Thais leren voor "gevorderden" omgeving Chiang Mai

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Thais leren voor "gevorderden" omgeving Chiang Mai

#1 Bericht door Borowolf » dinsdag 16 november 2010, 05:41

Er zijn verschillende mensen op deze site hard aan het werk om ons Thais te leren. Hardstikke goed.

Hierbij nog een extra mogelijkheid voor mensen die al een beetje Thais spreken, verstaan en lezen en die in Chiang Mai wonen.

Enige tijd geleden hebben we met vijf Nederlanders die al enige tijd in Chiang Mai wonen een prive lerares ingehuurd. Zij heeft als opdracht ons verder te helpen met het leren spreken, verstaan en lezen (dus niet schrijven) van de Thaise taal. We hebben nu 10 lessen achter de rug en ik vind dat de lerares het prima doet.

We doen de volgende dingen in een twee uur durende sessie (elke week twee sessies):
- het luisteren naar een (Thais) verhaaltje dat de lerares voorleest. Daarna de vragen beantwoorden die ze erover opgesteld heeft.
- het lezen van de (Thaise) woorden van een zin die in willekeurige volgorde staan. Daarna de woorden in de goede volgorde zetten zodat er een zin uitkomt
- het maken van eigen zinnen bijvoorbeeld "wat zeg je (in het Thais) als je een bankrekening wilt openen"
- het maken van de opdrachten in het (Thaise) schoolboekje van kinderen van 7 jaar.

Het laatste geeft ook een beetje het niveau aan dat gevraagd wordt. Dat met de aantekening dat kinderen hier toch wel wat verder zijn dan de kinderen van 7 jaar in Nederland. :-)
Zelf ben ik nu een jaar hier. Kan een beetje lezen als het het standaard lettertype is, kan het een beetje spreken maar versta geen enkele Thai die op enigszins normale manier praat. :-)

Helaas moesten er twee mensen afhaken dus we hebben plaatsen vrij. Als je geinteresseerd bent laat het me dan weten.
Laatst gewijzigd door Borowolf op dinsdag 16 november 2010, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Thais leren voor "gevorderden"

#2 Bericht door Mart » dinsdag 16 november 2010, 06:15

Mag ik U voorstellen om de header aan te passen in:
Thais leren voor gevorderden omgeving Chiang Mai dit ter voorkoming van misverstanden
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thais leren voor "gevorderden"

#3 Bericht door prajak » dinsdag 16 november 2010, 07:06

Wat een uitstekend idee zoiets te doen. Nu zul je in C-Mai wel een aantal NL-ers bij elkaar krijgen die dat willen aanpakken, het lukt me in Nongkhai zeker niet. Er zit hier een NL-er die al 30 jaar in Thailand woont en die praat Thais als Brugman. Zo ver ben ik nog lang niet.....

En "verstaan" als men rap praat, tja......

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Thais leren voor "gevorderden"

#4 Bericht door Borowolf » dinsdag 16 november 2010, 12:42

Mart schreef:Mag ik U voorstellen om de header aan te passen in:
Thais leren voor gevorderden omgeving Chiang Mai dit ter voorkoming van misverstanden
Wow... ze zeggen U tegen mij. ;)
Goed idee. Had ik zelf aan moeten denken. Bedankt. Inmiddels uitgevoerd.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”