Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#31 Bericht door prajak » vrijdag 22 oktober 2010, 07:09

Vlamingen hebben een streepje voor want die krijgen ook Frans met de paplepel ingegoten. Mijn Frans is van de HBS en dat is nu 45 jaar geleden al ken ik nog steeds de conversatie maar de grammatica is vrijwel weg en wat er nog zit is hopeloos verouderd. Maar ik spreek beter Frans dan de Franse toeristen hier Engels en over de NL-ers in het TV programma Ik Vertrek, nou breek me de bek niet los......wat een armoe !

Met de mammoetwet is de taal naar de kl... gegaan. Ik had vier talen verplicht zelfs op de HBS-B.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#32 Bericht door thongdee » vrijdag 22 oktober 2010, 08:08

prajak schreef:Vlamingen hebben een streepje voor want die krijgen ook Frans met de paplepel ingegoten. Mijn Frans is van de HBS en dat is nu 45 jaar geleden al ken ik nog steeds de conversatie maar de grammatica is vrijwel weg en wat er nog zit is hopeloos verouderd. Maar ik spreek beter Frans dan de Franse toeristen hier Engels en over de NL-ers in het TV programma Ik Vertrek, nou breek me de bek niet los......wat een armoe !

Met de mammoetwet is de taal naar de kl... gegaan. Ik had vier talen verplicht zelfs op de HBS-B.

Is zo , je moet de talen wel onderhouden , want zoals nu intens op de Thaise taal ingaat , spreek je de anderen wel heel wat minder en is het hard zoeken achter de juiste woorden, zelf de zinspeling van je moedertaal gaat er op achteruit !
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#33 Bericht door jumbo » vrijdag 29 oktober 2010, 03:10

Ik neem maar even aan dat er achter de schermen wellicht in klein committee hard wordt gewerkt aan een opzet??

Het zou zonde zijn als een dergelijk zeer goed initaitief ten onder zou gaan...!!!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#34 Bericht door prajak » vrijdag 29 oktober 2010, 04:41

Jumbo, ik ben al aan het werk en neem 'alfabet' voor mijn rekening. Daarin zit ook wat zinsbouw en grammatica. Verder kun je zonder een leraar niet gaan.

Chang zit te prakkedenken waar hij het nieuwe hoofdstuk 'taal' gaat onderbrengen en daarna vul ik 'alfabet' op. Dus wacht nog een paar weekjes..... Echt, tegen de tijd dat jouw tenen er af vriezen kun je je hart ophalen....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#35 Bericht door jumbo » vrijdag 29 oktober 2010, 04:48

prajak schreef:Jumbo, ik ben al aan het werk en neem 'alfabet' voor mijn rekening. Daarin zit ook wat zinsbouw en grammatica. Verder kun je zonder een leraar niet gaan.

Chang zit te prakkedenken waar hij het nieuwe hoofdstuk 'taal' gaat onderbrengen en daarna vul ik 'alfabet' op. Dus wacht nog een paar weekjes..... Echt, tegen de tijd dat jouw tenen er af vriezen kun je je hart ophalen....
Alfabet is inderdaad een uitstekend begin, thx voor de info
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#36 Bericht door Nimnuan » vrijdag 29 oktober 2010, 16:15

Ik heb me al een aantal keren voorgenomen het te leren, maar in NL komt er niets van tot nu toe. Misschien is zo'n initiatief wel een goede stimulans. Kan het aardig volgen en redelijk spreken, maar lezen helemaal niet. Leuk initiatief! [|)
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#37 Bericht door prajak » vrijdag 29 oktober 2010, 17:12

Het hoofdstuk is geopend maar niet zichtbaar voor leden zolang ik bezig ben met de hoofdstukken alfabet en de bijlagen daarbij.

Ik heb er 6 af maar het worden er 20. Het is veel werk want ik wil me niet beperken tot het overpennen van de Engelse tekst uit mijn Linguaphone alfabetboek -dat zou wel erg simpel zijn- maar er een NL accent aan meegeven. Het gaat me zeker 30 uur kosten en ik doe het graag, heb toch niks te doen naast mijn drukke agenda.

Met een kwinkslag en een dosis humor want dat heb je nodig als je het alfabet wil leren. Het is ingewikkeld met veel valkuilen en klemmen en de uitspraak is soms moeilijk. Denk maar aan de keelklank die het Thais kent. En de ingewikkelde regels voor toonhoogte.

Geef me nog twee weken. Dan kun je je energie er op los laten in de donkere dagen die gaan komen en dan tot de ontdekking komen dat je nog maar weinig weet....... Maar je kunt alsdan wel luidop nummerborden lezen en kinderboekjes voor de eerste klas van het basisonderwijs. In Bangkok-Thais en dan zul je ontdekken dat de lokale uitspraak weer heel anders kan zijn.

De rest van de taal kun je echt alleen leren in persoonlijke lessen. Van partner of leraar.

Dus effe geduld.......

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#38 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 29 oktober 2010, 19:36

prajak schreef:Het hoofdstuk is geopend maar niet zichtbaar voor leden zolang ik bezig ben met de hoofdstukken alfabet en de bijlagen daarbij.

Ik heb er 6 af maar het worden er 20. Het is veel werk want ik wil me niet beperken tot het overpennen van de Engelse tekst uit mijn Linguaphone alfabetboek -dat zou wel erg simpel zijn- maar er een NL accent aan meegeven. Het gaat me zeker 30 uur kosten en ik doe het graag, heb toch niks te doen naast mijn drukke agenda.

Met een kwinkslag en een dosis humor want dat heb je nodig als je het alfabet wil leren. Het is ingewikkeld met veel valkuilen en klemmen en de uitspraak is soms moeilijk. Denk maar aan de keelklank die het Thais kent. En de ingewikkelde regels voor toonhoogte.

Geef me nog twee weken. Dan kun je je energie er op los laten in de donkere dagen die gaan komen en dan tot de ontdekking komen dat je nog maar weinig weet....... Maar je kunt alsdan wel luidop nummerborden lezen en kinderboekjes voor de eerste klas van het basisonderwijs. In Bangkok-Thais en dan zul je ontdekken dat de lokale uitspraak weer heel anders kan zijn.

De rest van de taal kun je echt alleen leren in persoonlijke lessen. Van partner of leraar.

Dus effe geduld.......
Ik wacht in spanning af en chapeau voor al die uren die je er in stopt om ons een beetje Thais te laten leren. :D
Live your dream, don't dream your life.

NieTan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zondag 14 februari 2010, 17:19
Locatie: Utrecht- Koh Samui

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#39 Bericht door NieTan » vrijdag 29 oktober 2010, 21:32

Ben ook erg benieuwd en ga ook proberen het te leren via dit forum.
Heb zeker geen talen knobbel maar alles is mogelijk.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#40 Bericht door driver » vrijdag 29 oktober 2010, 22:45

prajak schreef:Het hoofdstuk is geopend maar niet zichtbaar voor leden zolang ik bezig ben met de hoofdstukken alfabet en de bijlagen daarbij.

Ik heb er 6 af maar het worden er 20. Het is veel werk want ik wil me niet beperken tot het overpennen van de Engelse tekst uit mijn Linguaphone alfabetboek -dat zou wel erg simpel zijn- maar er een NL accent aan meegeven. Het gaat me zeker 30 uur kosten en ik doe het graag, heb toch niks te doen naast mijn drukke agenda.

Met een kwinkslag en een dosis humor want dat heb je nodig als je het alfabet wil leren. Het is ingewikkeld met veel valkuilen en klemmen en de uitspraak is soms moeilijk. Denk maar aan de keelklank die het Thais kent. En de ingewikkelde regels voor toonhoogte.

Geef me nog twee weken. Dan kun je je energie er op los laten in de donkere dagen die gaan komen en dan tot de ontdekking komen dat je nog maar weinig weet....... Maar je kunt alsdan wel luidop nummerborden lezen en kinderboekjes voor de eerste klas van het basisonderwijs. In Bangkok-Thais en dan zul je ontdekken dat de lokale uitspraak weer heel anders kan zijn.

De rest van de taal kun je echt alleen leren in persoonlijke lessen. Van partner of leraar.

Dus effe geduld.......
Grote klasse Prajak dat je dit gaat doen.
Over 2 weken zal ik zeker gaan meekijken al is leren nooit mijn sterkste punt geweest op school.

Over 3 weken ga ik 4 weken naar Thailand en zal de computer weinig opgezocht worden denk ik dus heb ik na thuiskomst 16 December misschien met de donkere en dan zeerrrr eenzame dagen zonder Sukanya :cry: voor de boeg weer iets te doen wat me later weer kan helpen in Thailand.

mvg Arie

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#41 Bericht door prajak » zaterdag 30 oktober 2010, 03:49

Ik heb een eerste test gedaan. Een stukje tekst met NL en TH tekens geplaatst. De TH tekens komen iel over want het forum heeft een standaard lettergrootte en dat is begrijpelijk gezien de ruimte die een site biedt.

Maar als je een stukje tekst met NL en TH tekens op het forum in een blok neemt en plaatst in een wordprocessor, althans ik gebruik nog een oude Word 2003, dan kun je het font Angsana New manipuleren en de grootte wijzigen in 16 of 18 en dan wordt het schrift beter leesbaar en als je een goeie printer hebt ook leesbaar na een print.

Ik zou zeggen, probeer het eens met dit stukje tekst en lees dit als een blok in in jouw wordprocessor en zie of je het Thaise font kunt manipuleren naar grootte 16 of 18 en daarna printen.

อ เอ อ่ อ้ อั่

In het laatste voorbeeld moet je drie tekens boven elkaar zien staan.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#42 Bericht door Mart » zaterdag 30 oktober 2010, 04:02

Meester,

Het kan wel in het tekstvak.

Jantje zag een pruimen hangen, oo wat waren ze groot

Rechts boven staat : Lettergootte.

Met dank

Pietje ( het vriendje van Jantje )

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#43 Bericht door prajak » zaterdag 30 oktober 2010, 06:13

O ? Zo leer je nog eens wat. Dank je. Maar zouden de forumleden vanaf de TF site leren of liever naar de PC trekken ? Heb je dat geprobeerd ? Mij lukte het met mijn simpele word-2003. Ik kan de Thaise tekens aanpassen.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#44 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 30 oktober 2010, 07:43

Dat vergroten in Word gaat uitstekend. Als je echt goed wil kunnen zien hoe je het moet schrijven dan kun je zelfs nog verder vergoten, standaard naar 72 maximaal. En wil je nog groter dan typ je gewoon het getal in dat je wenst, bijvoorbeeld 128 en dat doet hij ook.
En ik gebruik ook nog steeds Word 2003. M.i. veel beter en gebruiksvriendelijker dan Word 2007.
Live your dream, don't dream your life.

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: Is er brede belangstelling voor Thais leren ?

#45 Bericht door Akang » zaterdag 30 oktober 2010, 09:49

Top idee Prajak! Ik doe mee..!!
Even the longest journey starts with the first step...

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”