AOW: Alleenstaand of samenwonend?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#1 Bericht door Borowolf » maandag 13 december 2010, 11:21

Ik las vandaag een stukje van de Rabobank met betrekking tot een wijziging per 1/1/2011 in het fiscaal partnership. Daar staat o.a. het volgende:

Wijzigingen voor ongehuwd samenwonenden
Voor ongehuwd samenwonenden gelden er nieuwe regels om aangemerkt te worden als fiscaal partner. U moet voortaan voor fiscaal partnerschap ingeschreven staan op hetzelfde woonadres in de gemeentelijke basisadministratie. Bovendien moet u aan minimaal één van de volgende voorwaarden voldoen:

* u hebt samen een notarieel samenlevingscontract óf
* u hebt samen een kind óf
* u of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend óf
* u staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds óf
* u bent allebei eigenaar van uw eigen woning

Einde citaat.
Nu geldt het bovenstaande voor de inkomstenbelasting maar ik neem aan dat dat dan ook geldt voor het bepalen of je wel of niet alleenstaand bent voor de AOW. Dus dit zou interessant kunnen zijn voor hen die hier in Thailand ongehuwd samenwonen en daarvoor "gekort" worden op hun AOW.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#2 Bericht door Mart » maandag 13 december 2010, 12:14

Als men in Thailand woont, dus uitgeschreven bent in Nederland, heb je niets meer te maken met de belastingdienst.
Als men in Thailand samenwoont cg getrouwd bent, kan men een toeslag aanvragen, je wordt dus niet gekort op de AOW.
Wel of geen kinderen is niet van belang.
Echter, indien de partner wel een inkomen heeft, moet dat gemeld worden.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#3 Bericht door Edje » maandag 13 december 2010, 13:18

Mart schreef:Als men in Thailand woont, dus uitgeschreven bent in Nederland, heb je niets meer te maken met de belastingdienst.
Als men in Thailand samenwoont cg getrouwd bent, kan men een toeslag aanvragen, je wordt dus niet gekort op de AOW.
Wel of geen kinderen is niet van belang.
Echter, indien de partner wel een inkomen heeft, moet dat gemeld worden.
Als je echtgenote/partner nooit in NL heeft gewoond kun je de toeslag wel vergeten.
Partnertoeslag wordt met ingang van 01-01-2011 met 8% verlaagt indien totaal inkomen hoger is dan € 1700 bruto.
Groetjes; Edje

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#4 Bericht door greenthaiway » maandag 13 december 2010, 13:21

Edje schreef:
Mart schreef:Als men in Thailand woont, dus uitgeschreven bent in Nederland, heb je niets meer te maken met de belastingdienst.
Als men in Thailand samenwoont cg getrouwd bent, kan men een toeslag aanvragen, je wordt dus niet gekort op de AOW.
Wel of geen kinderen is niet van belang.
Echter, indien de partner wel een inkomen heeft, moet dat gemeld worden.
Als je echtgenote/partner nooit in NL heeft gewoond kun je de toeslag wel vergeten.
Partnertoeslag wordt met ingang van 01-01-2011 met 8% verlaagt indien totaal inkomen hoger is dan € 1700 bruto.
Wat "Edje" schrijft is onjuist.
Mijn vrouw heeft nooit in Nederland gewoond, toch ontvangen wij de AOW-toeslag.
"Mart" heeft in deze dus gelijk.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#5 Bericht door Mart » maandag 13 december 2010, 13:33

Edje schreef: Als je echtgenote/partner nooit in NL heeft gewoond kun je de toeslag wel vergeten.
Partnertoeslag wordt met ingang van 01-01-2011 met 8% verlaagt indien totaal inkomen hoger is dan € 1700 bruto.
Edje, mijn vrouw is nog nooit buiten Thailand geweest, vliegangst !!!, dat heeft ze nu overwonnen, middels regelmatig vliegen KK - BKK ( biertje :roll: )
Acht jaar geleden, ze was toen nog piep jong. Ik vroeg toeslag aan - hetgeen ik het nog steeds een abnormale zaak vind - en kreeg het wel met een korting van 37 - 15 = 22, dus 22 % korting. Nu gaat daar waarschijnlijk nog 8% af.

Dus Edje, even aanvragen als je 65 jaar bent of wordt. :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#6 Bericht door Edje » maandag 13 december 2010, 13:38

greenthaiway schreef:
Edje schreef:
Mart schreef:Als men in Thailand woont, dus uitgeschreven bent in Nederland, heb je niets meer te maken met de belastingdienst.
Als men in Thailand samenwoont cg getrouwd bent, kan men een toeslag aanvragen, je wordt dus niet gekort op de AOW.
Wel of geen kinderen is niet van belang.
Echter, indien de partner wel een inkomen heeft, moet dat gemeld worden.
Als je echtgenote/partner nooit in NL heeft gewoond kun je de toeslag wel vergeten.
Partnertoeslag wordt met ingang van 01-01-2011 met 8% verlaagt indien totaal inkomen hoger is dan € 1700 bruto.
Wat "Edje" schrijft is onjuist.
Mijn vrouw heeft nooit in Nederland gewoond, toch ontvangen wij de AOW-toeslag.
Wel juist, sinds 2008 nieuwe wetgeving.
Mijn vrouw heeft 7 jaar in NL gewoond en krijgt maar een deel van de toeslag.
Het is een ingewikkelde berekening indien ze wel in NL heeft gewoond.
Ze kijken er naar op welke leeftijd ze naar NL is gekomen.
Stel op 35 jarige leeftijd, 35 -15= 20 x 2% = 40%
maw: er wordt 40% op de toeslag gekort.

Een terechte wetgeving, niet in NL gewoond, niets opgebouwd, geen poen.

Toeslagen verleend vóór de wetswijziging blijven behouden.
In 2015 wordt de toeslag afgeschaft.
Groetjes; Edje

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#7 Bericht door Mart » maandag 13 december 2010, 13:46

Edje schreef: Stel op 35 jarige leeftijd, 35 -15= 20 x 2% = 40%
maw: er wordt 40% op de toeslag gekort.

Een terechte wetgeving, niet in NL gewoond, niets opgebouwd, geen poen.

Toeslagen verleend vóór de wetswijziging blijven behouden.
In 2015 wordt de toeslag afgeschaft.
Sorry, inderdaad 40% korting.
Niet in NL gewoond is onjuist !! mijn vrouw heeft nooit in Nl gewoond !!

2015 ja inderdaad voor nieuwe aanvragers :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#8 Bericht door greenthaiway » maandag 13 december 2010, 14:30

Edje, je informatie is wederom onjuist.
Ik ontvang sinds het samenwonen, 8 Maart 2009, we zijn getrouwd in een gemeentehuis in Bangkok op 3 November 2010, een AOW-toeslag.
Mijn vrouw is geboren op 28-01-1985 en nooit in Nederland geweest zoals ik eerder schreef.
Ik ben geboren op 19-06-1943.
De toeslag is met 7 jaar gekort, eigenlijk behoort dit 7 jaar, 4 maanden en 21 dagen te zijn maar zij hebben een en ander
in mijn (ons) voordeel afgerond op 7 jaar.
SVB berekent de toeslag vanaf 28 Januari 2001, de dag dat zij 15 werd, tot 18 Juni 2008, de laatste dag van mijn 64e jaar.
De toeslag is dus gekort voor 7 jaar, is 14% :mrgreen:

Mijn AOW bedraagt 701,46 euro
Toeslag bedraagt 603,28 euro
Tegemoetkoming AOW 34,26 euro
---------------------------------
Bruto = Netto totaal 1,339.00 euro

Of je vrouw ooit in Nederland heeft gewoond doet, ik herhaal het maar, niet terzake.
Er is naar mijn weten geen "nieuwe"wetgeving sinds 2008, ik heb de AOW-toeslag immers aangevraagd op 8 Maart 2009.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#9 Bericht door Borowolf » maandag 13 december 2010, 16:51

Mijn post ging over "ongehuwd samenwonenden".

Greenthayway, je bent getrouwd, begrijp ik. Bijzonder interessante informatie die je hier levert. Geheel nieuw voor mij dat je zo'n hoge toeslag hier kunt krijgen. Maar mijn post ging niet over gehuwden.

Ik heb steeds begrepen dat sommige oudere mensen in Nederland niet trouwen omdat ze dan van twee keer alleenstaande, een keer samenwonend AOW krijgen. En dat is in totaal minder.
Voor Nederlanders samenwonend met een Thai, heb ik begrepen, dat de Nederlander in dat geval de helft van samenwonend krijgt en dat is minder dan hij krijgt als hij alleenstaand is. Dat is, alweer naar ik begrepen heb, mede waarom er Nederlandse inquisiteurs rondreizen. Zij moeten onder andere de schurken :roll: zien te pakken die een alleenstaande AOW uitkering krijgen maar stiekem samenwonen. Voor deze mensen had ik dit stukje geplaatst. Maar ja, ik ben maar een groentje hier in Thailand dus ik kan het zomaar helemaal mis hebben. In dat geval mijn excuses voor het plaatsen van misleidende informatie. :oops:

Overigens ben ikzelf nog lang niet toe aan een AOW uitkering dus de toeslag waarover jullie het hebben, ga ik niet krijgen.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#10 Bericht door Mart » maandag 13 december 2010, 17:10

Voor de AOW toeslag is getrouwd of samenwonend gelijk.
Indien men geen toeslag aanvraagt en toch samen woont op het zelfde adres, zouden er best problemen kunnen komen. Denk aan een "bewijs van in leven" , dat via SSO wordt gecontroleerd. Maar goed.... je bent nog niet toe aan AOW, dus ..... :?: :?: :?:

Het is geen misleidende info, er zullen best hier AOW' er zijn die wel wat hebben aan de info.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#11 Bericht door Borowolf » maandag 13 december 2010, 17:18

Mart schreef:Het is geen misleidende info, er zullen best hier AOW' er zijn die wel wat hebben aan de info.
Bedankt voor de opbeurende woorden.
Mart schreef:Voor de AOW toeslag is getrouwd of samenwonend gelijk.
Inderdaad. Maar de definitie van samenwonend wordt dus behoorlijk aangepast. En dat was waar het mij om ging. Mensen die eerst samenwoonden doen dat nu ineens niet meer. En daardoor kunnen sommigen onzes weer wat beter slapen. :-)
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#12 Bericht door prajak » maandag 13 december 2010, 17:31

De AOW toeslag wordt heus wel eens helemaal afgeschaft. De reden is dat men in NL pensioen opbouwt, ook de partner, en dan is die p-toeslag niet nodig. De partnertoeslag dateert uit de tijd dat de man werkt en de vrouw het aanrecht en de deegroller beheert. Die tijd ligt lang achter ons.

SVB controleurs reizen inderdaad de wereld rond en kijken of je wel of niet samenwoont met een partner hier. Wat is samenwonen ? Lang geleden zag ik een uitzending van de Rijdende Rechter en die kreeg die vraag voorgelegd; een paar ouwetjes was verlinkt omdat een oude mevrouw, hartlijdster, af en toe een buurman bij haar op de sofa liet slapen voor het veilige gevoel dat er dan iemand in huis is. Begrijpelijk.

De SVB heeft daar regels voor gemaakt en die luiden, als ik me goed herinner, dat je NIET samenwoont als de andere persoon maximaal 27 dagen in een kwartaal bij je is. Dat is, na wat tellen, net iets meer dan twee dagen per week, zeg maar het weekeinde. 13 Weken x 2 dagen is maar 26.....

Daar kun je mee rommelen door twee huizen naast elkaar te huren en een deur te maken in de muur. Tandenborstels tellen en geen damesslipje in jouw wasmand ! En dan je toch plat want men vraagt ook de Thaise buren...... Ja, ze wonen samen...... Weten die veel.

Rommelen in de marge is mij vreemd. Ik krijg straks 18% korting (9,5 jaar weg en men telt volle jaren....) en de dame is als ik 65 word 54 dus de korting voor haar is (54 min 15) x 2 procent ofwel 78% dus ik beur voor haar 22 procent van de AOW en ga zelf terug naar de 50% norm min 18%. Dat scheelt me geen 100 euro per maand ten opzichte van niet samenwonen en die poen verdienen we terug door niet meer uit te eten. Samen eten uit de keuken kost een kwart van uit-eten ! En de dame is net zoals alle Thaise vrouwen een meer dan uitstekende kokkin ! Ze weet uitstekend de weg in de keuken en kan de vele luxe apparaten bedienen en we vreten de vingers er af. Het hoeft dus geen probleem te zijn.

En gaat de p-toeslag er helemaal af, ja dan kost het wat meer. Ik maak me er geen zorgen over, ben niet zonder poen en rente hier komen wonen. Met pensioen en de AOW heb ik straks per maand het salaris van een toprechter in dit land en dan tel ik de bankrente niet eens mee. Nee, wat men in NL aanrommelt zal me niet deren.

Maar er zijn farang met minder inkomen en die kunnen in de problemen komen. En daarmee komt opnieuw aan de orde dat je niet zonder voldoende middelen naar hier moet komen. Als je je eigen broek niet kunt ophouden blijf hier dan weg. Reken niet op NL. We zijn een vergeten groep en we tellen dus niet mee voor de NL politiek. "Profiteurs, van onze centen op hun krent in de zon...". Zo denkt men over ons.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#13 Bericht door prajak » maandag 13 december 2010, 17:36

Mart, dit schreef je.

" Als men in Thailand woont, dus uitgeschreven bent in Nederland, heb je niets meer te maken met de belastingdienst. "

Nee, maar dat heb ik al eerder verteld hier. AOW en overheidspensioen blijven belast in NL. En het wordt samengeteld en je kunt dus in schijf 3 of 4 terechtkomen. En dat betekent dokken. Heb je alleen AOW uit NL (en eventueel bedrijfspensioen en een particuliere lijfrente) dan heft NL alleen over de AOW en die heffing in nul of laag.

Maar ik treed nu buiten het kader van dit onderwerp.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#14 Bericht door Borowolf » maandag 13 december 2010, 17:50

De SVB heeft daar regels voor gemaakt en die luiden, als ik me goed herinner, dat je NIET samenwoont als de andere persoon maximaal 27 dagen in een kwartaal bij je is. Dat is, na wat tellen, net iets meer dan twee dagen per week, zeg maar het weekeinde. 13 Weken x 2 dagen is maar 26.....
En die regels veranderen dus nu. Dat is waar het stukje over ging.

Ik weet het, ik val in herhaling maar enkel en alleen omdat ik blijkbaar niet in staat ben mijn verhaal duidelijk uit te leggen. De ervaring leert dat als je het maar genoeg herhaalt iedereen denkt dat het waar is. Misschien helpt herhalen ook als ik mijn punt voldoende herhaal dus dat doe ik dan maar. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW: Alleenstaand of samenwonend?

#15 Bericht door greenthaiway » maandag 13 december 2010, 17:58

@ Prajak
Nog ff een off-topic...
Goed dat je dame zo lekker kan koken, de mijne idem dito :mrgreen:
Eet ook liever thuis dan dat we uit eten gaan.
Toch wil ik je, als Udon Thani ganger zo op zijn tijd, wijzen op een nieuw hotel.
Het ligt praktisch aan het Nong Prajak park, de naam is "Prajaktra Design Hotel".
Gloednieuw, het zwembad is nog in aanbouw.
Ze hebben er een "buffet" van 129 THB per persoon.
Verschillende menu's, heerlijke deserts, het buffet is open van 11:00 tot 14:00 uur.
Je eet je buikje vol met al dat heerlijks, als je zuinig wilt zijn raad ik mensen aan niet thuis te ontbijten en met enige hongergevoelens
aan het "buffet" deel te nemen :mrgreen:
Internet site: http://www.prajaktrahotel.com

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”