Huwelijkse voorwaarden

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#76 Bericht door menan » woensdag 26 maart 2014, 12:09

jomel17 schreef:Voor een erkende vertaler kijk op http://www.thaitolken.com
Pagina werkt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#77 Bericht door prajak » woensdag 26 maart 2014, 15:17


jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Huwelijkse voorwaarden

#78 Bericht door jomel17 » woensdag 26 maart 2014, 20:09

menan, je hebt post.
หลงรัก

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#79 Bericht door menan » vrijdag 16 mei 2014, 11:06

Ik ben weer een stukje verder. Ik heb daarbij nog de volgende vraag.

Wanneer je in Thailand getrouwd bent kun je dan ivm het recht op het huwelijksvermogende de zgn 'rechtskeuze' maken voor Thailand wanneer je naar Nederland verhuist? Valt Thailand onder die keus?

Notarissen weten het niet, Minbuza en justitie in Nederland kunnen het niet vertellen....
Ikzelf meen van wel en meen het ook wel ergens op een forum te hebben gelezen, maar die info is voor een notaris niet genoeg, maar zeker weten doe ik het ook niet.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#80 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 08:16

Even een update.

Het is een ramp in Nederland om helder te kijken hoe je huwelijkse voorwaarden moet gaan regelen in Nederland.
Het schijnt dat wanneer je huwelijk binnen 3 jaar dat je getrouwd bent in Nederland laat registreren je een 'spijtoptant' kunt worden voor de belastingdienst en je terug kunt naar de situatie voor je huwelijk.
Wanneer dat niet lukt en je gaat een huwelijkse voorwaarden opstellen dan 'schenkt' in principe je vrouw haar vermogen aan jouw en dan moet je schenkingsbelasting betalen.

Op het moment dat je je in Nederland vestigt en je huwelijk is ingeschreven bij het GBA dan deel je automatisch je vermogen met je vrouw. Dat inschrijven gebeurt na een m46 verklaring die goedgekeurd moet worden door de vreemdelingen dienst.
Intussen staat mijn vrouw wel ingeschreven in het GBA, maar zijn wij nog steeds alleen maar getrouwd volgens het Thaise recht. De m46 verklaring heb ik nog niet opgestuurd.

Nu kun je de huwelijkse voorwaarden regelen via de notaris. Maar dan moet je vrouw bereid zijn haar deel van het vermogen aan jouw terug te schenken. Dat vraagt heel veel vertrouwen. En je bent een leuk bedrag kwijt aan de notaris, want je hebt een tolk en vertaling nodig.
Heb je een huis dan moet er een speciale akte (lees 800 euro) opgemaakt worden om het huis weer terug te krijgen op alleen jouw naam. Ook al heb je het tijdens het huwelijk van je eigen spaargeld gekocht.

Ze erkennen dus in feite het Thaise huwelijksrecht niet.

Wat ik mij nu afvraag wat er gebeurd wanneer ik de m46 niet invul en daarom het huwelijk niet ingeschreven kan worden in de gemeente. Ik durf het IND niet te bellen. Ze heeft een mvv voor 5 jaar. Loopt ze het risico dat de vergunning ingetrokken wordt? Of is het toegestaan dat we op deze manier blijven samenwonen.
Weet iemand dat? Want dan hoeven wij in principe ook niet naar de notaris denk ik dan.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijkse voorwaarden

#81 Bericht door Jim » vrijdag 08 augustus 2014, 08:30

je bent getrouwd dus ben je verplicht jezelf als gehuwd in te schrijven.
menan schreef:je gaat een huwelijkse voorwaarden opstellen dan 'schenkt' in principe je vrouw haar vermogen aan jouw en dan moet je schenkingsbelasting betalen
die snap ik ff niet.
zijn de huwelijkse voorwaarden niet om het vermogen juist gescheiden te houden?


oh wacht, het kwartje valt (was een lange nacht) :)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#82 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 08:37

Wanneer je in Nederland je inschrijft in de gemeente en je hebt de huwelijkse voorwaarden in Thailand niet expliciet vastgelegd dan val je hier onder het regiem van de algemene huwelijkse voorwaarden. Dus wat in Thailand gescheiden vermogen was valt hier in 1 pot. Als je daarna huwelijkse voorwaarden in Nederland op gaat stellen geldt dit voor de belastingdienst als schenking van je vrouw aan jouw en moet je vermogensbelasting betalen over dat deel wat je vrouw aan jouw schenkt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huwelijkse voorwaarden

#83 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 augustus 2014, 08:40

menan schreef: Wat ik mij nu afvraag wat er gebeurd wanneer ik de m46 niet invul en daarom het huwelijk niet ingeschreven kan worden in de gemeente. Ik durf het IND niet te bellen. Ze heeft een mvv voor 5 jaar. Loopt ze het risico dat de vergunning ingetrokken wordt? Of is het toegestaan dat we op deze manier blijven samenwonen.
Weet iemand dat? Want dan hoeven wij in principe ook niet naar de notaris denk ik dan.
Je bent verplicht om je huwelijk te melden bij de gemeente, zie artikel 2.44 van de Wet Basisregistratie Personen (opvolger van de GBA):

Artikel 2.44

De ingezetene brengt alle feiten betreffende zijn burgerlijke staat en nationaliteit die zich buiten Nederland hebben voorgedaan, zo spoedig mogelijk ter kennis aan het college van burgemeester en wethouders. Hij verstrekt aan het college, desgevraagd in persoon, de inlichtingen en overlegt de geschriften die noodzakelijk zijn voor de bijhouding met betrekking tot hem van de basisregistratie. Op verzoek van het college legt hij van een geschrift een door een beëdigde vertaler vervaardigde Nederlandse vertaling over.


Doe je dit niet en men komt daarachter (meestal via de belastingdienst, SVB, pensioenfondsen enz.)
dan kan een boete worden opgelegd en alsnog de verplichting van opgave van het huwelijk worden opgelegd:

Artikel 4.17

Het college van burgemeester en wethouders kan een bestuurlijke boete van ten hoogste 325 euro opleggen:

a. ter zake van overtreding van de artikelen 2.38, 2.39, 2.40, vijfde lid, 2.43 tot en met 2.47, 2.50, 2.51 en 2.52;


Bovendien is het ook bij de IND een verplichting om wijzigingen in je burgerlijke staat door te geven.
M.b.t. tot het belastingdienstprobleem kan ik je geen antwoord geven, hoe dat zit met huwelijkse voorwaarden en zo weet ik ook niet.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#84 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 08:46

Jim,
Je moet bij het aangaan van het huwelijk in Thailand de akte regelen bij de amphur. Daarna gaat het niet meer. Scheiden en opnieuw trouwen is een optie.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#85 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 08:48

RuudThai schreef:
menan schreef: Wat ik mij nu afvraag wat er gebeurd wanneer ik de m46 niet invul en daarom het huwelijk niet ingeschreven kan worden in de gemeente. Ik durf het IND niet te bellen. Ze heeft een mvv voor 5 jaar. Loopt ze het risico dat de vergunning ingetrokken wordt? Of is het toegestaan dat we op deze manier blijven samenwonen.
Weet iemand dat? Want dan hoeven wij in principe ook niet naar de notaris denk ik dan.
Je bent verplicht om je huwelijk te melden bij de gemeente, zie artikel 2.44 van de Wet Basisregistratie Personen (opvolger van de GBA):

Artikel 2.44

De ingezetene brengt alle feiten betreffende zijn burgerlijke staat en nationaliteit die zich buiten Nederland hebben voorgedaan, zo spoedig mogelijk ter kennis aan het college van burgemeester en wethouders. Hij verstrekt aan het college, desgevraagd in persoon, de inlichtingen en overlegt de geschriften die noodzakelijk zijn voor de bijhouding met betrekking tot hem van de basisregistratie. Op verzoek van het college legt hij van een geschrift een door een beëdigde vertaler vervaardigde Nederlandse vertaling over.


Doe je dit niet en men komt daarachter (meestal via de belastingdienst, SVB, pensioenfondsen enz.)
dan kan een boete worden opgelegd en alsnog de verplichting van opgave van het huwelijk worden opgelegd:

Artikel 4.17

Het college van burgemeester en wethouders kan een bestuurlijke boete van ten hoogste 325 euro opleggen:

a. ter zake van overtreding van de artikelen 2.38, 2.39, 2.40, vijfde lid, 2.43 tot en met 2.47, 2.50, 2.51 en 2.52;


Bovendien is het ook bij de IND een verplichting om wijzigingen in je burgerlijke staat door te geven.
M.b.t. tot het belastingdienstprobleem kan ik je geen antwoord geven, hoe dat zit met huwelijkse voorwaarden en zo weet ik ook niet.
De gemeente is volledig op de hoogte van alles. Heeft kopieën van de huwelijksakte geboorteakte. Alleen hebben ze een m46 verklaring nodig om het huwelijk in de register in te schrijven. Ik vraag me af wat er gebeurd wanneer ik de m46 niet inlever.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huwelijkse voorwaarden

#86 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 augustus 2014, 08:51

Dat staat gelijk aan het niet-inleveren van de papieren, je voldoet niet aan de verplichte procedure. Dus kan de gemeente je daartoe verplichten en eventueel een boete uitdelen als je blijft weigeren.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#87 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 08:56

RuudThai schreef:Dat staat gelijk aan het niet-inleveren van de papieren, je voldoet niet aan de verplichte procedure. Dus kan de gemeente je daartoe verplichten en eventueel een boete uitdelen als je blijft weigeren.
Ik weet niet waar ik gemeend heb te lezen,maar kan ik niet 'samenwonen' in Nederland. Moet het een huwelijk zijn?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huwelijkse voorwaarden

#88 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 augustus 2014, 09:01

Als je eenmaal bent gehuwd en dat is bekend bij de gemeente kun je het niet meer houden bij samenleving. Dan moet je die procedure verder afronden.
Aan een huwelijk wordt nou eenmaal meer waarde en wettigheid toegekend dan hokken ;) .

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#89 Bericht door menan » vrijdag 08 augustus 2014, 09:05

RuudThai schreef:Als je eenmaal bent gehuwd en dat is bekend bij de gemeente kun je het niet meer houden bij samenleving. Dan moet je die procedure verder afronden.
Aan een huwelijk wordt nou eenmaal meer waarde en wettigheid toegekend dan hokken ;) .
Maar stel dat ik dat m46 formulier zodanig invul dat het afgewezen wordt: Ik ontmoette mijn vrouw in een ladiesbar en de volgende dag zijn we getrouwd maar leefden niet samen. Maar ze wilde zo graag naar Nederland dat we dat dan maar gedaan hebben.
Beetje overdreven, dat begrijp ik, maar de essentie is wel duidelijk. Dan is het m46 formulier ingevuld maar helaas afgewezen. Maar ze heeft wel haar 5 jarige vergunning.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijkse voorwaarden

#90 Bericht door Jim » vrijdag 08 augustus 2014, 10:33

menan schreef: Maar stel dat ik dat m46 formulier zodanig invul dat het afgewezen wordt: Ik ontmoette mijn vrouw in een ladiesbar en de volgende dag zijn we getrouwd maar leefden niet samen. Maar ze wilde zo graag naar Nederland dat we dat dan maar gedaan hebben.
Beetje overdreven, dat begrijp ik, maar de essentie is wel duidelijk. Dan is het m46 formulier ingevuld maar helaas afgewezen. Maar ze heeft wel haar 5 jarige vergunning.
ik denk dat dat wel gevolgen gaat hebben voor de verblijfsvergunning.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”