Probeer die lucht bij je te houden !

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#16 Bericht door yandre » woensdag 06 juli 2011, 04:09

nu prajak
ben met je eens ik ga ook voor de gerookte makreel
uit nederland heerlijk een paar weken geleden in scheveningen.
maar goed we zijn in thailand en passen ons aan of eten het niet.

en dan de lucht van bamboe kooken ook zo lucht en ziet er groen
zwart uit en ze vind het heerlijk br br

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#17 Bericht door nbreeker » woensdag 06 juli 2011, 07:12

vleespet schreef:Prajak je hoeft toch geen sambal uit Nederland mee te laten nemen,zelf maken met verse mango erin,een betere badjak bestaat er niet.
En die Phla-Khem die jij beschreef,daar doe ik een moord voor. :clap:
Zou je zo vriendelijk willen zijn dit recept van die sambal met verse mango op de site te zetten ik wil het graag maken.Alvast bedankt.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#18 Bericht door prajak » woensdag 06 juli 2011, 08:00

De vis heet Pla Thoe met lange oe..... Is een soort makreel.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11625
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#19 Bericht door jumbo » woensdag 06 juli 2011, 08:56

prajak schreef:De vis heet Pla Thoe met lange oe..... Is een soort makreel.
Heeft Mart net een prijsvraagje over geopend....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#20 Bericht door Mart » woensdag 06 juli 2011, 09:51

jumbo schreef:
prajak schreef:De vis heet Pla Thoe met lange oe..... Is een soort makreel.
Heeft Mart net een prijsvraagje over geopend....
Afbeelding
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#21 Bericht door vleespet » woensdag 06 juli 2011, 16:04

prajak schreef:De vis heet Pla Thoe met lange oe..... Is een soort makreel.

Ja die ken ik ,mag je houden,is overigens ook in Nederland te koop tegen ongelofelijke prijzen.
Voor de liefhebbers van gerookte makreel,in tegenstelling tot paling,prima te roken in Thailand.
Het roken van kip,hammetjes en makreel is echt niet moeilijk.

Zo nu nog even de sambal,ook allemaal te vinden op internet maar hier mijn recept voor sambal badjak zoals ik hem zelf maak in Thailand.

Benodigdheden:een Khok (vijzel)
verse chilli (rawit)
knoflook
sereh
garnalen pasta
grof zeezout
rijpe mango
extra vierge olijf olie
palmsuiker
sjalotjes
Vraag me niet naar hoeveelheden,dat is uit de losse pols en smaak afhankelijk.
Chilli knoflook sereh garnalen pasta zeezout palmsuiker en de in de khok en stampen tot je een gladde pasta hebt
Een klein beetje olijfolie in de wok en onder zacht vuur onder voortdurend roeren aanfruiten,telkens een klein beetje olie bijvoegen totdat je een dikte hebt van pindakaas.de gesnipperde sjalotjes toevoegen en zachtjes laten pruttelen tot de sjalotjes zacht zijn.
De mango schoonmaken en in de blender daarna bij de sambal voegen en 5 minuten door laten pruttelen.
Proefen en eventueel een zoetje,zuurtje of zoutje toevoegen
Klaar ,in potjes doen en in de ijskast bewaren (beperkt houdbaar)
Laatst gewijzigd door vleespet op woensdag 06 juli 2011, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#22 Bericht door Mart » woensdag 06 juli 2011, 16:09

vleespet schreef: Voor de liefhebbers van gerookte makreel,in tegenstelling tot paling,prima te roken in Thailand.
Gaarne tips
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#23 Bericht door prajak » woensdag 06 juli 2011, 16:31

Mart, er zijn websites over paling roken. Je hebt een grote ton nodig en het juiste hout.

Paling roken kan ook maar dat moet op eiken of beuken. Lukt echt niet op mahonie waar de bossen hier mee vol staan. Kip op mahonie ? Geen idee.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#24 Bericht door vleespet » woensdag 06 juli 2011, 16:50

prajak schreef:Mart, er zijn websites over paling roken. Je hebt een grote ton nodig en het juiste hout.

Paling roken kan ook maar dat moet op eiken of beuken. Lukt echt niet op mahonie waar de bossen hier mee vol staan. Kip op mahonie ? Geen idee.
Jongens paling roken gaat echt niet geloof mij maar,ik heb echt alles gedaan maar de paling in thailand heeft geen vetlaag, dat komt door het klimaat.
De paling wordt gortdroog,heel jammer anders had ik al 20 jaar als miljonair in thailand gewoond.

De kip en de makreel en de geïnjecteerde hammetjes zijn een ander verhaal,dat gaat prima.
Dat je eiken of beukenhout nodig hebt om te roken is niet waar,ga naar een zagerij of meubelmakerij bij jou in de buurt waar (en dat is wel heel belangrijk,verschillende houtsoorten worden gezaagd)en vraag om de mix houtkrullen en houtzaagsel.

Je hebt niet eens een rookton nodig,ik heb de dorpssmid een barbeque laten maken waar je ook mee kan roken (weber imitatie)

http://www.bluesmoke-bbq.nl/index.htm

Deze website is onmisbaar,smakelijk eten heren en als het echt niet wil lukken dan kom ik wel even langs in januari. :thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#25 Bericht door DeDe » donderdag 07 juli 2011, 01:32

vleespet schreef:
prajak schreef:Mart, er zijn websites over paling roken. Je hebt een grote ton nodig en het juiste hout.

Paling roken kan ook maar dat moet op eiken of beuken. Lukt echt niet op mahonie waar de bossen hier mee vol staan. Kip op mahonie ? Geen idee.
Jongens paling roken gaat echt niet geloof mij maar,ik heb echt alles gedaan maar de paling in thailand heeft geen vetlaag, dat komt door het klimaat.
De paling wordt gortdroog,heel jammer anders had ik al 20 jaar als miljonair in thailand gewoond.

De kip en de makreel en de geïnjecteerde hammetjes zijn een ander verhaal,dat gaat prima.
Dat je eiken of beukenhout nodig hebt om te roken is niet waar,ga naar een zagerij of meubelmakerij bij jou in de buurt waar (en dat is wel heel belangrijk,verschillende houtsoorten worden gezaagd)en vraag om de mix houtkrullen en houtzaagsel.

Je hebt niet eens een rookton nodig,ik heb de dorpssmid een barbeque laten maken waar je ook mee kan roken (weber imitatie)

http://www.bluesmoke-bbq.nl/index.htm

Deze website is onmisbaar,smakelijk eten heren en als het echt niet wil lukken dan kom ik wel even langs in januari. :thumbsup:
Wat het houtzaagsel of krullen aangaat ben ik het helemaal met je eens.
Ik gebruik vaak hout van de mangoboom en dat is ook prima.
Wat erg lekker is om te roken : kleine meerval.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#26 Bericht door nbreeker » donderdag 07 juli 2011, 01:34

vleespet schreef:
prajak schreef:De vis heet Pla Thoe met lange oe..... Is een soort makreel.

Ja die ken ik ,mag je houden,is overigens ook in Nederland te koop tegen ongelofelijke prijzen.
Voor de liefhebbers van gerookte makreel,in tegenstelling tot paling,prima te roken in Thailand.
Het roken van kip,hammetjes en makreel is echt niet moeilijk.

Zo nu nog even de sambal,ook allemaal te vinden op internet maar hier mijn recept voor sambal badjak zoals ik hem zelf maak in Thailand.

Benodigdheden:een Khok (vijzel)
verse chilli (rawit)
knoflook
sereh
garnalen pasta
grof zeezout
rijpe mango
extra vierge olijf olie
palmsuiker
sjalotjes
Vraag me niet naar hoeveelheden,dat is uit de losse pols en smaak afhankelijk.
Chilli knoflook sereh garnalen pasta zeezout palmsuiker en de in de khok en stampen tot je een gladde pasta hebt
Een klein beetje olijfolie in de wok en onder zacht vuur onder voortdurend roeren aanfruiten,telkens een klein beetje olie bijvoegen totdat je een dikte hebt van pindakaas.de gesnipperde sjalotjes toevoegen en zachtjes laten pruttelen tot de sjalotjes zacht zijn.
De mango schoonmaken en in de blender daarna bij de sambal voegen en 5 minuten door laten pruttelen.
Proefen en eventueel een zoetje,zuurtje of zoutje toevoegen
Klaar ,in potjes doen en in de ijskast bewaren (beperkt houdbaar)
Heel vriendelijk bedankt.
have a nice day.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#27 Bericht door prajak » dinsdag 21 augustus 2012, 01:38

Gisteren was ik in de tuin en ik hoorde Kai hoesten. Nou, hoesten, het was een gerochel alsof ze een verslaafde roker was, een Rothmans rochel, of was Roxy zwaarder, of waren het Gitanes ? Zware Van Nelle waarvan ik vind dat die ruikt naar kattenpis ? Maar Kai rookt niet. En ik ook niet, al ruim een jaar en vier maanden na 45 jaar sigaar en pijp.

Dus maar eens naar binnen en nog voor ik binnen was begon ik ook te hoesten. Wat een tinnef in mijn keel ineens.

Maar het wordt me snel duidelijk: mijn sambal is bijna op en reeds besteld bij de Heimweewinkel, maar Kai vond dat zelf ook wel te kunnen regelen.....

Afbeelding

Het beneemt je de adem; de roodste pepers, vettige knoflook en kleine rooie ajuinen stonden fijngestampt te pruttelen in de pan. Dus als je wat hoesten hoort...eerst aan sambal denken.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#28 Bericht door dutch » dinsdag 21 augustus 2012, 01:47

Zeer herkenbaar Prajak.
Er zijn bepaalde gerechten die je ,als ze in het kook proces zijn, de adem benemen.
Ik overweeg om een buitenkeuken te installeren voor deze zaken.
Ondanks ;alle deuren naar de woonvertrekken dicht-alle buitendeuren wagenwijd open-airco aan-afzuiging aan etc ,is het voor mijn gevoel,soms adembenemende regelrechte stank :crazy:

Als ik zonder sambal zit dan koop ik vaak Pit Ta Deng (fonetisch nederlands) bij The Mall.
Komt echter niet vaak meer voor omdat ik er voor zorg om voorraad Sambal Brandal te hebben.
Kan in noodgevallen altijd een potje opsturen!
Laatst gewijzigd door dutch op dinsdag 21 augustus 2012, 01:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#29 Bericht door prajak » dinsdag 21 augustus 2012, 01:51

Een buitenkeuken ! Installeren ? Da's een groot woord..... Een tafel, een houtskoolstel, een ijzeren pannetje en vooral een pot-met-stamper. Men is met weinig tevreden. En jij bent van de luchtjes af, denk je ? Die peperlucht komt door de muren heen hoor !

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Probeer die lucht bij je te houden !

#30 Bericht door dutch » dinsdag 21 augustus 2012, 01:55

prajak schreef:Een buitenkeuken ! Installeren ? Da's een groot woord..... Een tafel, een houtskoolstel, een ijzeren pannetje en vooral een pot-met-stamper. Men is met weinig tevreden. En jij bent van de luchtjes af, denk je ? Die peperlucht komt door de muren heen hoor !
Niet alleen voor de lucht,maar ook voor gerechten waar echt veel olie voor wordt gebruikt.Een Europese keuken is daar minder geschikt voor.
Zie overigens ook mijn vorige bericht.Ik heb daar,terwijl jij aan het typen was,wat aan toegevoegd (pit ta deng)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”