hoe zit het nou allemaal

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
halebopp
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 21 april 2008, 22:53

hoe zit het nou allemaal

#1 Bericht door halebopp » woensdag 24 februari 2010, 23:52

Beste expats,

Ik kom al ruim 10 jaar in thailand (vakantie), ik ben er inmiddels 15x geweest, ook komt mijn vriendin uit thailand (welke inmiddels al 2 jaar in nl met mij samen woont), wij zijn al een tijd voornemens naar thailand te verhuizen (in mijn geval emigreren). Ik heb veel op dit forum gelezen (vergeef mij als ik misschien een topic plaats welke al ergens anders staat), maar 1 ding is mij niet helemaal duidelijk: wat gebeurd er nou precies als ik met mijn vriendin trouw in thailand, wat zijn mijn verblijfsrechten daar dan? We hebben al een paar jaar een stuk land in pichit, waar ik graag een huis op wil bouwen, en uiteraard in wil gaan wonen. Wat zijn in mijn geval de mogelijkheden?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe zit het nou allemaal

#2 Bericht door prajak » donderdag 25 februari 2010, 01:00

Huwelijk geeft geen verblijfsrecht.

Ben je 50 of ouder, heb je inkomen uit NL of een ander land (niet Thailand), kom je hier werken met een werkvergunning, kom je studeren, etc, allemaal van belang om jouw vraag te beantwoorden. Huwelijk alleen geeft geen verblijfsrecht.

Waarom kijk je niet eens op internet naar de visa voorwaarden zoals die op heden zijn. Of bij Thaivisa dot com. Of hier in de visa sectie.

Succes.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: hoe zit het nou allemaal

#3 Bericht door Geert S » donderdag 25 februari 2010, 02:46

halebopp schreef: wat gebeurd er nou precies als ik met mijn vriendin trouw in thailand, wat zijn mijn verblijfsrechten daar dan? We hebben al een paar jaar een stuk land in pichit, waar ik graag een huis op wil bouwen, en uiteraard in wil gaan wonen. Wat zijn in mijn geval de mogelijkheden?
Als je in Thailand getrouwd bent kun je met je Thaise trouwakte op het Thaise consulaat in Nederland of op een Thaise ambassade buiten Thailand een non-immigrant 'O' visum krijgen, daarmee kun je 90 dagen in Thailand blijven (als je een 'multiple entry' neemt kun je 15 maanden blijven zolang je maar elke 90 dagen een keer de grens over gaat).

Als je aan de inkomens-eisen voldoet (en er zijn nog wat regeltjes) dan kun je in Thailand met je non-immigrant visum een extension of stay aanvragen waardoor je niet meer telkens de grens over moet, maar je wel regelmatig zult moeten melden bij het immigratiekantoor, je kunt dan in princiepe onbeperkt blijven hoewel er wat haken en ogen aan zitten (is allemaal al veel over geschreven op dit forum).

Let wel, je bent desondanks nog altijd 'non-immigrant' je bent dus geen immigrant, hebt geen 'verblijfsrecht' en je bent geen inwoner van Thailand, je bent gewoon te gast in dit land. Dat houdt in dat je ook nooit land op jouw naam zal kunnen hebben, als je land (huis) koopt komt dat op naam van je Thaise echtgenote. Er bestaan manieren om echt 'inwoner' te worden (resident-status), dan kan je wel grond op je eigen naam hebben, maar dan ben je echt wel de nodige jaren verder voor je zoiets voor elkaar kunt hebben (als het al lukt).

Tenslotte, let er op dat als je in Thailand gaat wonen voor meer dan 6 maanden per jaar, je volgens de wet uitgeschreven moet worden uit Nederland. Dat betekend dat je je sociale zekerheid kwijt raakt, tenzij je dat weer prive regelt met de SVB. Ook ziektekostenverzekering kan een probleem zijn, is ook allemaal al een hoop over geschreven in dit forum.

Het is alles bij elkaar een lang en redelijk complex probleem wat niet zomaar even in een kort berichtje uitgelegd kan worden, het is dan ook absoluut aan te raden om je heel goed voor te bereiden voordat je die stap neemt, zoek alles na op Internet, zorg dat je echt goed geinformeerd bent en ga niet over een nacht ijs met dit soort beslissingen!

halebopp
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 21 april 2008, 22:53

Re: hoe zit het nou allemaal

#4 Bericht door halebopp » donderdag 25 februari 2010, 09:58

bedankt voor de informatie zover, dat het niet makkelijk zou zijn, wist ik inderdaad al, maarja waar een wil is is een weg (ook al is de weg lang). Hoe zit het met de normale borderruns (30 dagen visa) zijn deze ongelimiteerd te doen? ik dacht ooit ergens gelezen te hebben, dat dit tegenwoordig niet zo makkelijk meer is en zo op die manier de farang die stiekem toch werkt in een bedrijf op naam van vriend/vriendin willen hinderen in hun verblijf.
you've got your watches, we've got time

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe zit het nou allemaal

#5 Bericht door prajak » donderdag 25 februari 2010, 11:09

Borderruns 15 dg over de landgrens, en 6 keer maximaal. Vergeet dat. Haal een non im O in NL en ga er iedere 3 maanden uit. Haal een ret of mar visum als je er voor in aanmerking komt. De zorgpolis is je verteld. Zorg na 65 voor een vet pensioen want met de PVV aan de macht gaat geen cent "uitkering" meer naar landen buiten de EU. Het wordt maar niet duidelijk of de PVV daarmee ook de AOW bedoelt.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: hoe zit het nou allemaal

#6 Bericht door Geert S » donderdag 25 februari 2010, 11:27

halebopp schreef: Hoe zit het met de normale borderruns (30 dagen visa) zijn deze ongelimiteerd te doen? ik dacht ooit ergens gelezen te hebben, dat dit tegenwoordig niet zo makkelijk meer is .
Absoluut nooit aan beginnen, is ook totaal niet nodig, de eerste keer haal je een touristenvisum op het Thaise consulaat, kan je 60 dagen in Thailand blijven, in die tijd trouw je en met je trouwcertificaat ga je naar de immigratie en kan je meestal zo een verlenging van een maand krijgen (90 dagen maximaal). Daarna ga je naar het buitenland, haalt een non-immigrant 'O' visum, en dan kun je 90 dagen blijven in Thailand (in NL kun je een multiple-entry non-O krijgen, kan je een jaar lang telkens 90 dagen blijven). Valt allemaal reuze mee, zo ingewikkeld is het niet!

Visa is allemaal niet het grootste probleem, dat heb je snel genoeg voor elkaar, maar waar je op moet letten is wat dit allemaal verder financieel voor je zal gaan betekenen, je verliest de sociale zekerheid van NL, je zult je meestal zelf prive moeten gaan verzekeren (eenmaal weg uit NL val je niet meer in de Nederlandse ziektekostenverzekering, ANW, WAO, korting op AOW, etc). Ook dien je je te realiseren dat je in Thailand altijd 'gast' blijft en geen 'inwoner', dus je hebt maar beperkte rechten dus veel zaken zijn ingewikkelder dan je in NL gewend bent. Zorg dat je al dat soort zaken goed voor jezelf uitgewerkt hebt!

Als een plan in NL mis loopt dan heb je altijd nog een hoop vangnetten waar je op terug kan vallen, sociale zekerheid en al dat soort gein, als een plan in TH mis gaat dan loopt het ECHT mis, vergis je daar niet in, verwacht niet dat er dan een NL ambassade is die je wel zal helpen want dat doen ze niet. Je zou niet de eerste zijn die hier heel erg diep in de problemen komt, Thailand is een prachtig land en een fantastisch volk en je kunt hier echt schitterend leven, maar je moet wel zorgen dat je de zaken goed voorbereid en goed geregeld hebt anders kan het ook denderend fout gaan!

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: hoe zit het nou allemaal

#7 Bericht door marinusmali » donderdag 25 februari 2010, 16:13

Als je gehuwd met een Thaise en je koopt land om een huis te bouwen dan kan ook jouw naam op de chanot geplaatst worden die je dan de zekerheid geeft om in het huis te blijven wonen (basis 50% / 50%).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe zit het nou allemaal

#8 Bericht door prajak » donderdag 25 februari 2010, 16:22

Duidelijk van Geert S; niet te verwarren met....

Reken je niet te snel rijk.

Je hebt jouw leeftijd hier niet verteld en dat hoeft ook niet maar "50" is wel een sleutelwoord en "inkomen" ook en "zorg" is nog veel belangrijker. Woon je niet in NL, niet in de EU, en niet in de zogenaamde verdragslanden dan stopt in de meeste gevallen jouw NL zorgpolis. Ben je een medisch kneusje dan heb je hier een probleem !

Dan steek je die 200 tot 250 euro per maand in je zak en kun je dat sparen maar alle medische kosten moet je zelf dokken. Tenzij jouw Thaise vrouw/partner je op haar polis kan zetten maar dat lukt alleen bij ambtenaren en ook niet eens bij alle ambtenaren.

Mijn vrouw is onderwijzeres en heeft me al ten huwelijk gevraagd (!) maar of ik op haar polis kan is nog steeds niet duidelijk.

En dan dat AOW verhaal van de PVV. Ik open daar een nieuw hoofdstuk over binnenkort. Het zit me goed dwars dat men zich niet uitspreekt. Ik heb het al aangekaart bij omroep Max (die is er voor semi-ouwetjes als ik) maar overweeg zelf een aktie.

Reken dus goed en maak een goed plan. Als ik acht jaar terug wist wat ik nu weet dan was ik niet in Thailand gaan wonen. Dan was het een fiscaal goedkoop land in de EU geworden (met zorgpolis) en overwinteren hier.

Denk dus goed na.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe zit het nou allemaal

#9 Bericht door prajak » donderdag 25 februari 2010, 16:29

Marinus, je wordt als farang nooit (mede)eigenaar van de grond, wat er ook op het kadasterpapier staat. Je kunt het huis kopen (de stenen) maar niet de grond. Je kunt wel vruchtgebruik krijgen van grond en alles wat er op staat. Het heet in keurig Thais usufruct. Dat is een persoonlijk recht van vruchtgebruik. Dat persoonlijk recht is niet overdraagbaar en eindigt bij jouw overlijden of als je voor afstand tekent. Dat is het verschil met het NL zakelijk recht van vruchtgebruik; dat is wel overdraagbaar.

Als ik ooit koop dan is het op die manier. Grond op naam dame en dochter, en persoonlijk recht van vruchtgebruik. Dan moet de gifpot er aan te pas komen om me te laten vertrekken...... Nou, een mooi rond gaatje in de kop kan ook.....

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”