Electrische rolstoel/ AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
JuPa
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: donderdag 14 augustus 2008, 15:11

Electrische rolstoel/ AOW

#1 Bericht door JuPa » dinsdag 02 maart 2010, 13:30

Mijn man is net 65 en heeft afgelopen jaar zijn hart verpand aan Thailand Eigenlijk zou hij daar nog iets op willen bouwen (gasthuis of zo) maar hij denkt er ook over om bv een half jaar daar te wonen en een half jaar in Nederland ivm onze kinderen. Nu is dat op zich geen probleem, maar ik ben 10 jaar jonger en maak in Nederland gebruik van een electrisch rolstoel en lig door de pijn (die in Bangkok veel minder was)veel op bed.
Waar kan je in Thailand redelijk met zo'n rolstoel uit de voeten en zijn die daar veel?
Ik weet dat er wel veel zaken in BKK zijn met hand bewogen rolstoelen.
Zijn er dingen waar we van tevoren naar moeten gaan kijken en rekening mee moeten houden? Welke plaatsen raden jullie aan om eens te gaan kijken?

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Electrische rolstoel/ AOW

#2 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 02 maart 2010, 14:06

JuPa schreef:Mijn man is net 65 en heeft afgelopen jaar zijn hart verpand aan Thailand Eigenlijk zou hij daar nog iets op willen bouwen (gasthuis of zo) maar hij denkt er ook over om bv een half jaar daar te wonen en een half jaar in Nederland ivm onze kinderen. Nu is dat op zich geen probleem, maar ik ben 10 jaar jonger en maak in Nederland gebruik van een electrisch rolstoel en lig door de pijn (die in Bangkok veel minder was)veel op bed.
Waar kan je in Thailand redelijk met zo'n rolstoel uit de voeten en zijn die daar veel?
Ik weet dat er wel veel zaken in BKK zijn met hand bewogen rolstoelen.
Zijn er dingen waar we van tevoren naar moeten gaan kijken en rekening mee moeten houden? Welke plaatsen raden jullie aan om eens te gaan kijken?

Ik heb dit voor je gevonden, ik heb alleen geen enkele ervaring op het gebied van rolstoelen noch met deze firma dus dat zul je zelf moeten ondervinden.

http://www.traderscity.com/board/produc ... ir-130761/
Live your dream, don't dream your life.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Electrische rolstoel/ AOW

#3 Bericht door elst99 » dinsdag 02 maart 2010, 14:41

Lijkt me erg moeilijk worden voor je, de meeste trottoirs zijn eigenlijk niet toegangkelijk voor rolstoelen hier in Hua Hin.
Er zitten inmens grote gaten in en dan staan er ook nog erg veel reclameborden, die moeilijk te passeren zijn.
Ook i.v.m. tropische regenbuien zijn de trottoirs erg hoog. Er komen hier wel mensen met een rollater (overwinteraars) maar zij kunnen ook slecht uit de voeten.
En op de weg rijden is geen optie, levensgevaarlijk met auto's en brommers.
Een paar jaar geleden reden we nog op een fiets, maar dat is ons nu te gevaarlijk, het verkeer is enorm toegenomen. Dit is dus Hua Hin waar ik het over heb!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

JuPa
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: donderdag 14 augustus 2008, 15:11

Re: Electrische rolstoel/ AOW

#4 Bericht door JuPa » dinsdag 02 maart 2010, 15:12

Ik heb december en januari in Bangkok gezeten bij Rama 8 bridge en dat was een beetje te doen met een duw-rolstoel.
Ik heb toen ook maar 2x een tropische bui meegemaakt, maar vroeg me toen ook al af of ik me ter plekke met een electrische rolstoel zou kunnen verplaatsen. In Hua Hin zijn we eigenlijk alleen maar op de avondmarkt geweest en vlakbij in winkels, dat ging een beetje. Het liefst willen we niet te toeristisch zitten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Electrische rolstoel/ AOW

#5 Bericht door prajak » dinsdag 02 maart 2010, 16:25

Thailand is nog lang niet invalide-vriendelijk. O, iedereen zal je willen helpen met een brede glimlach; helpen om trapjes op te komen bijvoorbeeld. Men staat lachend voor je klaar. Maar je wilt niet afhankelijk zijn van anderen; daarvoor heb je die rolstoel. Maar je zult in Thailand tegen dingen aanlopen die in NL al lang uit de wereld zijn. Drempels in winkelcentra; als er een baan is voor rolstoelen staan daar de loterij-verkopers en liggen er eetwaren. Lokale wegen zijn vaak van die rooie stegen met stentjes en kuilen en hopen zand en drollen. Geen enkele stadsbus heeft een faciliteit voor een rolstoel.

Je zult een woning moeten vinden die je zelf moet aanpassen en een eigen auto met faciliteit.
Ik heb hier zelfs geen rollator gezien; wel van die looprekken. Een rollator zit direct vast in kuilen.

Opladen van de accu kan een probleem zijn als je 10 uur geen stroom hebt. Daar heb ik veel ervaring mee maar ik woon dan ook op het land. Je zou een tweede accu kunnen kopen voor als het stroom uitvalt.

Toch kan het, maar je zult het allemaal zelf moeten regelen. Succes !

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Electrische rolstoel/ AOW

#6 Bericht door Harm » maandag 08 maart 2010, 19:32

Prajak schreef:

Ik heb hier zelfs geen rollator gezien; wel van die looprekken. Een rollator zit direct vast in kuilen


Mijn schoonmoeder heeft zeer slechte knieen ik heb 2 jaar geleden een rollator voor haar meegenomen vanuit NL.
Eerst durfde ze er niet mee te lopen vanwege de schaamte omdat inderdaad niemand die dingen daar kent.
Ze is nu over de schaamte heen en gaat met dat ding winkelen in het dorp. En wat schetst mijn verbazing vorig jaar december? Ze hebben dat ding gewoon gekopieerd en nu lopen er inmiddels 6 mensen in het dorp met zo'n ding (met kruiwagen wieltjes :D )
Onze zoon zit in een duw rolstoel en dat gaat redelijk totdat je in een grotere stad komt, dat is echt niet te doen met al die verschillende trottoirs en dan ook nog verschillende hoogte's overigens ook nog zonder schuine opritjes.
ALS we in de stad moeten zijn met hem dan parkeren we de auto nagenoeg voor de deur waar we moeten zijn, laden de rolstoel uit zetten hem erin, doen ons ding en zetten hem weer in de auto.
In het dorp zelf zijn nagenoeg geen stoepjes ( 2 winkeltjes) dus daar gaat het wel.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Electrische rolstoel/ AOW

#7 Bericht door joepattaya » dinsdag 09 maart 2010, 10:47

In het dorp waar ik nu nog woon, zie ik regelmatig OF een electrische rolstoel OF een scootmobiel rondrijden.
Helaas zijn de stoepen doorgaans niet beschikbaar voor rolstoelgangers, al zijn er wel 'opritjes'. Het is meer dat de stoepen gebruikt worden als marktplaats en helaas vindt je op de plek waar een opritje is ook een electra-paal, waar je vervolgens maar moeilijk of niet omheen komt.

Rollators zijn hier gewoon te koop, vooral sinds de Koning zijn 'voertuig' heeft geshowt tijdens zijn vorige ziekenhuisperiode.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”