Belastingdienst Buitenland

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Belastingdienst Buitenland

#1 Bericht door Edje » zondag 21 november 2010, 13:53

Heb me officieel laten uitschrijven bij de GBA en contact gehad met de Belastingdienst Buitenland.
Hier kreeg ik een formulier met enige rare vragen.
Uit de vragenlijst maak ik op dat de AOW en evt. andere pensioen uitkeringen NIET meer vanzelfsprekend Bruto/Netto worden uitbetaald. Er moet aangetoond worden wie de inhoudingsplichtige in Thailand is.

Zie vraag;
A4
Vermeld u onderstaand vanaf welke datum u als fiscaal inwoner van het woonland dat u opgegeven heeft wordt aangemerkt enz.
Let Op: Uw verzoek wordt niet in behandeling genomen als de gegevens van de fiscale woonplaats niet zijn bijgevoegd.


Wie weet hier meer van, voor mij is het nieuw.

Wilt u het hele formulier inzien, stuur dan een PB met E-mail adres
Groetjes; Edje

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Belastingdienst Buitenland

#2 Bericht door carpediem » zondag 21 november 2010, 15:09

Eerste jaar kun je kiezen welk land je belastingplichtig wil zijn. Daarna wordt je belastingplichtig in Thailand. Dit kun je niet aantonen maar dat weten ze in Roermond en zullen je altijd vrijstelling geven. Op de AOW blijf je wel belasting betalen. Voor mij als vrijgezel is dat zo,n 25 euro per maand loonheffing. Op m,n andere pensioen heb ik algehele vrijstelling.
Geldt niet voor ambtenarenpensioen.
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Belastingdienst Buitenland

#3 Bericht door carpediem » zondag 21 november 2010, 15:13

pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Belastingdienst Buitenland

#4 Bericht door carpediem » zondag 21 november 2010, 15:27

pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst Buitenland

#5 Bericht door prajak » zondag 21 november 2010, 16:13

"Waar iemand woont wordt naar de omstandigheden beoordeeld". Dat is de strekking van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen. De rechter in belastingzaken heeft geoordeeld dat jouw woonplaats is "het centrum van jouw economische en sociale leven".

Woon je permanent in Thailand dan is dat een duidelijke zaak. Je geeft hier de poen uit en hebt familie, vrienden, kultuur, sport hier.

Na emigratie moet je de NL fiscus twee dingen aanreiken. Dat je niet in NL woont, en waar je dan wel woont.

Dat eerste weet de fiscus al. Men weet meer van je dan je denkt.

Dat laatste is in Thailand niet gemakkelijk; je krijgt nergens een verklaring dat je hier woont. Maar je hoeft niet te bewijzen, aannemelijk maken is genoeg Er geldt de vrije bewijsleer. Ook voor de belastingdienst om het tegendeel aan te tonen.

Ik heb dat bij alle aanvragen voor vrijstelling opgelost door te melden dat Thailand me niet registreert in de woongemeente maar dat de Imm Police me opneemt in haar bestand. Dat ik stempels kan laten zien - en die zend ik mee.... - hoe lang ik een jaarverlenging heb. Dat ik hier huur betaal, een brommer of auto heb op mijn naam (boekje...) met een verzekering daarvan op mijn naam, dat ik NL bankbrieven hier krijg (meezenden...) en ben geregistreerd in de Gemeente Den Haag als kiezer (meezenden). Dan kun je nog jouw Thaise bankboek meezenden en laten zien dat je hier in ronde bedragen opneemt. Dat kan niet als je ergens anders pint. Verder bied ik altijd aan dat ze al mijn betaalde rekeningen kunnen krijgen. Ik meld ook altijd wanneer ik Thailand voor de laatste keer heb verlaten voor NL en dat ik geen pendelaar ben.

Voor iemand die hier permanent woont kan dit geen probleem zijn. Ik heb alle schepen achter me verbrand en mijn status is duidelijk. Daar doet niet aan af dat bijna al mijn bankrekeningen in NL zijn en ik daar onroerende zaken heb. Het gaat om waar je feitelijk woont.

Dit probleempje los je dus snel op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst Buitenland

#6 Bericht door prajak » zondag 21 november 2010, 16:30

Misschien is het zinvol Carpediem aan te vullen.

In NL blijft belast ---

AOW-uitkering op 65, en WAO en Wajong tot 65...
Overheidspensioen en semi- ...
Lijfrente-uitkeringen uit gouden handdrukken (tenzij met karakter van pensioen)
En inkomenscomponenten die minder vaak voorkomen.

In NL is niet belast....

Bedrijfspensioen uit de zakelijke sector, niet de overheid
Particuliere lijfrente
Andere vormen van pensioen niet van de overheid.
Box 3 vermogen

Let op. Heb je inkomen belast in NL dan wordt dat opgeteld en dan komt het schijventarief. Dan kun je in beginsel ook schijf 3 of 4 dokken over de AOW.

Verder. Zou je ook in TH inkomen hebben dan ZOU, zeg ik met nadruk, Thailand ook over in NL belast inkomen kunnen heffen maar reductie geven volgens een deelsleutel. Dat heet in deftige termen progressievoorbehoud. Dan kun je toch tegen een aanslag aanlopen over het in NL verdiende inkomen. Maar er bereiken mij geen geluiden dat Thailand een dergelijk voorbehoud heeft gemaakt.

Thailand heeft in haar wetgeving staan dat pensioenen belast zijn met inkomstenbelasting. Ook buitenlandse pensioenen. Thailand maakt daar nog steeds geen haast mee omdat het overzicht ontbreekt. Toch zou dat zo maar kunnen komen. Houd daar rekening mee. Je zou in voorkomend geval alleen de AOW kunnen laten zien en andere pensioenen in NL laten. Desnoods leg je een deposito uit NL op de bank hier om de grens te halen.

Dan schijnt er een regel te zijn dat Thailand niet zal heffen over dat pensioen als je het NA EEN JAAR pas naar TH haalt. Dat lees ik echter niet in de Thaise wet. Maar ik boek om die reden mijn geld uit Nl naar TH met de woorden "transaction" en zet er nimmer "pension" bij.

Voorlopig ziet het er naar uit dat Thailand een beter belastingparadijs is dan al die lekkere eilanden.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst Buitenland

#7 Bericht door prajak » zondag 21 november 2010, 16:32

Als iemand de tekst wil waarmee ik mijn vrijstelling aanvraag dan mag hij/zij een pb zenden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst Buitenland

#8 Bericht door prajak » zondag 21 november 2010, 16:40

Als je inkomen hebt belast in NL hebt dan heb je recht op de algemene heffingskorting. Maar
de algemene heffingskorting in NL is opgebouwd uit alle componenten in box 1. Ben je niet verzekerd voor de volksverzekering, zoals velen hier, dan valt die component weg. Er blijft dan nauwelijks algemene heffingskorting over. Tientjes denk ik, ik ben te lui om het nu na te kijken.

Mensen met alleen AOW belast in NL zullen denk ik op nul of weinig heffing uitkomen.

Laten we blij zijn dat NL heft. Het belastingtarief in TH is voor ons gepensioneerden in de regel hoger dan in NL als je de volksverzekering weglaat. Ja, tenzij je een TIG pensioen hebt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst Buitenland

#9 Bericht door prajak » dinsdag 23 november 2010, 06:13

Dit is een aardige site.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... l#P13_1168

Klik op een land in de rechterkolom en je ziet hoe loon, pensioen, etc, wordt behandeld in het belastingverdrag tussen NL en dat land.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingdienst Buitenland

#10 Bericht door dutch » dinsdag 23 november 2010, 06:50

prajak schreef:Dit is een aardige site.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... l#P13_1168

Klik op een land in de rechterkolom en je ziet hoe loon, pensioen, etc, wordt behandeld in het belastingverdrag tussen NL en dat land.
Hieruit blijkt dus overduidelijk dat je bij belasting vrijstellings aanvraag,alleen maar duidelijk hoef te maken dat je daadwerkelijk in Thailand woont.Bewijzen van belasting betaling alhier behoort niet tot hun (nederlandse belasting dienst) competentie.
Ik heb overigens bij mijn laatste aanvraag ( 1 1/2 week geleden) gewezen op het feit ,dat wij als AOW-ers sedert ruim een jaar,direct door de SVB gecontroleerd worden middels meldingsplicht bij de SSO.Ook heb ik hen gevraagd hoe lang ze met dit, 3 jaarlijkse opnieuw vrijstelling verzoeken,menen te moeten doorgaan?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Belastingdienst Buitenland

#11 Bericht door Gardensafari » dinsdag 23 november 2010, 09:53

Ik wil nog wijzen op één addertje onder het gras: de zogenaamde "dual residence".
In sommige gevallen woont iemand in twee landen tegelijk.
Neem de Nederlander die in Thailand woont.
Het kan dan zijn dat hij de banden met Nederland onvoldoende heeft doorgesneden.
Dat probleem komt vrij snel om de hoek kijken als hij nog een woning in Nederland aanhoudt.
En als hij dan ook in Nederland bankrekeningen heeft en hier regelmatig verblijft, an KAN hij in de problemen komen.

Als je tegen de belastingdienst zegt dat je vertrokken bent en je laat je uitschrijven uit de registers van de burgerlijke stand, dan hoef je in principe niet zoveel aannemelijk te maken.
De belastingdienst volgt in principe de gegevens van het GBA (gemeentelijke basisadministratie, lees burgerlijke stand).
Maar vooral als je hier onroerend goed aanhoudt en dan een niet door anderen bewoonde woning in het bijzonder, wordt men argwanend.
Dan zou sprake kunnen zijn van "dual residence" en dan heb je een probleem.
Je kunt dan gepiepeld worden tussen twee overheden, die allebei geld van je willen zien.
Daar zijn dan procedures voor: arbitrage.
Maar geloof mij maar: dat wil je niet meemaken.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Belastingdienst Buitenland

#12 Bericht door Gijs-CNX » dinsdag 23 november 2010, 10:12

Gardensafari schreef:Ik wil nog wijzen op één addertje onder het gras: de zogenaamde "dual residence".
In sommige gevallen woont iemand in twee landen tegelijk.
Neem de Nederlander die in Thailand woont.
Het kan dan zijn dat hij de banden met Nederland onvoldoende heeft doorgesneden.
Dat probleem komt vrij snel om de hoek kijken als hij nog een woning in Nederland aanhoudt.
En als hij dan ook in Nederland bankrekeningen heeft en hier regelmatig verblijft, an KAN hij in de problemen komen.

Als je tegen de belastingdienst zegt dat je vertrokken bent en je laat je uitschrijven uit de registers van de burgerlijke stand, dan hoef je in principe niet zoveel aannemelijk te maken.
De belastingdienst volgt in principe de gegevens van het GBA (gemeentelijke basisadministratie, lees burgerlijke stand).
Maar vooral als je hier onroerend goed aanhoudt en dan een niet door anderen bewoonde woning in het bijzonder, wordt men argwanend.
Dan zou sprake kunnen zijn van "dual residence" en dan heb je een probleem.
Je kunt dan gepiepeld worden tussen twee overheden, die allebei geld van je willen zien.
Daar zijn dan procedures voor: arbitrage.
Maar geloof mij maar: dat wil je niet meemaken.

Ook daar is een mouw aan te passen, als je minder dan 180 dagen in NL verblijft dan hoef je geen belasting te betalen. Als je dan ook zorgt dat je de andere dagen niet in een stuk in een ander land verblijft dan hoef je daar ook geen belasting te betalen.
Je moet het wel kunnen aantonen door tickets etc... maar de moeite waard voor pendelaars om er naar te kijken.

groet,

Gijs
Tja.... het is genoeg geweest.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Belastingdienst Buitenland

#13 Bericht door printen44 » dinsdag 23 november 2010, 10:27

Wil je legaal in Nederland verblijven, moet je minimaal 4 maanden per jaar in Nederland verblijven. Is je verblijf minder dan 4 maanden per jaar in Nederland, dan wordt je van rechtswege uit het Bevolkingsregister geschrapt met alle gevolgen van dien.

Diegene die permanent in Thailand wil verblijven krijgt nog met de Belastingdienst te maken i.v.m. "Conserverend Vermogen". Dat geldt als hij een bedrijfspensioen, lijfrentes etc. heeft. Het geldt niet voor de AOW.

In kort komt het erop neer dat een een aanslag krijgt op je opgebouwde vermogen wat bedrijfspensioen etc. betreft. De aanslag hoef je niet te betalen, indien je meer als tien jaar na je 65ste permanent in het buitenland woont. Kom je binnen die tien jaar weer permanent wonen in Nederland, moet je de aanslag betalen, minus de betaalde belasting die je betaald heb in het andere land.

Zo heb ik een aanslag van ruim 8k euro die op mijn 75ste vervalt.

Overigens heeft de Hoge Raad verleden jaar deze constructie onwettig genoemd. In afwachting van een belastingwet die dit veranderd, maar niet in het voordeel van de belastingplichtige, is een noodwetje aangenomen. Zover mij bekend blijft een aanslag op het "conserverend vermogen" nog steeds van kracht.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Belastingdienst Buitenland

#14 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 23 november 2010, 10:29

Gijs-CNX schreef:
Gardensafari schreef:Ik wil nog wijzen op één addertje onder het gras: de zogenaamde "dual residence".
In sommige gevallen woont iemand in twee landen tegelijk.
Neem de Nederlander die in Thailand woont.
Het kan dan zijn dat hij de banden met Nederland onvoldoende heeft doorgesneden.
Dat probleem komt vrij snel om de hoek kijken als hij nog een woning in Nederland aanhoudt.
En als hij dan ook in Nederland bankrekeningen heeft en hier regelmatig verblijft, an KAN hij in de problemen komen.

Als je tegen de belastingdienst zegt dat je vertrokken bent en je laat je uitschrijven uit de registers van de burgerlijke stand, dan hoef je in principe niet zoveel aannemelijk te maken.
De belastingdienst volgt in principe de gegevens van het GBA (gemeentelijke basisadministratie, lees burgerlijke stand).
Maar vooral als je hier onroerend goed aanhoudt en dan een niet door anderen bewoonde woning in het bijzonder, wordt men argwanend.
Dan zou sprake kunnen zijn van "dual residence" en dan heb je een probleem.
Je kunt dan gepiepeld worden tussen twee overheden, die allebei geld van je willen zien.
Daar zijn dan procedures voor: arbitrage.
Maar geloof mij maar: dat wil je niet meemaken.

Ook daar is een mouw aan te passen, als je minder dan 180 dagen in NL verblijft dan hoef je geen belasting te betalen. Als je dan ook zorgt dat je de andere dagen niet in een stuk in een ander land verblijft dan hoef je daar ook geen belasting te betalen.Je moet het wel kunnen aantonen door tickets etc... maar de moeite waard voor pendelaars om er naar te kijken.

groet,

Gijs

Heb je daar een linkje van om het eens na te lezen?
Live your dream, don't dream your life.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Belastingdienst Buitenland

#15 Bericht door Gijs-CNX » dinsdag 23 november 2010, 10:32

Wouter_Udon schreef:
Gijs-CNX schreef:
Gardensafari schreef:Ik wil nog wijzen op één addertje onder het gras: de zogenaamde "dual residence".
In sommige gevallen woont iemand in twee landen tegelijk.
Neem de Nederlander die in Thailand woont.
Het kan dan zijn dat hij de banden met Nederland onvoldoende heeft doorgesneden.
Dat probleem komt vrij snel om de hoek kijken als hij nog een woning in Nederland aanhoudt.
En als hij dan ook in Nederland bankrekeningen heeft en hier regelmatig verblijft, an KAN hij in de problemen komen.

Als je tegen de belastingdienst zegt dat je vertrokken bent en je laat je uitschrijven uit de registers van de burgerlijke stand, dan hoef je in principe niet zoveel aannemelijk te maken.
De belastingdienst volgt in principe de gegevens van het GBA (gemeentelijke basisadministratie, lees burgerlijke stand).
Maar vooral als je hier onroerend goed aanhoudt en dan een niet door anderen bewoonde woning in het bijzonder, wordt men argwanend.
Dan zou sprake kunnen zijn van "dual residence" en dan heb je een probleem.
Je kunt dan gepiepeld worden tussen twee overheden, die allebei geld van je willen zien.
Daar zijn dan procedures voor: arbitrage.
Maar geloof mij maar: dat wil je niet meemaken.

Ook daar is een mouw aan te passen, als je minder dan 180 dagen in NL verblijft dan hoef je geen belasting te betalen. Als je dan ook zorgt dat je de andere dagen niet in een stuk in een ander land verblijft dan hoef je daar ook geen belasting te betalen.Je moet het wel kunnen aantonen door tickets etc... maar de moeite waard voor pendelaars om er naar te kijken.

groet,

Gijs

Heb je daar een linkje van om het eens na te lezen?
Je hebt een PB.
Tja.... het is genoeg geweest.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”