Alweer woonlandbeginsel

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Alweer woonlandbeginsel

#1 Bericht door isabel » dinsdag 21 februari 2012, 10:16

Op een ander forum plaatste iemand onderstaande brief van minister Henk Kamp. Gaat de veelbesproken inkomens grens voor een visa nou tegen het woonlandbeginsel werken?? De brief is zo,n 2 weken oud en dus heel actueel.


De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 1 A
2513 AA S GRAVENHAGE
2513AA22XA
Datum 12 januari 2012
Betreft
Pagina 1 van 2
Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
T 070 333 44 44
F 070 333 40 33
www.rijksoverheid.nl
Contactpersoon
Onze referentie
IVV/00G/2012/24134
Uw referentie
22 december 2011 met
kenmerk
2011Z27024/2011D63914
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid vraagt mij in haar brief van 22 december jl. om een reactie op de e-mail ………. wonend in Thailand inzake het wetsvoorstel woonlandbeginsel in de sociale zekerheid en stelt mij enige aanvullende vragen. Onderstaand ga ik hier op in.

A. Is het waar dat in Thailand een inkomensgrens geldt voor legaal verblijf?
Een buitenlander kan een non-immigrant visum aanvragen als hij in Thailand voor langere tijd wilt werken of wonen. Er zijn diverse categorieën visa waaraan verschillende voorwaarden worden gesteld.
Iemand die niet meer werkt, kan een non-immigrant visum categorie “O” voor gepensioneerden aanvragen. Dit visum is een jaar geldig met de mogelijkheid van jaarlijkse verlenging van één jaar. De vereisten (bron: www.royalthaiembassy.nl) voor dit visum zijn onder meer: De aanvrager dient 50 jaar of ouder te zijn Het verrichten van elke arbeid in Thailand is verboden Een kopie van een recent Thais bankafschrift waarop een bedrag staat van minimaal 800.000 Baht of een bewijs van storting van maandelijks inkomen van minimaal 65.000 Baht op een Thaise bankrekening of een afschrift van een Thaise spaarrekening plus een bewijs van maandelijks inkomen van tezamen minimaal 800.000 Baht.1

B. Voor welke andere landen waarmee een verdrag is, geldt een inkomensgrens voor legaal verblijf?
Het is mij niet bekend of er voor andere landen waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten een inkomensgrens geldt voor legaal verblijf van Nederlanders in dat betreffende land.

C. Kan toepassing van het woonlandbeginsel betekenen dat sprake is van het verlies van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in verdragslanden?
Als op grond van buitenlandse wetgeving een inkomensgrens voor legaal verblijf aan Nederlanders wordt gesteld, kan een wijziging in de uitkeringshoogte betekenen dat iemand niet langer voldoet aan de door het buitenland gestelde inkomensgrens.
1 Koers: 1 euro : 40,45 Thaise baht (Valutacalculator ABN, 9/1/2012)

Pagina 2 van 2
Datum
12 januari 2012
Onze referentie
IVV/00G/2012/24134

D. Komt de in de brief geschetste situatie vaak voor?
Ik heb geen signalen uit de praktijk ontvangen dat toepassing van het woonlandbeginsel zal gaan leiden tot verlies van een verblijfsvergunning voor Nederlanders in verdragslanden.
Reactie op de e-mail van ……….
Het wetsvoorstel woonlandbeginsel in de sociale zekerheid ziet op de WGA-vervolguitkering, de Algemene Nabestaandenwet, de kinderbijslag, het kindgebonden budget en niet op de WAO en de AOW.
Uit de e-mail wordt niet duidelijk op welke uitkering recht bestaat. Mocht de betrokkene recht hebben op een WAO- of AOW-uitkering, dan zal hij geen inkomensgevolgen ondervinden van de invoering van de Wet woonlandbeginsel in de sociale zekerheid. Dat ligt anders indien betrokkene recht heeft op een uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet of een WGA-vervolguitkering.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

H.G.J. Kamp

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rheid.html

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Alweer woonlandbeginsel

#2 Bericht door Mart » dinsdag 21 februari 2012, 12:31

Wachten op een reactie van een lid die de Bestuurs Academie heeft gevolgd :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Alweer woonlandbeginsel

#3 Bericht door Henk Korat » dinsdag 21 februari 2012, 13:05

Mart, dat zal lang wachten worden.

Waarom. Een Nederlander wonende in Thailand stelt de Nederlandse Minister van Sociale Zaken vragen over inkomstengrenzen die een andere mogendheid - in dit geval Thailand - heeft gesteld aan het verkrijgen van een visum. :crazy: :crazy:

(Ik weet zeker dat deze opmerking een inkoppertje van Geert Wilders vrienden zal zijn :cheesy: :cheesy: :cheesy: )

Dit wordt dan door de vraagsteller gekoppeld aan het woonlandprincipe. Voor zover mij bekend zullen of worden Nederlandse uitkeringen van sociale wetten gekoppeld aan het welvaartsniveau van het woonland. Met andere woorden, wat is de Euro effectief waard in Marokko. Misschien wel 3 keer zoveel. Als dat zo is, dan wordt de uitkering (in dit voorbeeld) gekort met 2/3.

Op dit punt geeft de minister antwoord, want dat ligt binnen zijn invloedsfeer. Hij immers is een grote voorstander van het aanpassen van uitkeringen (die hij ook vermeldt) aan de levensstandaard van het woonland.

Ik vind overigens dat de keurig nette Minister Kamp de vragen serieus heeft beantwoord. :clap: :clap: :clap:

Voorzover de Nederlandse logica. Ik schakel nu over op de Thaise logica en dan blijf ik natuurlijk steken. Want waarom zou een Nederlander in Thailand de Nederlandse minister lastig vallen met zulke vragen. Ik heb geen idee :happyno: :crazy: :happyno: :crazy: :happyno:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: Alweer woonlandbeginsel

#4 Bericht door isabel » dinsdag 21 februari 2012, 13:37

Henk korat, vraagt zich af.

" Ik schakel nu over op de Thaise logica en dan blijf ik natuurlijk steken. Want waarom zou een Nederlander in Thailand de Nederlandse minister lastig vallen met zulke vragen. Ik heb geen idee"

Als dit woonlandlandbeginsel voor alle uitkeringen (wat niet het geval is) zou gelden, dan krijgen heel veel mensen geen Retirementvisa meer want ze voldoen niet meer aan de eisen om dit visa te krijgen.

En jij vraagt je werkelijk af waarom een nederlander die in thailand woont de minister lastig valt met deze vraag. Zeeeer vreemde reactie Henk, en druk mij nog heel zacht uit!!!

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Alweer woonlandbeginsel

#5 Bericht door Edje » dinsdag 21 februari 2012, 13:57

isabel schreef:Henk korat, vraagt zich af.

" Ik schakel nu over op de Thaise logica en dan blijf ik natuurlijk steken. Want waarom zou een Nederlander in Thailand de Nederlandse minister lastig vallen met zulke vragen. Ik heb geen idee"

Als dit woonlandlandbeginsel voor alle uitkeringen (wat niet het geval is) zou gelden, dan krijgen heel veel mensen geen Retirementvisa meer want ze voldoen niet meer aan de eisen om dit visa te krijgen.


En jij denkt dat de NL regering iets kan doen aan de Th, wetgeving :?: :cheesy:

En jij vraagt je werkelijk af waarom een nederlander die in thailand woont de minister lastig valt met deze vraag. Zeeeer vreemde reactie Henk, en druk mij nog heel zacht uit!!!



Geen vreeeeeeeeeemde reactie dus.
Of denk je dat we gecompenseerd gaan worden voor die lage € koers :?: :happyno:
Groetjes; Edje

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: Alweer woonlandbeginsel

#6 Bericht door isabel » dinsdag 21 februari 2012, 14:14

Volgens mij praten lang we elkaar heen, een bezorgde nederlander die in thailand woont schrijft de minister, en de minister antwoord hier op.

Het wetsvoorstel woonlandbeginsel in de sociale zekerheid ziet op de WGA-vervolguitkering, de Algemene Nabestaandenwet, de kinderbijslag, het kindgebonden budget en niet op de WAO en de AOW.
Uit de e-mail wordt niet duidelijk op welke uitkering recht bestaat. Mocht de betrokkene recht hebben op een WAO- of AOW-uitkering, dan zal hij geen inkomensgevolgen ondervinden van de invoering van de Wet woonlandbeginsel in de sociale zekerheid. Dat ligt anders indien betrokkene recht heeft op een uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet of een WGA-vervolguitkering.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

H.G.J. Kamp


Maar goed zo te lezen hoeven mensen met een wao/aow uitkering zich geen zorgen te maken. Maar stel dat dit verandert dan zullen veel mensen GEDWONGEN thailand moeten verlaten!!

Trouwens edje niet zo hoog van de toren blazen, hoe is het met je hotel?

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: Alweer woonlandbeginsel

#7 Bericht door isabel » dinsdag 21 februari 2012, 14:25

Edje ik lees dit nu pas.

En jij denkt dat de NL regering iets kan doen aan de Th, wetgeving

Nee dat schrijf ik nergens, maar ik denk wel dat de minister drie keer nadenkt een regel door te drukken die mensen verplicht huis en haard te verlaten. Als eens van het Europees hof van de mensen rechten gehoord??

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Alweer woonlandbeginsel

#8 Bericht door printen44 » dinsdag 21 februari 2012, 15:06

Natuurlijk zal de minister zich twee maal achter de oren krabben om een maatregel als het "woonlandbeginsel" in te voeren.

Dat er dan hordes Nederlanders weer terug moeten, dat is een zekere zaak. Uiteindelijk zal het de Nederlandse staat meer kosten om die Nederlanders op te vangen, want de AOW wordt dan weer 100% etc. Maar een maatregel als het "woonlandbeginsel" is erg populair bij de kiezers. Dus???????

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Alweer woonlandbeginsel

#9 Bericht door RuudThai » dinsdag 21 februari 2012, 15:18

printen44 schreef:Natuurlijk zal de minister zich twee maal achter de oren krabben om een maatregel als het "woonlandbeginsel" in te voeren.

Dat er dan hordes Nederlanders weer terug moeten, dat is een zekere zaak.
Hoezo een zekere zaak? Dan zal ik minister Kamp eens laten zien wat wij hier moeten betalen voor Nederlandse kaas en andere voor ons verplichte Nederlandse voedingsmiddelen, dan zal hij meteen tot de conclusie komen dat er niet gekort kan worden op de uitkeringen naar Thailand. Misschien krijgen we er dan nog wel wat bij...... ;) :cheesy:

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: Alweer woonlandbeginsel

#10 Bericht door isabel » dinsdag 21 februari 2012, 15:22

Heb je wel een punt mee printen, maar zoals het NU uitziet is er voor de meeste mensen NOG niets aan de hand.

Mocht de betrokkene recht hebben op een WAO- of AOW-uitkering, dan zal hij geen inkomensgevolgen ondervinden van de invoering van de Wet woonlandbeginsel in de sociale zekerheid. Dat ligt anders indien betrokkene recht heeft op een uitkering op grond van de Algemene Nabestaandenwet of een WGA-vervolguitkering.

lakota-oyanke
kenner
kenner
Berichten: 108
Lid geworden op: maandag 14 november 2011, 07:20
Locatie: Provincie Rayong

Re: Alweer woonlandbeginsel

#11 Bericht door lakota-oyanke » dinsdag 21 februari 2012, 15:56

Als je naar de voorwaarden kijkt voor een retirement-verlenging, die heeft de heer Kamp keurig neergeschreven overigens, dan staat daar nergens dat 'geld in de bank' of 'inkomen' AOW of WAO moet zijn. Als je dit forum goed leest leer je dat alle soorten inkomen waaronder ook bankrente meetellen.

Ik vind dat dit onderwerp in voldoende mate in dit forum is neergeschreven en ik begrijp de paniek niet die er nu ineens ontstaat. Er is nog helemaal niets aan de hand met de genoemde uitkeringen, en er is helemaal niets aan de hand als die gekort zouden worden. Er zijn mogelijkheden te over.

Paniek om niks.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Alweer woonlandbeginsel

#12 Bericht door Henk Korat » dinsdag 21 februari 2012, 15:59

Ik vind Isabel, dat je nogal ongenuanceerd "jumped to conclusions". Je stelt dat als op de AOW (WAO) uitkering het woonlandprincipe van toepassing was, velen niet meer in aanmerking zouden komen voor een Thais visum.

Vanwaar die wijsheid. Ken jij de persoonlijke omstandigheden van alle Nederlanders met een AOW uitkering in Thailand? Nee dus. Dus niet te voorbarig met je conslusies. :crazy: :crazy:

Het is inderdaad, zoals de vorige sprekers schrijft, paniek (zaaien) om niets.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: Alweer woonlandbeginsel

#13 Bericht door isabel » dinsdag 21 februari 2012, 16:23

Henk ik durf te stellen dat meer als 50% van mensen boven de 65 hier leven van aow en een klein pensioen. En als daar flink op gekort op zou worden ze in grote problemen komen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Alweer woonlandbeginsel

#14 Bericht door Henk Korat » dinsdag 21 februari 2012, 16:33

Jouw stelling zonder enig bewijs.

Ga nu maar eens naar het onderwerp AOW zoeken op dit forum en voedt je met kennis. Is goed voor je.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Alweer woonlandbeginsel

#15 Bericht door RuudThai » dinsdag 21 februari 2012, 16:35

isabel schreef:Henk ik durf te stellen dat meer als 50% van mensen boven de 65 hier leven van aow en een klein pensioen. En als daar flink op gekort op zou worden ze in grote problemen komen.
Ik ken een paar Nederlanders die AOW hebben, de één met 2 minipensioentjes en de ander helemaal niks. Die verblijven hier het grootste deel van het jaar maar zijn nog ingeschreven in Nederland vanwege de zorgverzekering. Beiden zouden niet in aanmerking komen voor een Nonresident O visum.
Ze hebben dan ook een multiple-entry visum dat ze jaarlijks verkrijgen in Nederland bij het Thaise consulaat op vertoon van een bankafschrift waarop een bedrag van 1250 euro staat. Ze kunnen dan een jaar in Thailand blijven, alleen moeten ze elke 90 dagen even naar Laos heen en weer.

Zo lossen ze dit probleem op, wat door anderen gevolgd kan worden als de nood aan de man komt oftewel als Kamp het woonlandbeginsel invoert voor alle uitkeringen plus AOW.
Maar zover komt het niet want dit kabinet zit toch z'n tijd niet uit ....... :happyno: [|( :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”