waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

Voor als u iets in de verkoop heeft of op zoek naar iets bent (alleen voor particulieren!)
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#31 Bericht door loodvrij » dinsdag 31 mei 2011, 13:09

Mart schreef:
loodvrij schreef:
Ben schreef:
Het heeft ze geen windeieren gelegd.
Wat heeft ze geen windeieren gelegd...?
De bomen geven nog geen oogst vertel je, waar hebben ze dan wel iets mee verdient.?
:?: geneeskundige planten. daarnaast planten voor de parfum industrie .......
zijn geen windeieren :?

Dat van die planten had ik wel gelezen, maar ik dacht dat hij het met ''windeieren'' het over de opbrengst van de bomen had...
Omdat hij in de zin daarvoor sprak over de uitstekende groei van de bomen...
Wel ben ik weer benieuwd naar die geneeskundige planten en de planten bestemd voor de parfum industrie.
Daarnaast ben ik altijd nieuwsgierig hoe men zijn of haar afzetgebied kan vinden, zeker als het producten zijn die nog niet algemeen zijn.

Ik lees verder wat verhalen over het telen in kassen en ook nog iemand die het over meervallen had.
Al deze zaken ben ik wel aan het bekijken en ik sta er ook open voor.

kijk ik naar een eventueel stuk grond wat ik zou willen kopen dan zal deze opgehoogd moeten worden.
deze ophoging kan uiteraard direct plaatsvinden met grond die je afgraaft voor de waterbassins voor de vissen ( bijv. meervallen)

Alles wat ik hier schrijf zijn op dit moment puur hersenspinsels.
Uiteindelijk ben ik er van overtuigt dat er op termijn een goed basisplan uit zal komen waar ik mee zal gaan beginnen... :D
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#32 Bericht door vleespet » dinsdag 31 mei 2011, 13:47

Er komen hier op het forum vaak mensen voorbij die in hun enthousiasme prachtige plannen maken om een nieuw bestaan op te bouwen in Thailand,prachtig streven ik geloof dat iedereen wel zo'n periode heeft.

De harde waarheid is echter dat het slagingspercentage niet zo erg hoog is.
Ik ken heel wat mensen die vol goede moed en ook nog behoorlijk goed voorbereid de stap hebben gezet.
Mensen met een kantoorbaan die ineens boer werden,zonder enige agrarische kennis en ook nog eens zonder land op naam zoals hier al zo vaak is aangegeven.

Restaurantje beginnen ?
Een vrouw die goed kan koken heeft niets te maken met het runnen van een eetgelegenheid en bovendien is werken in de horeca slopend.

Zijn er dan geen succes verhalen ?
Ja natuurlijk wel,degene die het redden in Thailand zijn de mensen met een inkomen vanuit Nederland,dat kan zijn uit een uitkering:AOW+pensioen (en die + heb je echt nodig)
Inkomsten vanuit verhuur of inkomsten uit handel.
Mij is eigenlijk maar één geval bekend van een Nederlandse aspergeboer die het goed gedaan heeft,maar die had dan ook jaren lange ervaring.

En tot slot nog een welgemeende tip:te veel succes kan in Thailand vaak gevaarlijk zijn.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#33 Bericht door Ben » dinsdag 31 mei 2011, 14:09

vleespet schreef:Er komen hier op het forum vaak mensen voorbij die in hun enthousiasme prachtige plannen maken om een nieuw bestaan op te bouwen in Thailand,prachtig streven ik geloof dat iedereen wel zo'n periode heeft.

De harde waarheid is echter dat het slagingspercentage niet zo erg hoog is.
Ik ken heel wat mensen die vol goede moed en ook nog behoorlijk goed voorbereid de stap hebben gezet.
Mensen met een kantoorbaan die ineens boer werden,zonder enige agrarische kennis en ook nog eens zonder land op naam zoals hier al zo vaak is aangegeven.

Restaurantje beginnen ?
Een vrouw die goed kan koken heeft niets te maken met het runnen van een eetgelegenheid en bovendien is werken in de horeca slopend.

Zijn er dan geen succes verhalen ?
Ja natuurlijk wel,degene die het redden in Thailand zijn de mensen met een inkomen vanuit Nederland,dat kan zijn uit een uitkering:AOW+pensioen (en die + heb je echt nodig)
Inkomsten vanuit verhuur of inkomsten uit handel.
Mij is eigenlijk maar één geval bekend van een Nederlandse aspergeboer die het goed gedaan heeft,maar die had dan ook jaren lange ervaring.

En tot slot nog een welgemeende tip:te veel succes kan in Thailand vaak gevaarlijk zijn.
Ik ken er nog wel een aantal meer die goed geboerd hebben ,maar dan niet met asperges ;)

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#34 Bericht door Mart » dinsdag 31 mei 2011, 14:15

vleespet schreef: Restaurantje beginnen ?
Een vrouw die goed kan koken heeft niets te maken met het runnen van een eetgelegenheid en bovendien is werken in de horeca slopend.

Zijn er dan geen succes verhalen ?
Mijn vrouw kon helemaal niet goed koken, toch zijn we in 1997 een restaurant/pup gestart.
We waren maar 5 maanden - hoogseizoen in Cha-am - open.
Een goede keuken bezetting, leuk bedienend personeel, een Thaise manager.

Het was een succes.

Toen we echter na 10 jaar besloten om de zaak te verkopen, was er geen enkel liefhebber.

Slopend ? ik ben er nog moe van. :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#35 Bericht door loodvrij » dinsdag 31 mei 2011, 14:28

Wat de Horeca betreft...Ik heb een zeer lange ervaring in de horeca.
jarenlang in diverse topbedrijven gewerkt in geheel NL, zelf een horecabedrijf gehad en weet dus dat het hard werken is.

Het was ook onze eerste opzet om een restaurant te gaan beginnen ( voor de thaise mensen, niet voor touristen).
Kan altijd nog zijn dat we zoiets alsnog willen doen, maar ik ben niet van plan om de rest van mijn leven weer dag en nacht te moeten gaan werken.
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#36 Bericht door loodvrij » dinsdag 31 mei 2011, 14:33

vleespet schreef:Er komen hier op het forum vaak mensen voorbij die in hun enthousiasme prachtige plannen maken om een nieuw bestaan op te bouwen in Thailand,prachtig streven ik geloof dat iedereen wel zo'n periode heeft.

Komt wel wat kleinerend en belerend over, maar goed....ook dit neem ik ter harte ( zo ben ik ook nog wel ;) )

Blijft over dat ik graag ruim geïnformeerd ben voordat ik ook maar 1 stap ga doen.
Ik ben al helemaal niet van plan om zomaar een stuk grond aan te kopen zonder dat ik daar ook maar enig rechten over zal hebben.
Vandaar ook mijn andere vragen in andere topics over bijvoorbeeld mijn rechten als ik zou trouwen in Thailand.
Daarnaast kan ik alleen maar aan nuttige informatie komen als ik de vragen stel.
soms naïeve vragen , soms retorische vragen, maar altijd puur om informatievergaring...

Blijft nog steeds de vraag openstaan over de waarde van grond in de omgeving van Surin (isaan)
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#37 Bericht door RuudThai » dinsdag 31 mei 2011, 15:09

Ben schreef:Heb 2 jaar geleden een kennis van me aan de hogeschool in wageningen om wat adviezen gevraagd .en dit doorgespeeld aan een Thaise kennis met 180 Rai grond .

Na een aantal aanpassingen is men aan het werk gegaan op dit moment staat er olijfbomen
en nogal wat geneeskundige planten. daarnaast planten voor de parfum industrie .

De olijfbomen moeten nog even wachten voor de oogst maar ze doen het waarachtig goed .
en die gaan wat langer mee dan een rubberboom . :?:

Het heeft ze geen windeieren gelegd.
Een jaar of wat geleden raadde iemand uit Bangkok mij ook al olijfbomen aan i.p.v. rijst te gaan verbouwen. Olijfolie is inderdaad een artikel dat al jaren een vaste, behoorlijk hoge prijs heeft.
Dus raadde ik het mijn vrouw aan toen die iets zocht om die verliesgevende rijstverbouw te vervangen door wat anders. Maar dit kwam haar helemaal niet bekend voor, dus werd het toch maar weer rijst, om in ieder geval iets opbrengst te hebben. Nu heeft ze nog iets van 10 rai en dit jaar gaat ze daar cassave- oftewel de maniokwortel op zetten die verwerkt wordt tot tapioca. Ze zegt dat dat meer opbrengt dan rijst.

Dat olijfbomen erg oud kunnen worden en toch zeer lang oogst kunnen opleveren heb ik wel in Italie en Griekenland gezien. Ik vraag me alleen af: na hoeveel jaar kun je voor het eerst oogsten, en dan een beetje een redelijke oogst? Volgens mij groeien ze niet zo hard en zullen de eerste jaren weinig olijven opleveren. Bovendien, hoeveel water hebben die bomen nodig? Want het veld krijgt alleen water in de regentijd, de rest van het jaar staat het droog. Kunnen ze daar tegen?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#38 Bericht door RuudThai » dinsdag 31 mei 2011, 15:20

loodvrij schreef:Blijft nog steeds de vraag openstaan over de waarde van grond in de omgeving van Surin (isaan)
Ik denk niet dat dat verschilt met Sakon Nakhon, Maha Sarakam, Korat of elke andere plek in de Isaan. Het is gewoon afhankelijk van een aantal zaken als: ligt het aan de (asfalt)weg, kan er meer dan 1x per jaar geoogst worden (water!), mag er eventueel een huis op gebouwd worden (chanoot tin din), is het omheind enz. Ook belangrijk is of het in een gebied ligt waar uitbreiding van een stad valt te verwachten of iets dergelijks.
Het is ook vaak wat de gek ervoor geeft. Raakt het bekend in jouw omgeving dat jij als farang land wilt kopen, dan kun je het wel schudden met een redelijke prijs. Je zou het misschien moeten doen via een Thaise stroman die je kunt vertrouwen.
Wij hebben hier een jaar of 5 geleden land kunnen kopen voor 10.000 baht per rai maar ook voor 80.000 ! Dat verschil zat 'm dan in het bovengenoemde. Dus maar eens (laten) informeren in de buurt.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#39 Bericht door Henk Korat » dinsdag 31 mei 2011, 16:33

Loodvrij, ik vind jouw queries naar de landbouwgrond en het gebruik ervan zeer interressant. Je geeft blijk een ondernemer te zijn, die risico's wil nemen en niet die oerbekende Nederlander, die (generaliserend) uit gaat van berekende risico's. Ik wens je dan ook veel succes.

Ik kan je helaas niet helpen met een gewas keuze [|( . Ik ben zelf geen landbouwer, maar wil het misschien wel, met mijn Thaise familie, proberen.

Omdat er veel deskundigen aan het meepraten zijn, heb ik een andere gewas vraag. Kun je op de grond ergens in Isan, bijvoorbeeld in de buurt van Korat. Cacaobonen telen? Ik heb ze gezien in Indonesie en het klimaat in Isan lijkt mij hetzelfde. Nogmaals ik ben een dombo op (in ieder geval) landbouw gebied, maar ben hier wel nieuwsgierig naar.

Val maar over mee heen.

Groet,

Henk Korat
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#40 Bericht door loodvrij » dinsdag 31 mei 2011, 16:59

Henk Korat schreef:Loodvrij, ik vind jouw queries naar de landbouwgrond en het gebruik ervan zeer interressant. Je geeft blijk een ondernemer te zijn, die risico's wil nemen en niet die oerbekende Nederlander, die (generaliserend) uit gaat van berekende risico's. Ik wens je dan ook veel succes.
Bedankt voor je aanmoediging.
Inderdaad heb ik wat ondernemersbloed in mij.
De ene onderneming was succesvoller dan de andere, neemt niet weg dat ik wel iets durf.
Daarnaast ben ik absoluut niet bang om op mijn plaat te gaan, is me dus ook wel eens gebeurt... :D

Mijn poging in Thailand zal geen enorme investering worden, het verlies derhalve zal ook niet enorm zijn.
(de teleurstelling als hte niet lukt zal wel behoorlijk zijn....)
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#41 Bericht door loodvrij » dinsdag 31 mei 2011, 17:02

RuudThai schreef:
loodvrij schreef:Blijft nog steeds de vraag openstaan over de waarde van grond in de omgeving van Surin (isaan)
Ik denk niet dat dat verschilt met Sakon Nakhon, Maha Sarakam, Korat of elke andere plek in de Isaan. Het is gewoon afhankelijk van een aantal zaken als: ligt het aan de (asfalt)weg, kan er meer dan 1x per jaar geoogst worden (water!), mag er eventueel een huis op gebouwd worden (chanoot tin din), is het omheind enz. Ook belangrijk is of het in een gebied ligt waar uitbreiding van een stad valt te verwachten of iets dergelijks.
Het is ook vaak wat de gek ervoor geeft. Raakt het bekend in jouw omgeving dat jij als farang land wilt kopen, dan kun je het wel schudden met een redelijke prijs. Je zou het misschien moeten doen via een Thaise stroman die je kunt vertrouwen.
Wij hebben hier een jaar of 5 geleden land kunnen kopen voor 10.000 baht per rai maar ook voor 80.000 ! Dat verschil zat 'm dan in het bovengenoemde. Dus maar eens (laten) informeren in de buurt.

De beide stukken land waar we even mee bezig zijn geweest is enorm ''basic''.
allebei op dit moment in gebruik als rijstveld en er moet derhalve nog wat gedaan worden.
Het ene ligt aan de grote weg (2077) en de andere aan een kleine dorpsweg
beide zijn niet omheind, water is alleen uit de grond te pompen.
Of er een huis op gebouwd mag worden weet ik niet , we moeten er op dit moment even van uit gaan dat het wel mag...
Onderzoek moet later dan blijken of het wel of niet mag....(ik koop het uiteraard niet als dat niet kan)
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#42 Bericht door Ben » dinsdag 31 mei 2011, 17:17

Henk Korat schreef:Loodvrij, ik vind jouw queries naar de landbouwgrond en het gebruik ervan zeer interressant. Je geeft blijk een ondernemer te zijn, die risico's wil nemen en niet die oerbekende Nederlander, die (generaliserend) uit gaat van berekende risico's. Ik wens je dan ook veel succes.

Ik kan je helaas niet helpen met een gewas keuze [|( . Ik ben zelf geen landbouwer, maar wil het misschien wel, met mijn Thaise familie, proberen.

Omdat er veel deskundigen aan het meepraten zijn, heb ik een andere gewas vraag. Kun je op de grond ergens in Isan, bijvoorbeeld in de buurt van Korat. Cacaobonen telen? Ik heb ze gezien in Indonesie en het klimaat in Isan lijkt mij hetzelfde. Nogmaals ik ben een dombo op (in ieder geval) landbouw gebied, maar ben hier wel nieuwsgierig naar.

Val maar over mee heen.

Groet,

Henk Korat

Henk wist je dat op internet een zee van informatie staat over vijgebomen rubberbomen en ja
ook Cacoabomen, de rubberboom gedijt hier maar zijn oorsprong is Brasil , wat denk je waar de cacaoboom vandaan komt .

Taloze raporten van onderzoekers staan op internet waarin zoveel informatie staat .
ga op onderzoek ,als je geen info verzameld kom je er nooit achter .
Je kan zo naar wageningen mailen wat ook ik heb gedaan ,en ook antwoordt kreeg.
je kan overal info krijgen over de grondsamenstelling en wat en hoe te doen .
Wat let je om de thaise agricultuur te raadplegen .

Je ziet nu iedereen rubberbomen planten en elkaar achterna hollen, Kopieeren is een algemeen begrip hier .Lees de geschiedenis van de indonesiche rubberindustrie er maar eens op na.

Marktkennis is veel waard .

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#43 Bericht door nbreeker » dinsdag 31 mei 2011, 23:27

Ben schreef:
Henk Korat schreef:Loodvrij, ik vind jouw queries naar de landbouwgrond en het gebruik ervan zeer interressant. Je geeft blijk een ondernemer te zijn, die risico's wil nemen en niet die oerbekende Nederlander, die (generaliserend) uit gaat van berekende risico's. Ik wens je dan ook veel succes.

Ik kan je helaas niet helpen met een gewas keuze [|( . Ik ben zelf geen landbouwer, maar wil het misschien wel, met mijn Thaise familie, proberen.

Omdat er veel deskundigen aan het meepraten zijn, heb ik een andere gewas vraag. Kun je op de grond ergens in Isan, bijvoorbeeld in de buurt van Korat. Cacaobonen telen? Ik heb ze gezien in Indonesie en het klimaat in Isan lijkt mij hetzelfde. Nogmaals ik ben een dombo op (in ieder geval) landbouw gebied, maar ben hier wel nieuwsgierig naar.

Val maar over mee heen.

Groet,

Henk Korat

Henk wist je dat op internet een zee van informatie staat over vijgebomen rubberbomen en ja
ook Cacoabomen, de rubberboom gedijt hier maar zijn oorsprong is Brasil , wat denk je waar de cacaoboom vandaan komt .

Taloze raporten van onderzoekers staan op internet waarin zoveel informatie staat .
ga op onderzoek ,als je geen info verzameld kom je er nooit achter .
Je kan zo naar wageningen mailen wat ook ik heb gedaan ,en ook antwoordt kreeg.
je kan overal info krijgen over de grondsamenstelling en wat en hoe te doen .
Wat let je om de thaise agricultuur te raadplegen .

Je ziet nu iedereen rubberbomen planten en elkaar achterna hollen, Kopieeren is een algemeen begrip hier .Lees de geschiedenis van de indonesiche rubberindustrie er maar eens op na.

Marktkennis is veel waard .
Je hebt evengoed mazzel Ben dat niet iedereen jouw stroopwafels kopieerd.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#44 Bericht door jumbo » woensdag 01 juni 2011, 01:29

Rechten als particulier heb je niet echt in Thailand als partner of ex-partner na een scheiding
Alles zou 50-50 moeten wat na het huwelijk is in gebracht, de rest is te beschermen met huwelijkse voorwaarden die degelijk en duidelijk (vertaald naar moedertaal) moeten zijn voor partners.
Dan heb je dus na de scheiding bezittingen zoals grond/landerijen die je eigenlijk als farang niet in handen mag hebben dus je hebt een jaar om eea te verkopen. De Thai (familie, buren, kennissen) in je omgeving weten dat ook dus de opbrengst zal niet zijn wat jij verwacht.

Hetzelfde speelt zich min of meer of bij een overlijden van je partner.

Zakelijk kan eea eenvoudiger worden ingedekt maar dat hangt weer een beetje af van wat je exact wilt. Bedrijven die grond exploiteren (ontwikkelaars en boeren) hebben een verdeeld percentage van 61% voor de Thai en 39% voor de farang. Je zal dus een andere partner moeten zoeken die je huidige partner wil uitkopen en daar zijn uiteraard regels en berekeningen voor.

Rechten heb je niet echt.....niet zoals wij gewend zijn in het westen..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: waarde grond (rijstvelden) omgeving Surin

#45 Bericht door jumbo » woensdag 01 juni 2011, 01:34

nbreeker schreef: Je hebt evengoed mazzel Ben dat niet iedereen jouw stroopwafels kopieerd.
En dat geeft weer aan dat je jezelf niet in de materie hebt verdiept...
Dat is een fout die velen maken, aannames worden gedachtes die als werkelijkheid worden uitgewerkt en vervolgens zit men dan volledig mis met een conclusie...

Er is concurrentie en Ben juicht dat zelfs toe onder de noemer productbekendheid en de zeer brede markt.... denk daar maar eens over na..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Te koop/Te koop gevraagd”