Thaise taal

De beginselen van de Thaise taal.
Moderators: Chang, Patriot, Broom
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Thaise taal

#76 Bericht door Jim » woensdag 15 december 2010, 16:32

Borowolf schreef:In ieder geval ben ik er van overtuigd dat dat het in mijn geval niet is.
ga er maar gerust van uit dat de vriendinnen van je vrouw meer over jou weten dan dat je zelf doet :lol:
van je lievelinghapje tot je lievelingsstandje en alles daar tussen in :D
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Thaise taal

#77 Bericht door Borowolf » woensdag 15 december 2010, 17:10

Ik zou beide voorbeelden niet echt erg vinden :roll: maar voorlopig geloof ik daar helemaal niks van.

Maar ja, ik heb wel vaker het gevoel dat mijn ega anders is dan wat ik hier over andere ega's lees.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Thaise taal

#78 Bericht door Jim » woensdag 15 december 2010, 17:38

dit gaat niet alleen op voor thaise vrouwen hoor.
dit geldt voor alle vrouwen op deze planeet.

maar zoals jumbo altijd zegt; er is altijd een uitzondering op de regel ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Thaise taal

#79 Bericht door Mart » woensdag 15 december 2010, 17:58

Jim schreef:dit gaat niet alleen op voor thaise vrouwen hoor.
dit geldt voor alle vrouwen op deze planeet.
Mag ik Jim voordragen voor de Gouden Eikel van 2010 :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Thaise taal

#80 Bericht door Jim » woensdag 15 december 2010, 21:59

mag wel hoor :)

ik dacht eigenlijk dat de meeste mannen wel wisten dat vrouwen onder elkaar (en zeker goede vriendinnen) over intiemere dingen spreken dan mannen.
blijkbaar niet dus [8)

misschien eens een viva oppakken bij de kapper? ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thaise taal

#81 Bericht door RuudThai » donderdag 05 mei 2011, 16:23

Misschien wel aardig om te horen hoe je Thaise woorden uitspreekt, alleen denk ik dat een Thai in een deuk ligt als hij/zij dit hoort:
een text-to-speech demo http://www.oddcast.com/home/demos/tts/t ... hp?sitepal
Een groot aantal talen, waaronder Thai: tik de tekst in (in Thai dan) en juffrouw Narisa spreekt het woord of de zin uit.
Is behalve het luisteren naar de uitspraak ook een goede oefening in het Thais schrijven.

tino kuis
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2011, 14:37

Re: Thaise taal

#82 Bericht door tino kuis » woensdag 17 augustus 2011, 16:20

Iek go nir Emstaardom. Hoewel alle klinkers verkeerd zijn begrijpt toch elke rechtgeaarde Nederlander wat er bedoeld wordt. In het Nederlands zijn vooral de medeklinkers belangrijk voor een goed verstaan, de klinkers doen er minder toe.

Voor het Thais geldt dat juist de klinkers, samen met de toon, het goed verstaan bepalen. Bij de klinkers geldt dan weer dat er hele korte en heel lange klinkers zijn, de lange langer dan in het Nederlands. vergelijk boek (kort) en boer (lang) en dat geldt ook voor de e, de o etc.

Maar er is iets bij de uitspraak van een aantal medeklinkers wat toch ook veel verschil maakt, dat geldt voor de p, de t, de k, deze kunnen geaspireerd (er komt een flinke stoot lucht uit de mond, men schrijft ph,th,kh) zijn of juist niet-geaspireerd (er komt geen lucht uit de mond, men schrijft, p, t, k). Controleer dit door een hand of een brandende aansteker voor de mond te houden, in het eerste geval blaast men het vlammetje uit en in het tweede geval blijft het gewoon branden. kai (kip) khai (ei), pit (dicht doen), phid ( verkeerd), tam (laag), tham (doen).

Dan de tonen. Echt niet moeilijk. Kwestie van veel oefenen. Ik illustreer dat met Nederlandse tonen in het woordje "nou".
nou,nou (tegen je vrouw die net de hond een schop gaf) :hoge toon
niet morgen maar nou!! : dalende toon (een beetje bozig,lastig, gaat een beetje tegen ons gevoel in)
Doe dat nou niet : middentoon
Nou? :stijgende toon
nou.....nee : lage toon

Ga lekker oefenen, een half uurtje per dag en over 2 jaar spreek je vloeiend Thais.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise taal

#83 Bericht door prajak » woensdag 17 augustus 2011, 16:34

Ik spreek en lees Thais, verstaan en schrijven is moeilijker, en ik heb in dit forum mijn deel wel geleverd. Dus ik blijf buiten de discussie die zo af en toe oplaait.

Maar ik wacht nog steeds op een lid dat de basisbeginselen van de grammatica hier komt vertellen. Maar wel met voorbeelden in Thaise tekens aub.

Een taal zoals ik vroeger Engels, Duits en Frans leerde leer je alleen met de tekens voor ogen. Duits leer je alleen als je de umlaut ziet, niet als er staat "umlaut". Ik heb geen gymnasium maar mensen die Grieks leren hanteren het Griekse alfabet. Kortom, je leert alleen Thais als je het alfabet beheerst en daarna de toonregels gaat leren. Begin daar dan maar mee.

Daarvoor heb ik een aanzet gegeven in dit forum.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise Taal”