Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#31 Bericht door printen44 » vrijdag 08 april 2011, 16:27

Borowolf schreef:
Aan eenmaal opgebouwde rechten zullen ze volgens mij niet mogen tornen.
Het vervelende met de AOW is dat het een omslagsysteem is. Ik denk eigenlijk niet dat je dan rechten hebt anders dan het recht dat de mensen boven de 65 het geld krijgen wat door de mensen jonger dan 65 wordt gestort.
Er is geen pot of zo. Er is niks. En als de jeugd dus zegt... bekijk het maar. Wij betalen daar niet voor dan houdt het gewoon op. Ik hoor graag als het anders is.

Dat in tegenstelling tot een pensioen waar het geld (nou ja, een deel. Nogal wat verdwijnt in de zakken van de verzekeringsmaatschappijen.) voor jou wordt belegd. En als ze dat niet al te slecht doen, heb je daarom recht op teruggave van je centjes of je krijgt zelfs meer als je langer leeft dan het gemiddelde.
Tot treurens toe blijf ik het herhalen. Iedereen die in Nederland woonachtig was tussen zijn 15e en 65ste jaar heeft recht op AOW, of hij/zij nu wel of geen premie heeft betaald. Voor elk jaar dat hij/zij niet in Nederland heeft gewoond gaat er 2% af. Het betalen van AOW-premie heeft geen invloed op het recht hebben van AOW. Woonachtig zijn in Nederland geeft dat recht.

De AOW in zijn huidige vorm is tot 2040 gegarandeerd. Dit komt enerzijds door berekeningen voor de omslagregeling en anderzijds door de Zalmnorm. Via die Zalmnorm is een "pot' voor de AOW gefinancierd door eventuele meevallers in de begroting. Dit alles garandeert de AOW tot 2040. Als je de wetsverandering over de AOW goed bekijkt, zie je dat al die veranderingen in de AOW-wet pas in 2040 geheel zijn verwezenlijkt.

Overigen zijn pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen die bedrijfspensioenen beheeren onderhevig aan de Pensioenwet. De Nederlandse Bank is de toezichthouder op de bedrijfspensioenfondsen en de verzekeringsmaatschappijn die bedrijfspensioenen beheren.

Bedrijfspensioenen zijn deels eigen bijdrage (33%), deels werkgeversbijdrage (66%). Het is ook een soort solidariteits-pensioen. Als je eerder overlijdt voor de gemiddelde leeftijdsgrens, dan hebben diegene die langer leeft, dan de gemiddelde leeftijd daar profijt van.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#32 Bericht door Borowolf » vrijdag 08 april 2011, 16:39

De AOW in zijn huidige vorm is tot 2040 gegarandeerd. Dit komt enerzijds door berekeningen voor de omslagregeling en anderzijds door de Zalmnorm. Via die Zalmnorm is een "pot' voor de AOW gefinancierd door eventuele meevallers in de begroting. Dit alles garandeert de AOW tot 2040. Als je de wetsverandering over de AOW goed bekijkt, zie je dat al die veranderingen in de AOW-wet pas in 2040 geheel zijn verwezenlijkt.
Nou, dat is goed nieuws. Mijn hele leven gegarandeerd dus tenzij ik het wel erg lang ga uithouden hier.
Ik heb dan zalmpje altijd al wel gemogen. Slim ventje. :mrgreen:

Bedankt printen. You make my day.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#33 Bericht door Gardensafari » vrijdag 08 april 2011, 18:07

printen44 schreef: Tot treurens toe blijf ik het herhalen. Iedereen die in Nederland woonachtig was tussen zijn 15e en 65ste jaar heeft recht op AOW, of hij/zij nu wel of geen premie heeft betaald. Voor elk jaar dat hij/zij niet in Nederland heeft gewoond gaat er 2% af. Het betalen van AOW-premie heeft geen invloed op het recht hebben van AOW. Woonachtig zijn in Nederland geeft dat recht.

De AOW in zijn huidige vorm is tot 2040 gegarandeerd. Dit komt enerzijds door berekeningen voor de omslagregeling en anderzijds door de Zalmnorm. Via die Zalmnorm is een "pot' voor de AOW gefinancierd door eventuele meevallers in de begroting. Dit alles garandeert de AOW tot 2040. Als je de wetsverandering over de AOW goed bekijkt, zie je dat al die veranderingen in de AOW-wet pas in 2040 geheel zijn verwezenlijkt.
Je kunt dat dan wel tot treurens herhalen, het is niet waar.
Op dit moment staat de verzekering zo geregeld in de wet. Precies zo als jij het omschrijft.
Maar die kan de politiek morgen veranderen en dan sta je met lege handen.
Het is immers gewoon een wet als alle andere.
Ze noemen het een "recht", maar dat is het niet.
Het is een uitkering vanuit de wet.
En meer niet.

En de AOW als recht is helemaal niet gegarandeerd tot 2040.
Men heeft alleen becijferd dat als de wet niet wijzigt, de betalingen kunnen geschieden tot 2040.
Daarna wordt het geheel onbetaalbaar door vergrijzing, minder arbeidsparticipatie en wat al niet meer.

Let op mijn woorden: vér voor 2040 wordt de AOW behoorlijk verder uitgekleed.
Dat kan door links èn door rechts gebeuren, maar het gebeurt.
De AOW geeft je in feite maar één recht: het recht om premie te betalen als je inkomen hebt...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#34 Bericht door Borowolf » zaterdag 09 april 2011, 01:32

De AOW geeft je in feite maar één recht: het recht om premie te betalen als je inkomen hebt...
hahaha. Je kan zo de politiek in.
Simpele mensen als ik noemen dat een plicht. :mrgreen: :mrgreen:

Jammer dat je het goede nieuws de das om doet, Gardensafari, maar ik vind jouw verhaal een stuk geloofwaardiger dan dat van Printen (sorry Printen). Dit omdat het strookt met het omslagstelsel. Als ik jou goed begrijp is het zelfs negatief dat die datum genoemd wordt, omdat men daarmee al aangeeft dat het na 2040 niet meer haalbaar is.

Behalve het uitkleden van de AOW is er ook een andere aanpak mogelijk en dat is het verhogen van de AOW leeftijd. Dat is wat men nu aan het doen is. Daarnaast kunnen ze de uitkering inkomensafhankelijk maken (dus mensen, zorg dat alles op is voordat je 65 wordt. :mrgreen:). Deze beide oplossingen zijn waarschijnlijker omdat mensen het gemakkelijker zullen accepteren. Uitkleden kan dan stilletjesaan gebeuren door de inflatiecorrectie niet of niet geheel door te voeren. Over het resultaat zullen de meesten het wel eens zijn. Minder en minder lang AOW.

Voor mij als 58 jarige vermoed ik dat het allemaal wel mee gaat vallen. Als de berekening op de SVB site klopt, ga ik gewoon bijverzekeren. De meeste hier hebben een nog wijzere leeftijd en hebben geen centje pijn te verwachten. En terecht. Want zij hebben hun hele leven een behoorlijke hoeveelheid geld betaald.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 25 maart 2007, 20:30
Locatie: ayutthaya

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#35 Bericht door luc.cc » zaterdag 09 april 2011, 01:54

Mijn geval is eventjes anders.
Ben Belg en heb een overheidspensioen, en een bedrag waar ik tevereden over ben.
Ik heb 35 jaar in de overheid gewerkt, beroepsmilitair en daarna bij de politie.
Wij zijn vier jaar getrouwd (in Belgie)
De belgische wetgeving zegt, als je 2 jaar getrouwd ben en de echtgenote is boven de 45 jaar, heeft zij recht op het overlevingspensioen.
Mijn vrouwke wordt dit jaar dus 45 en haar toekomst is gegarandeerd.
Indien je een kind hebt(van je beiden, op jouw naam) en je vrouw is beneden de 45 jaar heeft ze ook recht hierop.
Vele oudere belgen hebben een jonge(thaise) vrouw (leeftijdsverschil soms 30 jaar), ik denk dat ze niet goed op de
hoogte zijn dat bij sterfgeval de vrouwkes in de kou blijven staan.
Het overlevingspensioen (bij sterfgeval) (van de overheid) bedraagt nu 80% van hetgeen wat ik nu heb.
Hier kan ze riant mee rond komen, moest er mij iets gebeuren.
Ik heb nooit een bijkomende pensioenverzekering genomen om het feit dat ik wist dat het overheidspensioen (in Belgie alleszins)
een redelijke som is.
Fijn om hier te zijn

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#36 Bericht door Borowolf » zaterdag 09 april 2011, 02:02

Dat is mooi, Luc.
Het heeft me altijd al wat geleken om Belg te zijn (goed bier en goed eten) en dit is nog eens een extra reden. :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

luc.cc
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 25 maart 2007, 20:30
Locatie: ayutthaya

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#37 Bericht door luc.cc » zaterdag 09 april 2011, 02:44

Borowolf schreef:Dat is mooi, Luc.
Het heeft me altijd al wat geleken om Belg te zijn (goed bier en goed eten) en dit is nog eens een extra reden. :mrgreen:
Ja ons systeem is goed in Belgie, alleen moet je als ambtenaar je leven lang veel afdragen aan belastingen.
Zowat 54% van je loon wordt in gehouden.
Maar later hebt je wel de vruchten er van.
Heb echt geen spijt dat ik voor een job in de overheid gekozen heb, was reeds op 55 op pensioen.
Nu spreekt men om pensioenleeftijd te brengen op 67,
man, man,man, wat hebt je dan nog over van je leven, hospitaal in, hospitaal uit, dokter vandaag, dokter morgen.
Ik heb echt het geluk gehad om vroegtijdig te stoppen, (quasi geen verlies op pensioenuitkering)

Eten en bier, ok, dit is de top bij ons, iedereen weet dit wel, kan echt niet evenaren met thai food.Alhoewel ik
dit ook wel lust( niet te spicy!!!)
bijna dagelijks sta ik in de keuken om belgisch eten te maken, alleen moeilijk om de ingredienten hier te vinden.
Ik heb reeds verschillende gerechten (belgische) klaar gemaakt voor buren, en tot nu toe geen
negatieve reakties (ofwel durven ze het niet zeggen ---->gezichtsverlies)
Bier ?, ja, de chang lust ik wel, Heineken is niks waard (niet hetzelfde als in Nederland).
Fijn om hier te zijn

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#38 Bericht door printen44 » zaterdag 09 april 2011, 05:59

De AOW zal niet uitgekleed worden. Dat is een fabel. Politiek gezien, brand geen enkele partij zijn handen eraan.

Kabinetten maken vaak meerjarenplannen. Andere kabinetten nemen die meerjarenplannen over. Ongeacht het signatuur van dat kabinet.

Omdat de AOW na 2040 onbetaalbaar dreigde te worden, dat is juist, heeft het vorig kabinet wijzigingen in de Algemene Wet Ouderdomspensioen voorgesteld. Die wijzigingen houden in principe in dat de leeftijdsgrens voor AOW wordt verhoogd.

Zoals ik al eerder schreef zal de AOW op den duur een meer individuele karakter krijgen. Net zoals de bedrijfspensioenen nu al hebben.

Men vergeet ook dat de Staat der Nederlanden gemiddeld slechts 33% bijdraagt aan het pensioen van de gemiddelde Nederlander. In Europa is dat een van de laagste Staatsbijdrage aan pensioenen. Dat is AOW en bedrijfspensioen te samen. Dat percentage zal nog verder dalen in de komende jaren, doordat steeds meer vrouwen een eigen pensioen opbouwen.

Wat wel zal gebeuren is dat het uitbetalen van AOW aan Nederlanders in het buitenland zal wijzigen. De PVV heeft en zal zich blijven sterk maken dat het bedrag dat Nederlanders in het buitenland aan AOW krijgen gerelateerd moet worden aan de kosten van levensonderhoud in die betreffende landen. In dat opzicht zal de AOW voor Nederlanders in het buitenland minder worden als de PVV zijn zin kan krijgen en een politieke factor blijft.

Een nadeel van deze maatregel zal dan ook zijn dat die Nederlanders terugkeren naar Nederland. En daardoor zal die bezuiniging teniet worden gedaan.

In de Ondernemingsraad had ik de portefeuille voor AOW en bedrijfspensioenen. Daardoor ging ik naar veel symposiums en bijeenkomsten waar diverse politici van allerlei pluimage hun toekomstblik op de AOW lieten schijnen. Tevens krijg ik over deze materie nog steeds up-to-date informatie.

Neem van mij aan dat de AOW niet uitgekleed zal worden. Dat er in de komende decennia wat zal veranderen, staat buiten kijf. Maar de basis van de AOW, een WAO-uitkering voor iedereen, die een redelijk, lees, de kosten van levensonderhoud garandeert, zal niet verdwijnen.

Het is ook daarom dat de oppositie tegen de veranderingen in de AOW vrijwel zijn verdwenen. Vakbonden en werkgevers hebben de toezeggingen gekregen die ze wilde hebben en de PVV is ook van zijn hoge toren afgestapt.

Het probleem waar pensioenfondsen, politici tegen aan lopen is dat "Jan Modaal" in principe geen notie heeft hoe de AOW en bedrijfspensioenen in elkaar zit. Niet verwonderlijk, want wie maakt zich druk over zijn pensioen e.d. als je nog 20 jaar aan de bak moet. Ik was daarop geen uitzondering.

En nogmaals, de Nederlandse pensioenvoorziening, AOW en bedrijfspensioen, daar zijn de meeste EU-landen jaloers op. En dat zal ook in de komende jaren het geval zijn.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#39 Bericht door Gardensafari » zaterdag 09 april 2011, 11:00

Nu formuleer je het al heel anders.
Eerst had je het over een "recht", nu denk je dat de politiek zijn handen er niet aan zal branden.
Dat zou kunnen.
Maar de politiek is lastig in te schatten.
Er moet nu worden bezuinigd.
Heel veel militairen stemmen traditioneel VVD (en in mindere mate CDA).
Toch bezuinigen die partijen nu juist op defensie.
En in een mate waar links nog jaloers op kan zijn.

Bij een volgende ronde kan best de AOW eens aan de beurt zijn.
Jij gelooft van niet, maar is dat niet grotendeels wishful thinking?

Het aantal mensen dat uitsluitend van de AOW afhankelijk is, neemt langzaam af.
De concurrentie in de wereld neemt toe, vooral door de opkomst van landen als China en Brazilië.
Vergeleken daarmee is het in de "oude wereld" vooral de factor "arbeid" die producten duur maakt.
En de AOW is één van de oorzaken van de dure factor "arbeid".
Dus blijft de AOW niet buiten schot.
En er zal fiks aan gesleuteld worden en wel vóór 2040.

Hoe? Dat valt niet te voorzien.
Komt er geen nieuwe crisis, vergelijkbaar met de bankencrisis, dan zal het voor de meesten van ons wel loslopen.
Maar als er weer zo'n crisis komt, dan kan het wel eens hard gaan.
Zeker als die crisis op korte termijn komt, want de rek is er nu wel uit.

Kortom: wat de AOW betreft ben je overgeleverd aan de nukken van de politiek.
Er is geen enkele zekerheid.

En hebben we in Nederland een geweldig pensioenstelsel?
Het kraakte in al zijn voegen, omdat de pensioenfondsen het geld niet goed konden wegzetten.
En dat was minder dan een half jaar geleden.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#40 Bericht door Borowolf » zaterdag 09 april 2011, 12:07

Kortom: wat de AOW betreft ben je overgeleverd aan de nukken van de politiek.
Er is geen enkele zekerheid.

En hebben we in Nederland een geweldig pensioenstelsel?
Het kraakte in al zijn voegen, omdat de pensioenfondsen het geld niet goed konden wegzetten.
En dat was minder dan een half jaar geleden.
Ik ben het helemaal met gardensafari eens, printen. Met de aantekening dat ik wel met jou eens ben dat de politiek uit alle macht zal proberen minder harde en duidelijke opties te vinden. We zijn en blijven de babyboomers en dat zijn er veel en die stemmen en dus...... hebben wij de macht. Dat is ons hele leven al zo en zal zo blijven tot de eerste golf babyboomers het tijdelijke voor het eeuwige heeft verwisseld. En dat duurt nog jaren.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#41 Bericht door greenthaiway » zaterdag 09 april 2011, 12:32

Hoe het met de AOW gaat de komende decennia is afhankelijk van de politiek.
Niemand weet hoe de politieke kaarten er over 10 jaar bij liggen laat staan verder in de toekomst.
Als er weer een frisse linkse koers ingeslagen wordt dan liggen de kaarten heel anders :mrgreen:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#42 Bericht door dutch » zaterdag 09 april 2011, 12:50

greenthaiway schreef:Hoe het met de AOW gaat de komende decennia is afhankelijk van de politiek.
Niemand weet hoe de politieke kaarten er over 10 jaar bij liggen laat staan verder in de toekomst.
Als er weer een frisse linkse koers ingeslagen wordt dan liggen de kaarten heel anders :mrgreen:
Voor wie ??
Voor diegene die de moeite hebben genomen om prive wat extras te regelen hetzij via bedrijfspensioen of een of andere spaarregeling,of voor diegene die op het minimum zitten? :?: ;)
Ik denk dat ik het antwoord al weet en (zie mijn eerder antwoord) heb daarom geen gebruik gemaakt van de optie om vrijwillig AOW premie te betalen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#43 Bericht door vleespet » zaterdag 09 april 2011, 14:52

dutch schreef:
greenthaiway schreef:Hoe het met de AOW gaat de komende decennia is afhankelijk van de politiek.
Niemand weet hoe de politieke kaarten er over 10 jaar bij liggen laat staan verder in de toekomst.
Als er weer een frisse linkse koers ingeslagen wordt dan liggen de kaarten heel anders :mrgreen:
Voor wie ??
Voor diegene die de moeite hebben genomen om prive wat extras te regelen hetzij via bedrijfspensioen of een of andere spaarregeling,of voor diegene die op het minimum zitten? :?: ;)
Ik denk dat ik het antwoord al weet en (zie mijn eerder antwoord) heb daarom geen gebruik gemaakt van de optie om vrijwillig AOW premie te betalen.
Als je inkomen modaal of onder modaal is,hoef je geen moeite te nemen om prive wat extra`s te regelen(dat gaat niet lukken).
Als het wat slechter gaat met de economie en er moet bezuinigd worden,dan is het toch niet meer dan normaal dat degene die toen het goed ging buitensporig hebben geprofiteerd nu ook wat meer inleveren.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#44 Bericht door printen44 » zaterdag 09 april 2011, 14:53

De AOW is een recht. Dat staat verankerd in de Algemene Wet Ouderdomspensioen.

Twee zaken maken dat de AOW zal blijven bestaan om mensen een redelijk inkomen te geven als ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt.

De Zalmnorm is nog steeds van toepassing en dat hebben alle politieke partijen onderschreven.

Door de leeftijdgrens van de AOW en de individualisering van de AOW blijft ook de AOW betaalbaar na 2040.

Ongeveer 60% van diegene die een AOW-uitkering hebben, hebben ook een aanvullend bedrijfspensioen of hebben zelf voor een aanvullend pensioen gezorgd. Financiering van de AOW blijft die omslagregeling en de Zalmnorm.

Dat men een meerjarenplan tot na 2040 kan maken is heel simpel. Er zijn rekenmodules die dat perfect kunnen uitrekenen. Dat deed men al in Paars 1. Daarom kwam die Zalmnorm.

Politiek is een staatspensioen een heet hangijzer. Het CDA heeft nog steeds de naween van het voorstel van meer als tien jaar geleden om wat aan de AOW te doen. Balkenende en de zijne hebben daarom ook veel water bij de wijn moeten doen t.o.v. hun oorspronkelijke voorstellen.

Ik schreef al dat de AOW een recht is en men kan dat recht nooit afnemen met een wijzigingsvoorstel. Het enige wat de politiek t.o.v. de AOW kan doen is hier en daar wat wijzigingen in de wet aanbrengen.

Als je kijkt naar de andere landen van de EU, heeft Duitsland zijn pensioenen op Nederlandse leest geschoeid. Die verandering bracht veel Duitsers op de been. In de Noordelijke landen en Engeland is het Nederlands model als voorbeeld gebruikt. Het Nederlands model is eigenlijk dat de staatsbijdrage aan pensioenen zo laag mogelijk wordt gehouden. Dat doet Nederland al meer als zeventig jaar.

Griekenland, Italie, Portugal, Spanje en Frankrijk moeten hun riante pensioenvoorzieningen gaan bijstellen. Daar was de staatsbijdrage voor pensioenen meer als 80%. Voor die landen geldt het Nederlands pensioenstelsel met de zekerheden en betaalbaarheid die daarbij horen tot voorbeeld.

Politiek gezien is de AOW geen uitkering om bezuinigingen te bereiken. Om de betaalbaarheid van de AOW voor de volgende generaties te behouden heeft men wat wijzigingen aangebracht. Die generaties zullen ook van de AOW kunnen genieten, zij het dat de AOW op hun persoonlijke situatie zal worden bepaald.

In het algemeen kan men stellen dat een sociale wet dat met een "A" begint een sociaal recht is. De "A" staat voor "Algemeen" De politiek heeft redelijk wat wijzigingen in de "Algemene wetten" gemaakt, maar nimmer is er van afschaffing gesproken.

Als men de Handelingen leest over deze materie van de afgelopen tien jaar, kom je tot de conclusie dat de politiek het sociaal stelsel in Nederland hoog heeft zitten en dat het Sociaal stelsel overeind gehouden moet worden. Die zienswijze wordt door alle partijen gedeeld. Links en rechts. Nog een steuntje in de rug voor de VVD'ers onder ons. De meeste sociale wetgeving is door kabinetten met de VVD erin doorgevoerd. En niet door de PvdA. Dus om sociale wetgeving "speeltjes" van links te bestempelen is een fabel. Vanaf het "Kinderwetje van Van Houten" hebben de Liberalen meestal het voortouw genomen, wat sociale wetgeving betreft. En ik ben niet eens een VVD'er. [8)

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Farang heeft AOW en sterft...en dan ?

#45 Bericht door Borowolf » zaterdag 09 april 2011, 16:55

Vanaf het "Kinderwetje van Van Houten" hebben de Liberalen meestal het voortouw genomen, wat sociale wetgeving betreft.
Ja, zoiets heb ik ook wel eens gelezen. Een of andere studie liet zien dat linkse kabinetten veelal rechtse maatregelen nemen en andersom. De verklaring ervan was eigenlijk simpel. Door druk van de oppositie wilde men niet al links of rechts lijken en schoof dan op naar de andere kant. Een van de vele redenen voor mij om maar niet meer aan politiek te doen.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”