Tropische regenbui en een dubbele moord

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Tropische regenbui en een dubbele moord

#1 Bericht door Mart » woensdag 12 mei 2010, 05:48

Nog voor het einde van de school vakantie dagen van Jr gingen we er nog maar eens een keer een weekje tussenuit. Zaterdag, 1 mei, een Roode dag in Nederland, vertrokken we dus. Wetende dat de achterblijvers goed verzorgt worden.

Woensdagmorgen werd ik wakker van een tropische regenbui die de boel afkoelde tot net onder de 30 graden. Heerlijk om even de airco uit te doen en te genieten van de kwakende kikkers en de tjippelde vogeltjes buiten. Het was gelijk een mooie gelegenheid om na het ontbijt even mijn rommel op te ruimen, de kapper te gaan, de was weg te brengen naar de wassalon en naar het internetcafe te gaan.

Nu kan ik iedereen op de hoogte brengen van een vreemde ervaring die ik opdeed.

Maandag jl.heb ik vanuit het zwembad uitgebreid een vogelnestje bestudeerd die mama duif op een ingenieuze plek op de tweede etage had gebouwd. In een hoekje waar twee airco afwateringsbuizen aan de buitenkant van het gebouw bevestigd waren, had ze haar nestje gemaakt. Vanuit het zwembad dachten we dat er twee of drie kleintjes in zaten. Dinsdag was moederlief bezig in het nestje te pikken en ik vroeg me al af wat ze aan het doen was. Het leek er niet echt op of ze de kindjes aan het bijvoeren was. Ze bleef maar druk heen en weer lopen op het nest en om zich heen te pikken. In mijn onschuld dacht ik nog dat ze druk was met het nestje in goede staat te krijgen maar op een gegeven moment zag ik steeds meer van een babyduifje tevoorschijn komen en hups daar ging het kleintje, na een push van ma, over de rand. Ik rende er snel heen en zag dat het schattige kleintje met veel babydons en ongeveer zo groot als een vuist nog leefde. Snel heb ik het in de schaduw gelegd en ben toen de receptie gaan waarschuwen. De hotelmanager is een echte vogelaar en heeft vele kooien vol met tropische vogels buiten staan dus die zou wel weten wat te doen.
Mama duif keek vanuit het nest geinteresseerd toe maar leek geen aanstalte te maken om haar kleintje te redden. Een van de receptionisten kwam eraan om de kleine te redden toen nummer twee ook naar beneden werd gekieperd. Het scheelde niet veel of de kleine was bovenop de receptioniste terecht gekomen. Nu viel het duifje te pletter op het beton. Hier viel echt niets meer te redden. Moeder keek verbaasd toe vanuit het nest en leek zich af te vragen waarom haar kinderen niet gingen vliegen.
Wat ik me nu afvraag is 'waarom doet een moederduif zoiets?' en 'waarom bouwt ze haar nestje op zo'n ongelukkige plek?'.
Alle de Cock's in spe kunnen zich aanmelden om deze moord op te lossen.

Onze zoon is inmiddels getraumatiseerd – 10-05 - terug naar school en ik probeer dit te verwerken door het van me af te schrijven!
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Tropische regenbui en een dubbele moord

#2 Bericht door Gardensafari » woensdag 12 mei 2010, 18:53

Ik zie twee mogelijke verklaringen:

1 Het was niet moeder die de jonkies eruit kieperde, maar een andere duif. Een vrouwtje met een nestje in de buurt, of een mannetje dat het wel leuk vond een nestje te kraken.
Maar mogelijkheid 2 ligt meer voor de hand:

2 Er heerst op de een of andere manier voedselgebrek. Misschien is er geen gebrek aan voedsel voor volwassen duiven, maar wel aan voedsel voor de jonkies. En om klaar te zijn als de tijden beteren, maakte moeders het nestje maar vast schoon. Dit lijkt hartvochtig gedrag, maar dat is het niet. Moeders in de natuur willen graag hun kinderen echt groot brengen. Als ze inzien dat dat niet gaat lukken, gaan sommige over tot euthanasie. En in Thailand kun je het gehele jaar broeden, dus een minder suksvol broedsel kun je heel snel vervangen. Een zeer bekend voorbeeld uit Nederland is de meerkoet. Als er voldoende voedsel is, worden alle jongen netjes verzorgd. Is er minder voedsel, dan wordt het zwakste jong als eerste vreselijk gepikt en uiteindelijk verdronken door pa en moe! In slechte tijden verzuipen zij zo hun hele kroost.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”