Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#1 Bericht door Ka2le » maandag 13 juni 2011, 19:34

Beste allen,

Nogmaals een emigratie-gerelateerde vraag. Mijn situatie is als volgt:

Tot en met 31 juli a.s. werk ik in Nederland. Via mijn werkgever heb ik een ziektekostenverzekering bij CZ. Daarnaast heb ik een doorlopende (Nederlandse) reisverzekering.

Op 4 augustus vlieg ik naar Thailand. Op 22 augustus begin ik daar bij mijn Thaise werkgever (een andere dan in NL, dus geen overplaatsing). Via hen heb ik een goede zorgverzekering.

Ik wil de periode tussen 1 en 22 augustus niet onverzekerd (van ziektekosten) doorbrengen. De vraag is: moet ik me vanaf 1 augustus laten uitschrijven of is het verstandiger om vanaf 22 augustus te doen? Als ik me op 22 augustus uitschrijf, ben ik dan nog verzekerd in de tussentijd? Idem voor als ik me op 1 augustus uitschrijf.

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#2 Bericht door jumbo » dinsdag 14 juni 2011, 01:27

Wettelijk gezien, dacht ik, moet je jezelf pas uitschrijven indien je achtereenvolgens langer als 6 maanden in het buitenland verblijft. Dus maak het jezelf gemakkelijk en neem een andere datum?

Heb je aan vrijwillige AOW verlenging gedacht?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Matthieu Hua Hin
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2010, 08:00

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#3 Bericht door Matthieu Hua Hin » dinsdag 14 juni 2011, 01:53

Uitschrijven per 1 augustus betekent ook uit de zorgverzekering per 1 augustus. Ook Nederlandse doorlopende reisverzekeringen hebben vaak in de polisvoorwaarden staan dat je Nederlands ingezetene moet zijn.
Als je nog ergens ingeschreven kan staan, is het veiliger te kiezen voor 22 augustus. Voor uitschrijven hoef je niet fysiek in Nederland te zijn, gaat ook via internet met DIG-id. Andere optie is het wel per 1 augustus doen en die eerste 22 dagen overbruggen met een (waarschijnlijk andere dan die doorlopende) reisverzekering met goede medische dekking.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 14 juni 2011, 01:55

Matthieu, ter informatie, waarom niet op bijvoorbeeld 31 december??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#5 Bericht door joepattaya » dinsdag 14 juni 2011, 02:13

Als je op 22 augustus begint bij je nieuwe baas, dan heb je daar wettelijk gezien 119 dagen proeftijd.
Schrijf je dus middels email uit 120 dagen na de 22e augustus. Dan heb je in ieder geval zekerheid dat je nog een verzekering hebt tijdens de proeftijd en als het fout mocht lopen (kleine kans), dan hoef je het hele inschrijftraject niet weer in.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#6 Bericht door jumbo » dinsdag 14 juni 2011, 02:17

joepattaya schreef:Als je op 22 augustus begint bij je nieuwe baas, dan heb je daar wettelijk gezien 119 dagen proeftijd.
Schrijf je dus middels email uit 120 dagen na de 22e augustus. Dan heb je in ieder geval zekerheid dat je nog een verzekering hebt tijdens de proeftijd en als het fout mocht lopen (kleine kans), dan hoef je het hele inschrijftraject niet weer in.
Vermits dat is vernoemd in het arbeidscontract wat meestal 2 maanden inhoudt, maar inderdaad een aandachtspunt in het geheel...en niet onbelangrijk.
Als de werkgever dus geen proeftijd heeft genoemd verval je dus naar de wet..
Heb je een linkje daarvan Joep? Ik dacht altijd dat het 2 maanden was...

Edit; Gevonden;
Terms of Employment
The maximum probationary period permissible under Thai employment law is 120 days.
Dus het is aan de werkgever..

en nog een linkje ter completering van een vrij volledig stukje ten aanzien van werkgever en werknemer relatie in Thailand
http://www.mayerbrown.com/publications/ ... 4526&nid=6
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Matthieu Hua Hin
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2010, 08:00

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#7 Bericht door Matthieu Hua Hin » dinsdag 14 juni 2011, 06:35

jumbo schreef:Matthieu, ter informatie, waarom niet op bijvoorbeeld 31 december??
Heb alleen gekeken naar de vraag 1 of 22 augustus. Op 31 december uitschrijven betekent in ieder geval nog wel een paar maanden in NL voor de zorgverzekering betalen (dus dubbel).

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 14 juni 2011, 07:30

Matthieu Hua Hin schreef:
jumbo schreef:Matthieu, ter informatie, waarom niet op bijvoorbeeld 31 december??
Heb alleen gekeken naar de vraag 1 of 22 augustus. Op 31 december uitschrijven betekent in ieder geval nog wel een paar maanden in NL voor de zorgverzekering betalen (dus dubbel).
Is hij in ieder geval gedekt...

Ik vind Joep zijn invalshoek ook niet verkeerd uiteraard indien er sprake is van een proeftijd of zelfs term contract..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#9 Bericht door Jeanette » dinsdag 14 juni 2011, 12:19

Was je verjaardag ook niet belangrijk ivm de korting van de AOW? Beter 1 dag erna uitschrijven, of klopt mijn herinnering hier niet?

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#10 Bericht door Fritsie » dinsdag 14 juni 2011, 13:01

Jeanette schreef:Was je verjaardag ook niet belangrijk ivm de korting van de AOW? Beter 1 dag erna uitschrijven, of klopt mijn herinnering hier niet?
Volgens mij berekenen ze de periode (in maanden) dat je uitgeschreven bent in Nederland voor de korting op je AOW, onafhankelijk van geboortedatum. Wat ik zou aanraden is om zo lang mogelijk te wachten met uitschrijven tot het officieel noodzakelijk is. Geloof dat dat moment bij 9 maanden na vertrek uit NL is. Hierdoor bouw je langer AOW op en weegt zeker op tegen het aantal maanden dat je langer verplicht bent om je ziektekosten verzekering in NL te betalen. Vrijwillige AOW verzekering is duur, max iets van 4500 per jaar en het is maar afwachten of het er nog is als te tijd komt dat je er gebruik van mag maken. Op deze manier heb ik het destijds gedaan. Feit is wel dat je een adres in NL moet hebben waar je ingeschreven bent.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#11 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 juni 2011, 15:28

Artikel 68 (Wet GBA)
(http://www.st-ab.nl/wetten/0504_Wet_gem ... et_GBA.htm

1.De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen.

2.Hij doet in die aangifte mededeling van dat vertrek, van het volgende land van verblijf en van het eerste adres van verblijf in dat land.

3.Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gesteld omtrent bijzondere gevallen waarin het eerste lid niet van toepassing is.
------------

Het is dus niet zo dat je eerst 8 maanden buiten Nederland kan verblijven voordat je je moet laten uitschrijven. Het enkele feit dat je voor onbepaalde tijd (langer dan die 8 maanden binnen 1 jaar) naar het buitenland vertrekt is voldoende voor de verplichting om je al bij aanvang van die periode uit te laten schrijven.
De onder lid 3 bedoelde bijzondere gevallen gaan o.a. over zeelui, militairen op missie en personen die bijv. een wereldreis gaan maken. Dan moet je vooraf daarvan melding maken bij de gemeente en dat wordt dan aangetekend in de administratie.

 

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#12 Bericht door jumbo » woensdag 15 juni 2011, 03:59

Wat is eigenlijk de noodzaak van die min of meer gedwongen uitschrijving??
Bang voor fraude's?? Lijkt me toch dat als je een ww of bijstanduitkering hebt je jezelf moet melden??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#13 Bericht door Ka2le » woensdag 15 juni 2011, 19:29

Dank voor de reacties! Ik denk dat ik mijn zorgverzekering in NL en reisverzekering tot 21 augustus aanhoud, en dat ik dan overga op de Thaise ziektekostenverzekering. Dan begin ik immers met werken. Die tijd daarvoor ben ik immers (ruim genomen) op vakantie. In Thailand, dat wel, maar dat moet toch geen problemen opleveren?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#14 Bericht door jumbo » donderdag 16 juni 2011, 02:36

Vraag ook je werkgever om de Social Security kaard en je TAX ID....

Ik heb zelf een priveziekenhuis gevonden in Bangkok waar ik met mijn zkv en de SS terecht kan, dit omdat je dan kunt opwaarderen/verlengen/geen extra kosten indien er limieten aan de zkv zitten, uiteraard in overleg met het ziekenhuis

Je Tax ID kan je weer gebruiken om aan te tonen dat je 'resident' bent en om goedkoper (tegen Thaise prijzen) in allerlei dubbel geprijsde toeristenattracties te komen....

Rijbewijs omzetten is ook handig omdat je paspoortnummer op je rijbewijs staat vermeldt en je zodoende je identiteit kunt aantonen. Velen vergeten dat je als buitenlander namelijk je ID moet kunnen aantonen wanneer daarom gevraagd en om steeds je paspoort mee te nemen...
Ik had in eerste instantie altijd een copie van mijn pp met de visa stempel en WP in de auto liggen en een scan opgeladen naar een email adres om zo toegang tot de info te behouden.

Nieuwsgierigheid; Heb je al een woonlocatie?

Succes!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: Uitschrijven uit Nederland - juiste timing?

#15 Bericht door Ka2le » donderdag 16 juni 2011, 07:45

Dank Jumbo! Geweldig dat er hier voor vrijwel iedere vraag een antwoord is :D

Woonlocatie heb ik nog niet, maar ik heb op internet al wel genoeg gezien. Als ik in BKK ben, ga ik op mijn gemak rondkijken.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”