Bewijs van Inleven zijn.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#91 Bericht door printen44 » woensdag 21 september 2011, 03:58

Het SSO is het Social Security Office, zeg maar het SVB en het ABP van Thailand. Zij beheert de pensioenen van ambtenaren en verzorgt de sociale uitkeringen die Thailand rijk is.

Het SSO is een overheidsinstelling en was verleden jaar in het nieuws omdat er nogal wat geld ontbrak in de behering van pensioenen van ambtenaren. Iedere redelijk stad of stadje in Thailand heeft wel een kantoor van het SSO. Vaak in het gemeentehuis of een andere overheidskantoor.

Omdat het SSO, volgens het SVB, ook een gemachtigde autoriteit is, de evenknie van het SVB in Thailand, en ook tevens de controleur van een gemachtigde autoriteit, blijft het vreemd dat de controleur zichzelf controleert. Maar het voordeel is dat je slechts een loket hoeft te bezoeken.

Ook vreemd is dat een arts geen "in leven zijnde" van de SVB mag tekenen, terwijl dat bij andere geldverstrekkers wel het geval is. Een arts mag wel een overlijden constateren, maar niet dat je nog in leven bent. Althans niet volgens het SVB. Ook krom.

Ik vroeg dat een keer aan de SVB en het antwoord dat ik kreeg van de man aan de telefoon was dat de artsen in Thailand als corrupt bekend stonden. Ik kon toen mijn lachen niet inhouden. Ik vertelde hem dat alles hier wel een beetje corrupt was.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#92 Bericht door Mart » woensdag 21 september 2011, 04:43

dutch schreef:Als autoriteit beschouw ik het ambtelijke apparaat van gemeentes-provincies en rijk.
In hoeverre valt SSO hier dan onder.?
Ik zie ze daar bijvoorbeeld niet de uniformen dragen die ik elders zie.
Als zij in Thailand niet onder ambtenaar vallen ,dan is dus de aanduiding "autoriteit" op het SVB formulier niet van toepassing op SSO.
Dit is geen muggezifterij hoor,maar ik wil eigenlijk best het naadje van de kous weten :mrgreen: ;)
Of je het naadje kan vinden, weet ik niet, ... maar lees dit... en de kous is af.

http://www.asean-ssa.org/sso8.pdf
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#93 Bericht door Edje » donderdag 17 november 2011, 14:06

Recent de formulieren van SVB ontvangen.

De afhandeling van de formulieren is gewijzigd.
Na invulling dient u de formulieren te laten controleren en signeren door een daartoe bevoegde instantie. De instanties staan op het form vermeld, immigration is ook bevoegd.

Na signeren door een bevoegde instantie moeten de form's op gestuurd worden naar het SSO kantoor. Er staan 3 telefoon nummers op de brief van SVB om het adres te krijgen waarheen papierkraam verzonden moet worden,alleen het middelste nummer geeft info.

Heden alle SVB papieren, na legalisatie door Immigration, opgestuurd naar SSO in Si Racha.
Ben benieuwd naar het verloop.

Heb alles gecopieërd, ook de verzending.
Indien Track and Trace vermeld dat het aangekomen is zal ik alle nodige kopieën naar SVB verzenden via hun site. DigiD noodzakelijk
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#94 Bericht door prajak » donderdag 17 november 2011, 16:06

Ik heb ze net binnen maar nog niet verwerkt, ik mag ze inzenden tegen medio januari a.s. Ik heb dit jaar al twee keer ingezonden.

Dus de Imm Police mag ook de eerste verificatie doen. En daarna het SSO. Ik lees dat bij jou de Imm Police het ook heeft gedaan. Ik vraag me af of alle kantoren dat weten; anders is er kans dat men weigert.

De laatste keer dat ik ging heb ik de SSO alles laten aftekenen, dus de verificatie dat ik leef, en daarna de verificatie van hun eigen stempel. Ze tekenen dus twee keer af.

En een NL hier die is gehuwd met een niet-Thaise heeft dezelfde weg bewandeld en kreeg ook alle stempels als gevraagd. In zijn geval, weken later dan ik er was, kreeg hij te horen dat SSO in NK het zelf naar NL verzendt. Hij kreeg wel kopietjes mee.

Mijn ervaring is tot nu toe dat het ook echt in NL aankomt. Deze gang van zaken scheelt een hap geld; je hoeft niet meer naar Bangkok.

Dit is echt een goede zaak.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#95 Bericht door DeDe » vrijdag 18 november 2011, 00:25

printen44 schreef:Het SSO is het Social Security Office, zeg maar het SVB en het ABP van Thailand. Zij beheert de pensioenen van ambtenaren en verzorgt de sociale uitkeringen die Thailand rijk is.

Het SSO is een overheidsinstelling en was verleden jaar in het nieuws omdat er nogal wat geld ontbrak in de behering van pensioenen van ambtenaren. Iedere redelijk stad of stadje in Thailand heeft wel een kantoor van het SSO. Vaak in het gemeentehuis of een andere overheidskantoor.

Omdat het SSO, volgens het SVB, ook een gemachtigde autoriteit is, de evenknie van het SVB in Thailand, en ook tevens de controleur van een gemachtigde autoriteit, blijft het vreemd dat de controleur zichzelf controleert. Maar het voordeel is dat je slechts een loket hoeft te bezoeken.

Ook vreemd is dat een arts geen "in leven zijnde" van de SVB mag tekenen, terwijl dat bij andere geldverstrekkers wel het geval is. Een arts mag wel een overlijden constateren, maar niet dat je nog in leven bent. Althans niet volgens het SVB. Ook krom.

De laatste twee jaar zijn mijn papieren door een arts getekend en van een stempel voorzien in ons streekziekenhuis, nooit problemen gehad.

Ik vroeg dat een keer aan de SVB en het antwoord dat ik kreeg van de man aan de telefoon was dat de artsen in Thailand als corrupt bekend stonden. Ik kon toen mijn lachen niet inhouden. Ik vertelde hem dat alles hier wel een beetje corrupt was.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#96 Bericht door prajak » zondag 20 november 2011, 02:53

Toch begrijp ik niet goed hoe vaak men dat ding wil hebben.

Ik heb in mei 2011 de aanvraag gedaan, de formulieren had ik per email ontvangen. Kai zou tijdelijk bij me wonen dus ik vroeg aan voor een alleenwoner. Levenbewijs ingevuld, SSO, etc. 7 November gaat de AOW in, dus volgende week komt de eerste 740 euro.

In juni bleek dat Kai zou blijven, gemeld bij SVB, weer een stapel papieren, nieuw levenbewijs nu op twee namen, dat begrijp ik, SSO, allemaal goedgekomen.

Nu vragen ze weer aan, weer een stapel, mag ik inzenden medio januari.

Gaat dat voortaan per jaar, kwartaal, ad random ? Wie ?

En ik heb een pensioen van Reaal daarnaast. Die kunnen ook gaan vragen; of heeft men met elkaar kontakt ? Ik denk een kopie van de SSO ook maar naar Reaal te zenden. Iemand ervaring ?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#97 Bericht door Mart » zondag 20 november 2011, 04:36

Als ervaringsdeskundige op het gebied van AOW ( al 9 jaar ) het volgende.

Ik ontvang van SVB eenmaal per jaar een formulier inzake "Leven " soms ook een formulier inzake "Inkomen" . Het in leven formulier laat ik ondertekenen bij het district kantoor. Maak een kopie en stuur beide formulieren - nu - naar SSO, Kalasin, voorheen rechtstreeks naar SVB.

Van mijn pensioen verzekeraars ontvang ik jaarlijks ook een formulier. Ook die laat ik ( gelijktijdig, altijd in november ) ondertekenen mij het district kantoor, en stuur die zelf naar NL.

Ik het SVB en ook de verzekeraars gevraagd, gevraagd waarom men niet de gegevens uitwisselen, doch dat schijnt - nog - niet mogelijk te zijn.

*) Van SVB heb ik een volledige adreslijst van de SSO kantoren ontvangen, dus als men een adres wenst, even een PB.

*) Ik maak gebruik van de toeslagregeling, doch voor mijn echtgenote nog nooit een formulier - in leven - ontvangen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#98 Bericht door prajak » zondag 20 november 2011, 07:31

Eens per jaar dus. Duidelijk. Reaal zal zich ook wel melden binnenkort al heb ik dit jaar een handtekening moeten zetten onder een formulier inhoudende een verklaring van mij dat ik nog leef...

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#99 Bericht door Edje » zondag 20 november 2011, 12:09

Mart schreef:

*) Van SVB heb ik een volledige adreslijst van de SSO kantoren ontvangen, dus als men een adres wenst, even een PB.
Zoals gemeld kreeg ik drie tel.nr. van SVB om er achter te komen welk SSO kantoor voor mij geld.
Waarom niet bij iedereen die de formulieren van SVB ontvangt deze lijst bijgesloten :?:

Indien mogelijk Mart, publiceer deze lijst hier, heeft iedereen profijt van :ugeek:

Bij voorbaat dank.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#100 Bericht door prajak » zaterdag 01 maart 2014, 16:07

Een oud onderwerp nieuw 'leven' inblazen....

Reaal vond het de laatste jaren niet nodig mijn leven te controleren maar nu neemt Zwitserleven dat op zich en dan krijg je dit...

Ze zenden me een brief gedagtekend januari 2014. Geen 'dag' er op. Geen stempel op de enveloppe.

Ding komt 12 feb in Nongkhai binnen en de 19e bij mij. Hum, dat valt nog mee....

Of ik wil inleveren uiterlijk 15 feb en getekend door de lokale overheid.

Dus stuur ik een email en zeg dat ze echt een langere termijn moeten stellen voor Thailand en dat ik bij de overheid geen resultaat verwacht maar dat ik wel een Thaise notaris kan bezoeken of de ambassade maar dat de ambassade nu niet kan want ... gebroken poot ... rommel in Bangkok.

(Ja, kan een adres in NL geven en die scannen het wel voor me in maar broer en schoonzus willen ook wel eens 4 weken vakantie...).

Hoera ! Direct antwoord. "U krijgt antwoord, of niet, binnen 10 werkdagen."

Nou, daar heb je wat aan als er een termijn op staat.

Op naar de amphur. De breed lachende big boss die ik nog ken van mijn geel huisboek is zo vriendelijk het briefje in ontvangst te nemen maar ziet daarop staan de talen NL, Eng, Fr, Sp en D en weigert botweg. Thais en anders geen behandeling. OK, denk ik, dan jij niks in jouw kontzak..... Kai had al 500 baht in haar tasje gestopt.

Ik laat nu die brief ook in Thais zetten, heb de opdracht daarvoor gegeven dus dat is voor volgend jaar.

Op naar de advocaten in Nongkhai. Er zit een attorney of law en die blijkt ook notaris te zijn. Dat is een nieuwtje voor me en we mogen hem zaterdagmorgen bezoeken.

Aardige vent. Haalt een map tevoorschijn met eerder gemaakte levenbewijzen. "Kijk, dit is een Noorse meneer met een Lao vrouw". Zo vertrouwelijk zit dat daar allemaal. Ach, dit is Thailand.

Stempels en zegels en het ding is klaar en of ik een kwitantie wil ? Wat moet ik daarmee ? 2.000 Baht in het handje en maandag aangetekend en airmail naar NL.
Laatst gewijzigd door prajak op zaterdag 01 maart 2014, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#101 Bericht door prajak » zaterdag 01 maart 2014, 16:15

Ik heb Zwitserleven een email gestuurd. Want ik snap iets niet.

In januari moet ik voor de SVB mijn leven-ding inleveren. Kai en ik doen dat op de SSO hier en zoals beschreven, dat stuur ik zelf aangetekend naar Roermond. Ik mag aannemen dat dat de computer ingaat....

Dan vind ik dat Zwitserleven en al die andere clubs weten of behoren te weten dat als je 65 of + bent en niet in NL of in de EU woont de SVB jaarlijks een bewijs leven vraagt. Wat is er dan simpeler dat ik een briefje teken voor Zwitserleven en hen machtig de SVB te vragen of ik dat ding heb ingeleverd bij de SVB en (het zijn juristen daar denk er aan...) me akkoord verklaar dat de SVB computer het bij het rechte eind heeft ?

Ik teken dat briefje wel hoor.

Goed, de SVB zal daar wat voor vragen want er moet iemand een knop omzetten en wellicht floept er een groen lampje aan, alles kost geld tegenwoordig, maar een brief sturen en mijn email beantwoorden kost ook geld..... En wat vindt Zwitserleven daarvan ?

Nou, het antwoord komt heel snel.

" U krijgt antwoord, of niet, binnen 10 werkdagen. "

Er zijn dagen dat je gewoon niet uit jouw bed moet komen..... :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#102 Bericht door prajak » zaterdag 01 maart 2014, 16:16

En dan lees ik ergens anders dat een NL-er naar het ziekenhuis gaat en de heer dokter dat ding laat invullen en stempelen voor 100 baht......

Misschien een idee voor volgend jaar ?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#103 Bericht door RuudThai » zaterdag 01 maart 2014, 16:17

Waarom ben je niet gewoon naar de SSO gegaan, die doen dat gratis.... :thumbsup: :thumbsup:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#104 Bericht door dutch » zaterdag 01 maart 2014, 16:21

Ik kreeg vandaag het verzoek van de AOW jongens weer binnen.Dit is gelukkig niet zo'n probleem.Echter...........ik heb jl 14 Januari net zo.n stapeltje papieren hier bij de SSO laten invullen en de door mij verstuurde papieren waren ontvangen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#105 Bericht door dutch » zaterdag 01 maart 2014, 16:23

RuudThai schreef:Waarom ben je niet gewoon naar de SSO gegaan, die doen dat gratis.... :thumbsup: :thumbsup:
Mijn SSO doet alleen Aow en geen partikulieren verzekerings maatschappijen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”