Regenseizoen 2011

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Regenseizoen 2011

#1 Bericht door Mart » zaterdag 14 mei 2011, 12:22

Pelle - Mart - is van menig dat het regenseizoen in dit deel van de Isaan is begonnen.
Volgens de deskundigen is er hier in 3 uur tijd, 10,6 mm regen gevallen.
Toeristen en zelfs enige farangs - waaronder weerboer Mart - zijn niet zo gelukkig met al die regen. Echter de rijstboeren nemen nog een neut want mogelijk morgen kunnen ze aan de slag.

Aangezien ik zelf geen pluviometer ( regenmeter ) heb, gebruik ik andere uitdrukkingen om de hoeveelheid aan te geven, en dat allemaal op de schaal van 1 tot 10.
Vandaag kwam de zon even te voorschijn, het werd zelf 35.6 C en de relatieve vochtigheid van 82%, dit naar aanleiding van de regen van afgelopen nacht.
In de namiddag begon het, eerst 5 druiltjes, daarna 6 plensjes, maar daarna 8 bakken.
Toen de bakken weer overvlogen, kwamen de druiltjes terug, en zo is het tot op dit moment nog steeds
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Regenseizoen 2011

#2 Bericht door prajak » zaterdag 14 mei 2011, 14:47

Ik vind het meer zwembaden regenen. Zoveel komt er op heden uit de lucht vallen en tijdens het vallen wordt de lucht niet minder grijs. Al heb ik vandaag wel een paar uur de zon gezien en konden we met een tuktuk naar de Tesco om wijn te kopen en taartjes te eten en te constateren dat de haardeskundige de deuren had gesloten voor een beautysalon waar ik echt niks te zoeken heb.

Ik woon temidden van rijstvelden en die staan blank, nou, zo blank is Nederland al tientallen jaren niet. Dat betekent dat de brulkikkers zich laten horen en daardoor de grote slangen zich in het rijstveld nestelen om die brullers te consumeren. Wel is een poes weggelopen, althans ik zie haar al bijna 24 uur niet meer, en dat is een ernstige zaak want we zijn hier allemaal gehecht aan Jazz. Maar katten hebben wel eens een haarbal in de maag en dat vreten ze drie dagen niet en verstoppen ze zich in een koeiestal of zo.

Laat maar komen die regen. Het is een zegen voor de rijst en voor de reservoirs die Thailand zo hard nodig heeft. En voor mijn fruitbomen ook !

Denise:-)
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 171
Lid geworden op: dinsdag 27 juni 2006, 13:55
Locatie: Haarlem

Re: Regenseizoen 2011

#3 Bericht door Denise:-) » maandag 16 mei 2011, 10:45

prajak schreef: Laat maar komen die regen. Het is een zegen voor de rijst en voor de reservoirs die Thailand zo hard nodig heeft. En voor mijn fruitbomen ook !
Neehee please nog even niet die regen laten komen :cry:
Na 23 Juni mag die vallen.... :mrgreen:
Groetjes Denise
Love Thailand !!!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Regenseizoen 2011

#4 Bericht door Mart » maandag 16 mei 2011, 11:11

Gisteren, omstreeks 14.00 uur, had ik de behoefte om even naar het naburig stadje - pakweg 10 km - te gaan. Het was warm, beetje bewolkt, dus besloot ik op de gemotoriseerde tweewieler te gaan. Een van onze viervoeters gaf duidelijk blijk dat ze ook wel weer eens in het "bakkie" mee wilde.
Na ongeveer 8 km in de open natuur te hebben gereden kwamen de eerste druppels naar beneden, waarop ik niet gerekend had.
Uiteindelijk bereikte ik het verkooppunt, waar ik het vervoermiddel onder een afdak kon parkeren, zodat mijn metgezel niet een verzopen kat zou worden.

Gelet op de aanwezige vrouwelijke tweevoeters heb ik me niet verveeld.

Zoals gebruikelijk stopte de regen, dus huiswaarts. In omgekeerde volgorde ging het 7 km goed, doch toen ......... als een verzopen kat kwam ik thuis.

Vandaag, tot 14.00 uur was het droog. De vrouw des huizes vertrok voor inkopen, is nog niet terug - 17.00 uur - waarschijnlijk komt ze straks kletsnat thuis.

M a w, ook vandaag heeft het gras weer genoten van een milde regenbui.

-
De enige echte M&M

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Regenseizoen 2011

#5 Bericht door RuudThai » donderdag 19 mei 2011, 16:40

Ook wij in Sakon Nakhon hadden al die dagen regelmatig veel regen.
Eergisteren was een droge dag, maar gisteren en vannacht en vanmorgen was het weer hevig raak. En we krijgen nog meer:

Warning: Heavy rain in 7 provinces

Published: 19/05/2011 at 01:53 PM
Online news:

The National Disaster Warning Centre on Thursday issued a warning for people in seven provinces in the North and Northeast to brace for heavy rain and possible flash floods over the next few days.

The centre said from May 20 to 22, there will be heavy rain in Nan’s districts of Bor Klua, Thung Chang, Pua, Chiang Klang and Tha Wang Pha.

Major rain storms are also likely over the next few days in Jae Hom and Wang Nua districts of Lampang; in Muang, Phum Kam Yao, Mae Jai and Dok Kum Tai districts of Phayao; and Wiang Pa Pao district of Chiang Rai.

Areas of Chiang Mai, Mukdahan and Sakhon Nakhon, particularly the areas near Phu Phan mountain, should also be alert for possible storms.

State agencies in at-risk provinces were advised to prepare for floods.

En ik kijk hier tegen de heuvels van Phu Phan aan...... :( :( :(
Marts optrekje ligt volgens mij midden in Phu Phan, dus berg je maar! :shock:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Regenseizoen 2011

#6 Bericht door Mart » vrijdag 20 mei 2011, 03:46

Erg lief van je Ruud, om bezorgt te zijn, doch je aardrijkskundige kennis is nog niet toerekend.
Bovendien wonen we hier op 200 m boven zee niveau.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Regenseizoen 2011

#7 Bericht door RuudThai » vrijdag 20 mei 2011, 16:25

Mart schreef:Erg lief van je Ruud, om bezorgt te zijn, doch je aardrijkskundige kennis is nog niet toerekend.
Bovendien wonen we hier op 200 m boven zee niveau.
Natuurlijk ben ik bezorgd als het over medelanders gaat in Thailand! [$)
En inderdaad, je woont niet midden in Phu Phan, maar kijkt er net als ik tegenaan, wel aan de andere kant.
Je 2e zin snap ik niet zo maar Sakon Nakhon ligt volgens Bartjes ongeveer 190 meter boven zeeniveau dus dat is nauwelijks een verschil.

Overigens was het vandaag overdag prachtig weer en hebben we volgens mij de storm en de regen gisteravond/nacht gehad. Er waren een aantal potplanten in de tuin omgewaaid dus dan stond er behoorlijk wat wind! :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”