Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2011

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#16 Bericht door RuudThai » maandag 05 september 2011, 10:50

prajak schreef:11 Juli aangetekend verzonden, 20 juli binnen, behandeltijd 6 tot 8 weken en we zitten nu op bijna 7 weken dus nog even geduld. Dat bellen met (001) 31 555 385 385 gaat gemakkelijk en snel.
Maar via Skype/Voipbuster e.d. veel goedkoper! 10 eurocent per minuut bij Skype en aangezien ik de laatste maand nogal eens heb gebeld met de belastingdienst en meestal een 7 minuten in de wacht stond en daarna geheid nog een paar maal werd doorverbonden (wat ook veel minuten kost) vind ik het een uitkomst.

Ik heb eindelijk te horen gekregen dat ik premievrijstelling krijg voor een lijfrenteuitkering die gedurende 3 jaar aan mij wordt uitgekeerd. De verzekeraar had mij tot nu toe behalve loonbelasting ook de sociale premies en de ziektewetpremie berekend.. Loonbelasting moet ik blijven betalen want bij deze lijfrenteuitkering is Nederland gerechtigd om die te heffen. Maar de belastingdienst betaalt mij over 2010 al het teveel betaalde terug en stuurt bericht aan de verzekeraar met het dringende verzoek om de maandelijkse betalingen aan te passen en vanaf januari 2011 te herrekenen. Zodat ik vermoedelijk deze maand een paar leuke bedragjes op mijn bankrekening tegemoet kan zien! [|) :clap:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#17 Bericht door prajak » maandag 05 september 2011, 10:55

Met sociale premies bedoel je denk ik de volksverzekering. Dat klopt want je woont buiten NL en hebt recht op die vrijstelling. En wat je te veel hebt gedokt wordt terugbetaald.

Ik moet nog even wachten op de vrijstelling ingaand mijn 65e jaardag.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#18 Bericht door prajak » vrijdag 09 september 2011, 15:33

Rensoff en anderen, ik heb nog geen nieuws.

Rensoff, heb je wel vrijstelling premieheffing volksverzekering gekregen ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#19 Bericht door prajak » donderdag 29 september 2011, 15:22

Nieuws ? Nee. Vandaag gebeld en de zaak is in het beslissende stadium. Vanaf 20 juli is dat iets meer dan de beloofde 6 tot 8 weken maar vooruit, er zitten vakanties in.

Er komen twee beschikkingen aan.

Een voor de SVB (AOW).
Een voor het bedrijfspensioen Reaal.

En die ene maand lijfrente valt dan buiten wal en schip ? Dat zal ik dan wel merken. Dan ga ik aangifte doen.

Dus je hoort nog......

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#20 Bericht door carpediem » donderdag 29 september 2011, 18:27

AOW geen vrijstelling (verdragsland); je betaald een minimum bedraag aan inkomsten belasting van zo'n 20 euro per maand of nog minder zelfs.
Van bedrijfspesioen krijg je vrijstellig omdat de belastingdienst alles van de hoed en de rand afweet van thailand. een woonadres en de mededeling dat je in thailand geen belasting kan betalen is voldoende als bewijsmateriaal.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#21 Bericht door prajak » vrijdag 30 september 2011, 16:30

"...de mededeling dat je in Thailand geen belasting kan betalen..."

Mededeling van wie ? Ik ga me niet melden hoor !

Maar als de zaak wordt afgewezen en ik over dat pensioentje belasting moet dokken, het zal gaan om een paar tientjes per maand, dan ga ik me hier wel melden en hoor ik wel. Zouden ze me een briefje willen geven in keurig Engels ? Hum...denk van niet. En dan meld ik alleen de AOW.......die is in TH vrijgesteld op grond van het verdrag.

Houdt de fiscus de poot stijf: dan procederen ? De griffierechten gaan vet omhoog en dan is het de procedure niet waard. Dan overleef ik het inhalen van de griffiekosten niet eens..... En dan heb ik nog mazzel dat ik de procedure zelf kan voeren...je zult een adviseur moeten inhuren dan betaal je ook hun rekening nog.

Maar van de topicstarter heb ik nog een antwoord tegoed. Mijn vraag van 9 sept. Ik zal hem een pb sturen.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#22 Bericht door carpediem » vrijdag 30 september 2011, 17:52

prajak schreef:"...de mededeling dat je in Thailand geen belasting kan betalen..."

Mededeling van wie ? Ik ga me niet melden hoor !

Maar als de zaak wordt afgewezen en ik over dat pensioentje belasting moet dokken, het zal gaan om een paar tientjes per maand, dan ga ik me hier wel melden en hoor ik wel. Zouden ze me een briefje willen geven in keurig Engels ? Hum...denk van niet. En dan meld ik alleen de AOW.......die is in TH vrijgesteld op grond van het verdrag.

Houdt de fiscus de poot stijf: dan procederen ? De griffierechten gaan vet omhoog en dan is het de procedure niet waard. Dan overleef ik het inhalen van de griffiekosten niet eens..... En dan heb ik nog mazzel dat ik de procedure zelf kan voeren...je zult een adviseur moeten inhuren dan betaal je ook hun rekening nog.

Maar van de topicstarter heb ik nog een antwoord tegoed. Mijn vraag van 9 sept. Ik zal hem een pb sturen.
Wat doe je toch moeilijk, de belastingdienst maakt geen problemen als vrijstelling gerechtigd is. En dat is in ieder geval met bedrijfspensioen. Geen overheidspensioen.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#23 Bericht door prajak » zaterdag 01 oktober 2011, 04:45

Ja, maar nu passeer je je eigen opmerking...
"...de mededeling dat je in Thailand geen belasting kan betalen..."

Wiens mededeling ? Overigens is me dat nog nooit gevraagd.

Enfin, binnenkort hoor ik wel, en jullie ook.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#24 Bericht door Khon Neua » zaterdag 01 oktober 2011, 09:50

prajak schreef: Wat je aan de NL fiscus moet bewijzen danwel ten minste aannemelijk maken...

- ben je metterwoon uit NL weg....
- en waar woon je dan wel...

Vraag 1 doet Big Bro in NL wel voor je. Heb je daar nog onroerende zaken, vervoermiddelen, ben je er ieder jaar tig keer, heb je daar nog een onderneming, baan, dan wordt het moeilijk voor je. Dan kan NL stellen dat je feitelijk in NL woont.

Vraag 2 moet je zelf bewijzen en dat mag met alle middelen. Jij moet aantonen dat Thailand het centrum is geworden van jouw economisch en sociaal leven. Economisch: waar geef je de poen uit. Sociaal: waar wonen gezin, vrienden, waar is jouw sport, kultuur, ontspanning, waar heb je huis en auto en verzekeringen en ga maar door.

Van de Thaise fiscus krijg je geen bewijs van wonen. Van de Imm politie ook niet voor dit doel. Van de ambassade ook niet, wat zegt dat stuk papier ? Niets. Wat wel iets zegt is jouw paspoort want Thailand is een land dat stempelt bij "in" en "uit". Wat iets zegt is dat je van jouw NL bank nauwelijks betalingen doet behalve transacties naar Thailand. Wat iets zegt is jouw Thaise bankboek waaruit je leeft. De rekeningen van internet, telefoon, auto, verzekering op jouw naam.

Ik wacht even af tot ik zelf antwoord heb.
Is een geel tabiaan baan hier niet het juiste document ? Dit bewijst nl je inschrijving op een adres.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#25 Bericht door dutch » zaterdag 01 oktober 2011, 10:52

Khon Neua schreef:
prajak schreef: Wat je aan de NL fiscus moet bewijzen danwel ten minste aannemelijk maken...

- ben je metterwoon uit NL weg....
- en waar woon je dan wel...

Vraag 1 doet Big Bro in NL wel voor je. Heb je daar nog onroerende zaken, vervoermiddelen, ben je er ieder jaar tig keer, heb je daar nog een onderneming, baan, dan wordt het moeilijk voor je. Dan kan NL stellen dat je feitelijk in NL woont.

Vraag 2 moet je zelf bewijzen en dat mag met alle middelen. Jij moet aantonen dat Thailand het centrum is geworden van jouw economisch en sociaal leven. Economisch: waar geef je de poen uit. Sociaal: waar wonen gezin, vrienden, waar is jouw sport, kultuur, ontspanning, waar heb je huis en auto en verzekeringen en ga maar door.

Van de Thaise fiscus krijg je geen bewijs van wonen. Van de Imm politie ook niet voor dit doel. Van de ambassade ook niet, wat zegt dat stuk papier ? Niets. Wat wel iets zegt is jouw paspoort want Thailand is een land dat stempelt bij "in" en "uit". Wat iets zegt is dat je van jouw NL bank nauwelijks betalingen doet behalve transacties naar Thailand. Wat iets zegt is jouw Thaise bankboek waaruit je leeft. De rekeningen van internet, telefoon, auto, verzekering op jouw naam.

Ik wacht even af tot ik zelf antwoord heb.
Is een geel tabiaan baan hier niet het juiste document ? Dit bewijst nl je inschrijving op een adres.
De laatste twee keer heb ik inderdaad mijn gele tabien baan gebruikt.
Niet iedereen heeft echter een dergelijk document.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#26 Bericht door prajak » zaterdag 01 oktober 2011, 15:40

Mijn paspoort zegt genoeg. Mijn entrycard is van september 2004........

Enfin, binnenkort.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#27 Bericht door prajak » woensdag 12 oktober 2011, 15:21

Nou, vijf weken na het belletje nog maar eens gebeld. Ja meneer, we hebben hier vertraging in de afwerking van alle verzoeken (ja, het zijn er veel, weet ik...).

Afgewerkt, maar nog niet ter post gebracht. Mag ik de uitslag weten ? Ja.

Reaal bedrijfspensioen: voortgezet net als vorige keren. Dus vrijstelling inkomstenbelasting en premie volksverzekering.

SVB, AOW. Afgewezen. Klopt, daarover mag NL inkomstenbelasting heffen (al zal dat nabij nul zijn...). Men kon in het scherm niet zien of er wel vrijstelling volksverzekering was maar als ik voor Reaal buiten NL woon dan voor de AOW ook, dunkt me zo.

Nu de eerste vraagstelling van Rensoff. Zijn verzoek was afgewezen omdat hij niet kan/kon aantonen dat hij in TH belasting betaalt of een belasting ID had. Dat is mij helemaal niet gevraagd ! Ik had slechts de standaardzin "aantonen dat ik in TH (fiscaal) inwoner ben".

Wel, daar heb ik op geantwoord dat ik in Thailand niet ben geregistreerd op de amphur maar wel op de IMM politie en ik heb ze alle ret stempels gestuurd en meer bewijs zoals rijbewijs, aankoop voertuig, huurcontract, mijn ING rekening die hier aankomt, en ik heb meer bewijsstukken dat ik hier feitelijk woon aangeboden. Ik heb nu toch de vrijstelling.

Ik heb Rensoff in een persoonlijk bericht gevraagd of hij wel vrijstelling had van volksverzekering maar die meneer reageert helemaal niet meer. Volgens mij is hij na 11 sept ook niet meer op het forum geweest. Het kan zijn dat hij elders advies heeft gekregen maar het is wel zo netjes dan hier ook te kijken omdat mensen zijn zaak uitzoeken. Althans, ik.

Kijk, zo vergaat je wel de lol nog serieus op vragen van nieuwkomers in te gaan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#28 Bericht door prajak » maandag 17 oktober 2011, 16:34

Het druppelt binnen. De brieven van de fiscus die er nu zijn betreft een intrekking van de vrijstelling 30 september 2011 (nooit gehad...) en een nieuwe beschikking van 11 oktober inhoudende afwijzing want de belastingheffing over AOW is aan NL toegewezen. Niets nieuws onder de zon.

Maar dan besluit men met de zin...
"De eventuele verzekerings- en premieplicht voor volksverzekeringen heb ik niet beoordeeld."

Dat is vreemd, want ik heb wel degelijk vrijstelling gevraagd voor de premie volksverzekering. Dan moet men daar een antwoord op geven.

Dus dat wordt morgen weer bellen...... Zo blijf je bezig.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#29 Bericht door prajak » woensdag 19 oktober 2011, 09:37

Het liep dus fout.

Mijn Reaal pensioen kreeg een vrijstelling inkomstenbelasting (klopt) maar voor de volksverzekering en de zorg stond er "niet beoordeeld" en dat had "vrijstelling" moeten zijn.

Voor de AOW kreeg ik geen vrijstelling inkomstenbelasting (en dat klopt) maar voor de andere middelen stond er "niet beoordeeld" en dat is niet juist

Voor de Aegon was men de vrijstelling vergeten voor de laatste termijn die op 1 december volgt.

En dat komt omdat een medewerker een verkeerd hokje heeft aangevinkt. En alle stukken gedagtekend 30 september 2011 zijn niet aangekomen in Heerhugoward (stond er met een typefoutje) terwijl de postcode juist was. Goed, dat kan gebeuren.

Nou, er komen nieuwe beschikkingen naar mijn correspondentieadres in NL en naar de uitkerende organen en dan zal alles wel 'reg kom' Dan krijg ik ook nieuwe verlengingspapieren die ik moet invullen in 2021.....bij leven en welzijn.

En anders maar weer de telefoon pakken..... Ik heb nu een naam en een rechtstreeks nummer.

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#30 Bericht door SiamTon » donderdag 20 oktober 2011, 23:19

Veel van de leden van dit forum zijn geëmigreerd naar TH. Ook ik sta op het punt naar TH te gaan emigreren. Hiervoor kan ik b.v. een formulier - Verzoek vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen - invullen. Bij één van de vragen wordt mij gevraagd of ik in het woonland (TH dus) aangemerkt wordt als (fiscaal) inwoner. Maar je wordt in TH niet eens beschouwd als inwoner, maar uitsluitend als bewoner. Dus al zeker niet als fiscaal inwoner.
Er is een belastingverdrag tussen NL en TH, waaruit volgt dat NL niet kan heffen indien TH dat doet. Maar Th heft niet.
Toch betalen de hier wonende expats geen IB/premie volksverzekeringen meer in NL. En ook niet in TH, dus is er een situatie van bruto wordt netto van toepassing.
Als ik op de vraag of ik in TH aangemerkt wordt als fiscaal inwoner met nee antwoord, dan gaat NL misschien toch heffen. En als ik deze vraag met ja beantwoord, dan pleeg ik valsheid in geschriften. Dat is wel het laatste wat mij doelstelling is. Het probleem is, dat ik een antwoord moet invullen, anders komt het formulier terug met het verzoek alle relevante vragen naar waarheid te beantwoorden. Dit geeft alleen maar vertraging en schiet ik er niets mee op. Dit is dus een dilemma.
Dus hoe hebben deze forumleden dit opgelost? Hoe kan ik deze vraag op het aanvraagformulier het beste beantwoorden?
Alvast bedankt.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”