WAO – en AOW opbouw.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO – en AOW opbouw.

#76 Bericht door prajak » woensdag 10 maart 2010, 16:21

Wat voor controleurs dan wel ?

AOW; ik kan me dat voorstellen, kijken of je nog in leven bent al kan dat ook met een briefje, en of je niet samenwoont en dus onterecht de toeslag voor een alleenstaande genereert. Wat is samenwonen ? Dat heeft de Rijdende Rechter eens haarfijn uitgeplozen. Ik meen dat je niet meer zelfstandig woont als je in een kwartaal 27 (of 28) dagen of meer bij een ander woont.

WAO. Wat valt er meer te controleren dan in leven zijn ? Er geldt geen samenwooncriterium in de WAO. En of je wel of niet in de tuin mag werken, of kan werken, is aan de arts voorbehouden. Of gaan ze in jouw schuur de boormachine, de schep en de hark controleren op vingerafdrukken ?

Pensioen en lijfrente ? Wel, ik geniet dat en ben nog geen 65 (al schiet het op...). Men stuurt me in de acht jaar hier EEN bewijs van in leven zijn. EEN ! Maar er zijn andere controlemiddelen. Het bestaan van mijn bankrekening en het jaarlijks per email opvragen van mijn jaaropgaven. Zo heeft men een vermoeden dat ik nog adem haal.

Straks de AOW en dan woon ik nog niet samen. Dat komt later. Nou, ze mogen komen en zelfs de tandenborstels tellen want er staan er twee voor mijn Kukident tandjes en twee voor de dame en twee voor gasten. Gaan ze daaraan ruiken ? Gaan ze het logeerbed controleren op slaapbaarheid of de kuilen in mijn eigen bed testen op rollebolbaarheid ?

Het hebben van meer dan een tandenborstel is geen bewijs. Dat weten die lui ook wel. Een lading rubberen zakjes in de slaapkamer ook niet. Ik mag rollebollen tot ik een ons weeg maar dat betekent nog niet samenwonen.

Nee, laat ze maar komen straks. Ik heb niks te verbergen en als ik ga samenwonen dan meld ik dat. Mijn dame heeft een hoger inkomen dan de partnertoeslag (die echt wel eens helemaal verdwijnt...) en bij samenwonen sparen we een huurbedrag uit.

Dus wat maken we ons druk ? Over privacy ? Alsjeblieft, alles van ons is bekend bij Big Bro.
Het old boys network heeft gewoon inzage in alle gegevens. "Zeg, amice, hoeveel heeft die Klaas-Jan dit jaar naar Thailand geboekt ?" "Nou, amice Roderick-Peter, ik zal je dat per email even berichten."

Wij zijn maar pionnen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO – en AOW opbouw.

#77 Bericht door RuudThai » woensdag 10 maart 2010, 16:59

prajak schreef:Wat voor controleurs dan wel ?

WAO. Wat valt er meer te controleren dan in leven zijn ? Er geldt geen samenwooncriterium in de WAO. En of je wel of niet in de tuin mag werken, of kan werken, is aan de arts voorbehouden. Of gaan ze in jouw schuur de boormachine, de schep en de hark controleren op vingerafdrukken ?
Als het UWV-controleurs zijn mogen ze alléén die zaken controleren die onder het UWV vallen, dus geen AOW of pensioen of kinderbijslag e.d.
Bij WAO zouden ze de mate van ongeschiktheid kunnen controleren, maar dat kunnen alleen artsen. Dus als iemand lijkt te zijn verbeterd kan men voorgedragen worden om een herkeuring te ondergaan om daarmee goedgekeurd te worden of een ander - lager - ongeschiktspercentage aan de broek te krijgen.
Dat zal wel het doel zijn van de UWV-controleurs.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: WAO – en AOW opbouw.

#78 Bericht door jumbo » donderdag 11 maart 2010, 02:54

Is er geen UWV manager onder ons die wat licht kan laten schijnen of blijft die liever anoniem??? :P :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: WAO – en AOW opbouw.

#79 Bericht door Ben » donderdag 11 maart 2010, 09:31

jumbo schreef:Is er geen UWV manager onder ons die wat licht kan laten schijnen of blijft die liever anoniem??? :P :P
Die is in Koch Nito :P :lol:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: WAO – en AOW opbouw.

#80 Bericht door jumbo » woensdag 31 maart 2010, 03:29

Val niet in een WAO gat!!

http://www.rnw.nl/nederlands/article/sv ... et-aow-gat


De Sociale Verzekeringsbank heeft becijferd dat in 2025 ongeveer 600.000 mensen een AOW-gat hebben. Een AOW-gat loop je op wanneer je langer dan een jaar in een land buiten Nederland woont of werkt. Per jaar word je met 2 procent gekort op je toekomstige ouderdomspensioen. Dat kan een probleem vormen voor diegenen die lange tijd in het buitenland hebben vertoefd.

Om een volledige AOW te krijgen, moeten mensen tussen hun 15e en 65e in Nederland hebben gewoond. Is dit niet zo, dan is er sprake van een AOW-gat. Dan zal niet het volledige bedrag worden uitbetaald.

AOW-gat
“Wanneer mensen een paar jaar in het buitenland doorbrengen, hebben ze na hun 65e een gat in hun AOW”, zegt Monique Bijen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Voor de AOW word je per jaar met 2 procent gekort op je toekomstige ouderdomspensioen. Ga je binnen de EU of de EEG wonen, dan bouw je ouderdomspensioen op volgens de sociale wetgeving van dat land.

Op dit moment zijn er volgens de SVB 231.000 mensen met een onvolledig pensioen. Door het toenemende aantal Nederlanders dat tijdelijk naar het buitenland vertrekt om te studeren, te werken of van hun pensioen te genieten, stijgt dit de komende 14 jaar naar bijna 600.000. Maar ook buitenlanders die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen hebben te maken met een AOW-gat.

Problemen
“Stel dat je een jaar of drie in het buitenland hebt gewerkt”, zegt Bijen. “Dan heb je na je 65e 6 procent minder AOW. Als je gewoon hebt gewerkt en een aanvullend pensioen hebt opgebouwd, of een eigen vermogen hebt, dan is dit enigszins te overzien”.

Bijen vertelt dat mensen voornamelijk in de problemen zullen komen wanneer zij alleen AOW krijgen. Veel van deze mensen zullen daarom een beroep moeten doen op aanvullende bijstand.

Voorkomen
Het is beter om deze situatie te voorkomen, zegt Bijen. Nederlanders zijn niet dagelijks bezig met hun pensioen en zijn zich niet bewust zijn van dit AOW-gat. “Als pas op je 50ste gaat nadenken of je problemen hebt met je pensioenopbouw, dan is het eigenlijk al te laat.”

Een van de oplossingen is het afsluiten van een verzekering. “Je kunt een lijfrentepolis afsluiten om het gat op te vangen. Maar je kunt je ook vrijwillig laten verzekeren bij de Sociale Verzekeringsbank.” Daarnaast pleit Bijen ervoor om goede afspraken te maken in het land waar je naar toe gaat. “Voor veel mensen zal gelden dat ze in een ander land ook pensioen zullen opbouwen.”

Mocht je al te maken hebben met een AOW-gat, dan is het sinds kort mogelijk om na aankomst of terugkeer in Nederland AOW in te kopen. Dit kost echter een paar duizend euro per jaar dat je weg bent geweest. Voor buitenlanders die naar Nederland komen is dit wel een reele mogelijkheid, omdat de hoogte van de premie die bijbetaald moet worden doorgaans lager is. Dit gat moet echter wel binnen tien jaar na aankomst gedicht worden.

Pensioenregister
“De Sociale Verzekeringsbank wijst daarom alle Nederlanders die vertrekken of naar Nederland komen op de mogelijke gevolgen.” Daarnaast kan iedereen vanaf 1 januari 2011 zijn pensioen op internet bekijken. “Dit is een initiatief waar alle pensioenfondsen en verzekeraars aan meewerken. Mensen kunnen op deze site inloggen en hun pensioenaanspraken bekijken.”
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: WAO – en AOW opbouw.

#81 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 31 maart 2010, 16:30

AOW gat van jaren ? kan je dan bijstand aanvragen ?
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: WAO – en AOW opbouw.

#82 Bericht door RuudThai » woensdag 31 maart 2010, 16:41

Phuket Dragon schreef:AOW gat van jaren ? kan je dan bijstand aanvragen ?
Als je in Nederland woont c.q. staat ingeschreven, dan kun je inderdaad bijstand aanvragen. Woonachtig in het buitenland kun je dat dus niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO – en AOW opbouw.

#83 Bericht door prajak » woensdag 31 maart 2010, 16:44

Natuurlijk kun je in Thailand ook bijstand aanvragen. Bij de amphur en bij de tempel. Bij de amphur zeggen ze nee, bij de tempel kun je misschien een bakje rijst krijgen.

Gebruikersavatar
Piehans
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 189
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2007, 19:12
Locatie: utrecht /Sikoraphum

Re: WAO – en AOW opbouw.

#84 Bericht door Piehans » vrijdag 06 augustus 2010, 04:15

AOW tips van het SVB :geek:

In het buitenland en voor het eerst AOW ontvangen? Dan kunnen de regels wat onoverzichtelijk overkomen. De Wereldomroep zet een aantal aandachtspunten op een rij voor het ontvangen van AOW in het buitenland.

De Sociale Verzekeringsbank SVB is de uitvoerder van de sociale verzekeringen in Nederland. In opdracht van de Nederlandse overheid verzorgen zij de uitbetaling van verschillende uitkeringen, waaronder AOW. Wie in het buitenland woont en een AOW-pensioen ontvangt, komt voor allerlei keuzes te staan. Met welke regelmaat wil je je uitkering ontvangen bijvoorbeeld. En wat is handiger: het geld laten storten op een Nederlandse rekening of het geld laten overmaken op een buitenlandse (lokale) rekening?

Rekening in Nederland aanhouden?
De Sociale Verzekeringsbank geeft geen advies over het al dan niet aanhouden van een rekening in Nederland. Iedereen kan zijn eigen afweging maken. Maar er is wel een belangrijk punt om in het oog te houden: Nederlanders die in het buitenland wonen en hun AOW op een buitenlandse rekening laten storten, moeten rekening houden met wisselkoersverschillen.

Iets waar je ook tegenaan loopt zodra je zelf het geld overhevelt van je Nederlandse naar buitenlandse bankrekening (buiten het eurogebied). Maar dat moment kan je wel zelf bepalen en kan je dus wachten tot de wisselkoers gunstiger uitpakt.

Volledige AOW?
Nog iets om rekening mee te houden: naar sommige landen is het niet mogelijk om je volledige AOW-pensioen mee te nemen. Sri Lanka, China en Rusland zijn bijvoorbeeld landen waar sprake is van een beperkte uitkering. Het draait om een exportbeperkende regeling. Landen waar een verdrag mee is gesloten en de AOW-gerechtigde een volledig uitkering ontvangt, zijn buiten de Europese Unie onder meer Zuid-Afrika, Australië, Thailand en Marokko.

Een ander belangrijk punt is de controle. Pas als dat mogelijk is zal de SVB het (volledige) AOW-pensioen of andere uitkering zoals kinderbijslag of nabestaandenuitkering uitbetalen. 'Anders wordt daarop gekort of wordt het zelfs niet meer uitbetaald', zegt communicatie-adviseur Gwennie Bosma van SVB. De verzekeringsbank vraagt één keer per jaar om een bewijs van leven, dat door bijvoorbeeld een notaris of gemeenteambtenaar in het land waar je woont ingevuld moet worden. Voor Nederlandse pensioen-gerechtigden in Australië, België, en Duitsland geldt deze eis niet meer. Zij hoeven niet elk jaar een levensbewijs op te sturen.

Tal van pensioengerechtigden die in het buitenland wonen, hebben sowieso geen recht op een volledige AOW-uitkering. Voor ieder jaar dat je tijdens je werkzame leven in het buitenland woont, gaat twee procent van het AOW-pensioen af.

Kosten
Pensioengerechtigden die niet in Zwitserland of de Europese Unie wonen, zijn ook kosten kwijt aan de overboeking naar het buitenland. Volgens de Sociale Verzekeringsbank kan het handig zijn om de AOW dan één keer per kwartaal te laten overmaken of zelfs één keer per jaar als het om een klein bedrag gaat.

Een bank kan ook extra kosten in rekening brengen. 'Die kosten verschillen per bank en het kan lonen om bij verschillende banken te informeren', zegt Gwennie Bosma.

Wisselkoers
De Sociale verzekeringsbank publiceert twee keer in de maand de wisselkoersverhouding van de euro ten opzichte van andere valuta. Hoe vervelend een wisselkoersverschuiving kan uitpakken, bleek een paar maanden geleden toen de euro een fikse daling inzette ten opzichte van de dollar en andere valuta.
Vooral Nederlanders in Thailand en andere verre oorden stelden last te hebben van de afbrokkelende eurokoers, omdat hun pensioenuitkering mee daalde met de koers van de Europese munt. De koers van de euro is de laatste weken weer wat aangetrokken.

Zorgverzekeringswet
Bij de Pensioenkijker, vraagbaak over alles wat met pensioenen te maken heeft, kwam onlangs een vraag binnen van een Nederlander die in Groot-Brittannië woont en zich afvroeg of hij niet een te hoge premie moet betalen over zijn AOW-pensioen. Het gaat om een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet, een wet die in 2006 werd ingevoerd. In dat jaar werd het verschil tussen ziekenfonds- en particuliere verzekringen opgeheven en kwam er een nieuwe zorgwet. een van de gevolgen was dat Nederlanders die buiten Nederland wonen en een AOW-uitkering ontvangen opeens een bijdrage moesten leveren voor de Zorgverzekeringswet. 'Veel Nederlanders zijn er niet op bedacht dat ze een op een uitkering uit Nederland nog een afdracht moeten doen, terwijl ze niet in Nederland wonen' , zegt Emily Schols van de Pensioenkijker.

Eerder stortte de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer op het probleem rond de te veel betaalde premie door Nederlanders in het buitenland.Tienduizenden Nederlanders hebben nog geld tegoed van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ).

Volgens de Pensioenkijker ontvangt die in Groot-Brittannië wonende Nederlander een maandelijks uitkering van nog geen 100 euro en wordt daar 76 euro premie op ingehouden. De vragensteller uit Groot-Brittannië heeft Emily Schols van de Pensioenkijker doorverwezen naar de SVB.

De Sociale Verzekeringsbank heeft een volledig overzicht van de regels rond het ontvangen van AOW.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”