Traag

Medelingen, tips en opmerkingen.
Moderators: Chang, Patriot
Gesloten
Bericht
Auteur
Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Traag

#31 Bericht door Khon Neua » maandag 14 juni 2010, 16:39

XSBB maakt gebruik van phpbb dit open source systeem kun je gratis downloaden en op een eigen server draaien. Kosten van hosting hoeft niet duur te zijn 30 euro per jaar is al mogelijk.

http://www.phpbb.com/ voor meer info

Overzetten van XSBB naar PHPBB kan alleen als XSBB bereid is je de backup te verschafen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Traag

#32 Bericht door prajak » maandag 14 juni 2010, 16:43

Ik heb geen idee wat het kost om een forum als dit online te houden in eigen beheer of via een tussenpersoon. Ik denk dat een betaald forum een drempel is voor veel mensen om deel te nemen zodat die zich dan gaan richten op de vele andere forums die niet zo diep gaan als het TF. Het TF is een topklub in het NL taalgebied. Het Thailandforum dot BE gaat lang niet zo diep.

Maar zou wel een aanvulling kunnen zijn, wederzijds. Samenwerking met een ander forum is een optie.

Ik keek eens op internet rond, meneer google, en zag een lijst van klachten over de server die we nu hebben. Dat was niet mis. Maar daar ging het over de communicatie, niet over down gaan.

Uit de tijd dat ik systeembeheerder was, niet in internetzaken maar op kantoor, hadden we een standby-server staan en die kopieerde de hoofdserver met Vinca software. Dat systeem liep onder DOS/Novell en later onder WIN/WIN NT. Viel de hoofdserver uit dan stapte de backupserver moeiteloos in.

Maar voor mij is dat te lang geleden. Ik kan mijn eigen Windows niet meer aan. Ik ben er helemaal uit.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Traag

#33 Bericht door prajak » maandag 14 juni 2010, 16:46

Kijk, daar heb je het al. De jeugd slaat toe. PHPBB, open source, hosting, nooit van gehoord. Maar toch, al zou je een eigen server laten draaien heb je toch een schaduwserver nodig en die software kost poen...veel poen.

Misschien kunnen Chang en Patriot en enkele anderen in een kleine groep mensen eens brainstormen over het in eigen beheer houden van TF. De voors en de tegens tegen elkaar afzetten. Als het niet te technisch wordt wil ik wel meedoen.

Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Re: Traag

#34 Bericht door Chang » maandag 14 juni 2010, 17:34

Het overstappen naar het forum naar volledig eigen beheer is al onderzocht, en kan zelfs in enkele uren gerealiseerd worden als dat noodzakelijk is. De voorwaarde is dat ik hiervoor de complete database van het huidige forum in mijn bezit moet hebben om deze te uploaden naar de nieuwe MYSQL, anders begint de teller compleet op 0 in plaats van bijna 100.000. Deze database moet worden afgeven door xsbb.

De webruimte voor het forum is sinds enkele maanden gekoppeld aan het domeinnaam http://www.thailandforum.nl welke al jaren een redirect uitvoert naar http://thailand.xsbb.nl.

In mijn onderzoek zijn een aantal zaken bekeken. Hierin is ondermeer gekeken naar beveiliging, backup enzovoort wat bij eigen beheer een belangrijkere rol gaat spelen. Als ik in bezit kan komen van de database dan wordt een overstap naar http://www.thailandforum.nl overwogen.

Chang

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Traag

#35 Bericht door Jim » maandag 14 juni 2010, 17:38

heb je via myphpadmin geen toegang tot de database?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Traag

#36 Bericht door Khon Neua » maandag 14 juni 2010, 17:48

nee dat heeft hij waarschijnlijk niet XSBB is nl de eigenaar van de site het subdomein . XSBB zal niet graag de datebase afgeven omdat ze dan het thailand forum kwijt zijn . Dit Forum is een van de meest bezochte nederlandse forums op XSBB denk ik.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Traag

#37 Bericht door Jim » maandag 14 juni 2010, 17:52

mss is dit interessant leesvoer.
http://wiki.phpbb.nl/Forum_verhuizen_%28phpBB2%29
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Traag

#38 Bericht door Khon Neua » maandag 14 juni 2010, 18:05

ja die had ik ook al gelezen. Het probleem blijft de backup van de database. Die kan volgens mij alleen XSBB verschaffen.

Wie weet is er een manier een bestaand forum opnieuw in te lezen in een nieuwe database dmv de gewone toegang die wij ook gebruiken.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Traag

#39 Bericht door Khon Neua » maandag 14 juni 2010, 18:08


Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Re: Traag

#40 Bericht door Chang » maandag 14 juni 2010, 18:27

Hartelijk dank voor jullie meedenken.

Aan bovengenoemde manieren heb ik in het verleden gedacht, maar dat is helaas niet mogelijk. Wellicht met een hoop kunst en vliegwerk en vele uren verder zal het misschien mogelijk zijn om zonder toegang tot de database de berichten te kopieren, maar daar schiet je weinig mee op, ik vermoed zelfs dat zij dan handmatig per bericht aan de database moeten worden toegevoegd. Dit is misschien technisch mogelijk, maar wat niet mogelijk is om bijvoorbeeld de profielen over te zetten met gebruikersnaam en wachtwoord, deze zijn versleuteld opgeslagen.

Xsbb geeft geen toegang tot de database, en terecht, er draaien een paar duizend fora op de servers van xsbb, en als we daar allemaal in gaan rommelen dan is het forum nooit bereikbaar. De enige mogelijkheid is als zij een backup van de database naar mij sturen.

Het forum zal blijven bestaan in welke vorm dan ook, in het ergste geval (als bijvoorbeeld xsbb de handdoek in de ring gooit) dan begint de teller op 0.

Chang

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Traag

#41 Bericht door Khon Neua » maandag 14 juni 2010, 18:38

Hij is weer erg traag waarschijnlijk is de reparatie door het voetbal wat gehaast uitgevoerd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Traag

#42 Bericht door Edje » dinsdag 15 juni 2010, 13:18

Net terug uit NL, daar was het huilen geblazen.
Hier in Pattaya de normale snelheid die ik gewend ben.
Groetjes; Edje

Nimnuan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 652
Lid geworden op: maandag 31 juli 2006, 22:59
Locatie: Nieuwegein

Re: Traag

#43 Bericht door Nimnuan » dinsdag 15 juni 2010, 21:03

Op dit moment lijkt alles weer OK vanuit NL.
Johan

-- Happiness is a choice that requires effort at times --

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Traag

#44 Bericht door greenthaiway » vrijdag 25 juni 2010, 08:51

Snelheid Okidoki op moment van schrijven..

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Traag

#45 Bericht door Mart » vrijdag 25 juni 2010, 11:19

Hier is het altijd al traag, alle site's, dus ik mag niet klagen over Thailand forum.

Klagen bij TOT dat heb ik nu ongeveer 2 jaar gedaan, maar daar komt nu verandering in. TOT gaat een telefoonlijn van ca 2 km aanleggen in de komende maand. Eigen bijdrage 10.000 TB, maar een maandelijkse winst van 2400 Tb. Het verschil tussen een satelite verbinding en een telefoon aansluiting.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gesloten

Terug naar “Mededelingen, tips en opmerkingen”