Engerd m/v

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Engerd m/v

#1 Bericht door prajak » zaterdag 19 november 2011, 04:56

Ik wilde eerst het woord gribus gebruiken maar dat heeft een andere betekenis, zie ik net; verdachte steeg, achterbuurt, onveilige plaats. Dus noem ik het maar engerd.

Voor het eerst in bijna 9 jaar in deze woonst had ik er een binnen. Een engerd. Natuurlijk weet ik dat ze er zijn want ik zie ze wel eens lopen en dan doe ik net wat de Thai doet: klap op de kop en de resten nabij een mierennest gooien. En de buitendeuren zijn voorzien van strips zodat engerds als deze maar ook slangen en schorpioenen niet binnen kunnen komen. Maar ja, een dier is inventief en als de werkster de boel openzet kan het diertje naar binnen glippen.

Nou, dit was hem/haar…..


Afbeelding


De scolopendra gigantea. Ik heb ze gezien met een lengte van 40 cm. Maar deze was nog niet de helft.

Donderdagnacht, ik moest om 03 uur afwateren en dan doe ik geen licht aan om Kai niet wakker te maken. Dus met een zaklamp de wc in en het klusje gedaan en toevallig kijk ik naar de deur die naar de keuken leidt. Daar zag ik de engerd; of eigenlijk: de halve engerd want de rest zat aan de andere kant van de deur. Het zat klem. Dat had ik gedaan toen ik naar bed ging maar ik had de engerd niet opgemerkt. Gelukkig zat het klem; je zult er op trappen….

Want het dier is giftig. Gifklieren in de bek en een gifader in de nagels. De mens zal niet snel overlijden aan beet of steek, er is behandeling mogelijk in het ziekenhuis, maar een ernstige zwelling en hoge koort komt wel immer voor. En je zult maar allergisch zijn voor dat gif; dan kan de ademhaling het begeven.

Wel, Kai maar wakker gemaakt en de schaar gepakt. Ik bespaar je de details. De resten zijn doorgetrokken…. In de tuin heb ik een grijper klaarliggen voor deze en andere dieren en ook een speciale stok voor de slangen.

Wie wil zien wat dit diertje kan doen met een ander dier mag hier kijken…Maar als je niet van engerds houdt kijk dan maar niet…

http://www.youtube.com/watch?v=Qf8pAwGsuF4

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Engerd m/v

#2 Bericht door jumbo » zaterdag 19 november 2011, 07:18

Ooit een paar joekels levend gevangen en in een fles lao kao gedompeld
Schijnt een delicatesse te zijn, niet geprobeerd maar de buren keken er smachtend naar
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Engerd m/v

#3 Bericht door RuudThai » zaterdag 19 november 2011, 07:43

jumbo schreef:Ooit een paar joekels levend gevangen en in een fles lao kao gedompeld
Schijnt een delicatesse te zijn, niet geprobeerd maar de buren keken er smachtend naar
Op jaarmarkten en bazaars zie je regelmatig kraampjes bezet door wat mistige figuren met lao kao flessen met allerlei gespuis erin, je kunt het zo gek niet bedenken. Inderdaad, duizendpoten, schorpioenen, tokeh's, slangen, leguanen, mieren enz. Er worden ook wat rituelen gemompeld dus het zal wel mystieke krachten hebben, dat spul. Voor mij hoeft het niet! :happyno:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Engerd m/v

#4 Bericht door Gardensafari » dinsdag 06 december 2011, 23:48

Bedoel je zoiets?

Afbeelding
Afbeelding

Dat was pas genieten :happyno:

De waarheid gebied mij te zeggen dat het weliswaar echt ik ben op de foto en dat ik het echt opgedronken heb,
maar dat de foto's in China zijn gemaakt, niet in Thailand.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Engerd m/v

#5 Bericht door Mart » woensdag 07 december 2011, 02:39

Hans, je ziet er niet als een engerd uit :clap:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Engerd m/v

#6 Bericht door RuudThai » woensdag 07 december 2011, 03:04

Mart schreef:Hans, je ziet er niet als een engerd uit :clap:
Een beetje zoals zo'n tuinkabouter.... :cheesy: :cheesy: :cheesy: ;)

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”