Huwelijkse voorwaarden

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#61 Bericht door prajak » zondag 02 maart 2014, 09:44

Huwelijk is huwelijk. Je bent getrouwd. Je kunt niet opnieuw trouwen in NL of je moet eerst scheiden in TH. Jouw eerste vraag was echt niet duidelijk, ik dacht dat je niet gehuwd was.

Wat je wel kunt doen is 'staande huwelijk' huwelijkse voorwaarden maken. Je kunt dus de voorwaarden uit Thailand, of het daar in gemeenschap gehuwd zijn, in NL wijzigen in 'huwelijkse voorwaarden'. Daar moet jouw partner dan wel aan meewerken.

Dat moet iedere notaris in NL aankunnen en anders zal hij/zij de database van de beroepsorganisatie raadplegen.

Ik wil best mijn ex-collega's vragen of ze een notaris kennen die dat vaker heeft gedaan maar stuur me svp dan per pb jouw woonregio.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#62 Bericht door prajak » zondag 02 maart 2014, 09:52

http://www.huwelijksevoorwaarden-nl.nl/ ... aarden.php

en google eens verder naar huwelijkse voorwaarden staande huwelijk

en mogelijk vind je ook info als je er buitenland bij typt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#63 Bericht door prajak » zondag 02 maart 2014, 09:59

http://www.demenintkienhuis.nl/huwint.html

Is toch ingewikkelder dan ik dacht.....

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#64 Bericht door menan » zondag 02 maart 2014, 10:08

Daarom heb ik ook begrepen dat Thailand niet in gemeenschap van goederen wordt getrouwd, maar onder huwelijkse voorwaarden. Maar omdat Nederland dit niet automatisch erkend, moet je dit zelf regelen in Nederland voordat je je huwelijk laat registreren.
Laatst gewijzigd door menan op vrijdag 16 mei 2014, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Huwelijkse voorwaarden

#65 Bericht door RuudThai » zondag 02 maart 2014, 16:25

Jim schreef:het GBA gaat daar niet over, volgens mij.
het contract (huwelijk) is al afgesloten en je bent getrouwd volgens de regels die op dat moment golden.
als dat in thailand standaard op huwelijkse voorwaarden is, dan kan het GBA daar niets aan veranderen.

op de manier die je voorstelt zou je in ieder land volgens andere voorwaarden getrouwd kunnen zijn.
Jim heeft gelijk; een huwelijk gesloten volgens de wettelijke voorschriften van een land is ook in Nederland geldig mits het niet tegen de openbare orde indruist (zoals bij een islamitisch huwelijk de 2e, 3e of 4e vrouw). Huwelijkse voorwaarden hebben niets met de geldigheid te maken. En ook de GBA heeft daar niets mee van doen.
Huwelijkse voorwaarden moeten vóór de datum van huwelijk geregeld worden als je tenminste alles wilt regelen. Staande het huwelijk kun je ook huwelijkse voorwaarden regelen, maar die zijn beperkter en de kosten zijn hoger.
Dus de huwelijksdatum is bepalend en niet de datum van inschrijving van het huwelijk in de Nederlandse GBA.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#66 Bericht door prajak » zondag 02 maart 2014, 16:30

En om die reden kan Menan het beste een NL notaris raadplegen om in NL zijn gemeenschap van goederen regime naar Thais recht om te laten zetten in een convenant naar NL recht waar beide partners mee kunnen leven. Dan ben je in NL van dat probleem af. Maar in TH geldt dan nog steeds het lokale recht.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#67 Bericht door menan » dinsdag 25 maart 2014, 12:09

Ondertussen heb ik het een en ander proberen uit te zoeken in TL en NL. Om tijdens je huwelijk de huwelijkse voorwaarden te wijzigen kun je dit niet doen in TL, althans niet op een sterke basis. In NL kan dat wel maar alle notarissen die ik spreek weten het niet en willen een korte bijscholing op mijn kosten. Ze zeggen allemaal wat anders en de prijs schiet omhoog.

Weet iemand een notaris in Nederland die het wel weet en vaker met dit bijltje heeft gehakt. Wij willen onze huwelijkse voorwaarden dus wijzigen van gemeenschap van goederen naar huwelijkse voorwaarden.
Laatst gewijzigd door menan op dinsdag 25 maart 2014, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Huwelijkse voorwaarden

#68 Bericht door Hua Thale » dinsdag 25 maart 2014, 12:32

Het is allemaal het grootste drama niet zo te lezen.
Jij en je partner moeten het wel met elkaar eens zijn lijk mij.

notaris

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#69 Bericht door prajak » dinsdag 25 maart 2014, 15:50

"...Ondertussen heb ik het een en ander proberen uit te zoeken in TL en NL. Om tijdens je huwelijk de huwelijkse voorwaarden te wijzigen kun je dit niet doen in TL, althans niet op een sterke basis. In NL kan dat wel maar alle notarissen die ik spreek weten het niet en willen een korte bijscholing op mijn kosten. Ze zeggen allemaal wat anders en de prijs schiet omhoog..."

Dit zou toch standaardkennis van iedere notaris moeten zijn en anders kunnen ze de database van de Broederschap raadplegen.

Straks blijven alleen de supergrote kantoren over, zoals ... je krijgt een pb.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Huwelijkse voorwaarden

#70 Bericht door DeDe » woensdag 26 maart 2014, 01:53

Welkom terug Prajak,
mijn notaris in Nederland wilde geen akte opmaken omdat hij de inhoud niet aan mijn vrouw uit kon leggen, of er zou een beeedigde tolk bij aanwezig moeten zijn en die vindt je niet zoveel in Friesland.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#71 Bericht door menan » woensdag 26 maart 2014, 04:25

Wat ik nu probeer is een overzicht te maken van notarissen in een cirkel van 25 km rondom Apeldoorn. Lukt dit niet dan breid ik de cirkel uit tot 50 km etc.

Ik heb inmiddels enkele namen gekregen van kantoren, die ik allemaal een offerte zal sturen.
Daarbij zal ik de volgende vragen stellen.

-Is men bekend met huwelikse voorwaarden ivm internationale huwelijken en dan met name NL-Thais
-Gaat men akkoord met alleen een Engelse vertaling
-Het betreft staand recht- van gemeenschap van goederen naar huwelijkse voorwaarden.
-Offerte met totale kosten incl BTW.
-Eventele range voor vertaling en/of tolk

Ik probeer hiermee dan ook notariskantoren buitenboord te houden die geen kennis hebben, maar graag de akte willen doen, maar wel tijd nodig hebben zich te verdiepen hoe het moet. Uiteraard zoals men zegt, gaat de teller wel lopen. Dus die vallen sowieso af.

Ik zal dus ook de kennis die ik opdoe kunnen delen op deze site of via een pb. Ik kan me niet indenken dat ik de enige ben.
Ik zou dan ook graag iedereen die hier iets aan toe kan voegen te reageren om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, want ook buitenlandspartner heeft hier geen topic over.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#72 Bericht door menan » woensdag 26 maart 2014, 05:41

Even als aanvulling hierop. Zoals het op zoek gaan naar de goedkoopste notaris, bedacht ik ook de mogelijkheid dat wanneer men perse een vertaalbureau er bij wil hebben zij ook op zoek gaan en niet zo nauw letten op de prijs (klant betaalt toch wel).

Het zou een optie zijn om zelf op zoek te gan naar een erkend vertaalbureau en daar een prijsafspraak mee te maken?

Zou dit kunnen. Heeft iemand hier een mening of idee over?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#73 Bericht door Ben » woensdag 26 maart 2014, 06:49

menan schreef:Even als aanvulling hierop. Zoals het op zoek gaan naar de goedkoopste notaris, bedacht ik ook de mogelijkheid dat wanneer men perse een vertaalbureau er bij wil hebben zij ook op zoek gaan en niet zo nauw letten op de prijs (klant betaalt toch wel).

Het zou een optie zijn om zelf op zoek te gan naar een erkend vertaalbureau en daar een prijsafspraak mee te maken?

Zou dit kunnen. Heeft iemand hier een mening of idee over?
Jij bent klant en jij bepaald en betaald, zolang de vertaler erkend is geen probleem.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Huwelijkse voorwaarden

#74 Bericht door Joep » woensdag 26 maart 2014, 09:39

Heb 20 jaar geleden een samenlevingscontract laten maken bij de notaris in NL.
Voorwaarde mijnerzijds was een "pensioenclausule", dit was noodzakelijk voor mijn werkgever (Min van Def). ivm ziektekosten toendertijd. De eis van mijn notaris was in eerst instantie ook een beëdigd tolk, maar op zijn voorstel kon ik ook akkoord gaan met een "eerlijk" contract, waarbij mijn partner niets te kort werd gedaan bij een evt beëindiging van de relatie. Zodat zij niet met lege handen achter zou blijven of op straat zou worden geschopt.
Heb hier voor gekozen, mede omdat een tolk vrij duur is.
En gelukkig zijn we nog steeds samen.
Inmiddels wel getrouwd.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Huwelijkse voorwaarden

#75 Bericht door jomel17 » woensdag 26 maart 2014, 11:49

Voor een erkende vertaler kijk op www.thaitolken.com
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”