Slang bij de voordeur

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hansy
Expat
Expat
Berichten: 102
Lid geworden op: donderdag 10 augustus 2006, 09:33
Locatie: Pathum Thani, Khlong Neung
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#16 Bericht door hansy » maandag 12 oktober 2009, 11:46

In mijn Koh Phangan periode 2003, Top Rock Bar, regelmatig een encounter gehad met zo'n beetje alle soorten die daar leven.
Brown Cobra's, Tree snakes, King Cobra en een keer een Python van 5m. Normaal gesproken zijn de meeste slangen weg voor je ze ziet, zeker de cobra's, maar toen mijn huidige vrouw bij mij op bezoek was op het eiland hadden we toch wel een zeer vreemde ontmoeting met twee cobra's. De bar is bovenop de rotsen gelegen, 173 gemetselde traptreden omhoog slingerend door de jungle. Omdat het een flinke klim is gebruik je de langs de trap staande boompjes als trapleuning, mijn vrouw loopt voor mij en let niet op en denkt het volgende boompje te pakken. Ik zie nog net op tijd dat het geen boompje is maar een knoert van een bruine cobra die rechtop staat met een platte kop, klaar om toe te slaan. Ik pak mijn vrouw op en zet haar met een beweging achter mijn rug en blaf haar toe dat ze doodstil moet blijven staan. Dan ziet ze de cobra pas en ik heb moeite om haar vast te houden want ze wil zich losrukken en naar beneden vluchten. Ik sta oog in oog met de cobra op zo'n 1,5 m afstand en blijf de slang aankijken en de enige gedachte die door mijn hoofd gaat is, 'ga weg, ga weg, ga weg'. Dit scheen de cobra te begrijpen en na zo'n 30 sec. wat op dat moment een eeuwigheid leek, wordt de kop smaller en glijd de slang met een noodgang naar beneden. We zijn op dat moment op de helft van de trap en klimmen verder naar boven. Eenmaal boven aangekomen zit er boven aan de trap nog een op ons te wachten. mijn vrouw mompelt iets van PhieNgoo (Ghost snake) en ik kan het niet rijmen, ik zie die slang toch naar beneden kruipen, hoe kan die dan zo snel weer boven zijn? Deze cobra gaat er ook vandoor en vlucht onder de poten van het terras naar boven. Totale paniek heeft zich van mijn vrouw meester gemaakt en staat stampvoetend te schreeuwen "I want to leave Koh Phangang NOW", en rent de trap af naar beneden. Na ongeveer 10 minuten ben ik weer een beetje bij mijn positieven en realiseer mij dat het twee verschillende cobra's moeten zijn geweest, waarschijnlijk een paartje die wij in hun amoureuze ontmoeting gestoord hebben. Ik besluit ook maar naar beneden te gaan en eenmaal beneden aangekomen komt het meisje van het Cookie's winkeltje die ook brommers verhuurt, naar mij toe met de mededeling dat mijn vriendin een brommer heeft gehuurd en richting Thong Sala is gereden. Ik loop een stukje de weg af naar Beach 99, naar Min mijn Thaise vriend waar ik de bar van huur. Als ik hem het hele verhaal vertel, wordt hij wit om zijn neus en gebiedt mij haar te bellen. Ze moet onmiddellijk stoppen en vertellen waar zij is, haar brommer laten staan en ik moet met zijn auto haar direct ophalen, de brommer regelen we later wel. Ik vraag hem "waarom?". Hij heeft het ook over PhieNgoo en verteld mij dat dit een 'very bad sign' is en dat er doden gaan vallen en dat hij vanavond naar boven komt om tot de slangengeest te bidden. Ik bel mijn vrouw en vertel haar hetgeen mij door Min is opgedragen, maar daar wil zij niets van weten, ik moet maar naar een bar in Thong Sala komen waar zij op mij wacht. Ik rijd op mijn brommer naar haar toe en ze zit inderdaad bij de afgesproken bar met twee lime shakes op mij te wachten. Ze is gelukkig weer gekalmeerd en verteld mij dat zij vandaag nog wil vertrekken, ik vertel haar dat dat niet gaat lukken, de laatste boot naar Koh Samui is reeds weg en dat zij tot morgen moet wachten. Zij is niet blij maar begrijpt de situatie. De volgende dag met haar naar Koh Samui en met pijn in mijn hart op het vliegtuig gezet. We hebben daarna nog wel contact via de telefoon maar dit verwaterd en ik verlies haar 5 jaar uit het oog. Hoe wij elkaar weer ontmoet hebben na 5 jaar is weer een ander verhaal. Na een paar maanden krijg ik een nieuwe vriendin Kung. Kung heb ik ontmoet op de trein waar zij werkte in de restauratiewagon. Ik nodig haar uit om naar het eiland te komen om samen met mij de bar te runnen. Kung is zoals de meeste Thaise vrouwen panisch voor slangen, maar bij haar is het wel heel erg, bij de aanblik van een slang versteend zij werkelijk, zelfs een dode platgereden op de weg. En nou zal je altijd zien, zo iemand lijkt wel een magneet voor datgene wat zij het meest vreest. Ik moet wekelijks deze pootloze bezoekers uit mijn bar en slaapkamer jagen. Soms houd ik maar gewoon mijn mond als ik in de nok van mijn slaapkamertje boven de bar weer eens een kopje of een puntje van een staart zie zitten, om niet weer een uur bezig te zijn met een stok met een lus, om deze bezoeker 200 m verder weer vrij te laten. Behalve die ene keer toen ik weer eens een schreeuw uit mijn openlucht keukentje hoorde komen, een jonge cobra van ± 60 cm. Ik wist inmiddels dat de Thai banger zijn voor jonge cobra's dan voor volwassen. De jonkies zijn onberekenbaar en zijn altijd loaded, dit omdat ze hooguit 2 maal per maand een prooi vangen waar ze dan op teren, zijn hun gifklieren altijd vol. Een volwassen cobra jaagt vaker en er is een goede kans dat deze de avond daarvoor nog zijn gif heeft verbruikt, het schijnt dat ze wat tijd nodig hebben om nieuw aan te maken. Dit kleintje zat tussen borden in het afdruiprek, een lullige plek als je even een bordje wil pakken. Deze heb ik helaas toch een tikje op de kop moeten geven want er is op het eiland geen antigif, daar moet je dus voor naar Koh Samui, als je het red. Toen ik Min over deze actie vertelde vroeg hij mij waar ik de dode cobra gelaten had, die had ik dus met een enorme zwiep de jungle in gegooid. Hij zij zonde, ik had hem moeten opeten, had ik mijn vriendin een paar nachten goed kunnen verwennen, de Thai geloven dat het eten van cobra de potentie verhoogd. De ontmoeting met de 5 meter python vond ik ronduit fantastisch wat een prachtbeest, heb ik dik 1,5 uur zitten bewonderen tot deze uit zichzelf weer de jungle inkroop. Ik heb nog meer slangenverhalen maar ik zie dat ik weer veel te veel zit te typen, dus tot de volgende keer.
Laatst gewijzigd door hansy op maandag 12 oktober 2009, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Slang bij de voordeur

#17 Bericht door printen44 » maandag 12 oktober 2009, 15:28

Waarom men slangen wil doodmaken als je ze tegenkomt, is mij een raadsel. Slangen zijn uiters nuttig in het verdelgen van schadelijk diertjes, zoals rijstratten en andere knaagdieren. Zij zorgen dat het evenwicht in de natuur bewaard wordt.

Zowel hier in Thailand als in Namibie zag ik redelijk wat slangen, maar zal er nooit eentje naar de slangenhemel helpen. Zoals door velen als geschreven is, slangen zijn in principe schuwe dieren t.o.v. mensen.

hansy
Expat
Expat
Berichten: 102
Lid geworden op: donderdag 10 augustus 2006, 09:33
Locatie: Pathum Thani, Khlong Neung
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#18 Bericht door hansy » maandag 12 oktober 2009, 16:10

printen44 schreef:Waarom men slangen wil doodmaken als je ze tegenkomt, is mij een raadsel. Slangen zijn uiters nuttig in het verdelgen van schadelijk diertjes, zoals rijstratten en andere knaagdieren. Zij zorgen dat het evenwicht in de natuur bewaard wordt.

Zowel hier in Thailand als in Namibie zag ik redelijk wat slangen, maar zal er nooit eentje naar de slangenhemel helpen. Zoals door velen als geschreven is, slangen zijn in principe schuwe dieren t.o.v. mensen.
Ik ben ook persé tegen het onnuttig doodmaken van de plaatselijke fauna en heb zoals je in mijn verhaal hebt kunnen lezen nagenoeg iedere week wel een van deze kruipertjes een stuk verderop weer losgelaten om mijn toenmalige vriendin gerust te stellen want die verzette echt geen poot meer zolang de slang nog in de buurt was. Maar geloof mij als er een jonge cobra een gezellig plekje gevonden denkt te hebben op een plaats waar jij onbedacht je hand in steekt zoals een droogrek voor borden of tussen je keukenspullen dan wil je daar echt vanaf, dan is het werken in je keuken een soort Russisch roulette geworden. Een beet van een jonge cobra, (ze hebben bijna net zoveel gif als een volwassene, maar niet de wijsheid om te vluchten en bijten in hun jeugdige onbezonnenheid sneller en zitten bijna altijd vol, zoals ik eerder heb uitgelegd), is als je niet snel antidote hebt of dodelijk of je verliest een lichaamsdeel, de enzymen in het gif verteren het vlees, als je het al overleefd en amputatie is het gevolg. Google maar eens afbeeldingen, cobra bite, geen prettig gezicht. Ik voelde mij echt niet prettig nadat ik die ene keer zo'n jongen om zeep had geholpen, maar ik vind nog steeds dat ik toen een goede keus heb gemaakt.

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#19 Bericht door Geert S » dinsdag 13 oktober 2009, 01:30

printen44 schreef:Zoals door velen als geschreven is, slangen zijn in principe schuwe dieren t.o.v. mensen.
De gemiddelde Thai die je hier tegenkomt probeert ogenblikkelijk elke slang die ze zien dood te slaan. Daarbij valt het me ook nog op dat hun kennis van slangen erg gering is, je zou denken dat mensen op het platteland die die beesten dus vrij veel moeten zien wel meer van ze af zouden moeten weten. Elke slang is 'very dangerous' terwijl nagenoeg alles wat je hier zo overdag ziet rondkruipen allemaal volkomen ongevaarlijk is, nagenoeg alle gifslangen hier zijn nachtdieren, die zie je nooit overdag.

Komt nog bij dat dus 70% van de slangenbeten veroorzaakt wordt doordat mensen proberen de slang te doden, hadden ze dat beest met rust gelaten was er niets gebeurd. Vergis je niet, statistisch gezien zijn de allergevaarlijkste dieren op aarde nog altijd de honden die overal loslopen, gebeuren veel en veel meer ongelukken door honden-beten dan dat er ooit mensen door slangen worden gebeten. Om natuurlijk over het verkeer nog maar niet te spreken..

Hier in Thailand komen jaarlijks meer mensen om het leven door omlaag vallende kokosnoten dan door slangen beten!

De slang op de drempel heeft zich trouwens gisteren de hele dag niet meer laten zien, mogelijk is drie keer wegjagen toch genoeg geweest en heeft hij elders een drempel gevonden om op te dagdromen..

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Slang bij de voordeur

#20 Bericht door dutch » dinsdag 13 oktober 2009, 02:28

Ik heb mijn huis ontoegankelijk gemaakt voor slangen om aldus niet verrast te worden en tot "killing" over te gaan (indien nodig en als ik de buurman niet te pakken krijg die vangt en loslaat :) )
Die keren dat ik ze binnen de omheining had ,heb ik de poort opengezet en ze die kant uitgedreven met een zeeeeeeeer lange stok gewapend.
Later heb ik de poort(en) voorzien van fijn kippegaas.
Het huis is insecten dicht dus ook slangendicht. :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

hjhan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 13:15
Locatie: DRENTE

Re: Slang bij de voordeur

#21 Bericht door hjhan » woensdag 21 oktober 2009, 23:42

ik lees nu pas! zo een laat reactie maar goed bedoeld.

Nu is het zo ik woon erg afgelegen en mijn huis is gelijk met de grond
dat betekent de slangen kunnen zeer gemakkelijk bij mij binnen komen wat heb ik er aan gedaan?

1)De voor deur staat altijd open, ik heb een tweede deur geplaatst je komt nu eerst in een in een halletje afmeting 2X1 meter daar is de tweede deur die is gemaakt van ijzer en een hor
tegen de muggen onder de deur is geen ruimte voor slangen e.d.

2) De voor deur heeft meestal een drempel hoogte 10cm of meer
plak daar een lange spiegel tegen aan dat zal voor 90% de slangen buiten houden de overge 10% is dat de spiegel vies is.

3)Neem een poes in huis en leert hem eerst op de katten bak te poepen hij zal dan als de bak niet vies is altijd er naar toegaan.
dan heb je zeker geen slangen in je huis muisen of taraap(duizend poot) of schorpioenen, de kat zal het aan geven door er mee te willen spelen JE MOET NATUURLIJK WEL OOK OP JE KAT LETTEN
Als hij,!
ergens mee speelt kijk niet als hij met hemzelf aan de gang is
ha ha ha ha lol.

ik hoop dat dit voor jou de op lossing is/voor mij wel! ik woon al 20jaar hier

Het gaat bij mij iets anders de katten nemen de slangen naar binnen, dan moet ik weer de slang naar buiten brengen als hij nog niet dood is.

WEES NIET BANG DAT DE KAT GEBETEN ZAL WORDEN DOOR DE SLANG E.D HET IS DE NATUUR DE KAT IS NIET DOM!
groetjes hjhan............... ALS JE EEN KAT NODIG HEBT IK HEB ER NOG EEN SCHOON en goed op geleid ik ga toch naar nederland ! veel geluk.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Slang bij de voordeur

#22 Bericht door Pieter » donderdag 22 oktober 2009, 04:19

Geert S schreef:
Vergis je niet, statistisch gezien zijn de allergevaarlijkste dieren op aarde nog altijd de honden die overal loslopen, gebeuren veel en veel meer ongelukken door honden-beten dan dat er ooit mensen door slangen worden gebeten.
De meest gevaarlijke beesten zijn nijlpaarden, maar die vind je in Thailand alleen in de dierentuin :mrgreen: :mrgreen:

Pieter 8-) 8-)

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Slang bij de voordeur

#23 Bericht door Sert » donderdag 22 oktober 2009, 10:08

hjhan schreef:...
3)Neem een poes in huis en leert hem eerst op de katten bak te poepen hij zal dan als de bak niet vies is altijd er naar toegaan.
dan heb je zeker geen slangen in je huis muisen of taraap(duizend poot) of schorpioenen, de kat zal het aan geven door er mee te willen spelen JE MOET NATUURLIJK WEL OOK OP JE KAT LETTEN
...
WEES NIET BANG DAT DE KAT GEBETEN ZAL WORDEN DOOR DE SLANG E.D HET IS DE NATUUR DE KAT IS NIET DOM!
In een jaar tijd hebben pythons het aantal katten teruggebracht van 4 naar 1. De derde kat die gegrepen werd, hebben we proberen te bevrijden uit de python, maar da's onmogelijk. Uiteindelijk liet de python los toen de kat dood was.
Waarschijnlijk doordat we z'n prooi afgenomen hebben, bleef de python in de buurt. 4 dagen later greep-ie onze laatste kat, maar niet goed genoeg. Deze python is daarom op de bbq gegaan.

Kleine slangen zijn wellicht speelgoed/voer voor katten, maar slangen staan toch echt hoger in de keten. Katten zullen wegblijven als ze een python / cobra ruiken (net zoals ratten en muizen).

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#24 Bericht door Geert S » vrijdag 23 oktober 2009, 23:40

Sert schreef: Kleine slangen zijn wellicht speelgoed/voer voor katten, maar slangen staan toch echt hoger in de keten. Katten zullen wegblijven als ze een python / cobra ruiken (net zoals ratten en muizen).
Wat me doet denken aan het verhaal, ik meen dat het hier ook ergens gebeurd is, dat ze geprobeerd hebben mongoose uit te zetten om het aantal cobra's omlaag te brengen. Binnen een jaar waren alle mongoose op, de pythons bleken er niet de minste moeite mee te hebben en lusten ze rauw..

Wat ik trouwens aan onze hond zie is dat die echt wel slim genoeg is om buiten bijt-afstand te blijven, blaft en springt rond de slang maar zorgt er heel erg goed voor dat hij genoeg afstand houdt. Als de hond 's nachts een hoop kabaal maakt is het minstens de helft van de tijd dat er een slang in de tuin zit. Vervelende is wel dat ik merk dat als de slang zich er niets van aan trekt, de hond er na een tijdje mee stopt en dan het beest verder negeert en accepteerd als een 'tuinslang'.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#25 Bericht door mistifarang » dinsdag 27 oktober 2009, 07:38

Jack schreef:
Geert, is het niet mogelijk om hem te vangen in een doos oid en dan 10 km verder uit de auto te zetten?
When in Rome do as the Romans do: doodknuppelen en opvreten

wel, dan hoef je niet helemaal naar Rome te gaan :roll:
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

vinie
kenner
kenner
Berichten: 98
Lid geworden op: dinsdag 04 november 2008, 09:15

Re: Slang bij de voordeur

#26 Bericht door vinie » maandag 09 november 2009, 18:43

Er is toch zo'n 'dienst' die komt en ze in en zak stopt!

http://classifieds.thaivisa.com/miscell ... 19202.html

Protect you and your family from unwanted snakes. We have a 4lb container of non toxic granules that will do 80 sq mtr garden. Spread the granules over the garden or lay a barrier around the edge.
Completely safe to use and people and pet friendly. Will not diminish in the rain and eco and environmentally friendly.
This product does not kill snakes but repells them!
Protect yourself now before it is too late as this is the time of year that snakes will appear!
ecopest - for all your non toxic pest control needs on koh samui

hansy
Expat
Expat
Berichten: 102
Lid geworden op: donderdag 10 augustus 2006, 09:33
Locatie: Pathum Thani, Khlong Neung
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#27 Bericht door hansy » maandag 09 november 2009, 19:29

Mmmh, doet mij een beetje aan Koot&Bie denken, Neutronenkorrels om de tuin winterklaar te maken.
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=21437

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#28 Bericht door Geert S » dinsdag 10 november 2009, 02:11

vinie schreef:Er is toch zo'n 'dienst' die komt en ze in en zak stopt!
We hebben hier onze eigen Steve Irwin in de vorm van een Amerikaanse bioloog die hier onderzoek doet naar slangen, man is goud waard dus hoop dat 'ie het nog een tijdje vol houdt.

Van die korrels heb ik alleen gehoord dat ze schijnen te werken in Amerika tegen ratelslangen, maar ja, die heb je hier niet zoveel dus in hoeverre ze ook werken tegen alle soorten Thaise slangen..

Overgrote merendeel van de slangen die je ziet kan totaal geen kwaad, laat ze maar rondkruipen, ze gaan meestal vanzelf wel voor je op de loop. Houdt je tuin vrij van rommel & ongedierte en je hebt al veel minder kans op slangen, wij hebben hier bepaalde tijden van het jaar een hoop padden en kikkers, en dan kun je er bijna van op aan dat je ook slangen krijgt.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#29 Bericht door mistifarang » dinsdag 10 november 2009, 03:32

of in de woonkamer; mijn familie leefde niet al te lang geleden vreedzaam met een golden tree snake tezamen in de woonkamer: http://www.flickr.com/photos/toni_uni/1 ... 883933841/ en we hebben de kinderen nu in de tuin: http://www.flickr.com/photos/toni_uni/3 ... 883933841/

Ben banger van de Malayan Water Monitor Lizard: http://www.flickr.com/photos/toni_uni/1 ... 259542713/ die hier ook rondrommelt!
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: Slang bij de voordeur

#30 Bericht door mistifarang » dinsdag 10 november 2009, 04:25

Sert schreef:Wij hadden dit ooit bij thuiskomst aan ons balkon hangen:
Afbeelding

Die heb ik uiteindelijk weggejaagd door continu koud water over 'm heen te laten stromen.
Een spectaculaire ontmoeting en een unieke opname! In BKK zag ik deze bij de trap van BTS-On Nut: http://www.flickr.com/photos/toni_uni/3 ... 970372943/, een paartje ergens verstopt onder een grote bloempot. Een van ze had een behoorlijke verdikking dus had net ergens gedineerd! Men kan daar (in BKK) overigens een hulpdienst laten komen die ze vangt, wat er dan mee gebeurt.......... dat is een kwestie van hongerige magen, het toevallig nodig hebben in een zoo of geld maken op b.v. de Chatuchak-markt! :twisted (Erg jammer!)

Ben niet zo bang voor slangen: in mijn oude "huis" sloten de deuren niet zo goed dus liet ik het licht 's-nachts maar branden om elkaar niet in verlegenheid te brengen bij een toevallige confrontatie, maar normalerwijze zijn slagen eerder weg dan je ze kunt zien. In het veld een "padvindersstok" gebruiken. ;)

Een Thai overbuurman is helaas rigoreuzer en maakte snel korte metten met een Cobra toen zijn honden vreselijk te keer gingen: http://www.flickr.com/photos/toni_uni/1 ... 017239363/. Z'n staart beweegt nog maar dat was het dan wel! :x

Het zou voor mij overigens verschrikkelijk zijn wanneer ze echter een van mijn huisdieren zouden eten! :cry:
Er zijn overigens wereldwijd mensen gedood door een Python, en niet alleen kinderen!
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”