bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
bram40
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 31 juli 2011, 10:46

bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#1 Bericht door bram40 » maandag 01 augustus 2011, 13:19

een vriend van mij heetf een thaise vriendin. zij willen een bedrijf beginnen in NL of in Thailand.
Nu willen ze geld lenen daarvoor.

1. welk land is beter om een eigen zaak op te zetten, voor thiase vriendin en voor nederlandse man.
2. als de thaise vriendin samen met een andere thai een zaak opzet is het dan handi om al nederlander geld uit te lenen aan hun?

bedankt.
Bram

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#2 Bericht door Mart » maandag 01 augustus 2011, 13:37

bram40 schreef:een vriend van mij heetf een thaise vriendin. zij willen een bedrijf beginnen in NL of in Thailand.
Nu willen ze geld lenen daarvoor.

1. welk land is beter om een eigen zaak op te zetten, voor thiase vriendin en voor nederlandse man.
2. als de thaise vriendin samen met een andere thai een zaak opzet is het dan handi om al nederlander geld uit te lenen aan hun?

bedankt.
Bram
A. Kan die vriend zelf niet een bericht plaatsen :?:
B. Er zijn al een aantal figuren die leuke nieuwe onderwerpen plaatsen.
C. Die vriendin moet eerst Nederlands leren in Thailand
D. Die man moet eerst een visum hebben en een werkvergunning om in Thailand te mogen werken.
E. Het is niet "handi" om geld te lenen aan een Thai.

Volgende vraag :clap:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

bram40
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 31 juli 2011, 10:46

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#3 Bericht door bram40 » maandag 01 augustus 2011, 14:18

ik begrijp je antwoord niet helemaal, maar goed.

die vriend stelt hier de vraag niet zelf omdat ze geld willen lenen van mij. Ze willen of hier samen met andere mensen uit thailand een zaak opstarten en overnemen.
Ze willen wel alles officieel op papier zetten.
thaise vriendin hoeft geen nederlands te spreken, want voertaal in de zaak wordt engels/thais.

mijn vraag gaat om hoe zijn thai-en qua samenwerking, contracten en geld lenen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#4 Bericht door Jeanette » maandag 01 augustus 2011, 14:34

Beste Bram,
Er zijn al heel veel mensen hier op deze site binnen komen lopen die meteen een enorm probleem aansnijden dat vaak niet eens van hen is. En soms zijn ze fake.

Dit is het Thailandforum. [|) Dat is er toch voor om vragen over Thailand te stellen? :?:

Nou wil ik het niet helemaal vergelijken met een kerk binnen lopen en vragen; "Kan iemand hier gedoopt worden?", maar toch is het prettig als je weet hoe serieus een vraag is.

O, ik zie een nieuwe post van je. Oeps, geld willen lenen en nog niet eens weten of het in Nederland of in Thailand gaat spelen? Mijn raad is, blijf jij in Nederland, laat je geld dan ook in Nederland blijven. Van ons zit er geld in CostoRicaanse bomen en daar kunnen we naar ..... :Whistle:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#5 Bericht door Mart » maandag 01 augustus 2011, 14:52

bram40 schreef:ik begrijp je antwoord niet helemaal, maar goed.

thaise vriendin hoeft geen nederlands te spreken, want voertaal in de zaak wordt engels/thais.
Oke, dan stap voor stap.
Punt C.
Een Thaise die naar Nederland wil, moet dus een visum - MVV - hebben.
Voordat een visum wordt verstrekt, moet zij op de Nederlandse Ambassade in Bangkok een een examen doen - Nederlands -
Vervolgens dient zij of over veel geld kunnen beschikken, of een garantie verklaring hebben. :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#6 Bericht door Duncan » maandag 01 augustus 2011, 15:09

... willen een bedrijf beginnen ...
En dan verwacht je zinvol advies? Komop, hier kan niemand wat mee.
Voordeel van Thailand tov Nederland is dat je daar veel minder papierellende hebt en met minder instanties te maken hebt mits je dat als Thai doet, ergo, alles op haar naam enzovoorts.
Nadeel is dat je vriend dan geen fluit te vertellen heeft en dat de verdiensten - afhankelijk van de sector - naar alle waarschijnlijkheid ook Thais zullen zijn.
Mijn streven is de vrouw de mogelijkheid bieden zichzelf en haar familie te onderhouden - waar zij zit kun je ook weinig meer verwachten - en dan spaar ik de centjes wel bij elkaar om ruim voor mijn definitieve vertrek naar Thld. zelf een fatsoenlijke inkomstenbron aan te boren, zodat ik ook nog wel een keertje per jaar terug kan naar NL, of elders op vakantie.
Weet waar - je vriend - aan begint, stap er niet head first in, want de meeste Thai in de straat zijn totaal niet realistisch al je hun vraagt of dit werkt, of dat een goed idee is, of deze zaak loopt of dat ... winstgevend is.
Veel wijsheid - voor je vriend - en jiet meteen alle scheepjes achter je verbranden, luidt mijn advies [|) .

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#7 Bericht door Akang » maandag 01 augustus 2011, 15:11

ze willen geld van jou lenen......is er een goed businessplan, markt onderzoek, hbe je een onderpand of garantie dat je je investering terug krijgt.

Het komt nogal gammel over maar dat kan komen omdat je weinig info geeft.
Het is zoals Mart al aangeeft niet makkelijk om als Thaise onderdaan naar Nederland te komen en dan ben je er nog niet, dan begint het inburgerings traject.

Voor een Thai in Thailand is niet zo moeilijk, hoe komt jou geld daar, hbe je enige ervaring met Thailand, ben je er al eens geweest?
Even the longest journey starts with the first step...

bram40
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 31 juli 2011, 10:46

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#8 Bericht door bram40 » maandag 01 augustus 2011, 15:33

inburgeringstrajecten ben ik niet mee bekend.
de thaise vrouw is hier al een jaar, mag blijkbaar blijven. Er wordt wel een soort van inburgering gedaan met nederlandse les en papieren aangevraagd. Ook in thailand heeft ze iets van een soort van examen gedaan.
Ik weet niet alles, maar ze is hier en mag blijkbaar gewoon blijven?

de concrete vraag is hier. Het plan was of thailand of nl, en dan een bestaand bedrijf, winkel, restaurant, etc overnemen.
Nu willen ze dat in NL, samen met andere thai-en. NL vriend heeft niet geld genoeg en wil dit nu lenen van mij/ons.
Thaise eigenaar van de zaak nu zegt dat alles winstgevend is, etc, maar in hoeverre kun je dit vertrouwen.

ik ben zelf al meerdere keren in thailand geweest,.............vandaar de vraag en twijfel.

Bram

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#9 Bericht door Akang » maandag 01 augustus 2011, 15:43

Ja....het klinkt echt heel vaag, ik zou mn geld er niet op inzetten maar goed het zijn jou kenissen, dit zijn vragen die iemand anders neit voor je kan beantwoorden of je dat moet doen.

Het lijkt mij wel een groot verschil in de financien die ze nodig hebben, in NL of Thailand een zaak beginnen is een wereld van verschil.

Hij zegt dat het wel winstgevend is...? Enig idee wat ze uberhaupt willen beginnen?
Even the longest journey starts with the first step...

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#10 Bericht door Mart » maandag 01 augustus 2011, 16:07

Als het winstgevend is .......... kunnen ze een lening aanvragen bij een bank :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#11 Bericht door v@go » maandag 01 augustus 2011, 21:07

Anders de boeken van de laatste drie jaar opvragen en naar een accountant stappen
om een en ander door te laten rekenen.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

jorisphuket
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 37
Lid geworden op: vrijdag 08 juli 2011, 18:22

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#12 Bericht door jorisphuket » maandag 01 augustus 2011, 23:06

een thai geld lenen is zo wie zo niet verstandig.
lees als nuchtige hollander maar eens eerst het plan door , en vraag jezelf dan af het plan levensvatbaar is.

de meeste thai starten zo een onderneming.

ze verkopen van huis uit was losse spullen die ze nog hebben staan of hebben gekocht van wat spaarcenten.
met de verdiensten worden nieuwe spullen gekocht en eventueel de anderen lasten betaald.
sommig groeien door en nemen de stap om groter te gaan, bv het starten van een 7/11 winkel.

laat de dames eerst zelf wat geld verdienen doormiddel van schoonmaak werk e.d en laat ze zelf het plan maken.
niet alles regelen en betalen ,

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#13 Bericht door Pieter » dinsdag 02 augustus 2011, 02:17

Alle thaise dames die ik ken en die van mijn vrienden willen altijd een zaakje beginnen

helaas hebben de meeste geen zakelijk inzicht of de echte drive om hard te werken

(16 uur slapen achter een toonbank in een stoel om door de 3 klanten en een paardekop wakker gemaakt te worden is
niet echt werken vind ik)

ook een normaal boerenverstand met een eenvoudige berekening die klopt op een bierviltje kan niet gemaakt worden

9 van de 10 keer houd de creativiteit op bij :

kleding verkopen (in thailand heb je wel , in nederland H&M is goedkoper en betere kwaliteit)

eten verkopen Tom Jammie etc / in Thailand ??????????????, in NL met de regels en personeelskosten ??????????

sieraden verkopen ?????

verse koffie ??????? als het wel loopt heb je binnen 2 maanden 6 koffie verkopers in de straat


maar het kan wel inclusief bij de bank geld etc:

Afbeelding

Afbeelding

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#14 Bericht door joepattaya » dinsdag 02 augustus 2011, 03:23

Wat Akang al aangeeft: businessplan!!! Daaruit blijkt alles: lokatie, financien, produkten, klanten.
Ga NOOIT af op een Thai die zegt dat iets winstgevend is; waarom verkoopt hij het anders?

Mijn advies: laat je vriend eerst eens wat huiswerk doen en de eerste stap lijkt mij om een besluit te nemen over waar de zaak op te zetten.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: bedrijf beginnen als thai in NL of Thailand

#15 Bericht door Mart » dinsdag 02 augustus 2011, 04:34

Pieter schreef: maar het kan wel
:clap: Mooie showroom, weinig klanten :giggle2: :giggle2:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”