Rijst seizoen 2011

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Rijst seizoen 2011

#1 Bericht door Mart » zaterdag 14 mei 2011, 12:05

Zonder water geen groei, daarom verlangen we wel eens naar een fikse regenbui.
Zeker de rijstboeren wachten in spanning op regen. Immers de zon heeft de grond onbewerkbaar gemaakt. Nu is het zover, althans hier in dit deel van de Isaan, waar men afhankelijk is van regen water, aangezien er hier geen waterreservoirs zijn.
Na de eerste regenbuien beginnen de meeste boeren de koemest en de kaf van de rijst naar de landerijen te brengen.
De ijzeren buffel wordt in gereedheid gebracht. Meer en meer heeft echter de ijzeren buffel plaats mogen maken voor tractoren. Met de loonwerkers worden afspraken gemaakt.
Er wordt gewerkt van zonsopkomst tot zonsondergang, om de landerijen te ploegen. Zodra er voldoende regen is gevallen wordt een zaaibed aangelegd. Vaak is het dan nog wachten op meer regen, totdat de landerijen blank staan. De ijzeren buffelo, cq de tractor bewerkt het land dan nog een keer.
Inmiddels is het zaaigoed – in het zaaibed – ca 40 cm, en kan dan gerooid worden. De werkers staan dan de gehele dag in het water. Van de gerooide zaailingen worden bosjes gemaakt, de koppen worden er af gehakt en blijven nog even in het water staan.
Zodra een plantploeg beschikbaar is, worden de zaailingen een voor een in de grond geplaatst. Dat is een heuse klus. De mensen staan vele uren gebogen.
Plantploegen zijn ca 4 weken actief, daarna is het wachten op de oogst.
Wordt vervolgt. .
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

afra
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 298
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:30

Re: Rijst seizoen 2011

#2 Bericht door afra » zaterdag 14 mei 2011, 13:14

Is een ijzeren buffel wat wij hier een "boeger" noemen?
Ook hier is het wachten op regen. Het eerste gras is er af en in de balen maar er groeit niet veel meer.
Ter info: wij hebben een boerderij en ik vind jouw info over de rijstteelt heel interessant.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rijst seizoen 2011

#3 Bericht door prajak » zaterdag 14 mei 2011, 14:53

Afra, een boeger zegt me niks maar een ijzeren buffel is een smalspoor tractor, laat het een dikke meter breed zijn, die multifunktie is en waarmee men velden kan omploegen en een waterpomp aandrijven, om maar wat te noemen. Hier heeft het dorp er een paar en de mensen kunnen die gebruiken of huren.

Mart, jij woont verder van water af dan ik. Op een km van mijn huis ligt een meer van een 8 km lengte en zeker 500 m breed en dat meer wordt gevoed met regenwater uit de hele omgeving en dient ter irrigatie van het hele heuvelgebied om mij heen. In de tijd van Zandbak zijn pomp- en buisstelsels aangelegd en in een paar jaar tijd is dorre grond geschikt geworden om minstens twee rijstoogsten per jaar mogelijk te maken. Ik zie iedere dag op mijn rit naar de stad vele, vele rais grond in ontwikkeling gebracht als "na", rijstveld, waar mensen hun boterham verdienen. Je wordt er gewoon blij van, al dat groen.

Oboema
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 37
Lid geworden op: donderdag 26 november 2009, 14:18

Re: Rijst seizoen 2011

#4 Bericht door Oboema » zaterdag 14 mei 2011, 14:55

Mart schreef:Meer en meer heeft echter de ijzeren buffel plaats mogen maken voor tractoren. Met de loonwerkers worden afspraken gemaakt.
Dus als mijn vriendin weer eens aankomt met het smoesje dat de familia met een zieke buffel zit hoef ik alleen maar een bus smeerolie op te sturen naar buriram?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rijst seizoen 2011

#5 Bericht door prajak » zaterdag 14 mei 2011, 15:10

Smeerolie is hier ook te koop hoor en goedkoper dan in NL. Maar het eerste wat je moet doen is en foto vragen van die zieke buffel. Grote kans dat de buurman er nog naast staat en dan weet je genoeg.......

Mart, zakt een echte tractor niet te diep weg in het rijstveld ? Ik denk dat de ijzeren buffel nu juist precies op maat is en handelbaar om in vaak smalle stukjes rijstveld zijn werk te kunnen doen. Wat moet je met een grote tractor in een stukje grond van 1 of 2 ngaan ? Want zo klein zijn die stukjes grond hier en de ijzeren buffel kan over de dijkjes zonder ze schade te doen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Rijst seizoen 2011

#6 Bericht door Mart » zaterdag 14 mei 2011, 16:31

Dit bedoelde ik met een ijzeren buffel.
In deze uitvoering mogen ze niet op de weg, dan worden er banden gemonteerd.
Afbeelding
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

afra
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 298
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:30

Re: Rijst seizoen 2011

#7 Bericht door afra » zaterdag 14 mei 2011, 17:09

Ha ja dat is een boeger. Die hadden wij vroeger ook. Je kon er van alles aan zetten. Ploeg, zaai of maaimachine.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Rijst seizoen 2011

#8 Bericht door Mart » zaterdag 14 mei 2011, 17:55

Oboema schreef: Dus als mijn vriendin weer eens aankomt met het smoesje dat de familia met een zieke buffel zit hoef ik alleen maar een bus smeerolie op te sturen naar buriram?
Je moet beslist die bus smeerolie niet sturen.
Buffels zijn zelden ziek. :o Buffels werken al enige jaren niet meer :o

Dus wat blijft er over ... een smoesje, en waarom :?: .... Ook in Buriram zijn zeer veel studenten die de HTS hebben doorlopen :? :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rijst seizoen 2011

#9 Bericht door prajak » zondag 15 mei 2011, 01:20

Boeger; die zien er bij ons toch anders uit. Twee van die schoepenwielen in plaats van een, en inderdaad op de openbare weg komen er iets te grote banden om, het lijken wel te ruim zittende condooms.......

Henk T
Expat
Expat
Berichten: 74
Lid geworden op: donderdag 31 mei 2007, 20:52
Locatie: Ban Non Ton, Khon Kaen

Re: Rijst seizoen 2011

#10 Bericht door Henk T » zondag 15 mei 2011, 05:29

prajak schreef:Mart, zakt een echte tractor niet te diep weg in het rijstveld ? Ik denk dat de ijzeren buffel nu juist precies op maat is en handelbaar om in vaak smalle stukjes rijstveld zijn werk te kunnen doen. Wat moet je met een grote tractor in een stukje grond van 1 of 2 ngaan ? Want zo klein zijn die stukjes grond hier en de ijzeren buffel kan over de dijkjes zonder ze schade te doen.
Leuke topic. Ik heb zelf inmiddels ook wat ervaring met de rijstbouw. De Kubota L3408 die ik drie jaar geleden gekocht heb is nu net zo'n mooie tussenoplossing omdat hij niet zo zwaar is dat hij wegzakt in de natte rijstvelden (dit in tegenstelling tot de blauwe Ford New Holland 66pk tractors die inderdaad veel te zwaar zijn om in de drassige rijstvelden te opereren) en toch een stuk gerieflijker en natuurlijk minder vermoeiend dan zo'n handtractor.
Ik moet wel toegeven dat die smalle strookjes juist weer wel ideaal zijn om met zo'n handtractor te bewerken. Ter info: die smalle strookjes of kleine stukjes rijstveld zijn ontstaan door verdeling van de grond door de ouders onder de kinderen en het gezegde: "Vele varkens maken de spoeling dun" is hierop van toepassing.
Zelf heb ik door aankoop van nieuwe rijstvelden juist veel van die "dijkjes" geslecht om het werken praktischer te maken. Velen die dat kunnen zijn nu mijn voorbeeld aan het volgen, ook al omdat ze zo van lieverlee meer van die lichte tractors in ons dorp aanschaffen.
Vorig jaar hebben we - zoals Mart dat omschreef - veel voorgezaaid en die zaailingen allemaal met de hand uitgeplant. Een gigantische klus als je veel rijstvelden hebt! En je bent wel wat arbeidsloon kwijt -150 baht per persoon per dag en dat maal 15 en dat maal 3 weken. Maar het loont wel in termen van opbrengst. Het enige dat dit keer tegenvalt is de kiloprijs die gewoon te laag is. Daar is veel discussie over in de regering en mr. Zandbak maakt dankbaar gebruik van dit thema om zijn populariteit onder de Isaanboeren te verhogen .door garanties te geven voor een betere minimum kiloprijs.
Ik heb echter besloten om hier niet op te wachten (te hopen) en stap ten dele over op de verbouw van suikerriet waarvan de prijs aantrekkelijker is.

groetjes
Henk

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Rijst seizoen 2011

#11 Bericht door Mart » zondag 15 mei 2011, 06:40

prajak schreef: Mart, zakt een echte tractor niet te diep weg in het rijstveld ? Ik denk dat de ijzeren buffel nu juist precies op maat is en handelbaar om in vaak smalle stukjes rijstveld zijn werk te kunnen doen. Wat moet je met een grote tractor in een stukje grond van 1 of 2 ngaan ? Want zo klein zijn die stukjes grond hier en de ijzeren buffel kan over de dijkjes zonder ze schade te doen.
Henk T schreef:
Ter info: die smalle strookjes of kleine stukjes rijstveld zijn ontstaan door verdeling van de grond door de ouders onder de kinderen en het gezegde:

Een kleine toelichting dus, aan de hand van familie gegevens, uit eigen ervaring.
Schoonvader had 4 broers en 2 zuster. Opa verdeelde destijds land, dus alle 6 hadden een stukje land. Lang hebben ze allemaal zelfstandig gewerkt. Echter sommige percelen lagen al een paar jaar "brak" . Uiteraard vond er in de families ook gezinsuitbreiding plaats.
Mijn vrouw is - laten we zeggen - dus de 3e generatie. Heeft 1 jonge zuster en die woont in NL, 2 jongere broers hebben werk gevonden en wonen in Bangkok. Slechts 1 zoon is in het dorp blijven wonen. Zo heeft mijn vrouw dus ook nog een heleboel neven en nichten, waarvan er slechts nog 2 op het dorp wonen. Deze 3 zijn nu nog actief in de rijstbouw.
Uiteraard zijn veelal de ouders en nog wel bij betrokken, maar nagenoeg niet meer actief, aangezien die nagenoeg allemaal 60+ zijn.

Mede door toedoen van aangetrouwde 2e generatie, is er nu ruim 400 rai land beschikbaar.

Ca 5 jaar geleden is er een soort familie corporatie ontstaan, met gevolg dat er een tractor is aangeschaft. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer van die zg "dijkjes" verdwenen, waardoor er grotere stukken ontstonden. Tevens bleken een aantal rai's minder productief en daar zijn verschillende soorten bomen geplaatst.

Nu naar de vraag van Prajak.
Nu na de eerste regenbuien is het land zeer goed bewerkbaar met een tractor. Allereerst wordt de grond opengemaakt, waardoor tevens sleuven "kanaaltjes" ontstaan. Het land staat nog niet blank. Later wordt het lang geëgaliseerd. Dan is het wachten tot er voldoende regen is gevallen. Soms wordt hier en daar nog wel een gewerkt met de "ijzeren buffel"

Vorig seizoen is een gedeelte van de rijstoogst mbv van een gehuurde combine geoogst. Mogelijk dat de "aandeelhouders" van de familie corporatie besluiten om zelf een combine aan te schaffen.

Mede door het feit dat er hier steeds minder buffels worden gehouden is de vraag naar "rijststro" ook afgenomen. Veel van de rijststro wordt nu omgezet naar compost.

Dit jaar willen we ook een proef nemen met machinaal poten.

Wordt vervolgt.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

afra
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 298
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:30

Re: Rijst seizoen 2011

#12 Bericht door afra » zondag 15 mei 2011, 10:32

Ik had het ook niet goed geschreven: het is Bucher en dus niet boeger.(boerenspreektaal hahaa)
Kon geen plaatje plaatsen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rijst seizoen 2011

#13 Bericht door prajak » zondag 15 mei 2011, 14:49

"...150 baht per persoon per dag..."

Ligt het minimumloon in die provincie zo laag ?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Rijst seizoen 2011

#14 Bericht door Mart » zondag 15 mei 2011, 14:55

Praktijk gegevens, en niet van horen zeggen :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rijst seizoen 2011

#15 Bericht door prajak » zondag 15 mei 2011, 15:01

Mart, of geen volle dag aan het werk, kan ook. Maar er wordt in dit land ook de hand gelicht met minimumlonen. Voor jou 10 anderen.......

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”