koh tao of een dagtrip vanuit koh samui.

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
cynthiaenivo
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 09 oktober 2009, 18:50

koh tao of een dagtrip vanuit koh samui.

#1 Bericht door cynthiaenivo » maandag 09 november 2009, 12:42

Hallo,

We zijn er nu een beetje uit hoe onze reis door thailand zal verlopen. Bijna dan :).
Na het noorden gaan we op 23/24 dec. naar Bangkok vliegen om vervolgens van 24 t/m 28 dec. naar Hutcha resort in koh samui maenam beach (iemand hier geweest?) te verblijven.
Hierna zat ik te denken om naar Koh tao te gaan tijdens nieuwjaarswisseling. Mijn vriend wilt gaan duiken en hier de ideale plek heb ik me laten vertellen. Misschien ook een idee om vanuit koh samui een dagje naar koh toa te gaan?
Ook willen we naar koh sok gaan en vervolgens naar krabi.
Weet nou niet goed of we koh toa moeten overslaan en van 28 dec. t/m 30 dec. naar koh sok te gaan en van 30 dec. t\m 7 januari in zuid-west thailand te verblijven omgeving krabi.

Help!! ;)

Groetjes

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: koh tao of een dagtrip vanuit koh samui.

#2 Bericht door Sert » maandag 09 november 2009, 18:42

Dagtrips naar Koh Tao zijn doorgaans snorkel- en duiktrips. Je komt dan niet op het eiland zelf.

Als je een duikcursus wil doen, heb je hier 4 dagen nodig (3 nachten) voor de 1e duikcursus. Duikscholen bieden PADI, SSI en BSAC cursussen. Eind December en Januari is high-season, en dan zijn er weinig aanbiedingen (bv.gratis accommodatie tijdens de cursus). Duikscholen hebben prijsafspraken - overal worden dezelfde prijzen gehanteerd. Concurrentie zit 'm daardoor vooral in kwaliteit (de boten, diving equipment, en ervaren instructors).

En als je van plan bent om op meer plaatsen in de wereld te gaan duiken: doe de cursus in het Engels (op Koh Tao kun je duikles krijgen in zo'n beetje elke taal, inclusief boeken in de gewenste taal).
De Nederlandse bewoordingen voor alle duik-gerelateerde termen worden maar op 1 plek in de wereld gebruikt....

Voor fundives kun je beter naar de Andaman zee gaan. Praktisch alle dukscholen op Koh Tao zijn voor 95% bezig met cursussen en dat maakt fundives minder de moeite waard. De beruchtste en drukste sites zijn White Rock en Twins, waar dagelijks minimaal 50 mensen het water induiken (in hoogseizoen het driedubbele). Door de zandbodems op 12m en 18m is het ideaal voor cursussen, maar het koraal is al 75% minder dan 10 jaar geleden.
De mooiste dive sites van Thailand liggen rond de Surin en Similan eilanden, met dagtrips of liveaboard trips te bereiken van Khao Lak.

Als je oud en nieuw op Koh Tao wilt vieren: Sairee, Fizz Beach Lounge! Met een beetje mazzel hebben we dit jaar weer laag tij, zodat er voldoende ruimte is voor het veilig afsteken van alle siervuurwerk :twisted

En niet onbelangrijk: Samui is een van de duurste plaatsen in Thailand. Het toerisme bloedt daar al sinds een jaar dood, en Mae nam is 's avonds een ghost-town. Taxi's op Samui zijn gemiddeld 20x zo duur als in Bangkok. Helaas gaan alleen de prijzen daar omhoog, maar de service niet.....

cynthiaenivo
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 09 oktober 2009, 18:50

Re: koh tao of een dagtrip vanuit koh samui.

#3 Bericht door cynthiaenivo » woensdag 11 november 2009, 10:48

Hoi Sert,

Zie dat je in koh tao woont? De moeite waard om hier een paar nachten met de jaarwisseling te verblijven? Mijn vriend wilt wel een fundive doen. Wat ik wel lastig vind is het boeken van een accomodatie.
Krijg geen reactie terug. Zat te denken aan seashell beach resort.

Hmmmm meanam beach een gost town? :o Klinkt griezelig. Ik heb heel wat gegoogled om te kijken wat nou een leuk plaatsje is voor kerst en de jaarwisseling. Ik zit in de Hutcha Resort en daar zijn positieve verhalen over. Maar na de boeking op koh samui zie ik ineens allemaal negatieviteit over dit eiland. :? We hebben nu dus al iets vast staan met kerst. Nu nog iets voor oud en nieuw. Moeten we voor Koh sok ook al iets gaan vastleggen of is met kerst en oud en nieuw voldoende?
Veel vragen he? Weet ook niet goed wat ik allemaal kan verwachten.
Eerste keer Thailand en soort van 'we zien wel wat we gaan doen'. Erg spannend en leuk tegelijk. Ben benieuwd.
Mocht je nog tips hebben dan zijn deze van harte welkom. Krijg namelijk niet veel reactie's :cry: ;) :D

Groetjes,
Cynthia

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: koh tao of een dagtrip vanuit koh samui.

#4 Bericht door Sert » woensdag 11 november 2009, 14:10

Toevallig vanochtend op Samui hierover zitten praten.

Samui is in principe een tikje goedkoper dan Koh Tao voor degenen die er wonen en/of een eigen bedrijf draaien. Met name door het in elkaar storten van het toerisme daar zijn de prijzen voor huur ed. behoorlijk gekelderd.
Het nadeel is echter dat zo'n beetje elk resort de tekorten van het afgelopen jaar probeert goed te maken door elke mogelijke cent uit de toerist te persen, waardoor het eiland voor toeristen juist peperduur lijkt. Het meest walgelijke voorbeeld zijn de taxi's - Samui heeft de duurste taxi's van heel Thailand. Verder is mijn ervaring dat je in een restaurant anderhalf keer zoveel betaalt als op Koh Tao (waarbij de kwaliteit zeker niet anderhalf keer zo goed is, eerder slechter).

Maar ik kan er niet objectief naar kijken, aangezien ik Samui niet als toerist bezoek. Doorgaans ben ik 1 of 2 nachten per maand op Samui, huur daar een kamer met aircon voor 450 baht of als ik niks geregeld heb blijf ik bij vrienden slapen. Inkopen doen bij Tesco/Makro en 2 uur varen naar Koh Tao.

Op Koh Tao zijn er niet veel resorts die met boekingen werken. Het gros stuurt een tout naar de pier waar ze met folders staan te zwaaien als je van de boot afkomt.
Waar je kamers wel vooruit kunt boeken zonder duikcursus in het hoogseizoen:
Silversand Beach Resort (als die niet reageren binnen 24 uur, post het even hier),
[url=http://www.kohtaoisland.net/display_det ... +and+Lodge]Sunsmile[url] (geen reactie? ook ff posten)

Eigenlijk makkelijker als je hier ff neerzet wat je precies zoekt; prijsklasse & faciliteiten.
Kamers met ventilator beginnen vanaf 600 baht, kamers met aircon beginnen vanaf 1300 baht.

cynthiaenivo
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 09 oktober 2009, 18:50

Re: koh tao of een dagtrip vanuit koh samui.

#5 Bericht door cynthiaenivo » woensdag 11 november 2009, 15:32

Hoi Sert,

Ik zoek het liefst een bungalow direct aan het strand. Het liefst met airco maar is geen pré.
Wil niet midden in de drukte zitten, maar ook niet al te afgelegen van sairee beach.
Dus als ik het goed begrijp moet ik op de bolle fooi naar dit eiland gaan.
O ja... Mijn budget is tussen de 1000 en 2000 p.n.

Nog even terugkomend op de taxiprijzen? Waar hebben we het dan over qua prijs?
Kun je niet voor die dagen een brommer huren?

Groetjes,
Cynthia

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: koh tao of een dagtrip vanuit koh samui.

#6 Bericht door Sert » woensdag 11 november 2009, 15:44

Officieel behoort het starttarief voor een taxi op Samui 50 Baht te zijn, inclusief de eerste 2 kilometers. Daarna gaat de prijs omhoog naar gelang de afstand. Rijdt de taxi langzamer dan 6km/u, dan gaat er een bedrag per tijdseenheid lopen.

In Bangkok is het starttarief 35 Baht, inclusief de eerste kilometer. Een ritje van Bangkok centrum naar Suvarnabhumi is 32km. Zonder file en zonder highway komt de ritprijs uit op pakweg 200 Baht.
Da's pakweg dezelfde afstand als een rondje Samui over de ringweg. Voor een ritje vliegveld - Mae Nam (ca. 8km, kwartier rijden) wordt rustig 800 Baht gevraagd......

Ik zal eens even informeren voor bungalows rond de jaarwisseling aan het strand..

Greuf
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 241
Lid geworden op: vrijdag 15 april 2005, 18:40
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: koh tao of een dagtrip vanuit koh samui.

#7 Bericht door Greuf » maandag 28 december 2009, 08:53

Ik heb 3 jaar geleden een duikcursus gevolgd bij Big Bubble op Ko Tao. Bij deze cursus kregen we verblijf gratis. Dit verblijf was een hut op het strand, weliswaar zonder airco maar een super locatie. 's Morgens liep je door de baai naar de duikschool, beter kan haast niet! Wij hadden destijds trouwens een nl duiklerares, ook handig!

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”