Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#1 Bericht door nbreeker » dinsdag 08 februari 2011, 10:25

Nederlandse experts komen naar Thailand om samen met de Thai's te proberen de flood problemen op te lossen rond Bangkok en omliggende plaatsen.
Tevens steekt Nederland multimilioenen in dit projekt om de Thai's te helpen,ik heb er geen probleem mee dat ze de Thai's helpen maar waar komt dat geld nu vandaan we moeten 18 milliard bezuinigen we gaan terug naar Afganistan dat kost een half milliard maar zal wel op een milliard uitdraaien.
Misschien zie ik het verkeerd en als het zo is leg het me dan uit maar volgens mij werkt de staatskas net als m'n portemainee?
als hij leeg is dan is hij leeg en ik kan niet meer uitgeven dan dat er inkomt of is dat met de staat anders.
Hoe kunnen ze dat in vredesnaam verkopen aan de mensen in Holland ja alles wordt duurder en iedereen moet de broekriem aanhalen maar dat weg geven gaat gewoon door.
Ik wordt er maar niet kwaad om dat is zonde van m'n tijd maar ik verbaas me wel.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#2 Bericht door Ervee71 » dinsdag 08 februari 2011, 10:30

Mag ik naar de bron van deze informatie vragen a.u.b.?
GETROUWD OP 24-08-2011

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#3 Bericht door carpediem » dinsdag 08 februari 2011, 10:31

Uit welke bron komt dit?
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#4 Bericht door Jim » dinsdag 08 februari 2011, 11:01

't is sowieso uitgesloten dat nederland gratis komt helpen.

reken er maar op dat er flink winst wordt gemaakt of dat er speciale deals voor het nederlandse bedrijfsleven worden gesloten.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#5 Bericht door nbreeker » dinsdag 08 februari 2011, 11:26

Ervee71 schreef:Mag ik naar de bron van deze informatie vragen a.u.b.?
Thaivisa.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#6 Bericht door elst99 » dinsdag 08 februari 2011, 13:47

Ja en dan te weten, wij wonen tussen de rivieren, dat de rivierdijken nog steeds niet hoog en stevig genoeg zijn, we elke winter angst hebben dat de rijn, waal en maas buiten hun oevers treden.
De Limburgers weten er over mee te praten, er wordt verteld dat het een keer in de honderd jaar voorkomt, lullig genoeg hadden ze het in de laatste 10 jaar 3 keer het huis met een meter water. ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#7 Bericht door Mart » dinsdag 08 februari 2011, 15:48

Mevr. Elst, dit heeft niets te maken met de deskundigheid, echter alleen met de hoeveelheid ambtenaren bij de diverse instanties, die niet deskundig zijn doch wel altijd een vinger in de pap willen hebben.

Dat probleem is hier in Thailand het zelfde. Er zijn al vele jaren NL deskundige hier werkzaam, doch de plannen blijven gewoon in de kast, cq worden niet in uitvoering genomen.

Maar ja .... TIT
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#8 Bericht door prajak » dinsdag 08 februari 2011, 16:25

Het Rijn- en Maaswater komt van de buurlanden en dat -alsmede het regenweer- heb je niet in de hand. Baggeren is nog steeds een goede methode voor meer opslagcapaciteit. Verder bouwt een overvol land snel in gebieden die eigenlijk bestemd zijn voor opslag van water; Roermond is een voorbeeld daarvan. Dijken kun je ook niet onbeperkt verhogen !

Als je in TH flink uitbaggert verdien je veel ruimte. Noodbassins aanleggen kan ook, Thailand heeft daar ruimte voor. Maar o wee als daar een tempel staat met de chedi van de voorvaderen.....

Als NL er geld in steekt heeft dat altijd een tegenprestatie. Dat is dus handel. Hoe dat macro uitwerkt weet ik niet; daar heb ik niet voor geleerd.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#9 Bericht door printen44 » dinsdag 08 februari 2011, 16:43

In de praktijk worden deze projecten in feite met gesloten beurs afgehandeld. Nederland steekt er zoveel in en Thailand levert weer spullen aan Nederland. De ene hand wast de andere.

Thailand wordt niet echt als een ontwikkelingsland gezien. Leningen die door een "gever" worden geleverd moeten ook worden terug betaald.

Dit project kan ook een lening van Nederland aan Thailand zijn. Die moet worden terugbetaald met rente. Doordat er zeker Nederlandse bedrijven aan dit project zullen meewerken, komt een groot gedeelte van het geld weer indirect terug naar Nederland, maar moet Thailand de lening wel met rente terugbetalen. Vaak verdient zo,n "goedgeefse" land aan ontwikkelingswerk.

Maar troost u, in 1927 heeft een Nederlandse deskundige op waterwerk-gebied een sluitend plan gemaakt voor de afwatering in Thailand. Helaas moest daarvoor wat land worden vrijgegeven voor uiterwaarden, dus dat plan is nooit uitgevoerd. Zo liggen in Bangkok kant en klare plannen om overstromingen tegen te gaan, maar worden nooit uitgevoerd. Want dat betekend dat invloedrijke mensen wat land verliezen. De overstromingen treffen toch vrijwel altijd de allerarmste. Dus waarom land vrijgeven.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#10 Bericht door Jim » dinsdag 08 februari 2011, 19:09

nog meer verkwisting van nbreeker's zuur afgedragen belastingcenten :P
Nederlanders gaan helpen bij aanleg megadam Jakarta

JAKARTA - Nederlandse waterbouwkundigen gaan de autoriteiten in Jakarta helpen bij de aanleg van een enorme dam. Die moet de hoofdstad van Indonesië beschermen tegen de stijgende zeespiegel, meldden Indonesische media dinsdag.

klik!
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#11 Bericht door nbreeker » woensdag 09 februari 2011, 00:33

prajak schreef:Het Rijn- en Maaswater komt van de buurlanden en dat -alsmede het regenweer- heb je niet in de hand. Baggeren is nog steeds een goede methode voor meer opslagcapaciteit. Verder bouwt een overvol land snel in gebieden die eigenlijk bestemd zijn voor opslag van water; Roermond is een voorbeeld daarvan. Dijken kun je ook niet onbeperkt verhogen !

Als je in TH flink uitbaggert verdien je veel ruimte. Noodbassins aanleggen kan ook, Thailand heeft daar ruimte voor. Maar o wee als daar een tempel staat met de chedi van de voorvaderen.....

Als NL er geld in steekt heeft dat altijd een tegenprestatie. Dat is dus handel. Hoe dat macro uitwerkt weet ik niet; daar heb ik niet voor geleerd.
"daar heb ik niet voor geleerd zeg je"Waar heb je dan wel voor geleerd Prajak je bent nog geen 65 en al een jaar of 9 hier ik vraag me wel eens af wat je gedaan heb in je werkzame leven ik neem aan dat je hebt gewerkt voorheen misschien onderwijzer
Of gemeente ambtenaar daar ben ik nog niet achter.Ik geloof niet dat je parkeer ambtenaar bent geweest.
Maar volgens mij heb je hard gewerkt want je bent er nu nog moe van je gaat s'morgens en s'middags een uurtje dutten dus dat zou kunnen betekenen dat je leraar handenarbeid bent geweest,hou me niet langer in spanning Erik vertel het me.
Groetjes Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#12 Bericht door elst99 » woensdag 09 februari 2011, 02:11

Als al die ambtenaren, die niet deskundig zijn hun vinger dan is in de dijk steken, zou dat misschien de oplossing zijn.
Dat de Maas en Rijn regenrivieren zijn dat is niet nieuw Prajak, al zo lang als ze bestaan, maar dat er in de uiterwaarden veel gebouwd is, dat is de fout! Dat had nooit mogen gebeuren, met al onze "deskundigheid".
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#13 Bericht door trompetter » woensdag 09 februari 2011, 02:19

printen44 schreef: Maar troost u, in 1927 heeft een Nederlandse deskundige op waterwerk-gebied een sluitend plan gemaakt voor de afwatering in Thailand.
Daar zou ik graag iets meer over weten meneer Printen.

Ik weet wel dat de toen nog vrij jonge Nederlandse ingenieur Homan van der Heide in 1903
zijn 'General Report on Irrigation and Drainage in the Lower Maenam Valley' presenteerde.

Toen hij in mei 1909 gefrustreerd het bijltje er bij neergooide, was een deel van zijn plannen
gerealiseerd. De grachten (hier 'klong' genoemd) waren uitgediept, er waren sluizen aangelegd
en de door de Chao Prya rivier veroorzaakte jaarlijkse overstroming was daarmee nagenoeg
verleden tijd.

Als geboren Roermondenaar overigens mijn dank aan mevrouw Elst en meneer Prajak en wel
omdat zij de enigen zijn die zich iets gelegen laten liggen aan de natte voeten van wat ooit
mijn stadgenoten waren! Dit tussen haakjes dus.

Waar het stuk op liep was inderdaad ook toen wat meneer Printen schetste: de eigenaars van het
land rond Bangkok weigerden hun medewerking aan de plannen van de 'waterkoning' (zo werd hij
een keer door Koning Chulalongkorn genoemd). Bovendien kwam de financiering niet rond.

Precies een eeuw na het vertrek van Homan van der Heide uit Thailand, in mei 2009 stapte
de gouverneur van Bangkok, M.R. Sukhumbhand Paribatra, met onze ambassadeur mr. Tjaco van
den Hout in een helicopter om tesamen de dijkwerken te bestuderen.

Goed te horen dat dit mogelijkerwijze tot het resultaat geleid heeft dat Nederlandse bedrijven
ingeschakeld gaan worden om de inwoners van het twee centimeter per jaar zakkende Bangkok
aan blijvend droge voeten te helpen.

Wat ik wel ergens gelezen meen te hebben meneer Printen, is dat in de loop der decennia veel
meer onderdelen van het plan van onze Nederlandse ingenieur uitgevoerd zijn.
Graag dus wat meer bijzonderheden over wat er in 1927 gebeurde.

Grappig is, dat de 'broer' van Koning Chulalongkorn, Prins Damrong, bij zijn bezoek aan Nederland
er op insisteerde dat Homan van der Heide naast hem zou zitten bij het diner dat de burgemeester
van Amsterdam ter ere van hem gaf in het KIT (tropenmuseum). Dat was in 1932, dacht ik.

met vr. groet
en T-geschal

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#14 Bericht door jumbo » woensdag 09 februari 2011, 02:48

De blaaskaak heeft gelijk het was die bewuste persoon die overigens vanwege het toen al overheersende gevoel hier onder iedereen onder de koning dat Thai een superieur ras zijn en geweldige kopieurs, de pijp aan maarten gaf kwa doorzetting. Wel na een vruchtbare carriere.

NL doet aan 'cirkel financiering', zij financieren waardoor het NL bedrijfsleven zijn intrede
kan doen. En men anticipeert vervolg opdrachten en darnaast geeft het aan in de regio dat 'wij' het probleem inderdaad kunnen klaren.
Verschil met dit project en bijvoorbeeld het vliegveld in HK of andere projecten ter wereld is dat gevoel dat de Thai hebben, omdat een paar van die gasten in het buitenbos zijn opgeleid, dat ze het zelf ook wel kunnen en dat vanuit hun 'kopie' economie gedachte.
Dat er echter andere elementen als rip-programmaatjes bij komen kijken zal de ja-knikkende onderlaag die hier is opgeleid ruimschoots over het hoofd zien.

Ergo mijn tweede (of eigenlijk eerste) huis in Ayutthaya en mijn opblaasdingy op mijn balkon in Bangkok.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederland gaat Thailand helpen met Floodproblemen

#15 Bericht door dutch » woensdag 09 februari 2011, 08:10

Leuk topic aan het worden,met dank aan de posters.
Ik heb er weinig verstand van en me er ook niet bepaald in verdiept,maar vind vooral de geschiedkundige kant van het onderwerp,reuze interessant. :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”