Even me een beetje voorstellen

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
BigEye
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 14 maart 2010, 23:25

Even me een beetje voorstellen

#1 Bericht door BigEye » maandag 15 maart 2010, 21:01

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier. De reden dat ik hier heb aangeklopt is, dat ik sinds een maand een Thaise vriendin heb.
Wat eerst vriendschap was, groeit dagelijks uit tot iets groters.

Ik hoop via dit forum zaken te leren die ik nodig zal gaan hebben in de toekomst. Al vast bedankt dat ik erbij mocht komen.

Wie ben ik? Ik ben Albert-Jan, 47 jaar en sinds een maand een steeds hefitger wordend contact met een schat van een meisje uit Thailand. Een contact dat niet gezocht werd, maar er plotseling wel was. Helaas, zal een voortzetting hiervan wel een echtbreuk tot gevolg hebben. Dat maakt het geheel heel pijnlijk, maar daarom gaan we beiden niet over 1 nacht ijs.

Mocht iemand de behoeft hebben om me te waarschuwen; mag wel, hoeft niet. Het heeft onze volste aandacht.
Mijn vriendin heeft zelfs al gezegd:"Liever geef ik jou op, dan dat we jouw gezin pijn doen." Dus we zijn ons ter dege bewust.

Nogmaals bedankt voor het toelaten en ik hoop veel aan jullie kennis en ervaring te mogen hebben.

Groetjes Albert-Jan
Groetjes,
Albert-Jan

En nog altijd in love met mijn Thaise vriendin.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Even me een beetje voorstellen

#2 Bericht door Harm » maandag 15 maart 2010, 21:16

Welkom, op dit forum.
Uw reden om meer info te vergaren kan discutabel zijn voor anderen mn diegenen die het huwelijk hoog achten
Ik ben een van diegenen
Ik ga u op voorhand niet veroordelen maar wil wel zeggen bezint eer ge begint
U weet wat u heeft en niet wat u te wachten staat ook al kan dit er heel spannend uitzien
Zoals u uit andere post kunt zien bij het doorspitten van dit forum wordt er regelmatig verwezen naar het boek Thailand fever. Dit boek is in het Engels maar ook in het NL te koop. Koop het en lees het eens.
Wellicht wordt het wat helderder in uw hoofd, persoonlijk ben ik van mening dat u nog op de roze wolk van verliefdheid vertoeft. Waarbij ik wil opmerken dat dit best een fijn gevoel kan geven maar als dit misloopt wie gaat dan de brokstukken lijmen?
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Even me een beetje voorstellen

#3 Bericht door Soi 24 » maandag 15 maart 2010, 22:13

Succes met je ontdekkingsreis Albert-Jan. Verliefdheid laat zich vaak moeilijk timen, daarvan zijn miljoenen voorbeelden in de wereld. En zelfs wanneer je al hoog en droog gescheiden zou zijn dan nog zullen velen in je omgeving hun vernietigende oordeel over jouw keuze voor een Thaise vrouw hebben.

Gezien de wijze waarop jij je voorstelt lijk jij niet op iemand die zichzelf wat wijsmaakt en dat is een kwaliteit die je hard nodig gaat hebben op deze ontdekkingsreis. Ik sluit me aan bij het initiele advies om je vooral goed te verdiepen in de lokale mores (bijvoorbeeld dmv het lezen van "Thai fever") omdat de onbekendheid met of erger nog, het negeren van de grote culturele verschillen reden is voor het stranden van dit soort relaties.

Als je inderdaad, zoals je zelf zegt, niet over een nacht ijs gaat en je slaagt erin de culturele verschillen het hoofd te bieden dan kun je zoals veel leden van dit forum in hele fijne en vervullende relatie terecht komen.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Even me een beetje voorstellen

#4 Bericht door Geert S » dinsdag 16 maart 2010, 02:07

Welkom op het forum, ik herken je situatie van (vele) jaren geleden. Laat je niet teveel leiden door erg negatieve beelden die er in Nederland nogal eens naar boven worden gehaald over Thaise vriendinnen, maar zorg tegelijk dat je absoluut beide voeten op de grond houdt, dat is het aller belangrijkste. Dit kan uitgroeien tot iets heel moois, maar het blijft wel een weg vol valkuilen en vereisd heel veel doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen, en kalm, helder, denken (van beide partijen).

Maar bovenal, zoals al eerder opgemerkt hier, lees absoluut 'Thailand fever', dat is een absolute MUST in dit soort situaties, zeer zeker als je vriendin (of haar familie) uit de wat 'armere' streken in noordoost Thailand komt. En natuurlijk is er ook een hoop informatie te vinden op dit forum en vragen staat altijd open.

Nog een paar losse opmerkingen in het kader van 'bezint eer ge begint':

1) Een relatie heeft vanuit het Thaise oogpunt vrijwel altijd ook een financieel aspect. Dat is niet negatief bedoeld en moet je ook niet zo zien, maar als buitenlander ben jij in Thaise ogen 'rijk' en dat betekend dat je geacht wordt ook financieel bij te dragen. In het westen kun je mogelijk heel lief van elkaar houden terwijl je beiden financieel onafhankelijk blijft, maar in Thailand zal dit meestal niet zo werken, je wordt geacht een bijdrage te leveren en in de meeste gevallen gaat een fors deel daarvan ook naar de familie, daar moet je mee leren omgaan. Ga niet 'snoeven' in de beginfase en schilder het plaatje niet rooskleuriger af dan het is, want als je je nu als 'steenrijk' afschilderd breekt dat je op in latere jaren! Blijf eerlijk en reeel. Van wat ik zo hier in de omgeving zie schat ik dat financieen het struikelblok is in meer dan de helft van de gevallen waar het mis gaat. Teveel mensen zijn hier in heel korte tijd heel veel geld kwijt geraakt, en omgekeerd zijn er ook heel veel Thais-Westerse relaties hier misgelopen omdat de Westerse partner dacht dat hier voor niets de zon op gaat.

2) Ik geloof niet in 'lange afstands relaties', mischien is dat te hard gesteld en er zullen vast wel situaties zijn waarin het wel werkt, maar ik zie het hier zo in mijn omgeving heel erg vaak misgaan. Een multi-culti relatie is al moeilijk genoeg, maar als je elkaar dan maar een of twee keer per jaar in een vakantie ziet dan wordt het toch echt wel heel erg moeilijk. Wil je een kans van slagen maken dan zul ofwel jij naar Thailand moeten komen, of zij naar Nederland, allebei de opties hebben hun voors en tegens en dat zal van geval tot geval verschillen maar ik zou niet te lang wachten met voor een van beiden te kiezen want er is echt wel een groot verschil tussen 'dagelijks leven delen' en 'af en toe een vakantie delen'. Als je niet echt samen woont dan blijft in 9 van de 10 gevallen een 'vakantieliefde' ook een 'vakantieliefde', en da's wat HEEL anders dan een relatie!

3) Ga in godsnaam geen grote financiele verplichtingen (huis kopen, huis laten bouwen, nieuwe auto, etc) aan voordat je elkaar heel goed kent en al de nodige jaren samen woont. Je kunt hier perfect (en goedkoop) huren, met een scooter kan je ook al prima uit de voeten, en dat nieuwe huis voor de ouders kan echt nog wel een aantal jaren wachten! Blijf kalm en reeel, leg je situatie gewoon eerlijk uit, en laat je niet in de luren leggen dat er ogenblikkelijk groots geinvesteerd moet worden. Hoe je het ook went of keert, dit kost je (veel) geld, maar zorg wel dat je je voeten stevig op de aarde houdt!

4) Ik laat het vellen van morele oordelen over aan anderen, maar hoe je het ook went of keert, dit betekend dat je gevoelens gaat kwetsen en mensen pijn zult moeten gaan doen. Daar ontkom je simpelweg niet aan, en hoe langer je het uit steld, hoe pijnlijker het is. Denk niet dat je van twee walletjes kunt eten, want zo zit het leven niet in elkaar! Als er ruimte is voor een vriendin dan zegt dat iets over je huidige relatie, maar aan de andere kant besef HEEL erg goed wat je nu hebt (en wat je kwijt zult raken), het gras lijkt altijd groener aan de andere kant van de heuvel, maar bedenk dat er een moeras van ellende onder verborgen kan liggen! En besef terdege dat ook Thaise meisjes gevoelens hebben, kwets ze niet onnodig, iemand jarenlang aan het lijntje houden zonder ooit echt de stap te zetten is absoluut asociaal en onverdedigbaar.

Heel veel sterkte, heb je echt wel nodig ;-).

Geert.

thongdee
Expat
Expat
Berichten: 790
Lid geworden op: woensdag 14 september 2005, 18:21
Locatie: Surin Town

Re: Even me een beetje voorstellen

#5 Bericht door thongdee » dinsdag 16 maart 2010, 02:34

Volg je hart , bekijk alles positief, luister en praat .maar vooral spreek de waarheid , en laat alles niet te lang duren , doet alleen maar zeerder achteraf. Tijd brengt geen raad , daden wel ....succes !

Heb net een weekje geleden ,een eind gezet achter een goede relatie van 22 jaar lang voor een nog betere relatie van nog eens 22 jaar lang...
คิดดี พูดดี ทำดี โลกนี้น่าอยู่
Gelukkig zijn
is niet krijgen wat we verlangen...
Maar tevreden zijn met wat we hebben...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Even me een beetje voorstellen

#6 Bericht door jumbo » dinsdag 16 maart 2010, 03:17

Als ik voor elke internet babe moest scheiden stond Elisabeth Taylor nu tweede op de lijst :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Even me een beetje voorstellen

#7 Bericht door yandre » dinsdag 16 maart 2010, 03:53

hallo albert jan
nu ook ik ben voor een thaise vrouw gevallen verleden jaar
en ik begrijp hoe je eigen voelt.
nu wat ik lees heb je een relatie in nederland en wil je
scheiden nu bezint eer gij begint wat ook al vele anderen zeggen
mijn situatie was anders en ik heb de keus kunnen maken
om in thailand te gaan woonnen bij haar.
ook ik heb het boek thailand for ever gelezen en mijn vriendin
leest het ook dat zij ook begrijp dat wij in europa tegen over
bepaalde dingen anders denken.
maar goed de beslissing hier voor is aan jou is je eigen leven
een ieder maakt fouten maar dat is altijd achter af.
ik ben mij hart gevolgd en heb geen spijt dat ik nu in thailand
woon .
ik wens je veel wijsheid toe in je beslissing in de liefde je weet
wat je heb maar niet wat je krijgt.
sucses

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Even me een beetje voorstellen

#8 Bericht door dutch » dinsdag 16 maart 2010, 06:53

Houdt er rekening mee dat je later een "redelijk" deel van je Pensioenvoorzieningen kwijt bent aan je huidige partner.
Ik zeg dit i.v.m. de financiele eisen die er later aan het verkrijgen van een visum gesteld gaan worden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Even me een beetje voorstellen

#9 Bericht door jumbo » dinsdag 16 maart 2010, 07:07

dutch schreef:Houdt er rekening mee dat je later een "redelijk" deel van je Pensioenvoorzieningen kwijt bent aan je huidige partner.
Ik zeg dit i.v.m. de financiele eisen die er later aan het verkrijgen van een visum gesteld gaan worden.
Ze kan ook afstand doen hiervan, schriftelijk doorgeven aan de advocaat en verzekeringsmij.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: Even me een beetje voorstellen

#10 Bericht door marinusmali » dinsdag 16 maart 2010, 07:54

Probeer samen met je huidige partner een oplossing te zoeken tussen jullie beiden.
Een scheiding doet altijd pijn en zal je altijd in je geest blijven achtervolgen als je samen een goede verhouding had.
Ik heb dat zelf mee gemaakt. (zie mijn geschiedenis in "even voorstellen").

Natuurlijk ben ik nu enorm gelukkig, ja dol gelukkig :D met mijn Thaise vrouw waar ik nu 3 jaar samen mee ben en inmiddels ook getrouwd, maar wat heeft het figuurlijk gekost?
Een jaar lang huilbuien, emotioneel uit mijn doen :cry: :( , ondanks ik dus een zeer lieve Thaise vrouw had gekregen, die niet op mijn centen uit was en wiens familie als het ware een warme deken voor mij was en waar ik altijd 4x per jaar naar toe ga al is het 811km rijden met de auto.
Heb jij dat er voor over?
Soms is het onvermijdelijk, maar dan toch doet het pijn of je moet een verschrikkelijke vrouw hebben gehad en dan schijnt het niet uit te maken, denk ik. (weet het niet zeker). :?: :|
Overleg het daarom goed voordat je deze stap gaat nemen.
Veel sterkte samen voordat je besluit een Thaise vrouw te nemen.

Onderstaande stelling moet je dus positief bezien!!!

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Even me een beetje voorstellen

#11 Bericht door Soi 24 » dinsdag 16 maart 2010, 13:59

jumbo schreef:
dutch schreef:Houdt er rekening mee dat je later een "redelijk" deel van je Pensioenvoorzieningen kwijt bent aan je huidige partner.
Ik zeg dit i.v.m. de financiele eisen die er later aan het verkrijgen van een visum gesteld gaan worden.
Ze kan ook afstand doen hiervan, schriftelijk doorgeven aan de advocaat en verzekeringsmij.
Ja ze kan ook afstand doen van alimentatie............kijk jij ook graag naar science-fiction-films?
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Even me een beetje voorstellen

#12 Bericht door Jeanette » dinsdag 16 maart 2010, 23:28

Soi 24 schreef:
jumbo schreef:
dutch schreef:Houdt er rekening mee dat je later een "redelijk" deel van je Pensioenvoorzieningen kwijt bent aan je huidige partner.
Ik zeg dit i.v.m. de financiele eisen die er later aan het verkrijgen van een visum gesteld gaan worden.
Ze kan ook afstand doen hiervan, schriftelijk doorgeven aan de advocaat en verzekeringsmij.
Ja ze kan ook afstand doen van alimentatie............kijk jij ook graag naar science-fiction-films?
Je kunt zelfs recht hebben op een deel van haar pensioen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Even me een beetje voorstellen

#13 Bericht door jumbo » woensdag 17 maart 2010, 03:49

Soi 24 schreef:
jumbo schreef:
dutch schreef:Houdt er rekening mee dat je later een "redelijk" deel van je Pensioenvoorzieningen kwijt bent aan je huidige partner.
Ik zeg dit i.v.m. de financiele eisen die er later aan het verkrijgen van een visum gesteld gaan worden.
Ze kan ook afstand doen hiervan, schriftelijk doorgeven aan de advocaat en verzekeringsmij.
Ja ze kan ook afstand doen van alimentatie............kijk jij ook graag naar science-fiction-films?
Zeker maar blijf realist en weet uit persoonlijke ervaring dat afstand doen van pensioensrechten bij een echtscheiding niet ongebruikelijk is, zeker als het iemand aangaat die zelf ook werkt dus een eigen bron heeft...
Maar sommigen, waaronder ik jou dus nu inschat, denken dat vragen geen zin heeft en hebben er dus later een probleem mee.
Alimentatie gaat over nu en het verdelen van de bron van inkomsten en hangt ook nog van de situatie af, werkt de vrouw en/of zijn er kinderen.....
snappie????
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Even me een beetje voorstellen

#14 Bericht door dutch » woensdag 17 maart 2010, 05:31

Ik bracht alleen een punt naar voren waarvan ik uit eigen observatie (en gesprekken met de diverse gepensioeneerden) begreep, dat er relatief veel gescheiden ouderen zijn die hun latere jaren hier willen doorbrengen.
Deze generatie komt nog uit de kostwinner en huisvrouw generatie (of althans gedeeltelijk) en zal dus verminderd pensioen (en verminderd AOW als ze ook nog eens voor hun 65ste dit besluit uitvoeren).
Het door een van beide partners vrijwillig "weggeven" van een deel van het pensioenrecht zal door eventuele uitkerende instanties aangevochten worden.(Indien door dit "weggeven" recht op bijstand ontstaat)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Even me een beetje voorstellen

#15 Bericht door jumbo » woensdag 17 maart 2010, 05:40

dutch schreef:Ik bracht alleen een punt naar voren waarvan ik uit eigen observatie (en gesprekken met de diverse gepensioeneerden) begreep, dat er relatief veel gescheiden ouderen zijn die hun latere jaren hier willen doorbrengen.
Deze generatie komt nog uit de kostwinner en huisvrouw generatie (of althans gedeeltelijk) en zal dus verminderd pensioen (en verminderd AOW als ze ook nog eens voor hun 65ste dit besluit uitvoeren).
Het door een van beide partners vrijwillig "weggeven" van een deel van het pensioenrecht zal door eventuele uitkerende instanties aangevochten worden.(Indien door dit "weggeven" recht op bijstand ontstaat)
Het lijkt me dat bijstand en pensioen weinig met elkaar te maken hebben omdat indien men pensioensgerechtigd is de bijstand geen factor meer is....

ZOals ik zei, persoonlijke ervaringen zijn mijn bron, het kan wel en de verzekeringsmij heeft er niets mee van doen, de andere partij dient gewoon schriftelijk aan te geven dat ze afstand doet, de advocaat registreert in een convenant en de verz.mij wordt op de hoogte gesteld.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”