AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#1 Bericht door RuudThai » woensdag 11 mei 2011, 16:27

Uit de SC online van vandaag:

Nieuwsbericht

Raad van State: waarom Aow niet naar 67?

De verhoging van de Aow-leeftijd naar 66 jaar in 2020 gaat volgens de Raad van State te langzaam. De Raad vraagt zich af waarom verantwoordelijk minister Kamp van Sociale Zaken niet vasthoudt aan het voorstel van het vorige kabinet, waarmee de Aow-leeftijd naar 67 jaar zou gaan.
De Raad vraagt zich in een advies dat dinsdag openbaar werd gemaakt af waarom dit kabinet er voor gekozen heeft ‘de ambities zo vergaand terug te schroeven’. De kritiek is fors: de Raad spreekt van een ‘te grote discrepantie’ tussen de problemen die het kabinet schetst en de maatvoering en het tempo ervan. Het voorstel van Kamp draagt ‘in onvoldoende mate bij aan het vertrouwen in de toekomstbestendigheid van het stelsel van de Aow.’

Toen de Aow in de jaren ’50 van de vorige eeuw werd ingevoerd, werden mannen gemiddeld nog 67 jaar en vrouwen zeventig. Die levensverwachting is inmiddels met vijftien jaar gestegen en zal tot 2020 met nog een jaar stijgen. Verhoging van de Aow-leeftijd met één jaar helpt dus niet, rekent de Raad voor. Daarbij hebben de sociale partners vorig jaar in het Pensioenakkoord al afgesproken de pensioenleeftijd op 67 jaar te zetten en te koppelen aan de levensverwachting. Dat extra jaar zou ook een forse verbetering van de overheidsfinanciën betekenen.

Het wetsvoorstel dat de minister nu ingediend heeft is een ‘moetje’: Kamp zelf is ook geen groot voorstander van een verhoging naar 66 jaar, maar is daar in het regeerakkoord aan gebonden. Op het moment dat de sociale partners het Pensioenakkoord uitgewerkt hebben, wil de minister dat voorstel wijzigen in 67 jaar. Hij moet daarvoor op zoek naar steun bij de oppositie, maar een groot deel van de oppositie is voor verhoging naar 67 jaar in 2025. Kamp trekt het voorstel van het vorige kabinet in.

Auteur:
Rutger van den Dikkenberg
---------

Ach, ik word als alles meezit in 2012 AOW-er, ze zullen vast en zeker niet volgend jaar al de AOW-leeftijd 1 of 2 jaar verhogen. Hoewel dit kabinet dan misschien de 18 miljard bezuinigingen zal halen, wat ze nu niet zal lukken zo met al die voorstellen die ze steeds maar weer moeten inslikken.
Dus: na ons de zondvloed! [|) [8)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#2 Bericht door Jim » woensdag 11 mei 2011, 16:59

ik las laatst ergens dat de AOW leeftijd helemaal niet wordt verhoogd, maar alleen wordt verschoven.
je begint vanaf 2012 (of 13) pas met opbouwen van je AOW op je 16de.

mja.. klok en klepel enzo.. zal ff zoeken naar een bron.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#3 Bericht door RuudThai » woensdag 11 mei 2011, 17:24

Jim schreef:ik las laatst ergens dat de AOW leeftijd helemaal niet wordt verhoogd, maar alleen wordt verschoven.
je begint vanaf 2012 (of 13) pas met opbouwen van je AOW op je 16de.

mja.. klok en klepel enzo.. zal ff zoeken naar een bron.
Ja, dat klopt, maar dat verandert niets aan die voorgestelde leeftijd van 66 jaar. Het gaat om de 50 jaar opbouw a 2 % per jaar. Die begint dus een jaar later maar eindigt dan ook een jaar later. En als de AOW-ingangsleeftijd alsnog 67 zou worden dan zal de start van de opbouw vermoedelijk nog een jaar opschuiven naar 17.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#4 Bericht door prajak » donderdag 12 mei 2011, 01:06

AOW-opbouw niet meer vanaf je 15e. Dat is pas bezuinigen want de meeste mensen werken niet op hun 15e maar worden dan wel verzekerd. Trouwens, je moet de 16- en 17-jarigen de kost geven die dan ook nog niet werken. Het verzekeringsmoment uitstellen is niet zo'n slecht idee.

Maar wat ook nog zou kunnen is die datum nog later leggen, zeg 20 jaar. Dan opbouwen in 50 jaar zoals nu, dus vol AOW recht op 70. En daarvoor bij geen of laag inkomen de bijstand. Is dat EEN pot nat ? Nee, want bijstand kort voor eigen vermogen en de AOW niet.

Het blijft een hoofdpijndossier.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#5 Bericht door jumbo » donderdag 12 mei 2011, 02:54

Kort de AOW opbouw van 50 naar 45 jaar, nog realistischer, meer jongeren studeren en langer, en je bespaart een hoop. Nagenoeg elke CAO kent een pensioen naast AOW dus dat stukje zorgstaat kan de vuilnis op
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#6 Bericht door vleespet » donderdag 12 mei 2011, 09:33

jumbo schreef:Kort de AOW opbouw van 50 naar 45 jaar, nog realistischer, meer jongeren studeren en langer, en je bespaart een hoop. Nagenoeg elke CAO kent een pensioen naast AOW dus dat stukje zorgstaat kan de vuilnis op
Dan zal er toch eerst iets moeten veranderen in de pensioen opbouw,nu is het zo dat de laagst betaalde mee betalen aan het pensioen van de hoogst betaalde.
Hoe dat in elkaar steekt werd uitgelegd in de laatste uitzending van tros RADAR.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#7 Bericht door jumbo » donderdag 12 mei 2011, 09:40

vleespet schreef:
jumbo schreef:Kort de AOW opbouw van 50 naar 45 jaar, nog realistischer, meer jongeren studeren en langer, en je bespaart een hoop. Nagenoeg elke CAO kent een pensioen naast AOW dus dat stukje zorgstaat kan de vuilnis op
Dan zal er toch eerst iets moeten veranderen in de pensioen opbouw,nu is het zo dat de laagst betaalde mee betalen aan het pensioen van de hoogst betaalde.
Hoe dat in elkaar steekt werd uitgelegd in de laatste uitzending van tros RADAR.
en het volgende deel gaat over hoe de hoogstebetaalde mee betaald aan het pensioen van de laagst betaalde??

Mijn pensioen heb alleen ik aan bijgedragen, niemand anders. Wat wel zo is dat de hoogbetaalden (bankbobo's) met hun kinderlijk geknoei wel invloed hebben om mijn uiteindelijke resultaat!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#8 Bericht door prajak » donderdag 12 mei 2011, 09:51

"...Dan zal er toch eerst iets moeten veranderen in de pensioen opbouw,nu is het zo dat de laagst betaalde mee betalen aan het pensioen van de hoogst betaalde...."

Wat is dat nu weer ? Heb je daar uitleg bij ?

Als Henk en/of Ingrid, ingezetene(n), het in het hoofd krijgt(en) NIMMER te werken in NL, en dat is potverdrie mogelijk zonder dat je een handicap hebt, dan krijgen ze op hun (nu) 65-e een uitkering AOW simpel ten gevolge van het feit dat ze ingezetene zijn geweest gedurende 50 jaar. Ze krijgen dan dezelfde bedragen die iemand krijgt die zijn arbeidzame leven lang in schijf 3 of 4 heeft gezeten en dus het maximum van de premie volksverzekering heeft gedokt, jaar na jaar na jaar.

Dat is de zegening van het stelsel dat in NL is ingevoerd ten tijde van Drees; "je bent verzekerd en hebt recht", niet "je betaalt veel en hebt recht".

Dat stelsel wordt nu onbetaalbaar, maar door wie ? Door de mensen die de volle mep dokken of door grote groepen Nederlanders, Urbulanten en Amlokezen (ik wil niet met een vingertje wijzen.....) die niet werken en hun tijd verdoen in de bijstand ?

Ik heb naast mijn AOW (straks) pensioen, zelf betaald door mij en mijn werkgever. Eigenlijk helemaal door mij betaald want het kwam uit mijn budget. Leg me maar eens uit op welke manier daar een lager betaalde aan mee heeft gedokt. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#9 Bericht door vleespet » donderdag 12 mei 2011, 10:00

Prajak en Jumbo ik weet niet of jullie gebruik kunnen maken van:uitzending gemist,maar mocht dit het geval zijn kijk dan even naar de laatste tros radar dan wordt je een hoop duidelijk.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#10 Bericht door jumbo » donderdag 12 mei 2011, 10:15

vleespet schreef:Prajak en Jumbo ik weet niet of jullie gebruik kunnen maken van:uitzending gemist,maar mocht dit het geval zijn kijk dan even naar de laatste tros radar dan wordt je een hoop duidelijk.
ik geloof er bitter weinig van, kijk overigens niet naar NL programma's, kan ik emotioneel niet aan :lol:
Maar ik zit er zowiezo niet mee want ik zit in de goede groep....proost :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#11 Bericht door prajak » donderdag 12 mei 2011, 11:12

Ik heb geen hoge pet op van Tros Radar en geloof er niets van. En "uitzending gemist" kijken is waar ik woon een crime; de verbinding is te traag.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#12 Bericht door greenthaiway » donderdag 12 mei 2011, 11:20

prajak schreef:Ik heb geen hoge pet op van Tros Radar en geloof er niets van. En "uitzending gemist" kijken is waar ik woon een crime; de verbinding is te traag.
Er is een oplossing.
Ik gebruik deze ook.

Lees verder op deze site;
http://www.helpdeskweb.nl/gemistdownloader/

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#13 Bericht door jumbo » vrijdag 13 mei 2011, 01:45

Maar eh, om maar effe bij Prajak en Vleespet te blijven; ik denk dat de laatste zijn keutel heeft ingetrokken???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#14 Bericht door dutch » vrijdag 13 mei 2011, 07:49

jumbo schreef:Maar eh, om maar effe bij Prajak en Vleespet te blijven; ik denk dat de laatste zijn keutel heeft ingetrokken???
Dat geloof ik niet.Ik weet nu zo langzamerhand wel hoe zijn vlag er bij hangt ;)
Weghalen bij een ander. :mrgreen: :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: AOW-leeftijd naar 67 in 2020 ?

#15 Bericht door vleespet » vrijdag 13 mei 2011, 11:53

dutch schreef:
jumbo schreef:Maar eh, om maar effe bij Prajak en Vleespet te blijven; ik denk dat de laatste zijn keutel heeft ingetrokken???
Dat geloof ik niet.Ik weet nu zo langzamerhand wel hoe zijn vlag er bij hangt ;)
Weghalen bij een ander. :mrgreen: :mrgreen:
Mijn keutel intrekken? ik dacht het niet,en weghalen bij een ander al helemaal niet.
Op de eerste plaats kan ik al 38 jaar voor mijzelf zorgen en op de tweede plaats ben ik al 16 jaar getrouwd met een rijke thaise vrouw(ja dat bestaat ook)die mocht ik niet meer voor mijzelf kunnen zorgen die zorg graag op zich neemt.
Waar ik een bloedhekel aan heb zijn dat type managers,vergadertijgers die vertellen dat ze een leven lang hard hebben gewerkt,werkweken van 70 uur heb ik wel eens gehoord.
Zakenlunch en bordeel bezoek gelden dan ook als werken.
En als ik dan via een omgekeerde solidariteitsregeling mee moet betalen aan hun pensioen,dan heb ik daar inderdaad moeite mee.
En Dutch jij hoeft al helemaal niet bang te zijn dat ik iets bij jou kom weghalen,toen ik lid werd van dit forum ben ik een klein onderzoek gestart naar Nederlanders die bij mij in de buurt wonen.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”