericht door lakota-oyanke » woensdag 22 februari 2012, 17:28

" Ik denk echt dat ik verkeerd begrepen word hier, ik heb met de brief van Henk Kamp alleen maar willen aantonen dat er voorlopig NIETS aan de hand is, hebben jullie je überhaupt de moeite genomen om die brief eens aandachtig te lezen. "

Isabel,

Zeer gewaardeerd en ja, ik heb die brief woord voor woord bestudeerd. En ik vind het jammer dat iemand de politiek in Nederland met dit item heeft vermoeid. Die persoon had met beter lezen kunnen zien dat de WAO en de AOW niet bedoeld worden. Het leidt wellicht tot ideetjes....

Maar jouw opmerking dat mensen met een AOW uitkering in de problemen komen heeft tot mijn reactie geleid. Er zijn andere mogelijkheden te over. En die heb ik genoemd. Zelfs als de AOW wordt gekort is er ruimte om het verblijf in dit land voort te zetten. Al zal er dan iets minder te verteren of te sparen zijn.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Alweer woonlandbeginsel

#23 Bericht door elst99 » donderdag 23 februari 2012, 01:21

Lakota-0yanke de voorbeelden die je noemt zal best voor veel Nederlanders gelden, maar en daar heeft Isabel wel gelijk in, zijn er ook genoeg die een laag zoniet zeer laag en gekorte AOW en geen reserve-potje hebben, die ken ik ook! En met alleen AOW en een multiple O ben je verplicht ieder jaar naar Nederland te gaan.
Eigenlijk nog verplicht een woonstee daar te hebben en er 4 maanden te verblijven.
Zijn er genoeg die in de illegaliteit verdwijnen met alle problematiek vandien.
Ik denk en weet wel zeker dat iedereen op dit forum zo'n situatie wel kent van iemand uit zijn omgeving.
We weten allemaal dat je van je AOW met klein pensioen je hier ophet platteland kan leven, maar om nog 4 keer een visumrun en een vliegreis en visum te moeten betalen, moet het niet veel minder worden, voor velen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: Alweer woonlandbeginsel

#24 Bericht door isabel » donderdag 23 februari 2012, 12:11

Edje, als jou antwoord volgens jou een normaal antwoord is, dan I rest my case.

Of denk je dat we gecompenseerd gaan worden voor die lage € koers :?: :happyno:

Isaan for ever of hoe was het nog eens.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”