thais paspoort houden na inburgeringscursus

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

thais paspoort houden na inburgeringscursus

#1 Bericht door loodvrij » maandag 14 maart 2011, 18:56

Hallo,

zoals het nu lijkt zal mijn vriendin binnenkort geheel klaar zijn met haar examens NT2.
Uiteraard wil ze graag haar thais paspoort behouden.
(ze blijft eerst wel in NL , maar op den duur wil ze graag weer terug naar thailand en zal er toch ook een huisje in eigendom moeten komen...)
Wie heeft daar ervaring mee, en wat moeten we daarvoor gaan doen ?
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#2 Bericht door Jim » maandag 14 maart 2011, 19:05

trouwen.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#3 Bericht door loodvrij » maandag 14 maart 2011, 20:54

Jim schreef:trouwen.
is geen straf..... [|)

Maar dat is dus de enige manier om haar paspoort te kunnen behouden ?
zijn er dan naast het trouwen nog zaken waar ik rekening mee moet houden....?
Onder welke voorwaarde moet ik bijvoorbeeld trouwen....?
Binnen welk termijn na het nehalen van haar examens...m.a.w. verloopt de uitslag van haar examens ?
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#4 Bericht door Jim » dinsdag 15 maart 2011, 00:56

de voorwaarden maken niet uit, alleen de duur.

je moet minimaal 3 jaar getrouwd zijn met een nederlander (of een geregistreerd partnerschap hebben) en onafgebroken samenwonen voor je de aanvraag kan doen.
er staat me nog zoiets bij dat de aanvrager daarbij niet in het land van herkomst mag wonen, maar dat kan ik zo gauw niet meer vinden.

en dan heb je natuurlijk nog wilders..
als hij z'n zin krijgt is het allemaal afgelopen met de dubbele nationaliteiten, maar op het moment gelden de volgende regels nog.
http://www.indklantdienstwijzer.nl/Dial ... nderWorden
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#5 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 maart 2011, 04:41

loodvrij schreef:Hallo,

zoals het nu lijkt zal mijn vriendin binnenkort geheel klaar zijn met haar examens NT2.
Uiteraard wil ze graag haar thais paspoort behouden.
(ze blijft eerst wel in NL , maar op den duur wil ze graag weer terug naar thailand en zal er toch ook een huisje in eigendom moeten komen...)
Wie heeft daar ervaring mee, en wat moeten we daarvoor gaan doen ?
Natuurlijk kan ze haar Thaise paspoort c.q. nationaliteit behouden. Dat raak je niet kwijt door het behalen van het NT2-diploma. Want je krijgt niet automatisch de Nederlandse nationaliteit daardoor. Die moet je aanvragen bij de gemeente en dat duurt wel een maand of wat tot een jaar.
Bij de aanvraag kan worden gevraagd of ze afstand doet van haar Thaise nationaliteit. Dat moet ze dus niet doen. Als je gehuwd bent (ik neem aan dat jij Nederlander bent) hoeft het sowieso niet, want dat is één van de uitzonderingsregels op de verplichting om afstand te doen.
Als je niet gehuwd bent kan ze altijd wijzen op een andere uitzonderingsregel: als je financieel nadeel ondervindt van het afstand doen van de Thaise nationaliteit is dat niet verplicht.
En natuurlijk heeft ze financieel nadeel, want ze heeft vast en zeker wel wat land in bezit en dat mag alleen als je de Thaise nationaliteit hebt. Dus daar kan ze op wijzen.

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#6 Bericht door loodvrij » dinsdag 15 maart 2011, 09:22

Duidelijke verhalen....
Hier kan ik wel wat mee.
Het gaat inderdaad om het verliezen van haar recht op grond in Thailand.
Daarnaast denk ik dat ze uit emotionele reden ook haar Thais paspoort niet kwijt wil.
Wat als ze zich uiteindelijk toch ongelukkig gaat voelen en ze wil weer terug......
Bij de aanvraag kan worden gevraagd of ze afstand doet van haar Thaise nationaliteit. Dat moet ze dus niet doen
Als ze aangeeft bij haar aanvraag dat ze dat dus niet wil en de gemeente gaat niet akkoord, dan kan ze dan nog steeds kiezen wat ze wil neem ik aan ?
Niet dat de gemeente aangeeft dat zoiets niet kan en dan toch haar een NL paspoort geeft ( dan is er geen weg terug meer..)
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#7 Bericht door printen44 » dinsdag 15 maart 2011, 15:39

Maar als de Grote Geblondeerde Leider het voor het zeggen heeft, moet ze kiezen. Geen tweede nationaliteit.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#8 Bericht door prajak » dinsdag 15 maart 2011, 16:16

Blondie heeft het niet voor het zeggen !

En als ik Ruudthai goed lees: staan de regels in de RIJKSwet op het Nederlanderschap ? Kan Ruudthai dat bevestigen of moet ik die wet gaan opslaan op internet...... Wetten.nl voor wie wil gaan zoeken.

Ruudthai, betekent RIJKSwet dat ook de gebiedsdelen-ver-weg moeten meebeslissen over wijziging ?

RIJKSwet betekent toch niet alleen NL maar het hele Koninkrijk ? Of wat daar van over is op heden......

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#9 Bericht door Jim » dinsdag 15 maart 2011, 16:35

je kan natuurlijk ook gewoon het linkie naar de IND uit post #4 volgen :P
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#10 Bericht door prajak » dinsdag 15 maart 2011, 16:41

Dit zijn de uitzonderingen.....en je behoudt de andere nationaliteit.

Uitzonderingen

U hoeft géén afstand te doen van uw huidige nationaliteit in de volgende gevallen:

U verliest door naturalisatie tot Nederlander automatisch uw oorspronkelijke nationaliteit.
De wetgeving van uw land staat verlies van uw nationaliteit niet toe.
U bent getrouwd met of u bent geregistreerd partner van een Nederlander.
U bent minderjarig, dat wil zeggen jonger dan 18 jaar.
U bent erkend vluchteling en heeft een verblijfsvergunning asiel.
U bent geboren in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba, en u woont hier nog steeds op het moment dat u uw aanvraag indient.
Van u kan niet worden verlangd dat u contact opneemt met de autoriteiten van de staat waarvan u de nationaliteit bezit.
U hebt bijzondere en objectief waardeerbare redenen om geen afstand te doen van uw nationaliteit.
U hebt de nationaliteit van een staat die niet door Nederland erkend wordt.
U moet om afstand te kunnen doen van uw huidige nationaliteit een hoog bedrag betalen aan de autoriteiten van uw land.
U zou door afstand van uw nationaliteit te doen bepaalde rechten verliezen. Daardoor lijdt u ernstige financiële schade. Denk aan erfrecht.
U moet uw militaire dienstplicht vervullen (of afkopen) voordat u afstand kunt doen van uw huidige nationaliteit.

Ik denk dat dit niet door de woongemeente wordt bepaald.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#11 Bericht door Jim » dinsdag 15 maart 2011, 16:45

volgens mij zit ik in iemands vijandlijstje :lol:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#12 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 maart 2011, 16:54

loodvrij schreef:
Bij de aanvraag kan worden gevraagd of ze afstand doet van haar Thaise nationaliteit. Dat moet ze dus niet doen
Als ze aangeeft bij haar aanvraag dat ze dat dus niet wil en de gemeente gaat niet akkoord, dan kan ze dan nog steeds kiezen wat ze wil neem ik aan ?
Niet dat de gemeente aangeeft dat zoiets niet kan en dan toch haar een NL paspoort geeft ( dan is er geen weg terug meer..)
De gemeente beslist niet over de aanvraag naturalisatie, dat doet de IND.
De gemeente neemt het aanvraagformulier weer in dat zij heeft ingevuld plus de benodigde papieren en de legeskosten en stuurt alles door naar de IND. Die bekijken de aanvraag en als ze akkoord gaan wordt er een Koninklijk Besluit opgemaakt waar een stuk of wat naturalisatieklanten in staan en zodra die wet geldigheid heeft verkregen is ze Nederlandse. Maar dat wordt geloof ik tegenwoordig op de landelijke naturalisatiedag een feit: die is op 15 december.

Lezende de tekst van de Rijkswet op het Nederlanderschap zie ik dat er het één en ander gewijzigd is sinds de laatste keer dat ik keek, een paar jaar geleden.
Je hoeft niet speciaal gehuwd te zijn om al na 3 jaar een aanvraag te mogen doen i.p.v. de normaal geldende 5 jaar, onafgebroken samenleven mag ook (art. 8, lid 4).
En v.w.b. het afstand doen van je oude nationaliteit staat er dit in de wet:

Artikel 9

1. Het verzoek van een vreemdeling die voldoet aan de artikelen 7 en 8 wordt niettemin afgewezen, indien

a. .........;

b. de verzoeker die een andere nationaliteit bezit, niet het mogelijke heeft gedaan om die nationaliteit te verliezen dan wel niet bereid is het mogelijke te zullen doen om, na de totstandkoming van de naturalisatie, die nationaliteit te verliezen, tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden verlangd;

c. ........... .

Dus afstand doen tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden verlangd. Daar valt dan dat financiële nadeel onder. Misschien moet ze dat bewijzen, ik weet niet hoe streng ze zijn tegenwoordig. En als je een Wildersaanhanger treft zal die misschien wel extra formeel zijn.... :evil:

En prajak: Rijkswet geldt voor het hele Koninkrijk, dus behalve Nederland ook de 3 gemeenten in de West.... Zie http://www.st-ab.nl/wetten/0252_Rijkswe ... ap_RWN.htm

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#13 Bericht door prajak » dinsdag 15 maart 2011, 17:01

Ruudthai, en is uitsluitend het NL parlement bevoegd die RIJKSwet te wijzigen of moeten die drie nieuwe gemeentes meedoen met een eigen stem ? Het zijn immers "aparte" gemeentes ? Of is het begrip RIJKSwet nu verwaterd ?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#14 Bericht door RuudThai » dinsdag 15 maart 2011, 17:08

prajak schreef:Ruudthai, en is uitsluitend het NL parlement bevoegd die RIJKSwet te wijzigen of moeten die drie nieuwe gemeentes meedoen met een eigen stem ? Het zijn immers "aparte" gemeentes ? Of is het begrip RIJKSwet nu verwaterd ?
Die Rijkswet geldt voor het hele gebied van het Koninkrijk, dus ook die 3 gemeenten. Het Nederlandse parlement gaat over de wetgeving, dus ook voor die 3 West-gemeenten.
Maar volgens mij zijn er destijds afspraken gemaakt dat enkele wetten niet of maar gedeeltelijk gelden voor de West, bijv. sociale wetgeving. Maar dat is voer voor juristen.... ;)

Gebruikersavatar
somtam
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 11 december 2009, 21:32

Re: thais paspoort houden na inburgeringscursus

#15 Bericht door somtam » woensdag 16 maart 2011, 20:51

Circa 2 jaar geleden door de bureaucratische molen gegaan.

Onze situatie: Getrouwd sinds 5 jaar en geregistreerdpartnerschap sinds 11 jaar.

Inburgeringscertificaat behaald NT2 niveau.

Aanvraag indienen bij de Gemeente tbv Naturalisatie, alle benodigde papieren aanwezig zo ook een brief ter toevoeging aan het dossier dat mevrouw graag naturaliseert tot Nederlandse maar toch ook graag haar oorspronkelijke nationaliteit behoud en dit op grond van het feit dat ze gehuwd is met een Nederlander, ondanks dit blijft de ambtenaar volharden dat zij afstand moet doen omdat Thaise onderdanen in de categorie vallen van landen welke geen dubbele nationaliteit mogen hebben, we hebben vriendelijk doch dringend verzocht de brief bij het dossier te voegen.
Blijf hoffelijk en kalm want ook zeker de Gemeente heeft een vinger in de pap, alles betaald en afwachten.

Na een aantal weken bericht van de IND ter bevestiging van ontvangst van het geheel nadat de Gemeente het 1ste deel van het onderzoek heeft gedaan en dat de aanvraag in behandeling gaat bij de IND.
Al vrij snel komt er een bericht (IND) dat als mevrouw geen afstand doet van haar oorspronkelijke nationaliteit verwijzend naar Artikel 9 rijkswet op het verkrijgen van het Nederlanderschap: De verzoeker dient al het mogelijke.......etc wordt de aanvraag als negatief beoordeeld, 3 weken de tijd om te reageren.
Dus weer achter de pc geklommen en een brief retour met een verwijzing naar het zelfde Artikel 9 als waar de medewerker van de IND naar verwees maar dan hij/zij wijzend op punt 3:

Het eerste lid, aanhef en onder b, is niet van toepassing op:

c. de verzoeker die gehuwd is met een Nederlander;

Voor diegene die alles willen doorlezen hier is de link:
http://www.st-ab.nl/wetten/0252_Rijkswe ... ap_RWN.htm

Deze brief netje's aangetekend retour gestuurd met tevens een aantekening uit de Thai nationality act section 13 waarin toch duidelijk staat dat een Thaise onderdaan niet verplicht is om afstand te doen van zijn of haar oorspronkelijke nationaliteit als zij/hij volgens de wet van het land v/d echtgenoot de nationaliteit kan aannemen.

http://thailaws.com/law/t_laws/tlaw0367.pdf

Section 13. A man or woman of Thai nationality who marries an alien and may acquire the nationality of the spouse according to his nationality law shall, if he or she desires to renounce Thai nationality, make a declaration of his or her intention before an official according to the form and in the manner prescribed in the Ministerial Regulations.”

Vertaald:

Een man of vrouw van Thaise nationaliteit die met een buitenlander trouwt, en die de nationaliteit van die echtgenoot kan verkrijgen volgens de nationaliteitswet van dat land zal, ALS deze WENST afstand te doen van de Thaise nationaliteit, een verklaring afleggen van zijn intentie bij een ambtenaar volgens de vorm en wijze als beschreven in de ministriële verordeningen.

Het gaat hier om de woorden ALS (if) en WENST (desires).
Als je het niet wilt, dan doe je het dus niet. Vrijwillige keuze, dus geen automatisch verlies.

http://www.thailaws.com/body_english_acts.htm

Na een week het bericht dat de aanvraag verder wordt behandeld en ter overlegging gaat naar hare majesteit ter goedkeuring verder geen woord meer gerept en alles voor elkaar.

Wat mij verder is opgevallen en als ik dat mag en zal geloven want andere personen er over hebben meegemaakt op forum's of in onze persoonlijke kring is dat het lijkt dat Gemeente of IND het toch probeert in sommige aanvragen, en dat het riekt naar willekeur om "moeilijk" te maken.

Het financieel nadeel aantonen dat wordt pas echt een papiermolen.

Wat het meest belangrijke is voor de Thaise onderdaan is de Thaise ID kaart op tijd verlengen want daar doen zij in principe alles mee.

Succes en hopelijk kan je er wat mee.
Liever 10 vogel's in de lucht dan 1 in de hand.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”