Cholesterol enz enz

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Cholesterol enz enz

#16 Bericht door elst99 » zaterdag 27 maart 2010, 13:17

Offtopic
Dutch, nog bij het Sofitel naar binnen gewandeld?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Cholesterol enz enz

#17 Bericht door dutch » zaterdag 27 maart 2010, 13:22

Jazeker.
Er was in het thee paviljoen net een receptie aan de gang,dus van een vredelievend,rustig theetje kwam niet veel.
Overigens is de tijd van 16.00 uur met een dergelijke overdaad aan kleine hapjes niet echt aan te bevelen als je s'avonds lekker wilt dineren :mrgreen:
De prijs per couvert was ook een pittige 690 baht en als je niet van plan bent om ook van de lekkernijen te proeven.........we hebben dus alleen de thee genomen en een tuin wandeling gemaakt en later via het strand naar ons eigen Hilton :mrgreen:
Van de 5 personen was er 1 die naar Sofitel zou willen verhuizen en de overige 4 bleven toch maar bij het door Hilton gebodene. ;)
Overigens een heerlijke tijd in Hua Hin gehad.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Cholesterol enz enz

#18 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 27 maart 2010, 13:35

dutch schreef:Je zit in de verkeerde rubriek.
Je moet de moppentrommels hebben ;)
Is een verhoogde cholesterol dan ook al om te lachen? :shock:
Live your dream, don't dream your life.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Cholesterol enz enz

#19 Bericht door dutch » zaterdag 27 maart 2010, 13:54

Misschien was mijn OP niet duidelijk genoeg.
Ik zou willen weten welke veranderingen de laatste tijd zijn doorgekomen,alwaar we vroeger anders dachten (en men in Thailand nog zo denkt)
Als bijv. zout tegenwoordig als niet meer gevaarlijk voor hoge bloeddruk wordt beschouwd,wel........dat zou iets in mijn dagelijkse eetpatroon veranderen.
(Zie mijn voorbeeld van ei en chocolade)
Ik kan nu wel op googles bij "ei" gaan zoeken maar ik weet dus niet waar te kijken als ik het juiste woord niet ken.
Misschien zijn kaneelstokjes nu wel erg gezond maar ik heb geen idee dat ik moet googelen bij "kaneelstokje". ;)

Het gaat me dus niet om de goede raad van:"mijn opa is 105 geworden met elke dag een ouwe klare"

Letop: mijn topic heet dus "Cholesterol ENZ.ENZ.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Cholesterol enz enz

#20 Bericht door Loe » zaterdag 27 maart 2010, 13:56

Ik denk dat we nooit precies zullen weten wat goed is en wat slecht er zijn te veel centjes meegemoeit door de voedingsmaffia die ons alles als gezond en goed voorschoteld. De medici hollen daar dan enkele jaren achteraan met het tegenbewijs en dan veranderen ze gewoon van naam en of samenstelling en het spel begint van voor af aan.

Angst voor iets lekkers dat niet goed zou zijn, is slechter dan dat lekkers ;)

Maar jammer voor jouw Dutch zout is nog steeds slecht voor de hoge bloeddruk :lol:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Cholesterol enz enz

#21 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 27 maart 2010, 14:22

Kwam dit stukje net tegen, geeft ook (gedeeltelijk) antwoord waarom chocolade goed is:

Drie kopjes thee helpen tegen beroerte

WAGENINGEN - Wie elke dag tenminste drie kopjes thee drinkt, vermindert de kans om een beroerte te krijgen met 20 procent. Dat komt omdat thee flavonolen bevat, die een beschermende werking hebben tegen een herseninfarct of hersenbloeding, zegt Peter Hollman van de afdeling Humane Voeding en onderzoeksinstituut RIKILT, onderdeel van de Wageningen Universiteit.

Het was al bekend dat theedrinken goed is voor hart en bloedvaten. Wetenschappers vermoedden dat dat te danken zou zijn aan het voorkomen van flavonoïden in thee, een stof die een sterk anti-oxiderende werking heeft. Maar niet duidelijk was welk stofje precies voor het gunstige effect van theedrinken zorgde.

Hollman analyseerde de gegevens van ruim 100.000 mensen in zes internationale studies. Hij concludeert dat flavonol voor het blijvend positieve effect op het voorkomen van een beroerte zorgt. Flavonol komt overigens niet alleen in thee voor, de stof zit ook in onder meer rode wijn, chocola en diverse groenten. Nog niet bekend is hoeveel mensen daarvan zouden moeten consumeren voor eenzelfde gunstig effect als drie kopjes thee.

Bron: Telegraaf
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Cholesterol enz enz

#22 Bericht door prajak » zaterdag 27 maart 2010, 17:45

Ach, het is voor iedereen anders. Ik "zuip" thee van moerbeiblad want dat verlaagt de cholesterol. Twee liter per dag. Ik gebruik versgeperste olie van lijnzaad en sesam want dat houdt de huidkanker weg. Ik slik Move Free want dat houdt de heup jong en fris. Mijn dame slikt rommel met de naam Cholorophyl want dat haalt haar huidvlekken weg. Mensen slopen neushoorns want dat maakt het mannetje wat aktiever in bed. Mensen eten walvisvlees want dan kunnen ze beter zwemmen. Vroeger kwam na de maaltijd maar voor het toetje de fles met "het gezicht", de vreselijke lepel levertraan. Als de "r" in de maand was......

Het gaat allemaal door het bekkie....... vroeger was er alleen Haarlemmer olie. Een ding was zeker als je dat nuttigde. Je ging er lekker van op de pot.......

Honderd jaar terug had men die problemen niet. Maar ja, toen werd er nog gewerkt...... En toen het leuteren begon kwamen de kwalen. Terug naar schop en riek, mensen !

Jullie eerst...

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Cholesterol enz enz

#23 Bericht door dutch » zondag 28 maart 2010, 02:14

Ik heb ook al enkele pm's gekregen met raadgevingen/recepten etc
Uiteraard vriendelijk bedoeld en bedankt daarvoor maar er zijn bibliotheken vol met al deze voorlichting (oma's kruidentuin).
Nogmaals de basis vraag:
Eieren(eigeel) zijn slecht op oudere leeftijd (nog steeds zo volgens mijn internist),nu blijkt dat plotseling in Nederland niet meer zo te zijn.
Chocolade was slecht,maakte dik en je kan er niet van slapen.Nu is elke dag een stukje (puur) toch wel gezond.

Zijn er nog meer van dergelijke zaken.Dus vroeger slecht/ongezond en nu OK :mrgreen:
Deze informatie komt in Thailand blijkbaar niet door.

Prajak,ik wordt hier thuis ook volgestopt met allerlei thee en kruiden.Mijn vrouw is een vegetarier en heeft redelijk wat kennis van kruiden en leest alles wat los en vast zit,over dit onderwerp. :lol: (heb inmiddels een gulden middenweg gevonden om aan al die goedbedoelde aanvullingen van mijn dagelijkse innames,paal en perk te stellen)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Cholesterol enz enz

#24 Bericht door prajak » zondag 28 maart 2010, 02:42

Thailand zit vol met mensen die veeeeel beter zijn dan KLAZIEN UUT ZALK !

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Cholesterol enz enz

#25 Bericht door Jeanette » zondag 28 maart 2010, 08:57

Als je suikers (ook rijst, aardappel, tarwe) niet goed verteerd worden, wordt de opname van alle voedsel vertraagd. Dat geeft een rottingsproces in je darmen met stinkende gassen en zuur dat je slijmvlies aantast.
Een uitsmijter op sla verteerd probleemlozer.

http://www.scdiet.nl/bbs/viewtopic.php?t=1208&highlight

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Cholesterol enz enz

#26 Bericht door Gardensafari » zondag 28 maart 2010, 10:55

Een groot probleem is, dat we de normen die gelden voor 'zieke' mensen opeens van toepassing verklaren op 'gezonde' mensen.
Als je lichaam goed werkt, maakt het meestal niet veel uit of je veel of weinig cholestorol binnen krijgt. Het lichaam weet er wel raad mee.
Echter een nogal grote groep mensen heeft een defect, waardoor cholestorol niet goed wordt afgebroken. Vaak aangeboren.
Die mensen moeten oppassen, vergelijk het maar met suikerziekte.
Maar de rest moet zich niet gek laten maken.
Eet en drink gevarieerd (en met mate, als je dat lukt).
Al dat geneul gaat maar tussen je oren zitten en voorkomt dat je geniet.
Pinda's, eieren, bier, wijn: als je geen afwijkingen hebt (suiker, te hoog cholestorol, glutenintolerantie of weet ik wat) kan het probleemloos.
Drink je elke dag 50 liter cola, dan is dat slecht, zo heeft onderzoek uitgewezen.
Maar wie drinkt er in 's hemelsnaam zo veel cola?
En dat geldt voor veel stoffen: schadelijk zijn ze in extreem grote hoeveelheden.
Uitzonderingen: suiker en alcohol.....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Cholesterol enz enz

#27 Bericht door Jeanette » zondag 28 maart 2010, 12:31

Gardensafari schreef:En dat geldt voor veel stoffen: schadelijk zijn ze in extreem grote hoeveelheden.
Uitzonderingen: suiker en alcohol.....
Ik lees je post en denk ... je hebt gelijk.... je hebt gelijk... je hebt g.... en dan kom je met zo'n laatste zin. Suiker heeft geen mineralen bij zich (in tegenstelling tot b.v. honing) maar die zijn wel nodig bij de verbranding. Het verarmd dus je lichaam qua mineralen.

Oeps, ik kan het ook anders lezen, je uitzonderingen vind je schadelijk bij kleinere hoeveelheden. :idea:

Ooit gelezen dat iemand stierf na 13 liter water te hebben gedronken.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Cholesterol enz enz

#28 Bericht door jumbo » maandag 29 maart 2010, 04:01

beweging is alles, zo lang je 3-4 keer per week een half uurtje een inspannende activiteit onderneemt is er niets wat je niet zou kunnen nemen en van genieten....
Aanvullen van vitaminen, mineralen, aminozuren en al die ongein is ook niet verkeerd en werkt vaak wat mee aanv cerlaging van cholesterol, bloeddruk en aanverwante zaken

eieren zitten vol proteinen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Cholesterol enz enz

#29 Bericht door dutch » maandag 29 maart 2010, 08:37

jumbo schreef:beweging is alles, zo lang je 3-4 keer per week een half uurtje een inspannende activiteit onderneemt is er niets wat je niet zou kunnen nemen en van genieten....Aanvullen van vitaminen, mineralen, aminozuren en al die ongein is ook niet verkeerd en werkt vaak wat mee aanv cerlaging van cholesterol, bloeddruk en aanverwante zaken

eieren zitten vol proteinen...
Dat probeer ik nu net uit te vinden.
Wat was er vroeger slecht en wat is er nu OK.?

Overigens heb ik zonder onderbreken (sinds ik hem 24 Januari j.l in huis heb) elke dag 2x 'n kwartier op de tredmill gelopen.
Zal hoogstens 2x 20 minuten worden maar wel geleidelijk een zwaarder programma.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Cholesterol enz enz

#30 Bericht door jumbo » maandag 29 maart 2010, 09:07

We worden gewoon steeds slimmer Dutch, vroeger werd er naar 'vetten' gekeken waar er nu verzadigde vetten zijn ondekt die de schade veroorzaken
Een ei heeft weinig vetten en het grotere gedeelte de eiwit heeft geen cholesterol in zich
het eiwit heeft veel vitaminen en het eigeel weer proteinen
Je kan zonder meer een 4-5 eieren eten als 'gewoon mens', sporters kunnen er meer aan omdat zij hun cholesterol en vet nivo beinvloeden met hun hoby of beroep.
Bodybuilders kijken alleen naar de proteinen die een ei heeft en kauwen er soms, rauw en/of gekookt een paar per dag weg...

Moraal van het verhaal is dat we vroeger, dor kennis gebrek, de hoofdbestanddelen lieten beslissen over de gezondheid van een bepaald voedsel waar we nu door de kleinere vaak effectievere bestanddelen het voedsel in een ander licht bekijken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”