Thaise taal

De beginselen van de Thaise taal.
Moderators: Chang, Patriot, Broom
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise taal

#61 Bericht door prajak » maandag 13 december 2010, 16:57

Jim, er komen geen oefentoetsen. Ik heb een paar boekjes op de site gezet en daarin kun je oefenen tot je een ons weegt. En er zijn vervolgboekjes in de winkels. Zo ben ik ook begonnen na het alfabet. Ik ben gestopt bij iedere geparkeerde auto auto en heb het nummerbord gelezen want daar staat de provincie op.

Mijn nieuwe lessen gaan beginnen na 1 Januari. De huidige leraar heeft er de brui aan geveven, is overgeplaatst, maar er is een nieuwe hier met de naam Nikhon en inderdaad meneer heeft een camera..... Uitstekend Engels in huis ook. Dan ga ik verder met het moeizame leerproces. Thais leren doe je niet alleen uit boekjes. Je moet er een Thai bij hebben die uitleg kan geven en je helpen met de uitspraak. Het Thais heeft heel veel leenwoorden en die leer je niet uit een boekje. De bankjes in ! Dat is de enige oplossing.

Niet iedereen heeft een Thaise partner. Klopt. Maar iedereen woont wel ergens en daar is vast een school in de buurt en veel onderwijzers spreken een mondje Engels. Die kun je vragen je te helpen. Je bent als beginnende farang net als een kind van 4 dat voor het eerst naar school gaat. Onbevangen, onbedorven en kneedbaar. Een gekwalificeerde leraar die Engels spreekt vraagt 300 baht per anderhalf uur hier. Dat is te doen, eigenlijk een fooi.
Als je uit gaat eten met een pilske er bij ben je dat ook kwijt.....

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Thaise taal

#62 Bericht door Borowolf » maandag 13 december 2010, 17:05

prajak schreef:Thais leren doe je niet alleen uit boekjes. Je moet er een Thai bij hebben die uitleg kan geven en je helpen met de uitspraak. Het Thais heeft heel veel leenwoorden en die leer je niet uit een boekje. De bankjes in ! Dat is de enige oplossing.
Ik moet dat bevestigen. Ik ben anderhalf jaar lang bezig geweest met computercursussen en boekjes. Maar het ging veel harder toen ik ineens met een paar andere Ollanders, les nam (zie andere thread voor het geval je in Chiang Mai woont. Er is nog plaats voor meer Ollanders). Overigens begrijp ik (nog) niet waarom dat zo is. Op les gebruiken we ook boekjes.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thaise taal

#63 Bericht door prajak » maandag 13 december 2010, 17:39

Ja, maar vreemde ogen dwingen en je krijgt de uitspraak voor je kiezen en je moet jouw huiswerk maken. Dan gaat het ineens veel beter. En maar goed ook dat je dat doet. Taal is de eerste stap naar inburgering en naar meer plezier in het leven hier. Ik ken hier farang die hun eigen koters niet verstaan. Dat kan toch niet leuk zijn ?

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Thaise taal

#64 Bericht door Borowolf » maandag 13 december 2010, 18:06

prajak schreef:Ja, maar vreemde ogen dwingen en je krijgt de uitspraak voor je kiezen en je moet jouw huiswerk maken. Dan gaat het ineens veel beter. En maar goed ook dat je dat doet. Taal is de eerste stap naar inburgering en naar meer plezier in het leven hier. Ik ken hier farang die hun eigen koters niet verstaan. Dat kan toch niet leuk zijn ?
Eens. Maar het is wel een lastige taal. Zoals de meeste Nederlanders spreek ik wel de nodige talen maar dat deze taal me zo lang zou kosten had ik echt niet verwacht. Nu helpt het ook niet dat mijn (Thaise) geliefde weigert Thais met me te praten. Ik heb het haar netjes gevraagd, gesmeekt, laten beloven, uitgekafferd en... (nee, slaan doe ik niet). Maar het helpt allemaal niets. En als ze hier onderling (drie kinderen en mom) Thais praten dan gaat het veel te snel en gebruiken ze het Noordelijke dialect. Dat laatste helpt ook al niet. Want dan leer ik twee talen tegelijk. Lekker is "arroy" maar hier "lam" bijvoorbeeld.

Kortom, ik kan me wel voorstellen dat als je nog ouder bent dan ik, je het wel voor gezien houdt na een tijdje. Je integreert dan niet maar leeft binnen de Nederlandse gemeenschap hier. En dat kan ook. Tenminste, hier in Chiang Mai.

Voor mijzelf is echter een ding zeker. Ik ga het of een keer leren of ik ga weg. Leren dus maar want hoe graag mijn geliefde ook naar Nederland wil, ik heb het hier prima naar mijn zin en blijf liever hier.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Thaise taal

#65 Bericht door Mart » maandag 13 december 2010, 18:24

prajak schreef: Ik ken hier farang die hun eigen koters niet verstaan. Dat kan toch niet leuk zijn ?
En daarom leert Jr. Engels en Nederlands en ik begrijp en versta hem wel en hij mij ook want als ik g.d zeg, weet hij al dat hij dan op moet passen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Thaise taal

#66 Bericht door Mart » maandag 13 december 2010, 18:38

Borowolf schreef: En als ze hier onderling Thais praten dan gaat het veel te snel en gebruiken ze het Noordelijke dialect. Dat laatste helpt ook al niet. Want dan leer ik twee talen tegelijk. Lekker is "arroy" maar hier "lam" bijvoorbeeld.

Kortom, ik kan me wel voorstellen dat als je nog ouder bent dan ik, je het wel voor gezien houdt na een tijdje. Je integreert dan niet maar leeft binnen de Nederlandse gemeenschap hier. En dat kan ook. Tenminste, hier in Chiang Mai.

Voor mijzelf is echter een ding zeker. Ik ga het of een keer leren of ik ga weg. Leren dus maar want hoe graag mijn geliefde ook naar Nederland wil, ik heb het hier prima naar mijn zin en blijf liever hier.
Hier spreken ze een taal :?: :?: :?: gooi maar in mijn pet.
"Arroy" is hier "sep "
Sinds ik in de Isaan woon, heb ik de pijp aan Maarten gegeven, ben niet meer de jongste, leef niet in een NL gemeenschap en hare nederige hoogheid verstaat ( eigenlijk al te veel ) Nederlands, spreekt redelijk Engels en als ik het echt niet begrijpt is het net als de Turken in NL onze Jr mijn tolk.
Maar geen probleem. Regelmatig krijg ik een boodschappenlijst en ..... JA ik kom altijd met de bestelling thuis. Als ik bv een nieuwe ijzerzaag nodig heb, neem ik gewoon de oude mee en vraagt dan "mie mai" :?:
Toch is het zeer belangrijk dat buitenlanders inburgeren !!!!! dus ......... doen :roll: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Thaise taal

#67 Bericht door Jim » maandag 13 december 2010, 18:48

ik heb altijd het idee dat thaise dames het fantastisch vinden als een farang thais spreekt.... zolang die farang niet hun eigen farang is :D
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Thaise taal

#68 Bericht door Mart » maandag 13 december 2010, 18:51

Jim schreef:ik heb altijd het idee dat thaise dames het fantastisch vinden als een farang thais spreekt.... zolang die farang niet hun eigen farang is :D
Koester dat idee :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Thaise taal

#69 Bericht door Borowolf » dinsdag 14 december 2010, 01:51

Jim schreef:ik heb altijd het idee dat thaise dames het fantastisch vinden als een farang thais spreekt.... zolang die farang niet hun eigen farang is :D
En begrijp je ook waarom dat is?
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Thaise taal

#70 Bericht door Ervee71 » dinsdag 14 december 2010, 11:34

Ik ben sinds gisteren met een cursus van NHA begonnen.
http://www.nha.nl/index.asp?page=/talen ... FEp%20ftzb
Ik heb die al een 1/2 jaar op de plank liggen, maar eerst is alle tijd opgegaan om het vrouwtje te laten slagen voor het mvv examen.

Nu ben ik begonnen, met ondersteuning van mijn vriendin (via skype en msn), om het Thais onder de knie te krijgen.
GETROUWD OP 24-08-2011

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Thaise taal

#71 Bericht door Jim » dinsdag 14 december 2010, 20:37

Borowolf schreef:
Jim schreef:ik heb altijd het idee dat thaise dames het fantastisch vinden als een farang thais spreekt.... zolang die farang niet hun eigen farang is :D
En begrijp je ook waarom dat is?
maar natuurlijk :ugeek:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Thaise taal

#72 Bericht door Borowolf » woensdag 15 december 2010, 04:54

Jim schreef:
Borowolf schreef:
Jim schreef:ik heb altijd het idee dat thaise dames het fantastisch vinden als een farang thais spreekt.... zolang die farang niet hun eigen farang is :D
En begrijp je ook waarom dat is?
maar natuurlijk :ugeek:
Lol: En zou je dat ook met ons willen delen?
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Thaise taal

#73 Bericht door Jim » woensdag 15 december 2010, 07:40

oh, ik dacht dat het vanzelfsprekend was :)

als je thais verstaat kunnen ze niet meer over je ouwehoeren :o :lol:
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Thaise taal

#74 Bericht door Borowolf » woensdag 15 december 2010, 09:24

Jim schreef:oh, ik dacht dat het vanzelfsprekend was :)

als je thais verstaat kunnen ze niet meer over je ouwehoeren :o :lol:
hahaha ok, zo achterdochtig ben ik nu ook weer niet. In ieder geval ben ik er van overtuigd dat dat het in mijn geval niet is. Maar ja...... iedereen kan het wel eens mis hebben natuurlijk. Ook ik. :mrgreen:
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Thaise taal

#75 Bericht door v@go » woensdag 15 december 2010, 14:27

ik heb ook eens verteld dat ik wat Thais verstond...gaan ze toch Isaan spreken en de hand voor de mond.
Dan wordt het ook moeilijk volgen kan ik je verzekeren.

Leuk is dan wel als ze ergens om beginnen te lachen gewoon mee lachen en net doen dat je het begrijpt.

dan kunnen ze wel eens schrikken en blozen :oops:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Plaats reactie

Terug naar “Thaise Taal”