Roken in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#46 Bericht door Van der Meer » woensdag 07 september 2011, 03:14

Toch even een opmerking. Men leze eerst goed de gebruiksaanwijzing voor men tot puffen overgaat! Overdosering kan er toe lijden dat de rikketik op hol slaat!!
Vooral bejaarden, mensen die de tweede helft van de vijftig gepasseerd zijn dus, dienen zich in acht te nemen en het gebruik te beperken! Voor mij: na een goede sigaar, twee pufjes!!

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#47 Bericht door Van der Meer » woensdag 07 september 2011, 03:19

Klaas komt......... Grootveld werd veroordeeld omdat hij sigaretten reclames bekladde met een grote K. Tegenwoordig wordt je veroordeeld omdat je juist reclame maakt voor tabak!
De tijden veranderen. Over 20 jaar is het waarschijnlijk verboden reclame te maken voor autos. Het zijn kindermoordernaars, Co2 producenten. Lawaai en stank voor andermans deur produceren. Een vorm van asociaal gedrag dus eigenlijk. (autorijden)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Roken in Thailand

#48 Bericht door RuudThai » woensdag 07 september 2011, 03:36

Is de rook in je hoofd al verdwenen? :happyno: :crazy:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Roken in Thailand

#49 Bericht door printen44 » woensdag 07 september 2011, 03:50

In een ver verleden deed ik nog een cursus luchtverontreiniging ten behoeve van bedrijfsbescherming. Wat me daar verteld en geleerd werd is dat de lucht in een gemiddeld Nederlands huis meer giftige stoffen bevat dan de rook ven een sigaret.

Ik woonde in het Noorden van Thailand en in januari, februari en maart was de hele omgeving in een rookgordijn gehuld, van de branden op de velden. Bij wijze van spreken kon ik in de avond vissen aan de drooglijn ophangen en in de ochtend had ik dan gerookte vis.

Het wordt mij ten sterkste afgeraden om met de fiets van Hang Dong naar Chiang Mai via de snelweg te rijden (10km), omdat de luchtvervuiling enorm is.

Roken is niet gezond, dat weten we allemaal, maar is de lucht hier in de omgeving dan zo schoon?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Roken in Thailand

#50 Bericht door RuudThai » woensdag 07 september 2011, 04:07

printen44 schreef:In een ver verleden deed ik nog een cursus luchtverontreiniging ten behoeve van bedrijfsbescherming. Wat me daar verteld en geleerd werd is dat de lucht in een gemiddeld Nederlands huis meer giftige stoffen bevat dan de rook ven een sigaret.

Ik woonde in het Noorden van Thailand en in januari, februari en maart was de hele omgeving in een rookgordijn gehuld, van de branden op de velden. Bij wijze van spreken kon ik in de avond vissen aan de drooglijn ophangen en in de ochtend had ik dan gerookte vis.

Het wordt mij ten sterkste afgeraden om met de fiets van Hang Dong naar Chiang Mai via de snelweg te rijden (10km), omdat de luchtvervuiling enorm is.

Roken is niet gezond, dat weten we allemaal, maar is de lucht hier in de omgeving dan zo schoon?
Printen, verhuizen naar de Isaan, zeer schone lucht (behalve bij de vuilverbrandingsvuurtjes in de dorpen dan) ;) :Whistle:

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#51 Bericht door Van der Meer » woensdag 07 september 2011, 08:33

RuudThai schreef:
printen44 schreef:In een ver verleden deed ik nog een cursus luchtverontreiniging ten behoeve van bedrijfsbescherming. Wat me daar verteld en geleerd werd is dat de lucht in een gemiddeld Nederlands huis meer giftige stoffen bevat dan de rook ven een sigaret.

Ik woonde in het Noorden van Thailand en in januari, februari en maart was de hele omgeving in een rookgordijn gehuld, van de branden op de velden. Bij wijze van spreken kon ik in de avond vissen aan de drooglijn ophangen en in de ochtend had ik dan gerookte vis.

Het wordt mij ten sterkste afgeraden om met de fiets van Hang Dong naar Chiang Mai via de snelweg te rijden (10km), omdat de luchtvervuiling enorm is.

Roken is niet gezond, dat weten we allemaal, maar is de lucht hier in de omgeving dan zo schoon?
Printen, verhuizen naar de Isaan, zeer schone lucht (behalve bij de vuilverbrandingsvuurtjes in de dorpen dan) ;) :Whistle:
De lucht in de Isan misschien wel. Hoewel, net als hierboven al is geschreven, ze branden in het droge seisoen de boel plat en dat is nog eens goeie Van Nelle. Als ik daar in het droge seisoen heen ga moet ik mijn pufjes niet vergeten!! Mijn vrouw zegt bovendien dat je de meeste groente eigenlijk beter niet kunt eten want er worden onvoorstelbaar veel kankerverwekkende bestrijdingsmiddelen bij de teelt gebruikt. (heb ik zelf gezien) In sommige gebieden stonk het er uren in de wind naar.
Er gaan er ook nog eens regelmatig mensen aan dood.
En je eet het niet alleen op, je ademt het ook nog eens in.
De zoetwatervis is vervuild met bestrijdingsmiddelen die vanaf het land naar de rivieren worden gevoerd. Zeker de vis uit de Mekong die u in bv Nong Khai oppeuzelt zal niet al te fris zijn.
Heel wat lozende fabrieken bovenstrooms, en slecht gefilterd (vaak helemaal niet gefilterd) rioolwater uit steden en dorpen, zware matalen van fabrieken.
Wees voorzichtig met het water. Zeker het water opgevangen van de daken. Dit wordt soms ook in die grote witte flessen verkocht. Het water wordt vaak opgevangen van de daken die nog van asbest cement zijn gemaakt. Microscopische asbestvezels veroorzaken niet enkel longkanker maar bij orale inname via het water ook maagkanker. Als u regelmatig in huizen vertoeft met astbest cementen daken ademt u ongetwijfeld enkele microscopische vezels in.
1 zon voor het blote oog onzichtbaar vezeltje kan nog na dertig jaar kanker veroorzaken in longen of maag. Het hecht zich namelijk in het weefsel en wordt ingekapseld.
De meeste daken zijn bedekt (in de Isan) met astbestcementen golfplaten. Bedenkt u de rest zelf maar.
Het is in Friesland beslist een heel stuk gezonder zelfs al rookt u hier zware Van Nelle en in de Isan helemaal geen tabak.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Roken in Thailand

#52 Bericht door yandre » woensdag 07 september 2011, 11:11

vluchten kan niet meer .
als ik het zo lees dan van der meer.
dan is er maar weinig goed in thailand .
isan is niks en meerdere plaatsen
en dan toch op vakantie thailand bezoeken kijk ,
dan maar uit .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Roken in Thailand

#53 Bericht door prajak » woensdag 07 september 2011, 17:03

Dat asbestverhaal klopt niet helemaal; de nieuwe dakplaten zijn zonder asbest. Maar wat er nog op dak ligt..... Inademen doe je niet, een onbeschadigde plaat geeft geen stof af. Die platen worden bij montage voorzien van EEN gat voor de schroefpen en daarna wordt er niet meer aan gewerkt.

Vandermeer verdedigt zijn rookverhaal met de fabeltjes die ik al jaren hoor. Maar heeft Vandermeer het recht koters van mensen te besmetten met rook ? Nee. Dus moet Vandermeer de peuk uitlaten zodra hij koters ontmoet of mensen die niet willen meesnuiven. En dat is helaas voor veel rokers een brug te ver.

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#54 Bericht door Van der Meer » donderdag 08 september 2011, 03:08

yandre schreef:vluchten kan niet meer .
als ik het zo lees dan van der meer.
dan is er maar weinig goed in thailand .
isan is niks en meerdere plaatsen
en dan toch op vakantie thailand bezoeken kijk ,
dan maar uit .
Nee vluchten kan niet meer! Als roker voel ik me steeds meer opgejaagd. Op de vlucht. Nu beginnen ze in de derde wereld ook al. En ja.. Ik ben nu eenmaal met een Thaise getrouwd. Al 12 jaar. Wil inderdaad ook wel weer eens naar elders op vakantie. Heb in die twaalf jaar het meeste wel gezien in Thailand eigenlijk. De wereld omvat, zo heb ik me tenminste laten vertellen, meer dan alleen maar Nederland en Thailand.

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#55 Bericht door Van der Meer » donderdag 08 september 2011, 03:24

prajak schreef:Dat asbestverhaal klopt niet helemaal; de nieuwe dakplaten zijn zonder asbest. Maar wat er nog op dak ligt..... Inademen doe je niet, een onbeschadigde plaat geeft geen stof af. Die platen worden bij montage voorzien van EEN gat voor de schroefpen en daarna wordt er niet meer aan gewerkt.

Vandermeer verdedigt zijn rookverhaal met de fabeltjes die ik al jaren hoor. Maar heeft Vandermeer het recht koters van mensen te besmetten met rook ? Nee. Dus moet Vandermeer de peuk uitlaten zodra hij koters ontmoet of mensen die niet willen meesnuiven. En dat is helaas voor veel rokers een brug te ver.
Dan hoeven ze hier bij ons ook niet in maanpakken asbest uit scholen te verwijderen. Het gaat om microscopische vezeltjes. Een is voldoende. Er bestaat ook nog iets als slijtage. De kleefrijst is zeer wel mogelijk gemaakt met water opgevangen van asbest daken. In die grote kruiken. Vezeltjes-maagslijmvlies, buikvlies. Kijk maar uit. In chiang Mai zaten we eens op een terras te roken toen op een meter of tien afstand enkele bouwlieden zich opmaakten om asbestplaten te gaan verzagen! Zonder maanpak!
Ik heb al die toeristen op het terras nog gewaarschuwd! In het Engels! Wegwezen! Maar ze hadden al de pest in me omdat ze me tevergeefs hadden verzocht mijn sigaar te doven!
Iedereen behalve wij bleef zitten. Toen ik omkeek zag ik hoe een wolk asbeststof zich langzaam over het terras verspreidde............

Het tweede. Ik beloof u niet meer in de buurt van kotertjes te roken als u belooft met uw auto uit de buurt te blijven van scholen en speelplaatsen!! Deal?

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Roken in Thailand

#56 Bericht door yandre » donderdag 08 september 2011, 03:42

dat klopt dat de wereld meer als nederland en thailand is .
mij ook goed bekend.
maar weet wel zeker is nergens volmaakt ,
hier kom je dit tegen en ergens anders weer wat anders.
en op de meeste plaatsen ook vervuild rook giftig afval
op stranden en dergelijke.

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#57 Bericht door Van der Meer » donderdag 08 september 2011, 04:17

yandre schreef:dat klopt dat de wereld meer als nederland en thailand is .
mij ook goed bekend.
maar weet wel zeker is nergens volmaakt ,
hier kom je dit tegen en ergens anders weer wat anders.
en op de meeste plaatsen ook vervuild rook giftig afval
op stranden en dergelijke.
Ben ik met u eens. De vervuiling is ook niet direct een reden voor mij om Thailand te mijden.
Zolang ik het maar niet te veel zie. Al die plastic flessen en meer van dergelijk spul in zee stoort mij trouwens echt wel. Ik zet alleen en en ander tegenoverelkaar. Ik bedoel: de eenzijdige fixatie op het roken als oorzaak van de meest vreslijke aandoeningen Krijgt iets dwangmatigs. Arbeidsomstandigheden, ook in Nederland, veroorzaken mogelijk meer doden dan tabak.
Oudere bouwvakkers vertellen me bv dat ze vroeger allemaal onbeschermd asbest verwerkten. Schilders, wat ademen die wel niet in. Asbest remvoeringen vroeger: Monteurs.
Afijn ga maar door. De Chemie. Fijnstof bij houtbewerking. Hoe hoog zijn de kosten voor de samenleving van al die verkeersinvaliden? Het onnoembare leed veroorzaakt door auto ongelukken?

Maar nu stop ik met preken en ga weer over op mijn normale cynische sarcasme.
Men moet het leven vooral niet serieus nemen. Dat verveelt. Laat Van der Meer nu maar rustig roken. Een tevreden roker is geen onrust stoker. Alhoewel? Ha Ha.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Roken in Thailand

#58 Bericht door RuudThai » donderdag 08 september 2011, 08:15

VanderMeer probeert zoals practisch alle rokers de aandacht af te leiden van het echte onderwerp: roken.
Hij verwijst naar asbest, autouitlaatgassen, vervuiling en vind dat veel ernstiger dan zijn eigen saffie.
Al die andere zaken bestaan en zijn OOK een gevaar voor het milieu en daarmee voor de volksgezondheid.
Maar het onderwerp is hier: roken.
Dus vraag ik VanderMeer om te reageren op wat ik op de vorige bladzijde al vermeldde:
"Vooral kankervormen die samenhangen met
roken nemen sterk toe.KWF zegt dat er
daarom meer moet worden gedaan aan het
anti-rookbeleid."


Of is dit te confronterend voor een fervente roker? Of durft hij de discussie zuiver op het roken niet aan?
Ik had een jaar of 12 geleden een collega van dezelfde leeftijd als ik: hij rookte 1 tot 2 pakjes sigaretten per dag en ging dood aan longkanker op z´n 53e.
Zes jaar geleden werd bij één van mijn beste vrienden longkanker geconstateerd (ook hij rookte enorm, een pakje zware shag per dag).
Chemokuur, bestraling, en..... hij werd genezen verklaard. Een half jaar later opnieuw problemen en toen bleek er een ongeneeslijke uitzaaiing in zijn hoofd te zitten. Twee maanden later was hij dood, 55 jaar oud.

Het kost het zorgcircuit jaarlijks miljarden euro´s vanwege de gevolgen van het roken. De roker zal zeggen: dat kan worden betaald uit de tabaksaccijns. Ik denk niet dat dat voldoende is om de schadepost te dekken van alle medische en sociale kosten. Ik zou het logisch vinden dat de zorgverzekering de gevolgen van het roken niet meer dekt. Of dat de premie voor een roker verdriedubbeld worden o.i.d.
Solidariteit okay, maar er zijn grenzen. Ik voel er niets voor om mee te moeten betalen aan het behandelen van kankergezwellen van rokers die dat door hun verslaving zelf hebben veroorzaakt. :evil:

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Roken in Thailand

#59 Bericht door Edje » donderdag 08 september 2011, 11:49

RuudThai schreef:Solidariteit okay, maar er zijn grenzen. Ik voel er niets voor om mee te moeten betalen aan het behandelen van kankergezwellen van rokers die dat door hun verslaving zelf hebben veroorzaakt.
Laat de pensioenfondsen er voor opdraaien, de meeste rokers die longkanker krijgen halen de pensioengerechtigde leeftijd niet of in het gunstigste geval maar een paar jaar.
Als iedereen zou stoppen met roken gaat de gemiddelde leeftijd omhoog met alle nare gevolgen van dien. Denk bv aan dementie en verzorging in een tehuis tot op zeer hoge leeftijd. Wat gaat dat allemaal kosten?, daar betaald een ieder ook aan mee.
Het is allemaal net zo lang als het breed is.

Ben zelf ook een roker.
Groetjes; Edje

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Roken in Thailand

#60 Bericht door yandre » donderdag 08 september 2011, 13:08

nu als je premie betaald voor de zieken kosten .
ok de een krijgt kanker van het roken de ander
van de drank weer een ander is te zwaar dus kans
op hart problemen .
het eind is zoek als je zo denkt wees blij dat je zelf
er niet aan komt te lijden .
een ieder zal dingen doen die ongezond zijn volgens de
weten schappers.
dan is het eind zoek .
dan krijg je het zelfde als je je wil verzekeren ja maar u heeft
hoge bloed druk of dergelijke dan sluiten we dit uit op u polis.
is natuurlijk een mooi verhaal ja u rookt als u kanker krijgt
bent u uit gesloten voor deze ziekte.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”