Stage lopen in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
FCP
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 07 september 2011, 19:39

Stage lopen in Thailand

#1 Bericht door FCP » woensdag 07 september 2011, 22:25

Beste forumleden,

Volgend jaar zal ik 4 maanden in Bangkok gaan wonen om daar stage te lopen bij een productie bedrijf. Inmiddels ben ik hard bezig met de voorbereiding en dus ook met het financiële plaatje.
Ik zal wonen bij kennissen, dus dit zal kosteloos zijn. Reiskosten richting mijn werk worden eventueel vergoed, en zullen anders een ritje taxi (of motortaxi) en BTS inhouden.

Nu mijn belangrijkste vraag:

Ik heb ongeveer 21.000 thb per maand te besteden. Ga ik het hier mee redden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Chok dee na [|)

Gebruikersavatar
max
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 250
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2005, 22:27

Re: Stage lopen in Thailand

#2 Bericht door max » woensdag 07 september 2011, 22:40

Beste FCP,

Welkom op het forum!

Het zal geen vetpot worden, maar het moet mogelijk zijn (hangt allemaal een beetje af van je leefwijze en aanpassingsvermogen), er zijn vele Thai die het maandelijks met minder moeten doen. Als je verblijf en vervoer wordt betaald moet het zeker kunnen lukken.

Max
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Stage lopen in Thailand

#3 Bericht door Jeanette » woensdag 07 september 2011, 23:04

FCP schreef:
Ik heb ongeveer 21.000 thb per maand te besteden. Ga ik het hier mee redden?
Ligt eraan of je rookt en/of drinkt. En alleen of met mate(n) Ben je een meisje of een jongen. Wil je massages (kun je verslaafd aan raken)

Er is hier commentaar geweest dat we nieuwe vragenstellers weg hebben gejaagd maar iets meer informatie zou helpen. Er loopt hier ergens een draadje dat 150 baht te weinig is per dag voor het eten van een Thais meisje. In jou voorbeeld heb je 700 baht per dag. Daar red ik het niet mee maar ik ben een verwende oma. O, een paar dagen wel maar dan komt er altijd weer een dure dag tussen.
Lijkt me wel leuk, stage lopen in Thailand

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Stage lopen in Thailand

#4 Bericht door joepattaya » donderdag 08 september 2011, 02:06

Als huisvesting en vervoer niet inbegrepen zijn, dan kun je met THB 21,000 goed uit de voeten.
Je werkt 5-6 dagen per week en gedurende die dagen zul je niet echt zin hebben om te stappen.
Zelfs als je rookt (1 pakje LM-red 20 stuks is THB 58) dan nog kom je uit.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Stage lopen in Thailand

#5 Bericht door Duncan » donderdag 08 september 2011, 02:27

Zit bij dat wonen ook het eten in , dwz, voor en na je werkdag?
Zo nee, dan hangt het van je uitgavenpatroon en je verwachtingen af, je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.
Farang eten is altijd duurder dan Thais eten. Voor 60 - 100 baht per maaltijd kun je echt prima Thais eten met een flesje fris erbij, goedkoper kan ook, maar dan dan moet je even op zoek. Wij eten in BKK zelden duurder dan 50 baht pp, ex drinken. Wat we ook wel eens doen is een halve gegrillde kip van de markt met sticky rice meenemen, lekker tussendoor en dat kost je rond de 70 baht ( als de prijzen ondertussen niet al te erg zijn gestegen )
Ben je meer van de Fast Food of spaghetti, dan ben je wat meer kwijt, evenals je in de westerse / luxe georienteerde restaurants gaat zitten.
Ik zou je adviseren sowieso de eerste week je limiet op 5000 baht voor alles te zetten, een kwart van je inkomen. Na die week ben je redelijk ingevoerd in wat dingen kosten en hoeveel moeite je wilt doen om goedkoop te leven, of dat je zo ruim zit dat je af en toe lekker kunt knallen. Het is tenslotte Thailand, en de gemiddelde Thai leeft nou niet bepaald om te werken ;)
Om je een idee te geven, toen ik nog alleen was - 2,5 jaar terug - gaf ik per dag nooit meer dan 150 baht aan eten en water uit. Een Noodlesoepje als eerste maal, flesje jus of fruit shake, soms 2x per dag, fles water, iets lekkers langs de weg en s´avonds dan een rijstmaaltijd met groente en vlees, of curry, en soms deed ik dat een paar uur later nog een keer.
Maar als je een keer op stap gaat, of wat boeken inslaat,is je buffertje heel rap weg :mrgreen: .

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Stage lopen in Thailand

#6 Bericht door printen44 » donderdag 08 september 2011, 04:14

Al is de verleiding groot, reken niet terug in euro's. Dan lijkt alles goedkoop, maar ook in Thailand kan je een baht maar een keer uitgeven.

De eerste drie maanden dat ik hier woonde, rekende ik alles terug in euro's en vond alles goedkoop, dus gaf je veel meer uit dan nodig was. Na drie maanden had ik mijn lesje wel geleerd. Ik reken niets meer terug in euro's, zeker niet nadat de euro een smak naar beneden gemaakt heeft. [8)

21.000 baht lijkt me voldoende, maar Bangkok is een, voor Thaise begrippen, een dure stad. Wil je veel westers eten, dan is 21.000 baht wat aan de krappe kant.

FCP
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 07 september 2011, 19:39

Re: Stage lopen in Thailand

#7 Bericht door FCP » donderdag 08 september 2011, 10:02

Bedankt voor jullie antwoorden!

Het eten zit er niet bij inbegrepen. Net als telefoon kosten (vergeten te vermelden)
Ik ben een Thai food fanaat, dus dat komt goed uit. Ik zal best eens een westers restaurant aandoen, aangezien
dat soms wel een lekkere afwisseling is. Ik denk dat mijn grootste uitgave post eten en drinken zal zijn. Ik kan ongeveer 600 baht per dag spenderen dus alles wat ik overhoud is meegenomen voor de volgende dag (en zo verder)

In het weekend een keer uit of wat leuks gaan doen met vrienden moet dan toch wel kunnen?
Ik vindt het heel moeilijk inschatten wat het nou precies zal zijn op zo'n dag. Ik denk dat ik daar gewoon zelf moet achter komen (als ik daar ben) echter hoop ik dan niet dat ik er achter komt dat het eigenlijk te weinig is. Tips en truuks zijn dus altijd welkom!

Over die telefoonkosten. Ik zou graag kunnen bellen én internetten met een Thaise provider. Ik weet dat er enorm veel aanbod is, en dat de een weer beter is als de ander. Iemand ervaring met deze diensten en de bijbehorende prijzen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Stage lopen in Thailand

#8 Bericht door v@go » donderdag 08 september 2011, 10:30

met een true happy simkaart kun je voor 49 baht per dag onbeperkt internetten op je telefoon.
(sim only is te koop op iedere hoek van de straat voor zo'n 100 bht

Heb je een smartphone kun je met skype dus voordelig bellen naar Nederland.
De verbinding is vaak niet al te best maar wat wil je voor dat geld.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

FCP
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 07 september 2011, 19:39

Re: Stage lopen in Thailand

#9 Bericht door FCP » donderdag 08 september 2011, 10:45

Dat is een prima bedrag. Heb je dan 3G snelheden? Of blijf je een beetje hangen op GRPS snelheid haha.

Bedankt!

TMTI
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 39
Lid geworden op: donderdag 18 februari 2010, 04:26

Re: Stage lopen in Thailand

#10 Bericht door TMTI » donderdag 08 september 2011, 11:36

Ik heb zelf een jaar stage gelopen in Thailand...dan niet in Bangkok maar in Jomtien...

Ik vind 21.000 baht aan de lage kant. Is dit al de studiefinanciering die je ontvangt? Of het loon van het bedrijf?

Ik zat al per maand op 10.000 baht aan eten wat ik kwijt was...en dan at ik eigenlijk altijd aan de kant van de weg, heel af en toe in restaurants. Ik reken dan wel 2/3 keer per dag eten, boodschappen waaronder niet alleen eten maar ook badkamerspullen en dingen voor in huis ( 7/11 en Tesco) en waterverbruik. En hierbij zaten mijn kosten voor vaste lasten (zoals elektra/water/internet/telefoon nog nieteens bij).

Betaal je verder geen verzekering? Ik had een zorg- en reisverzekering en zat daarbij ook al rond de 5000 Baht per maand.
Goed om te horen dat je voor huisvestiging niks hoeft te betalen en er nagenoeg geen reiskosten zijn, maar me dunkt dat je toch af en toe een scooter wil huren, een taxi nodig hebt, een reisje maakt (slapen in hotel plus transportkosten) en toch ook wel uitgaat?

Houd ook rekening met onverwachte uitgaven (een boete, extra toelage voor fallang, als er iets kapot gaat).

Nogmaals samengevat...kijk of je niet een aanvullende beurs kan krijgen of nog ergens iemand vind die je wat geld kan lenen/geven...want ik denk dat dit eerder overleven is, dan genieten.

FCP
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 07 september 2011, 19:39

Re: Stage lopen in Thailand

#11 Bericht door FCP » donderdag 08 september 2011, 12:45

Dat is inderdaad een goed punt. Met hoeveel kwam jij rond in Jomtien als ik mag vragen?
Dat is inderdaad alle studiefinanciering die ik kan ontvangen. Ik ben me niet bewust van eventuele extra beurzen m.b.t. het buitenland. Heb jij daar ervaring mee?

Bedankt alvast

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Stage lopen in Thailand

#12 Bericht door Duncan » donderdag 08 september 2011, 14:00

Je gaat voor een maand - ik weet niet of je man of vouw bent -, maar dat is vrij kort. Dingen als scheerschuim, after shave, maandverband, tandpasta, odorex etc. neem je mee en hoef je niet daar te kopen. Bij de 7/11 kun je ´s avonds voor 12 baht een kop oploskoffie halen ( ipv 60 baht bij de WaWee, alhoewel de laatste veel lekkerder is ) en voor 15 baht een bekertje Noodles - heet water is beschikbaar bij de 7/11 - als je nog trek hebt. Een hamburger kost iets van het 5-voudige.
Nogmaals, je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt, maar neem de dagelijkse dingen gewoon van hier mee. Een beetje reserve kan nooit kwaad.
Wassen kost 30 tot 40 baht per kilo, maar dat zal neem ik aan wel op je verblijfadres kunnen?

Gebruikersavatar
unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: dinsdag 25 mei 2010, 17:52

Re: Stage lopen in Thailand

#13 Bericht door unforgiven » donderdag 08 september 2011, 14:16

FCP schreef:Beste forumleden,

Volgend jaar zal ik 4 maanden in Bangkok gaan wonen om daar stage te lopen bij een productie bedrijf. Inmiddels ben ik hard bezig met de voorbereiding en dus ook met het financiële plaatje.
Ik zal wonen bij kennissen, dus dit zal kosteloos zijn. Reiskosten richting mijn werk worden eventueel vergoed, en zullen anders een ritje taxi (of motortaxi) en BTS inhouden.

Nu mijn belangrijkste vraag:

Ik heb ongeveer 21.000 thb per maand te besteden. Ga ik het hier mee redden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Chok dee na [|)
De huur en transport hoef je niet te betalen...Als je het daar niet mee red dan moet je wel hele gekke dingen doen. Je kunt hiervan makkelijk eten & drinken en af en toe nog eens uit gaan...
Tenzij je als velen je beperkt tot westers eten, de prostitutie, elke nacht op stap etc etc...dan kun je beter een lening afsluiten.. :crazy:
There is only one road in life, the hard road.....

FCP
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 07 september 2011, 19:39

Re: Stage lopen in Thailand

#14 Bericht door FCP » donderdag 08 september 2011, 16:10

Duncan schreef:Je gaat voor een maand - ik weet niet of je man of vouw bent -, maar dat is vrij kort. Dingen als scheerschuim, after shave, maandverband, tandpasta, odorex etc. neem je mee en hoef je niet daar te kopen. Bij de 7/11 kun je ´s avonds voor 12 baht een kop oploskoffie halen ( ipv 60 baht bij de WaWee, alhoewel de laatste veel lekkerder is ) en voor 15 baht een bekertje Noodles - heet water is beschikbaar bij de 7/11 - als je nog trek hebt. Een hamburger kost iets van het 5-voudige.
Nogmaals, je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt, maar neem de dagelijkse dingen gewoon van hier mee. Een beetje reserve kan nooit kwaad.
Wassen kost 30 tot 40 baht per kilo, maar dat zal neem ik aan wel op je verblijfadres kunnen?
Hey.

Ik ga 4 maanden naar Bangkok. Ik ben een man en neem inderdaad wel wat spullen mee vanuit Nederland. Ik weet uit ervaring dat veel van dit spul best snel op gaat, maar wat toiletspullen kopen moet toch ook niet echt hoog in de kosten te gaan lopen.
Dat kan inderdaad op mijn verblijfadres, dus opzich ideaal.

Ik krijg een beetje wisselende reacties op dit moment. Ik heb het gevoel dat het best moet kunnen op deze manier. Ik kan inderdaad niet elke dag in een westers restaurant gaan zitten en daarnaast nog 2 pilsjes doen in de Q-bar. Het scheelt dat ik dat hier in Nederland ook niet kan, en ook al niet doe. Mijn grootste vraag en punt is dat ik wel het gevoel hebben dat ik fijn kan leven zonder aan het eind van de maand moet gaan tellen om de eindjes aan elkaar te knopen.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Stage lopen in Thailand

#15 Bericht door Duncan » vrijdag 09 september 2011, 02:01

FCP schreef: Ik krijg een beetje wisselende reacties op dit moment.
Klopt, maar dat komt omdat je hier vogels van allerlei pluimage hebt, die ieder hun eigen ideeen hebben over leven in Thailand.
Sommigen moeten er niet aan denken om langs de weg 15/20 baht voor een onduidelijk brouwsel, geserveerd in gebarsten plastic campingservies aan een wankelen plastieken tafeltje omgeven door vliegen te eten, en anderen verdommen het om voor een hap patat met lap vlees en doperwtjes minder dan 250 baht neer te tellen, omdat die arme Thais ook schoolgaande kinderen hebben, even heel gechargeerd gezegd.
Daarom - en je hebt zelf al een dagelijks budget genoemd - gaf ik ook aan dat je jezelf een limiet van 5000 baht stelt de eerste week. Probeer zo zuinig mogelijk te leven en zoveel mogelijk verschillende restaurantjes en foodstalletjes te bekijken. Voordeel is ten eerste dat je in ieder geval geen geld tekort komt ( en indien gewenst je de laatste dag van de week even lekker kunt genieten, bierelieren en lekker toeristen zonder je zorgen te maken over uitgaven van de volgende dag ) en je al snel een goed beeld hebt wat gangbaar is, wat kwaliteit is en wat je beter kunt mijden.
Weet je al in welke buurt je terechtkomt? Er zijn hier leden die in BKK wonen of het goed kennen, en die kunnen je wat gerichter van advies dienen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”