kokosolie

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: kokosolie

#16 Bericht door Pieter » zaterdag 27 augustus 2011, 13:35

Jeanette schreef:Ik smeer ook met roomboter maar ik bak in kokosolie of ghee. Dat laatste maak ik door een pakje bio boter in de oven in een pannetje op 50 graden te zetten tot het vloeibaar is. Daarna kun je het melkvrij in een bakje schenken en het wordt weer vast in de koelkast.
Bakken in roomboter zo geeft verbrande melkbestanden.
Melk verteer ik niet goed, yoghurt wel. Yoghurt is door de probiotica al een beetje voorverteerd.

Van de melk zoals wij die in de supermarkt kopen gaan kalfjes dood. :o
Ja en weet je waarom er zoveel koeien in Nl zijn (dit heb ik van Midas Dekker) :

Omdat onze vrouwen niet genoeg melk geven

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: kokosolie

#17 Bericht door Gardensafari » zaterdag 27 augustus 2011, 21:19

Net als in de hele wetenschap is ook in de voedselwereld sprake van voortschrijdend inzicht.

Eieren waren ooit uit den boze.
Nu stellen deskundigen dat twee eieren per dag geen kwaad kun. Let wel: per dag!
Dus hebben de Engelsen toch gelijk met hun ontbijt.

Roomboter werd ooit verketterd.
Maar wat blijkt: het heeft weliswaar veel calorieën, maar is goed voor je cholestorol.
Er zit laurinezuur in (dat zit ook in kokosolie) en dat zorgt voor een veel fraaier evenwicht tussen slecht en goed chorestorol.
Heel veel margarines zijn aanzienlijk ongezonder.
En hoeveel boter smeer je nou eigenlijk op je brood?
Brood met boter en chocoladehagel, of met speculaas..mmmm...
Roomboter is niet echt geschikt om in te bakken, tenzij je doet wat Jeanette doet.
Maar er zijn heerlijke alternatieven: olijfolie, zonnebloemolie, arachnide-olie, en kokosolie natuurlijk.
Daarom is er in het westen steeds meer vraag naar kokosolie.
Zielig voor de Thai, want het drijft de prijs op.

Nu zijn koolhydraten helemaal fout: brood, pasta, rijst, aardappelen: vooral afblijven.
En over 5 jaar...
De Nederlander wordt gemiddeld nog steeds elk jaar iets ouder.
Wat willen we eigenlijk: allemaal supergezond en slank als een plank doodgaan als we 100 zijn?
Dan zal de pensioenleeftijd naar 85 moeten worden opgetrokken.

Ach, ik neem nog een slokje rode wijn.
Zitten allemaal gezonde taninines in.
Ik heb geen idee wat dat zijn (misschien wel links radicalen, want mijn wijn is rood), maar ze zijn goed voor me.
En alles wat goed voor me is en lekker, nuttig ik.
Misschien een stukje stokbrood met knoflookboter erbij?
Boter is goed, knoflook zelfs heel erg goed.
Alleen dat brood...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: kokosolie

#18 Bericht door Ashley » zondag 28 augustus 2011, 06:21

Gardensafari schreef:
Nu zijn koolhydraten helemaal fout: brood, pasta, rijst, aardappelen: vooral afblijven.
Wat is hier de reden van?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: kokosolie

#19 Bericht door Gardensafari » zondag 28 augustus 2011, 07:20

Nuancering: het gaat om complexe koolhydraten.
De enkelvoudige koolhydraten in fruit en groenten zijn niet zo erg.

Zie bijvoorbeeld: http://www.koolhydraten.net/

Zou dat over vijf jaar nog zo zijn?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

afra
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 298
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:30

Re: kokosolie

#20 Bericht door afra » zondag 28 augustus 2011, 08:13

Het eerste boek van Dr. Atkins is uit 1972 dus die wist al heel lang dat "snelle" koolhydraten voor sommige mensen niet goed zijn. Als je niet meer hoeft af te vallen mag je gerust rijst, brood etc. Wel de volkorenvariant.
Ik weet niet hoe het over 5 jaar staat met de kennis over koolhydraten. Wel weet ik dat ik als ik Sonja Bakker volg ik gier van de honger en niet afval. Met Atkins eet ik meer maar anders.
Hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn. Mijn lijf kan gewoon niet goed "overweg" met koolhydraten.
Ik vond het in ieder geval een verademing om na al die jaren (vanaf pubertijd) weer eens roomboter te eten en vlees gewoon lekker te bakken in ghee of kokosolie.(om on topic te blijven)
Verder maak ik zo af en toe chocolade van kokosolie, heerlijk. Want zoet blijft trekken.
Ik weet nu overigens dat geen dieet volgen beter voor me was geweest maar ja het kwaad is al geschied.

Jeanette noemde het ook al maar zonnebloem olie blijkt helemaal niet geschikt te zijn om in te bakken!
Maar ach zoals Gardensafari al zegt: misschien is het over een aantal jaren wel weer anders.

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: kokosolie

#21 Bericht door Ashley » zondag 28 augustus 2011, 09:48

Gardensafari schreef:Nuancering: het gaat om complexe koolhydraten.
De enkelvoudige koolhydraten in fruit en groenten zijn niet zo erg.

Zie bijvoorbeeld: http://www.koolhydraten.net/

Zou dat over vijf jaar nog zo zijn?
Hmmm ik lees toch hele andere dingen.
Simpele(snelle) kh wat in fruit zit(zijn trouwens de zelfde kh die in, snoep, chocolade etc zitten) geeft een insuline piek wat zich op gaan slaan als vet. Complexe(langzame) kh geven deze piek niet en worden weer verbrand door de dagelijkse activiteiten.
Complexe koolhydraten die je moet vermijden heb ik nog nooit van gehoord, waarschijnlijk staat dat in de 100den dieet boeken die geschreven worden met de meest belachelijke dieeten. Maar goed daar gaat dit topic niet over.

Die link die je geeft is trouwens niet erg onderbouwend met degelijke onderzoeken.

@ afra.

Tja Sonja bakker daar heb ik geen goed woord voor over, behalve dat ze op een hele slimme manier miljoenen heeft verdiend aan ontwetende mensen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: kokosolie

#22 Bericht door printen44 » zondag 28 augustus 2011, 11:01

Ik ga een boek schrijven over de heilzame werking van kokosolie met linksdraaiende wentelingen, die met de onverharde en dus verzadigde vetzuren een rondje draaien. Het helpt tegen waanvoorstellingen, kromme tenen en liefdesopwellingen. Vooral die linksdraaiende wentelingen zijn belangrijk. Voor rechtsdraaiende wentelingen zoek ik nog een andere olie. Wonderolie??? [8) [8) [8) [8) [8) [8)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: kokosolie

#23 Bericht door Jeanette » zondag 28 augustus 2011, 12:43

Mylove schreef:
Simpele(snelle) kh wat in fruit zit(zijn trouwens de zelfde kh die in, snoep, chocolade etc zitten) geeft een insuline piek wat zich op gaan slaan als vet. Complexe(langzame) kh geven deze piek niet en worden weer verbrand door de dagelijkse activiteiten.

Het is niet zo eenvoudig met die koolhydraten, hier worden 2 dingen door elkaar gehaald. Koolhydraten waar je dik van wordt en k die darmproblemen kunnen geven.


Complexe koolhydraten die je moet vermijden heb ik nog nooit van gehoord, ......
Nou bij deze dan.
http://www.scdiet.nl
Er zijn wereldwijd veel mensen die er baat bij hebben. Niet alleen bij de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa, coeliakie en spastische prikkelbare darm maar het dieet blijkt ook te werken bij ziekten als autisme en schizofrenie. Dat gaat er over dat waarschijnlijk de bacterieen in de darmen ook een grote rol spelen bij deze 2 laatste ziektes.

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: kokosolie

#24 Bericht door Ashley » zondag 28 augustus 2011, 14:32

Ik zal er niet teveel over doorzagen, maar wanneer dringt het nou tot iemand door dat je niet te dik word van teveel koolhdraten, teveel vet of teveel eiwitten.

Je word te dik omdat je teveel eet, simpeler kan het volgens mij niet.
Of dat eten nou bestaat uit chip, hamburgers bier etc Dat maakt niets uit je word te dik van teveel eten.

Maar jullie willen je vasthouden aan dieeten die na verloop van tijd weer word vervangen voor een ander dieet.
Dan vraag ik me toch af waarom een volgend dieet volgen als je er toch al tig hebt geprobeert?

Lijkt mij toch duidelijk dat een dieet dan niet werkt.

afra
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 298
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:30

Re: kokosolie

#25 Bericht door afra » zondag 28 augustus 2011, 14:43

Mylove schreef:Ik zal er niet teveel over doorzagen, maar wanneer dringt het nou tot iemand door dat je niet te dik word van teveel koolhdraten, teveel vet of teveel eiwitten.

Je word te dik omdat je teveel eet, simpeler kan het volgens mij niet.
Of dat eten nou bestaat uit chip, hamburgers bier etc Dat maakt niets uit je word te dik van teveel eten.

Maar jullie willen je vasthouden aan dieeten die na verloop van tijd weer word vervangen voor een ander dieet.
Dan vraag ik me toch af waarom een volgend dieet volgen als je er toch al tig hebt geprobeert?

Lijkt mij toch duidelijk dat een dieet dan niet werkt.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk maar niet alle lichamen werken het zelfde.
Ik doe Atins en niet als dieet maar als levenswijze. Na ieder dieet kom je idd gewoon aan. Dat is logisch.
Wat je niet nodig hebt sla je op of het nou kh is ofvet of wat dan ook.
Maar als ik bijv. een appel eet krijg ik gierende trek(bloedsuiker gaat te snel omhoog) en "moet" iets eten. Eet ik daar in tegen iets eiwitrijks en kh arm dan heb ik dat niet en eet ik dus minder. ;)

Maar goed rest nog mijn vraag: Komt biologische teelt in Azie vaak voor en word dit ook goed gecontroleerd. Dit met betrekking tot het nuttigen van biologische kokosolie. Nu gebruik ik dus gewone van de toko.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: kokosolie

#26 Bericht door Jeanette » zondag 28 augustus 2011, 14:49

Minder eten is het eerste dieet dat iemand uitprobeert. En voor mij geld; ieder dieet werkt maar 1 keer. :giggle3:

Ergens in de moppentrommel staat een uitspraak van een arts uit de VS ....

"Het leven is geen weg van de wieg naar het graf met de bedoeling er zo gezond en mooi mogelijk aan te komen"

..... en daar ben ik het helemaal mee eens. Vandaar dat ik genieten en afzien afwissel zogauw ik te gewichtig wordt. Ik hou dat jo-jo-en best nog wel 20 of 30 jaar vol.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: kokosolie

#27 Bericht door Mart » zondag 28 augustus 2011, 18:12

afra schreef: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk maar niet alle lichamen werken het zelfde.
Ik doe Atins en niet als dieet maar als levenswijze. ;)

Maar goed rest nog mijn vraag: Komt biologische teelt in Azie vaak voor en word dit ook goed gecontroleerd.
Mijn levenswijze, ik ben nu 73 jaar, 165 cm kort, mijn gewicht is al ongeveer 50 jaar tussen 60 en 65 kilo. Ik heb 3 maten pantalons.
Zodra de pantalon C niet meer past, stop ik gewoon met snoepen en drinken. Controleer mijn gewicht tot ik pantalon B weer aan kan. Maar het liefste loop ik in pantalon A.

Zodra pantalon A aan de ruime kant is, moet er weer een beetje gesnoept worden.

En ...... ik geloof niet in biologische teelt.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: kokosolie

#28 Bericht door jvs » maandag 29 augustus 2011, 07:31

Mart,ik maar denken dat je 76 bent

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”