De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#61 Bericht door Jeanette » donderdag 18 maart 2010, 08:06

jumbo schreef:
Jeanette schreef:Vergeet de toeristenindustrie niet Jumbo.
Je bedoelt dat 'wij' daarheen gaan en ons geld spenderen in hun economie is hun bijdrage aan de EU..... :D :D :D
Ja. 'Wij' nederlanders gaan massaal naar griekenland op vakantie. ;) Goed voor hun betalings balans

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#62 Bericht door RuudThai » donderdag 18 maart 2010, 08:15

jumbo schreef:
RuudThai schreef:
jumbo schreef: Nou uhhh,.... fetakaas, olijven, aubergines (lekker die moussaka!), Retsina, Metaxa, ouzo, raki... en verder weet ik ook niet! ;) :D
4 uit 7 niet slecht, net aan een voldoende :lol: :lol:
maar het is dus nagenoeg niet mogelijk een serieus iets aan te reiken waarmee Griekenland en die andere niks voorstellende landen aan de middellandse zee een bijdrage verrichten aan de EU anders dan afzetmarkt (terwijl ze geen centjes hebben)....
goed gedaan EU....
Net voldoende? Volgens mij betekent het gewoon dat jij niet houdt van feta, Retsinawijn, ouzo en zelfs die lekkere 7sterren Metaxabrandy niet... Terwijl jij volgens mij toch regelmatig een alcoholische versnapering door je keelgat giet.... ;) :oops: :D

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#63 Bericht door jumbo » donderdag 18 maart 2010, 08:24

Maar goed, laat ik zelf het antwoord maar geven anders worden de oplossing nog prachtiger als ze nu al zijn.
De scheepvaartinustrie mensen, boten bouwen... half europa en verder vaart met die lekke krengen uit het Griekse
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#64 Bericht door Wouter_Udon » donderdag 18 maart 2010, 09:03

jumbo schreef:Maar goed, laat ik zelf het antwoord maar geven anders worden de oplossing nog prachtiger als ze nu al zijn.
De scheepvaartinustrie mensen, boten bouwen... half europa en verder vaart met die lekke krengen uit het Griekse

Als je bedoelt dat Griekenland de grootste Europeese reder is dan klopt dat, het is goed voor ca. 10% van het Griekse BBP.
Echter scheepsbouw in Griekenland heeft al vele jaren te lijden van grote concurrentie uit lage lonen landen zoals China en Korea. En technologisch hoogstaand zoals marineschepen werden over het algemeen gekocht in West-Europa of USA maar de laatste 10-15 jaar bouwen ze ze nu ook zelf.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#65 Bericht door jumbo » donderdag 18 maart 2010, 09:21

Wouter_Udon schreef:
jumbo schreef:Maar goed, laat ik zelf het antwoord maar geven anders worden de oplossing nog prachtiger als ze nu al zijn.
De scheepvaartinustrie mensen, boten bouwen... half europa en verder vaart met die lekke krengen uit het Griekse

Als je bedoelt dat Griekenland de grootste Europeese reder is dan klopt dat, het is goed voor ca. 10% van het Griekse BBP.
Echter scheepsbouw in Griekenland heeft al vele jaren te lijden van grote concurrentie uit lage lonen landen zoals China en Korea. En technologisch hoogstaand zoals marineschepen werden over het algemeen gekocht in West-Europa of USA maar de laatste 10-15 jaar bouwen ze ze nu ook zelf.
Bedankt voor je correctie en aanvulling Wouter.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#66 Bericht door Soi 24 » donderdag 18 maart 2010, 09:30

Griekenland is een aardig vakantieland en een leuk openlucht-museum maar heeft economisch nog nooit iets toegevoegd aan Europa. Griekenland was destijds ook het favoriete speeltje van de euro-tegenstanders en die krijgen, cynisch genoeg, nu nog gelijk ook. Om die mensen nu de wind uit de zeilen te nemen liet bondskanselier Merkel gisteren in het Duitse parlement weten dat landen die er structureel een zootje van maken toch echt uit de euro-zone gezet zouden moeten kunnen worden. Nou is Merkel een zeer machtige speler een euro-land maar zelfs zij zou minimaal tien jaar nodig hebben om allerlei dichtgetimmerde verdragen te ontbinden en te veranderen.

Daarbij is de Europese unie niet alleen een economisch vehikel maar ook een middel om veiligheid en stabiliteit op het Europese continent te garanderen. Door Griekenland uit de Unie te knikkeren ontstaat er daar weer ruimte voor dictators (kolonels-regime?) en andere ongure types. En alleen al daarom zal dat dus niet gauw gebeuren.

Kortom Griekenland en andere potentiele zwakke broeders (bijvoorbeeld Portugal) kunnen met hun gerotzooi de euro nog lang gijzelen, vrees ik..........
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#67 Bericht door Jim » donderdag 18 maart 2010, 14:02

Soi 24 schreef: Daarbij is de Europese unie niet alleen een economisch vehikel maar ook een middel om veiligheid en stabiliteit op het Europese continent te garanderen. Door Griekenland uit de Unie te knikkeren ontstaat er daar weer ruimte voor dictators (kolonels-regime?) en andere ongure types. En alleen al daarom zal dat dus niet gauw gebeuren.
je kan bij de EU horen zonder de euro te hebben ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#68 Bericht door pong » zaterdag 20 maart 2010, 05:13

wat anders om jullie glazen bollen eens op te laten kraken:
de andere rumoer is dat de Baht zo hoog komt door grote vraag naar cash-bahten, vanuit Dubai-om alle seua see daeng hun dagloon te kunnen uitbetalen. Zoals ieder weet, stijgt de koers als er veel vraag en weinig aanbod is.
Voor GR: ik kan me nog heel goed herinneren dat al toen de Euro kwam (de eerste ronde) dat er veel waarschuwingen en analyses waren dat GR vals had gespeeld en niet had mogen toegelaten worden. Dat destijds de koers EUR/USD zo slecht was-zou komen door alle zwartgeld (bvb vanaf drachme-of peseta-die via USD dan later in EUR werden gewisseld. M.n. de Italiaanse maffia zou daarin meespelen.
Er is nu EUR in 17 landen-en de EU heeft 27 leden.

Fritsie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 405
Lid geworden op: donderdag 26 april 2007, 21:04
Locatie: Bangkok

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#69 Bericht door Fritsie » zaterdag 20 maart 2010, 06:07

pong schreef:wat anders om jullie glazen bollen eens op te laten kraken:
de andere rumoer is dat de Baht zo hoog komt door grote vraag naar cash-bahten, vanuit Dubai-om alle seua see daeng hun dagloon te kunnen uitbetalen. Zoals ieder weet, stijgt de koers als er veel vraag en weinig aanbod is.
Lijkt me niet waarschijnlijk. Denk dat het meer te maken heeft met de recente stijging vd aandelenbeurs, waarbij de kar hoofdzakelijk getrokken werd door foreign investment waarbij de Thaise beleggingen gesettled worden in THB. En het is dus niet de overheid die de beurs hoger zet zoals door de rode shirtjes beweerd wordt...... ;)

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#70 Bericht door Borat » zaterdag 20 maart 2010, 08:15

Fritsie schreef:
Lijkt me niet waarschijnlijk. Denk dat het meer te maken heeft met de recente stijging vd aandelenbeurs, waarbij de kar hoofdzakelijk getrokken werd door foreign investment waarbij de Thaise beleggingen gesettled worden in THB. En het is dus niet de overheid die de beurs hoger zet zoals door de rode shirtjes beweerd wordt...... ;)
Wat zou de reden zijn van foreigners om in Thailand te investeren, de politieke situatie is nu niet echt stabiel en ze zijn nog corrupter dan de Griek of Italiaan?
Misschien is het wel een complot om de euro te laten vallen.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#71 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 20 maart 2010, 08:16

Voorlopig wordt de baht alleen maar sterker en krijg je steeds minder voor 1 euro: 43,3
Zal ook wel zo zijn ten opzichte van de dollar hetgeen ook gemerkt zal worden in de Thaise export, die alsmaar duurder wordt.
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#72 Bericht door prajak » zaterdag 20 maart 2010, 12:24

We hebben eerder een onverwachte stijging van de baht gezien. Dat was in de tijd van de verkoop door Shin aan Temasek maar dat deed de baht niet echt stijgen, het was de verwachte privatisering van de EGAT en dat zou zo'n hap baht vragen, vele malen Temasek, dat men massaal in baht ging beleggen. Daarna kwam er weer rust.

Vergeten we nu vooral niet dat de euro zwak is door de garlic belt, de leugens van de Grieken en de hedgefondsen die over lijken gaan voor de geldhonger van hun aandeelhouders. De EU denkt er aan bepaalde producten te verbieden op de stock exchange van de EU.

Ach, we kunnen er toch niks aan doen, arme sloebers als we zijn..... Het wordt voor ons beslist.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#73 Bericht door RuudThai » zaterdag 20 maart 2010, 15:19

Wouter_Udon schreef:Voorlopig wordt de baht alleen maar sterker en krijg je steeds minder voor 1 euro: 43,3
Zal ook wel zo zijn ten opzichte van de dollar hetgeen ook gemerkt zal worden in de Thaise export, die alsmaar duurder wordt.
The Nation, 190310

Thai exports up 23.1 pct in Feb

Thai exports in February 2010 amounted to USD14.40 billion, up by 23.1 percent, the Commerce Ministry announced on Friday.

Imports increased by 71.2 percent at USD13.96 billion, resulting in a trade surplus of USD439 million.

The Commerce Ministry projected Thai exports to grow by 14 percent this year.

http://www.nationmultimedia.com/home/Th ... 25088.html

Voorlopig gaat het nog goed met de Thaise economie..... :)

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#74 Bericht door Gardensafari » zaterdag 20 maart 2010, 18:55

RuudThai schreef:
The Nation, 190310


Imports increased by 71.2 percent at USD13.96 billion, resulting in a trade surplus of USD439 million.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dat waar is. De import met meer dan 70% gestegen?
Moeten wel haast Thaise statistieken zijn.....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#75 Bericht door Wouter_Udon » zondag 21 maart 2010, 08:04

RuudThai schreef: The Nation, 190310

Thai exports up 23.1 pct in Feb

Thai exports in February 2010 amounted to USD14.40 billion, up by 23.1 percent, the Commerce Ministry announced on Friday.

Imports increased by 71.2 percent at USD13.96 billion, resulting in a trade surplus of USD439 million.

The Commerce Ministry projected Thai exports to grow by 14 percent this year.

http://www.nationmultimedia.com/home/Th ... 25088.html

Voorlopig gaat het nog goed met de Thaise economie..... :)
Thaien kunnen heel goed rekenen, zeker in hun voordeel. :mrgreen:
Mogelijk zitten er een paar komma-foutjes in het artikel van de Nation zitten. :o
Ik heb nog gezocht op internet om een bevestiging van deze cijfers te krijgen maar ik heb ze niet gevonden. :roll:
Live your dream, don't dream your life.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”