Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#16 Bericht door sirc » maandag 21 februari 2011, 07:51

Uit NL ben je uitgeschreven, neem ik aan, dus je woont in Thailand voor de Thaise fiscus, 180 of meer dagen totaal in een jaar. Al heeft Thailand niets van jou te heffen als ik over jouw bronnen lees.
Ja, wij zijn uitgeschreven en uit het ziekenfonds gezet. Ik heb een nieuwe afgesloten bij healthcare international.
Inmiddels Thais rijbewijs afgehaald.

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb tot 1 juli tijd het M biljet in te vullen. Het advies om nog een keer een deskundige te raadplegen ga ik opvolgen. In het verleden was ik over deze deskundigen helaas teleurgesteld

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#17 Bericht door sirc » vrijdag 15 maart 2013, 04:33

prajak, hoelang heeft de fiskus tijd om de aanslagen af te handelen. Ik heb van het M-biljet uit 2010 nog altijd geen definitieve aanslag.

De voorlopige aanslag van 2011 is waarschijnlijk bij de wateroverlast vorig jaar opgelost. Niet ontvangen.
De aanmaning heb ik dan gekregen en betaald.
Vraagje.: Kan niet een contactpersoon in Nederland de aanslagen en de post van de belastingdienst ontvangen of mijn zoon in Nederland of een belastingadviseur?

En dan nog een vraag buiten het belastingrecht. Moet een 17 jarige uit Nederland bij een bezoek in Thailand,
mits hij zonder ouders reist, een schriftelijke goedkeuring van zijn ouders bij zich hebben of is dit niet nodig

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#18 Bericht door prajak » vrijdag 15 maart 2013, 10:13

Sirc, zover ik weet moet de definitieve aanslag binnen 3 jaar na 1 april van het jaar volgend op het belastingjaar. Deze termijn wordt verlengd met de termijn van verkregen uitstel van inlevering (niet: gebruikt uitstel...).

Een fiscaal domicilie, heb ik ook.

Een briefje naar de dienst en doorgeven dat persoon A te B in NL postadres wordt voor al jouw belastingzaken. BSN en adres etc er netjes op en aangetekend naar NL zenden. Met die persoon afspreken dat alle info direct op scan naar jou gaat.

Dan kun je nog steeds een termijn kwijtraken; als die persoon zich 8 weken laat verwennen op de Malediven en er rolt net brief binnen met een korte reactietermijn dan ben je te laat. Maar alles beter dan kwijtraken en op die manier rechten verliezen.

De laatste vraag: daar heb ik geen verstand van.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#19 Bericht door sirc » vrijdag 15 maart 2013, 13:25

bedankt voor de reactie,
mits het fiscale domicilie zo gemakkelijk te veranderen ga ik dit ook regelen.

gevonden op internet
Aanslagen voor aangiftebelastingen (zoals inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting) kunnen niet meer worden opgelegd na 3 jaar na tijdstip ontstaan belastingschuld. Die termijn van 3 jaar wordt verlengd met de termijn waarvoor voor de indiening van de aangifte uitstel is verleend. Een voorbeeld. De inkomstenbelastingschuld over 2007 ontstaat op 31 december 2007. Voor de aangifte is uitstel verleend met 6 maanden. De aanslag kan dan uiterlijk 30 juni 2011 worden opgelegd.

Dus normalerwijze 31.12.13 voor aangifte 2010 bij mij. Ik vraag mij alleen af hoe dat zit bij een expat die
28. febr 2010 geëmigreerd is . Onstaat bij hem de belastingschuld op 28. febr of pas einde van het jaar?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingaangifte in NL ? Doe het tijdig.....

#20 Bericht door prajak » vrijdag 15 maart 2013, 15:02

OK, dus niet 1 april.

De andere vraag: ik denk 31 december.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”