wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoeslag

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
bkkjourney
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 27 oktober 2007, 17:43

wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoeslag

#1 Bericht door bkkjourney » dinsdag 21 december 2010, 18:37

Minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) heeft het onzalige plan uit de kast gehaald om de AOW-partnertoeslag al per 1 januari 2011 te korten. Bij aanname betekent dit dat de toeslag voor AOW'ers met een jongere partner vanaf januari met 8 procent omlaag gaat. Dit moet honderd miljoen euro opleveren [|(

bkkjourney
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 27 oktober 2007, 17:43

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#2 Bericht door bkkjourney » dinsdag 21 december 2010, 19:11

Update: de maatregel zal waarschijnlijk "pas" op 1 juli 2011 in werking treden. Ook worden mensen met een inkomen tot dertigduizend euro ontzien. In het oorspronkelijke plan was dit twintigduizend euro.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#3 Bericht door greenthaiway » woensdag 22 december 2010, 03:29

NU.nl

Kamp gaat korting AOW-toeslag aanpassen
Uitgegeven:21 december 2010 18:24
Laatst gewijzigd:21 december 2010 20:41

DEN HAAG - Het kabinetsplan om de AOW-partnertoeslag per 1 januari volgend jaar met 8 procent te korten, gaat minister Henk Kamp (Sociale Zaken) aanpassen.

Dat heeft Kamp dinsdag in de Eerste Kamer besloten, nadat CDA-senator Ria Vedder-Wubben een alternatief voorstel op tafel had gelegd.
Een meerderheid van de Eerste Kamer dreigde dinsdag de geplande korting van 8 procent op de toeslag voor 65-plussers met een jongere partner die zelf of weinig inkomsten heeft, weg te stemmen.

Forse kritiek
Zowel bij de oppositiepartijen als regeringsfracties VVD en CDA hadden forse kritiek op het bezuinigingsvoorstel. Vooral omdat de oudere stellen nauwelijks de kans zouden hebben om zich voor te bereiden op de ingreep.
Het voorstel van het CDA is om de korting pas per 1 juli 2011 in te voeren en inkomens tot 30.000 euro te ontzien. In het oorspronkelijke kabinetsplan zouden alleen inkomens tot 20.000 euro, ofwel 110 procent van het minimumloon, worden ontzien.
Als de korting later wordt ingevoerd en voor minder mensen geldt, betekent dat wel een hogere korting op de AOW-toeslag voor de inkomens vanaf 30.000. Volgens de CDA-senator zou de korting niet hoger mogen uitvallen dan 10 procent.

Positieve insteek
Kamp zegde toe het alternatief te zullen uitwerken en met een positieve insteek te benaderen. Hij hoopt in januari meer te kunnen vertellen over het nieuwe voorstel.
Wel benadrukte hij dat dezelfde bezuiniging moet worden opgehaald als met het oorspronkelijke plan: 105 miljoen euro volgend jaar en dat bedrag loopt op naar 118 miljoen euro in 2014. De vraag is of deze besparing wel wordt gehaald met een maximale korting van 10 procent.

Voorzichtig
Oppositiepartijen SP, GroenLinks en ChristenUnie toonden zich voorzichtig positief over het CDA-voorstel. SP'er Tuur Elzinga sprak van ''een beweging in de goede richting'' en zijn GroenLinkscollega Tineke Strik van ''een aanzienlijke verlichting''.
PvdA'er Simon van Driel was afhoudend, terwijl de PvdA in de Tweede Kamer in november bij behandeling van de korting nog samen optrok met GroenLinks. In de Tweede Kamer hielden de twee partijen Kamp nog voor dat hij bredere steun voor het plan kon verwerven als een grotere groep lagere inkomens werd ontzien, maar toen wilde de minister daar nog niet aan.
In 2015 wordt de AOW-partnertoeslag overigens geheel afgeschaft. Dat is al in de jaren negentig besloten.

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#4 Bericht door marinusmali » woensdag 22 december 2010, 05:14

Ik had het toch goed begrepen dat vanaf 1-1-2015 de partner Aow toeslag verdwijnt als je daarna 65 wordt?
Val dan met maem buiten de boot want ik wordt dan op 29-5-2015, 65 jaar :cry: :cry: :cry: :cry: en zij is dan 43 jaar.

Heb me trouwens laten uitschrijven in 2000 uit nederland, wat betekend dat ik per jaar 2% wordt gekort en dus minus 30% krijg.

Maar ach geluk, kan niet, tegen een vette Aow(?) op :lol: :lol: :lol: :lol:

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#5 Bericht door Mart » woensdag 22 december 2010, 10:05

Vet :?: 480 € tegen een koers van ??????? :oops:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#6 Bericht door marinusmali » woensdag 22 december 2010, 11:04

Mart vandaar (?) !!! [|( [|( [|( [|( [|( [|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#7 Bericht door prajak » woensdag 22 december 2010, 16:26

Als de partnertoeslag vervalt op 1-1-2015 vervalt dan ook de controle op samenwonen ?

Laat ik het antwoord maar geven: neen. Ik lever dan ook in als we dan althans samenwonen.

Nu een technische (reken)vraag. Stel de partner is 20 jaar jonger als je 65 bent en zij/hij heeft geen inkomen; is dan 45, heeft 30 jaar korting dus je krijgt 40%. 40% Van wat ? Van die 1.100 euro die de ongehuwden AOW nu is zonder korting ?

We moeten in liefde de buikriem aanhalen. Nu kan ik niet voor anderen praten maar voor mij zou dat geen kwaad kunnen.... Leve het kabinet !

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#8 Bericht door printen44 » donderdag 23 december 2010, 07:34

(Novum) - Minister van Sociale Zaken Henk Kamp (VVD) begint komend jaar met onderhandelingen met veertig landen om de export van kinderbijslag en het kindergebonden budget stop te zetten. Dat heeft Kamp woensdag laten weten aan de Tweede Kamer.

Het gaat om landen waarmee in verdragen afspraken zijn gemaakt over kinderbijslag en het kindgebonden budget. Minister Kamp zegt mogelijk desnoods de verdragen op als de onderhandelingen niet het gewenste resultaat opleveren. De minister wil de export van de kinderbijslag en het kindgebonden budget per 1 januari 2014 stoppen.

Volgens Kamp zijn de kinderbijslag en het kindgebonden budget bestemd voor compensatie voor de kosten van kinderen die in Nederland wonen en niet voor kinderen die in het buitenland opgroeien. "Wij hebben een regeling voor de kinderen in Nederland, andere landen kunnen dat voor de kinderen die bij hen opgroeien regelen."

In het regeerakkoord is afgesproken dat de export van uitkeringen naar landen buiten de Europese Unie vanaf 1 januari 2012 aan banden wordt gelegd. Het kabinet is verder van plan op korte termijn wettelijk te regelen dat de hoogte van uitkeringen wordt aangepast aan het kostenniveau van het land waar de uitkering naartoe gaat. Nu zijn de kosten in Nederland vaak nog uitgangspunt.

In de eerste helft van volgend jaar wil het kabinet een wetsvoorstel hierover aan de Tweede Kamer aanbieden. In 2012 moet de aanpassing ingaan. Het aanpassen van de uitkeringen aan de prijzen in het land waar de ontvanger woont, geldt voor de kinderbijslag, het kindgebonden budget, een uitkering op grond van de algemene nabestaandenwet en de arbeidsongeschiktheidsuitkering.
© novum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#9 Bericht door prajak » donderdag 23 december 2010, 11:23

De AOW dus niet; maar het zijn maar drie letters.......

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#10 Bericht door dutch » donderdag 23 december 2010, 12:09

Stel ik woon in Thailand en ben nog geen 65.
Nu ga ik vrijwillig bijbetalen om die 2% per jaar niet te verliezen(welke idi**t zou zo iets doen,maar stel dus ;) :mrgreen: ),zou men dan als je gepensioeneerd bent eventueel kunnen gaan zeggen.Sorry,je woont in Thailand en dat is zo goedkoop,we betalen niets!
Ik denk dat ze ruim vooraf e.e.a. van hun plannen zullen moeten informeren,zoals toen met de individualisering van de AOW,en voor de bestaande gevallen een "grandfathering" zullen moeten toepassen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#11 Bericht door Geert S » donderdag 23 december 2010, 12:27

dutch schreef:Stel ik woon in Thailand en ben nog geen 65.
Nu ga ik vrijwillig bijbetalen om die 2% per jaar niet te verliezen(welke idi**t zou zo iets doen,maar stel dus ;) :mrgreen: ),zou men dan als je gepensioeneerd bent eventueel kunnen gaan zeggen.Sorry,je woont in Thailand en dat is zo goedkoop,we betalen niets!
Dat was inderdaad destijds ook mijn grote angst. Toen ik me uit liet schrijven uit NL heb ik nog (eventjes) nagedacht over dat vrijwillig betalen aan de SVB, maar ik vond 't toen ook gewoon een veel te groot risico, ik heb nog heel veel jaartjes te gaan voor mijn AOW en Joost mag weten wat er in de tussentijd nog allemaal veranderen zal met die regeling, dat risico ga ik niet nemen! Volgens mij kun je maar het beste zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van wat de NL overheid weer allemaal verzind, maar ja, ik geef toe dat ik daarin makkelijker praten heb dan vele anderen..

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#12 Bericht door greenthaiway » donderdag 23 december 2010, 13:48

prajak schreef:
Nu een technische (reken)vraag. Stel de partner is 20 jaar jonger als je 65 bent en zij/hij heeft geen inkomen; is dan 45, heeft 30 jaar korting dus je krijgt 40%. 40% Van wat ? Van die 1.100 euro die de ongehuwden AOW nu is zonder korting ?
Volgens mij, ik kan mij vergissen, krijg je dan 40% van 743,60 Euro = 297,44 Euro.
Inclusief de toeslag zou je 1041.04 Euro aan AOW ontvangen exclusief vakantiegeld.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow ... /index.jsp

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#13 Bericht door pong » donderdag 23 december 2010, 14:17

prajak schreef:Als de partnertoeslag vervalt op 1-1-2015 vervalt dan ook de controle op samenwonen ?
!
nee, want er blijft nog steeds voor de in het thuisland wonende alleenstaande 65+ers een toeslag voor je status als alleenstaande. Dus blijft het (en dat is nu net zo) aantrekkelijk voor 2 elkaar in een nieuwe liefde gevonden hebbende senioren die willen hokken, om hun eigen stulpje aan te houden en zo beiden die toeslag op te strijken. Hoe dat van toepassing is in verweggistan-geen idee. Maar heb evenmin enig idee hoe dat nu toegaat in verweggistan bij dergelijke situaties.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: wellicht "pijnlijke" bezuinigen op komst>AOW partnertoes

#14 Bericht door prajak » donderdag 23 december 2010, 15:58

Pong heeft gelijk; samenwonen wordt gestraft en als de partner geen inkomen heeft ga je toch vet achteruit na 1-1-2015.

De bedragen 2011 zijn bekend. Jaarbedrag incl vacantietoeslag ongehuwd 13.513 euro, samenwonend 9.426 en als de Thaise partner niet in NL verzekerd is geweest moet je het daarmee doen. Er komt wel een verhoging in juli.....

Dan wordt het plaatje voor mij erg simpel. Alleenwonend 82% van 13.513 is 11.080, samenwonend (82 plus 24) 106% van 9.426 is 9.991. Verschil nog geen 100 e per maand. Daar kom ik wel overheen.

Na 2014 moeten we het dan doen met 82% van 9.426 is 7.729. Dan valt er wel een groot bedrag uit, namelijk bijna 200 e/maand.

Dat moeten we dus opvangen met andere middelen. Mijn buren hier hebben minder dan ik dus er valt niks te klagen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”