De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5536 Bericht door jumbo » zondag 06 maart 2022, 00:53

Onzekere situatie in Ukraine en Europa maken een voorspelling onmogelijk voor zowel USD als EU
Thb is redelijk stabiel, 4e kwartaal was beter als gedacht met een lichte groei

Prijzen zullen stijgen, handelaren maken gebruik/misbruik van de situatie, voornamelijk misbruik

OPEC werkt niet mee, willen de productie niet opvoeren om de prijs te drukken, verliezen compenseren van
vorige jaren over de ruggen van oorlog narigheid. Winter loopt naar zijn eind dus de vraag zal verminderen

Maar de tendens gedachte is dat de Euro en USD zullen versterken, maar die tendens steunt ook de THB

Denk dat de mensen die al jarenlang denken dat de THB gekoppeld is nu wel beter weten???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5537 Bericht door RuudThai » dinsdag 23 augustus 2022, 09:06

De euro daalt, de dollar stijgt, ze staan vrijwel gelijk aan elkaar. En de baht blijft maar stabiel helaas.
In november vorig jaar maakte ik via WISE € 1100 over en gisteren hetzelfde bedrag. Maar ik kreeg nu ruim 1500 baht minder... 😞

Per 1 juli j.l. zijn de AOW en mijn ABP pensioen verhoogd. Dat pensioen voor het eerst sinds 10 jaar.
Helaas worden die verhogingen dus weer geheel teniet gedaan door die suffe k*teuro.🙄

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5538 Bericht door pjotter » woensdag 24 augustus 2022, 01:51

Tja, en dan denk ik dat het nog 'meevalt' als je het vergelijkt met NL 🙄 Mss wordt er links of rechts nog wat gecompenseerd in NL maar als ik dat zo lees, pfff. 18% gemiddeld boodschappen duurder en dan nog niets gezegd over de energie rekening en brandstof. En dat zijn 'gewoon Euro's'.
RuudThai schreef: dinsdag 23 augustus 2022, 09:06 De euro daalt, de dollar stijgt, ze staan vrijwel gelijk aan elkaar. En de baht blijft maar stabiel helaas.
In november vorig jaar maakte ik via WISE € 1100 over en gisteren hetzelfde bedrag. Maar ik kreeg nu ruim 1500 baht minder... 😞

Per 1 juli j.l. zijn de AOW en mijn ABP pensioen verhoogd. Dat pensioen voor het eerst sinds 10 jaar.
Helaas worden die verhogingen dus weer geheel teniet gedaan door die suffe k*teuro.🙄

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5539 Bericht door driver » woensdag 24 augustus 2022, 06:48

1500 thb minder op dat bedrag is nog aardig wat maar als de kosten in Thai een beetje redelijk zijn gebleven is het in vergelijking met Nederland nog wel oké denk ik.
Hier vliegt veel fiks omhoog 🔼 qua prijzen ect.
Wij hebben gelukkig weinig maandlasten en leven redelijk eenvoudig hier in Nederland dus weinig last nog van alle stijgende kosten.
Zolang we nog wat werken dan.
Ook over 4 jaar als ik Aow krijg moeten we wat blijven werken om de extraatjes zoals motorrijden, uitstapjes ect te kunnen blijven doen.
En we hebben heel ouderwets nog wat gespaard op de ouderwetse bank als appeltje voor de toekomstige Dorst.
Dat wordt gezien de inflatie ect een droog of wat kleiner appeltje. Maar ik hanteer nog steeds het motto.. Beter iets dan niets.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5540 Bericht door pjotter » woensdag 24 augustus 2022, 15:01

Idd vind ik dat de kostenstijgingen hier wel meevallen. Procentueel stijgt het ongeveer net zo hard als in NL denk ik, maar in absolute zin is b.v. de brandstof prijs zowat de helft van die in NL. Zelfs met een wat mindere koers.

Aha, AOW over 4 jaar. Ik hoop 'hem' in december te krijgen. Helaas als samenwonende 🙄. Geen zin om daar wat aan te doen. Heb gelukkig een redelijk bedrijfspensioen. Ben bijna 5 jaar geleden, op mijn 61e hier naartoe geëmigreerd. Vond 40 jaar werken wel genoeg 😉. Bevalt nog steeds voortreffelijk.

Ja, mijn vriendin is een keer of 7 , 3 maanden in NL geweest tijdens mijn werkzame leven, maar vond het maar niks, ha ha. Zodoende met mijn vakanties erbij, zagen we elkaar toch zowat 8 maanden per jaar. Ja ik herinner me nog jouw verhaal met de MVV voor Suk(anja?) toen ik zelf bezig was met visa. Wel leuk en goed dat het haar in NL bevalt en ook werkt 👍.

Ik begin aardig off topic te zeveren 😜. SOLLY........
driver schreef: woensdag 24 augustus 2022, 06:48 1500 thb minder op dat bedrag is nog aardig wat maar als de kosten in Thai een beetje redelijk zijn gebleven is het in vergelijking met Nederland nog wel oké denk ik.
Hier vliegt veel fiks omhoog 🔼 qua prijzen ect.
Wij hebben gelukkig weinig maandlasten en leven redelijk eenvoudig hier in Nederland dus weinig last nog van alle stijgende kosten.
Zolang we nog wat werken dan.
Ook over 4 jaar als ik Aow krijg moeten we wat blijven werken om de extraatjes zoals motorrijden, uitstapjes ect te kunnen blijven doen.
En we hebben heel ouderwets nog wat gespaard op de ouderwetse bank als appeltje voor de toekomstige Dorst.
Dat wordt gezien de inflatie ect een droog of wat kleiner appeltje. Maar ik hanteer nog steeds het motto.. Beter iets dan niets.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5541 Bericht door driver » woensdag 24 augustus 2022, 15:51

pjotter... Dan maar even off topic het zij zo.Soms gebeurt dat hé.
Sukanya heeft vanaf dag 1 in Nederland aangepast en wil niet meer terug naar Thailand zegt ze zolang ze hier met mij is.
Mij prima. Ondanks het feit dat de Euro in Nederland langzaam naar de gallemiezen gaat dus weer on topic nu :mrgreen: is Nederland nog steeds wel een land waar we ons kunnen redden.
Aow van mij wordt ook weinig. Getrouwd dus alleen ik krijg Aow zonder aanvullend pensioen.
Dat weet ik dus ik probeer me daar wat voor in te dekken zeg maar financiëel.
Ik zie wel wat het de komende jaren wordt.
Wil nu ook leuke dingen doen voor het geval dat later niet komt of met gebreken ect.
We zijn net weer 11 dagen met de motor naar Duitsland, Tsjechië en stukje Polen geweest. 3640 km gereden waarvan alleen snelweg van huis tot Kassel.
We vermaken ons nog wel in Europa. Werken ook nog wat samen dus so far so good.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5542 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 24 augustus 2022, 22:09

Driver, heb jij geen pensioen? Nooit voor een 'baas' gewerkt? Niks opgebouwd? Kijk dat maar eens goed na.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5543 Bericht door jumbo » donderdag 25 augustus 2022, 00:34

Nah ja, driver, je krijgt 'straks' ook AOW vanwege de jaren van je vrouw in NL
ALs het leeftijdsverschil niet te groot is kan je er misschien nog wat van meesnoepen
Maar indien jullie hierheen vertrekken moet je haar wel eea uitleggen kwa werking...
en een digid aanvragen...

Op mijnpensioen zie je alle registraties, checken!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5544 Bericht door jumbo » donderdag 25 augustus 2022, 00:53

Effe terug on topic

De pariteit had ik een paar jaar geleden al aangegeven. De EU heeft teveel zwakke leden die ternauwernood hun eigen bancaire stelsel overeind kunnen houden
Toevoegen van ex oostbloklanden met weinig transpirantie en door andere zaken met teveel emotie zal eea nog meer verkrappen

De USD is wat overgewaardeerd. Beurzen en economie gaan redelijk tot minder, werkloosheid laag, de Fed is agressief met haar politiek MAAR het blijft nog steeds de wereldmunt
Infatie en recessie zijn terugkerende termen, maar naar mijn onbescheiden mening zal een diepere recessie uitblijven ondanks de bearmarket in de olie en de komende winter
die de vraag naar olie zal opschroeven en het is de vraag of OPEC zal inspringen. (te gek voor woorden eigenlijk dat we afhankelijk zijn van een paar groepjes maar goed ander topic :) )

De Thai baht is redelijk goed gepositioneerd, maar de hoge dollar maakt veel inkopen van materialen/goederen duurder dus het eindproduct
in de winkels/supermarkten op zijn beurt duurder, de rest van de Thaiconomy verhoogt gewoon mee, als te doen gebruikelijk.
Kostprijs index daalt echter weer sinds Juli met 1%, toen 8.1% en de verwachting is dat het doorzet naar de gebruikelijke 3-4-5%
En dan maar kijken of de prijzen meedalen.....versgoederen en kant en klare import normaliter wel, maar andere zaken....afwachten maar.

Voor de export in TH is het een goede tijd...

Mijn kosten in NL zijn door de Euro aardig gedaald, kosten worden ook minder trouwens...dus ik heb er een voordeeltje aan... :thumbsup:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5545 Bericht door driver » donderdag 25 augustus 2022, 07:36

erik-kuijpers schreef: woensdag 24 augustus 2022, 22:09 Driver, heb jij geen pensioen? Nooit voor een 'baas' gewerkt? Niks opgebouwd? Kijk dat maar eens goed na.
Nee, kleine pensioentjes afgekocht en verder niks.
Laatst gewijzigd door driver op donderdag 25 augustus 2022, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5546 Bericht door driver » donderdag 25 augustus 2022, 07:43

jumbo schreef: donderdag 25 augustus 2022, 00:34 Nah ja, driver, je krijgt 'straks' ook AOW vanwege de jaren van je vrouw in NL
ALs het leeftijdsverschil niet te groot is kan je er misschien nog wat van meesnoepen
Maar indien jullie hierheen vertrekken moet je haar wel eea uitleggen kwa werking...
en een digid aanvragen...

Op mijnpensioen zie je alle registraties, checken!!
Aow in Nederland voor getrouwde personen is nu minder dan voor iemand alleen.
Iets van 850 euro netto nu denk ik. Voor Sukanya krijg ik niks. Is 9 jaar jonger dan mij en bouwt in Nederland Aow op vanaf dag 1 dat ze hier kwam.

11 jaar hier nu en nog 12 jaar te gaan voor ze Aow krijgt. 23 jaar x 2% = 46% Aow ongeveer.
400 euro oid 😊.


Als we naar Thailand gaan met mijn Aow wordt het nog minder vlgs mij wat ik krijg en stopt de Aow opbouw voor Sukanya bij uitschrijven in Nederland.

Mijn pensioen checken ken ik.
Ik krijg echt alleen die Aow meer niet.
Maak me er niet druk om het is zoals het is.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5547 Bericht door brake0345 » donderdag 25 augustus 2022, 16:32

driver schreef: donderdag 25 augustus 2022, 07:43 Als we naar Thailand gaan met mijn Aow wordt het nog minder vlgs mij wat ik krijg en stopt de Aow opbouw voor Sukanya bij uitschrijven in Nederland.
Driver, bij emigratie is het mogelijk om vrijwillig de AOW bijdrage door te betalen, mijn vrouw doet dat al sinds onze emigratie in 2013. Of het voordeel heeft om dat te doen vergt wat rekenwerk en is voor iedereen anders dus kun je die vraag het beste bij je fiscalist of accountant voorleggen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5548 Bericht door driver » donderdag 25 augustus 2022, 18:23

brake0345 schreef: donderdag 25 augustus 2022, 16:32
driver schreef: donderdag 25 augustus 2022, 07:43 Als we naar Thailand gaan met mijn Aow wordt het nog minder vlgs mij wat ik krijg en stopt de Aow opbouw voor Sukanya bij uitschrijven in Nederland.
Driver, bij emigratie is het mogelijk om vrijwillig de AOW bijdrage door te betalen, mijn vrouw doet dat al sinds onze emigratie in 2013. Of het voordeel heeft om dat te doen vergt wat rekenwerk en is voor iedereen anders dus kun je die vraag het beste bij je fiscalist of accountant voorleggen.
Heb ik al gedaan.Dank voor het meedenken. Moest nog een fiks bedrag inleggen, Lees betalen om de volle Aow voor Sukanya te krijgen hier in Nederland. Gekozen om zelf te sparen zodat ze en spaargeld heeft tzt en nog wat opgebouwde Aow.
In Thailand had ze dit jaar bij Seagate moeten stoppen en kreeg ze een x bedrag mee en verder niks.
Dat x bedrag is hier in Nederland inmiddels al iets van 7 keer verdubbeld dus mocht ze ooit teruggaan naar Thailand komt ze er altijd beter vanaf dan via haar werk bij Seagate voorheen.

Wat mijn eventuele inkomsten tijdens /met mijn Aow betreft zie ik over vier jaar wel.
Ik heb mijn bijna afgeloste huis nog als reserve dus maak me niet druk om wat nog komen gaat..

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5549 Bericht door Joep » maandag 09 januari 2023, 04:28

Vraagje aan de experts.

Binnenkort wil ik mijn 800.000 weer aanvullen voor mijn extension of stay.
Zou de thb nog sterker worden tov de euro, nu Chinezen weer mogen reizen. Of zou het omgekeerde kunnen gebeuren met de reisbeperkingen naar Th

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#5550 Bericht door jumbo » maandag 09 januari 2023, 06:07

THB is net wat sterker geworden tov de internationale valuta's
Geloof me het is koffiedik kijken want iedere verwachte en onverwachte gebeurtenis kan een reactie die alle kanten op kan gaan veroorzaken
Zolang de US en EU redelijk gaan is er weinig te verwachten
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”